Konec nadějí na zavedení trolejbusové tratě na Františkov?
Velkým zklamáním skončí z pohledu rozvoje ekologické veřejné dopravy aktuálně probíhající rekonstrukce ostravské ulice Na Baranovci. Právě rekonstrukce této ulice byla nezbytnou podmínkou pro to, aby se mohly zavést trolejbusy do lokality zvané Františkov. Zde bylo v rámci městského plánování navrženo v 80. letech sídliště, jež by nabízelo díky vyvýšené pozici Františkova výhled na celé centrum Ostravy a nábřeží řeky Ostravice. Zároveň mělo dojít k rekultivaci údolí po bývalé jámě Trojice (zlikvodavané v roce 1970), po níž zde zůstala na jedné straně sice ekologická zátěž, na straně druhé ale také rozsáhlé zelené údolí, jež se mělo stát největší rekreační plochou v srdci Ostravy (svou velikostí mělo překonat i známé Komenského sady). Z ambiciózních plánů se sice nic realizovat nepodařilo, plošina nad Trojickým údolím se přesto od 90. let dočkala nové zástavby, byť pod taktovkou developerů, a tím minimálně regulované. Po delší pauze přibyly další bytové domy v posledním desetiletí a stavební aktivita v předmětné lokalitě nadále pokračuje.
zdroj: cs-dopravak.cz
Právě výstavba obytných celků byla hlavním motivem pro zavedení trolejbusové dopravy do lokality a vytvoření spojnice od dolu Petr Bezruč (zastávka Revírní bratrská pokladna) k mostu Miloše Sýkory. Vznikla by tak alternativní trasa pro spojení se sídlišti Slezské Ostravy, navíc s přímým napojením ke slezskoostravské radnici. Současně by trolejbus projížděl lokalitou s alespoň nějakou zástavbou, navíc s potenciálem dalšího rozvoje bydlení i volnočasových aktivit, což současné vedení po mostní estakádě obklíčené na jedné straně betonovou zdí zářezu a na druhé stadionem fotbalového Baníku Ostrava nesplňuje. V územním plánu se trolejbusová trať objevila již v roce 1994 a později v něm byla vždy zachována. Opakovaně se objevovala jako jedna z prioritních plánovaných investic do trolejbusové infrastruktury v třetím největším městě ČR. V rámci rekonstrukce silnice Keltičkovy (horní část) a Na Františkově došlo ve druhé polovině 90. let k vybudování napájecí tras a vztyčení sloupů trolejového vedení, současně vznikly zálivy budoucí trolejbusové zastávky (mnoho let nepoužívané; v současnosti je využívá alespoň minibusová linka č. 99). Trolejbusovou dopravu ale nebylo možné zavést kvůli chybějící rekonstrukci návazného (cca 460 m dlouhého) úseku, který neumožňoval vyhýbání se trolejbusů v prudké zatáčce ulice Na Baranovci.
zdroj: cs-dopravak.cz
Dlouho odkládaná rekonstrukce silnice Na Baranovci se v letošním roce stala konečně realitou, stávající vedení města ani DPO se ale nezasloužila o to, aby se rekonstrukce ulice Na Baranovci udělala tak, jak bylo kdysi zamýšleno, tj. aby bylo možné troleje nad touto ulicí natáhnout, a trolejbusy na Františkov konečně zavést. Jednak se při zavádění nového veřejného osvětlení na ulici Na Baranovci použily stožáry, které výložníky s trolejí neunesou, a jednak šířka nové vozovky neumožní bezproblémové míjení dvou protijedoucích vozidel. Namísto zlepšení tak dojde ke konzervaci stávajícího stavu, z čehož mohou mít radost díky nové vozovce jen motoristé.
