Více zeleně, vymezené koridory pro pěší a cyklisty, speciální parkovací místa, jako Kiss and Ride, pro vozidla taxislužby nebo pro maminky s dětmi, a propojení v současné době nebezpečného veřejného prostoru s městským parkem. Taková proměna čeká parkoviště u autobusového nádraží, které má svá nejlepší léta už dávno za sebou a se svou rozlohou 6 420 metrů čtverečních představuje velkou přehřívající se plochu bez vegetace a možnosti termoregulace.
„Návrh na úpravu parkovací plochy u autobusového nádraží, který obsahuje řadu prvků takzvané modrozelené infrastruktury, máme zpracovaný v podobě architektonického návrhu. Na jeho základě nyní vzniká projektová dokumentace, která by měla být dokončena na podzim,“ uvádí Pavla Hájková z odboru investic a správy majetku.
V současné době má parkoviště kapacitu 172 parkovacích míst širokých 2,4 metru, což je pro mnohé moderní automobily málo. Doprava se na ploše kumuluje ve všech směrech a křížení pěší, cyklo a automobilové dopravy způsobuje kolize. Zeleň zastupují jen rostliny a stromy v betonových květináčích, v nichž přes náročnou péči usychají. Přestože je parkoviště v sousedství městského parku, přirozeně na něj nenavazuje, naopak je bariérou mezi ním a historickým jádrem města.
Především na odstranění těchto problémů se zaměřil spoluautor studie architekt Marek Juránek. „Propojení parkovací plochy a parku jsme vyřešili koridorem, který odděluje dlouhodobá a krátkodobá stání. Na základě frekvence jsme k bytovým objektům umístili dlouhodobá stání se zaměřením na intenzivní charakter modrozelené infrastruktury. V tomto místě jsou do parkoviště navrženy závsakové průlehy a výsadby vegetace tak, aby došlo k vizuálnímu odclonění parkovacích stání. Bude tak zajištěna vizuální pohoda, snížení prašnosti a hluku z parkoviště směrem k bytovým domům. Vegetace na parkovišti je navržena tak, aby nedocházelo k zanášení automobilů, ale zároveň vytvářela stín v letních měsících. Snižování teploty v lokalitě je tak prioritou návrhu,“ říká architekt.
Také po obvodu parkoviště s krátkodobými stáními budou vysazeny stromy, stejně jako podél zatravňovacích roštů v dělicím pásu mezi parkovištěm a autobusovým nádražím. Celkový počet nově vysazených stromů by měl být kolem stovky. Pro větší bezpečnost chodců je navržen po delší straně parkoviště chodník vedoucí k obchodnímu centru. Návrh počítá s minimálně 175 parkovacími místy, včetně pěti stání pro elektromobily s možností nabíjení. Přesný počet míst pro parkování a jejich šířku ale určí až projektová dokumentace, která je zpracovávána dopravně projekční kanceláří ve spolupráci s architekty. Bude v ní obsažen i odhad nákladů na revitalizaci parkoviště. Na realizaci projektu by chtělo město získat finanční podporu z vhodného evropského či národního dotačního programu.
Vizualizace: Ateliér Juránek a VIAT s.r.o.
zdroj: krnov.cz
balde :
nechápu, že to není standart, zhejména by padl argument hlavně na sídlištích, že ubývá zelených ploch :D
05.07.2023 08:31ELB :
Vypadá to velmi dobře. Kromě klimatického přínosu je možné, že na takovém parkovišti se řidič i příznivěji naladí pro svou další cestu :)
05.07.2023 10:37