Ostravský dopravní podnik po roce zrušil tendry na vodíkové autobusy i plničku na Hranečníku. Uvedl server zdopravy.cz
Dopravní podnik Ostrava (DPO) po letech velkých slov i plánů odpískal plány na vodíkovou mobilitu, které vedle nákupu vodíkových autobusů spočívaly i ve zbudování plničky na Hranečníku. Místo vodíku se chce podnik soustředit na elektrobusy a dobíjecí stanice.
Podnik aktuálně oznámil zrušení tendrů na nákup vodíkových autobusů i stavbu plničky, které byly vypsány před rokem. Stalo se tak s poukazem na „péči řádného hospodáře“ a preferenci elektrických autobusů při obnově flotily. Podle šéfa DPO Daniela Moryse bude nicméně podnik vývoj vodíkových technologií dále sledovat.
Ohlášený příklon k vodíku se přitom podniku dlouhodobě nedařil. Tendr na deset vodíkových autobusů byl vypsán před rokem už podruhé, neboť první zrušil antimonopolní úřad. Předpokládaná cena byla 185 milionů korun, což je zhruba třikrát více, než kolik by stál stejný počet běžných dieselových autobusů pro MHD. S cenou se dopravní podnik potýkal i u plničky, když první tendr musel rovněž zrušit, a to kvůli příliš vysoké ceně jediného uchazeče o zakázku. U druhého tendru podnik upravil technické podmínky a cenu odhadl na 147 milionů korun.
Vodíkové tažení vyhlásil už v roce 2018 tehdejší náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS), který viděl Moravskoslezský kraj v pozici průkopníka vodíkové mobility v tuzemsku. Prohlašoval tehdy, že vodík je pohon, kterému ze všech alternativ k benzinu a naftě věří nejvíc. Plnička na Hranečníku měla podle jeho odhadů stát 60 až 80 milionů korun a společně ji měly využívat autobusy MHD i krajských linek na Havířovsku.
„Vedle rozvoje trolejbusové dopravy se chceme zaměřit na elektrobusy s nočním dobíjením. Ty by mohly být schopné obsloužit na jedno noční nabití vzdálenost i více než 350 kilometrů,“ uvedl Morys. DPO má celkem 32 elektrobusů, 26 z nich s průběžným dobíjením, které dokáže napájet pomocí rychlonabíječek ve Svinově, na Hranečníku a od loňského jara i v centru města, kde jsou tři nabíjecí ramena.
pramen: zdopravy.cz

Ic540 :
Chvála panu bohu.
Ještě zrušit ty vodíkové busy na Jablunkovsku.
A na společnou soutěž kraje a MD ČR na vlaky linky R27 a krajských S a R linek nakoupit normálně diesel jako třeba naposledy v soutěži ve Středočeském kraji. Třeba zrovna 847čky od PESY nebo něco podobného.
Ušetřené peníze za infrastrukturu pro vodík použít do bus km vlak km.
Bude/bylo by to společné vítězství všech v Msk.
👍😃🚂🚍🚂🚍🚂🚍
potkan :
Ic540:
ano, taky za to děkuju pánu bohu, protože to byl skutečně nápad na kriminál.
Jezdit kilometr za 120 místo 45 a nakupovat bus za 18 mega, když stejný na diesel nebo CNG může stát 7 mega. A ani nemít žádné provozní úspory, jaké mají elektrobusy nebo trolejbusy, které jsou sice na pořízení taky drahé, ale celkově to není taková extrémně drahá tragédie jako vodík.
Ale mafie si zřejmě našla jiné působiště, když ji z Ostravy vykopali:
https://polar.cz/porady/energie-a-kraj/energie-a-kraj-07-03-2024-17-14
za všechno:
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: No, já osobně bych si představoval v roce 2030, že zhruba šedesát procent dodávek, které dneska bereme od jediného zdroje, tak si budeme schopni nahradit sami, že budeme mít zhruba osmdesát dodávek vlastní spotřeby elektrické energie schopni pokrýt z vlastních zdrojů, a že budeme mít alespoň polovinu autobusové dopravy na vodík.
13.03.2024 14:01Dr. Kohn :
No DPO to sice odpískalo, ale kraj ne. Autobusy mezi Havířovem a Ostravou se pořád soutěží….
13.03.2024 15:18potkan :
nakonec by to dopadlo ještě takhle:
Letí vzduchem velké kusy
prý to byly autobusy
cestující na cucky –
dílo pana Onucky
btw – Světlík se docela vzteká:
https://twitter.com/Jan_Svetlik/status/1763286190491361453
aldik :
A co ta Světlíkova vodíková čtvrť na haldě v Hrabůvce? Nějaký posun, nebo ticho a mrtvo? Na haldě samotné se nic neděje, občas teda se tam něco vrtá, na začátku zmizela jedna poloruina (ještě tu druhou by mohli taky odstranit), ale jinak nic. Nebo čeká na nějaké dotace bo jinak se nic budovat nebude? :D
13.03.2024 16:25Jan :
Jednoduché, ředitel DPO je po…. z auditu, který na něj poslalo město. Všechny VŘ zastavili nebo omezili. Jsou to akce, které se prostě nedají obhájit. Vodikove autobusy….. 10x dražší a o plusy jsou diskutabilní.
Nuny :
aldik: Jasně, že tam nic nebude. Jsou to vlhké dotační sny pana Světlíka. Možná největší brownfield města a plány na využití 0.
13.03.2024 20:28