zdroj: cs-dopravak.cz
zdroj: cs-dopravak.cz
Je vhodné uvést, že sloupy na ulici Keltičkově nebyly jedinou předzvěstí zavedení trolejbusů na Františkov. Při zřízení nových kruhových křižovatek v posledních deseti letech u severního konce ulice Keltičkovy a jižního konce ulice Na Baranovci byla taktéž vykonána příprava na zavedení trolejbusů na Františkov, když byly v obou případech vytaženy z kruhových objezdů dvě stopy a kuse ukončeny. Chybělo tedy dokončit jen sloupy na úseku na ulici Na Baranovci a několik málo sloupů pod kruhovým objezdem u severního konce ulice Keltičkova, provést nezbytné revize existujících napájecích kabelů a zřídit ty chybějící a zavěsit trolejové vedení. Všeho všudy by se jednalo o investici v řádech nižších miliónů korun, za kterou by Ostrava získala levnou alternativní trať pro trolejbusy mezi centrem města a Slezskou Ostravou v případě výluk. Trasu, která by navíc byla pro trolejbusy obsluhující most Miloše Sýkory a Slezskou Ostravu (nyní linky 108, 109 a noční 111) kratší (1 km vs. 2 km) a pro cestující směřující na Hladnov či Michálkovice rychlejší. Nyní se zdá, že přestože byla ulice konečně rekonstruovaná, rezignovalo se na důsledné provedení úpravy a zlepšení poměrů ulice Na Baranovci a dříve vynaložené investice do přípravy trolejbusové trati byly, zdá se, vyhozeny oknem.
zdroj: cs-dopravak.cz
Sloupy na Keltičkově nejsou jediné, které v Ostravě dlouhá léta čekají na zatrolejování. Další nalezneme například u nedalekého Sýkorova mostu. V souvislosti s připravovanou rekonstrukcí a rozšiřováním nedaleké Pivovarské ulice v centru města se nabízí zhmotnit i další starý plán na zakruhování trolejbusové trati okolo centra. Poslední dostupné informace z doby před covidem ale hovořily o tom, že město ani DPO nemají v úmyslu dráty po této ulici zavést, čímž by i tyto na snímku viditelné sloupy zůstaly bez výložníků. Záměr nasazovat „parciály“ na krátké a ještě částečně předpřipravené úseky namísto kompletní elektrizace tras přitom možno hodnotit jako zbytečné plýtvání potenciálem bateriových trolejbusů, které by mohly obsluhovat podstatně delší nezatrolejované trasy, a to zejména v případě, kdy jsou ulice zatím lemovány minimem domů, což je případ i ulice Pivovarská (že lze zavěšení troleje na nové domy prosadit i v dnešní době, mimochodem dokazuje nový bytový dům na ostravské ulici Janáčkova, kde se navíc podařilo zajistit velmi citlivé řešení).
zdroj: cs-dopravak.cz
M. :
Morys, Macura a spol. výborná práce hoši. Opravdoví odborníci na svém místě.
08.07.2022 14:37Jana :
M.: Mačurák je Mačurák. Ten i drastickou kontaminaci celého Fratiškova / Na Burni apod. silně bagatelizuje.Bo tam bydlí.
08.07.2022 14:47riltr :
DPO jasně řeklo, že díky zavedení CNG a dalších prostředků na dobíjecí baterie jsou troleje na Hranečník poslední novou trolejbusovou tratí v Ostravě a žádná jiná se už stavět nebude, tak moc nevím, čemu se divíte…
08.07.2022 19:29Neuvirt :
Ty Brďo Martin konečně dostal rozum a uznal bezesporné kvality socialistického plánování a rozvoje města nad divokým kapitalistickým klondajkem chamtivých developerů porevolučních let do dneška:D
08.07.2022 21:13Neuvirt Tomda :
Ty Brďo Martin konečně dostal rozum a uznal bezesporné kvality socialistického plánování a rozvoje města nad divokým kapitalistickým klondajkem chamtivých developerů porevolučních let do dneška:D
08.07.2022 21:13Neuvirt Tonda :
Ty Brďo Martin konečně dostal rozum a uznal bezesporné kvality socialistického plánování a rozvoje města nad divokým kapitalistickým klondajkem chamtivých developerů porevolučních let do dneška:D
08.07.2022 21:13Martin [msstavby.cz] :
riltr: Ekonomické technické vlastnosti trolejbusů budou snad desítky let pořád lepší, než jiný druh dopravy. Proto česká města trolejbusové sítě rozšiřují. Pardubice, Budějovice, Praha, Brno. Ale to není jen věc ČR, ale i jiných zemí v Evropě, či na jiném kontinentu. Bohužel DPO jede na marketing a PR, ne technické vlastnosti techniky a infrastruktury.
https://www.cs-dopravak.cz/pardubice-finisuji-se-stavbou-dvou-novych-trolejbusovych-trati/
https://www.cs-dopravak.cz/praha-schvalila-dalsi-ctyri-trolejbusove-trate-a-jednu-tramvajovou/
https://www.cs-dopravak.cz/v-ceskych-budejovicich-rozestaveli-novou-trolejbusovou-trat/
Neuvirt Tonda: Co tím chtěl makak říct a co to má společného? Projekty, které nějak nepropaguji, nemají vliv na vedení trati ani její zřízení, která je v gesci veřejné správy.
09.07.2022 08:33Aleš :
Nevidim vubec smysl v tom tam delat trolejbusovou trat. Kdyz by tam melo neco jezdit, tak to klidne muze byt trolejbus s baterii, jako napr. linka, ktera jezdi po Zamostni.
09.07.2022 09:10Martin [msstavby.cz] :
Aleš: Baterie v tomhle kopci hodně dlooooouho nedorovná trolejbus.
09.07.2022 09:32Patrik :
Baterie jsou vhodné pro koncové části linek nebo pro prodloužení linek dál ze současných konečných, kde by byly zrušeny přestupy apod., nebo na výluky, kdy je třeba jezdit odklonem mimo trolejové vedení. (nemusely by v celých trasách jezdit například autobusy, kvůli krátkým objížďkám). Trasy uprostřed města, například trať po Dědičné ulici nebo tato cesta přes Františkov jsou zcela vhodné a přímo vybízí k zatrolejování a ke zhuštění sítě trolejbusových tratí a to nejen tím, že vedou do kopce. Bohužel další pohřebný dobrý projekt a plán, který s trolejbusovou tratí již počítal. Škoda, ale asi je třeba si v tomto městě zvykat.
Alexo :
https://www.dpo.cz/pro-cestujici/aktuality/novinky/6096-nove-trolejbusy-v-roce-2023.html
09.07.2022 13:14Marian Kechlibar :
Martin [msstavby.cz]:
To jsem větší optimista. Je to jen 1 km a 75 metrů stoupání, to musí parciální trolejbus zvládnout. Nemýlím-li se, DPO vyžaduje dojezd minimálně 12 km na rovině a vzhledem k charakteru Slezské Ostravy má i vyjmenované úseky, které musí parciální trolejbusy bez problémů vyjet.
09.07.2022 16:01Martin [msstavby.cz] :
Marian Kechlibar: Alexo: Efektivita, účinnost. Nikdo netvrdí, že parciální trolejbus nevyjede kopec. Otázkou pak je za jaký výdej energie, častějšího nabíjení a většího opotřebení baterie. V porovnání s tím je trolejbus prostě účinnější. A bude dlouho.
Navíc, ta trať tam je prakticky připravena.
10.07.2022 10:41Pak se ještě zeptám tak. Proč by to odborníci, kteří se dopravou živí více jak dekádu, označovali za promarněnou příležitost?
Aleš :
Martin [msstavby.cz]:
10.07.2022 20:32Michálkovická (spatne jsem napsal Zámostní) taky neni zrovna rovina, prakticky stejny kopec. Na baterii by to v pohode vyjelo. Spise jde o to, ze tam na tak velke auto neni misto. Pripojovaci misto je na zastavce RBP, takze by se tam zase mohl trolejbus pripojit stejne tak, jak se to deje ted. Zbytecne tam tahat troleje na ten kousek.
Cyklista :
Je to stejné jako tramvaj DOV….
11.07.2022 12:53Cyklista :
Alexo: Vůbec se na ně netěším…. Karoserie od Temsy, kterou zatím Škoda v česku předvedla nikoho moc nenadchla, nehledě na obrovské komplikace a technické problémy, které mají nové elektrobusy Škoda/Temsa v Praze…
11.07.2022 13:03