Vizualizace a popis návrhu koncertní haly v Ostravě od dánského studia Henning Larsen, který se bohužel umístil až na druhém místě.
Autor: Henning Larsen
Danish architecture firm Henning Larsen created a new proposal for the Ostrava House of Culture in the Czech Republic. As the the second place winner in an international competition, the project’s offset concrete frames set up the form of the new Ostrava Concert Hall as they join together with the existing structure. The design emphasizes openness and connection to the outdoors in the midcentury campus to craft a quiet icon for the city.
Henning Larsen’s design for the new concert hall was made for Ostrava, a small city in the northeast corner of the Czech Republic, in an invited competition set by the city. Announced in August 2018, the competition also invited works from Konior Studio, Architecture Studio, and Steven Holl Architects, who ultimately won the competition. Henning Larsen’s scheme was developed in collaboration with Nagata Acoustics, Buro Happold, and dUCKS Sceno. The project’s concrete frame passage, which slowly contracts as it extends backwards into the Hall, invites visitors to step into a passage of light and shadow that casts a pattern of unwritten sheet music on the ground.
“We envisioned the Ostrava Concert Hall as quiet icon, bold enough to open itself fully to the city,” explains Jacob Kurek, Partner and Design Principal at Henning Larsen. “It is a building that is always open, its very architecture welcoming passersby to move through the space as they choose, rather than closing spaces of culture to a rarefied few.” The new concert hall is to be the new home for the Janacek Philharmonic Orchestra and is integrated within an existing campus occupied today by the Ostrava House of Culture and the Sady Dr. Milady Horakove Park.
As the team states, „In stark contrast to the heavy walls of the surrounding House of Culture, the proposed structure blurs the lines between the indoors and outdoors; it is only during evening shows or after opening hours that the connection is limited or closed. This connection to the outdoors is a tribute to the composer Leoš Janáček, a local composer who often found inspiration in the park and for whom the Philharmonic was named. Visitors can slip from inside the building into the park and vice versa, upending a traditional entry sequence (from street to entry to hall and back) in favor of one with no clear beginning or end – it is up to the visitor to choose.“
The brise-soleil structure also takes on another meaning: like curtains separating center and backstage, the concrete fins render the interior an extended stage, coupling with daylight to give every visitor their moment in the spotlight. The performance spaces are separated within the building, with the main performance hall occupying the center and two smaller halls situated in the east and west wings. The main hall is organized in the vineyard style, putting musicians at the center of a circular seating configuration. “The plan zips open the underused landscape present on the site today to reveal the full potential of a welcoming cultural house,” Kurek explains. “The openings that allow light to slip into the space during the day also transform the hall into a glowing jewel at night. It is a beacon for the city and signals a new golden age for culture in Ostrava.”
zdroj + další vizualizace: archdaily.com
Daniel :
Za mě ne. Tohle vypadá spíš jako nějaká uzavřená botanická zahrada.
David :
Je to typický výstavní pavilon, pro Černou Louku tak akorát… koncertní hala i když to vevnitř vypadá slušně bohužel ne..
vhodné i na obřadní síň, krematorium, kongresové centrum ale kulturní záležitost z toho vycítit nejde a wow efekt minimální!
po zhlédnutí tohoto je vlastně v tomto případě kontrast moderní a původní architektury to nejdůležitějsí….. děkujeme ale ne
Josef :
Za mě je to hezčí než vítězný návrh a nejvíc se mi líbí návrh číslo 4. Bohužel, jak už jsem tady psal, nevěřím, že bude realizováno. Rád bych se pletl, Ostrava by si podobnou stavbu zasloužila, ať už návrh 1,2,3,4.
aggu :
Mě se „líbí“ všechny návrhy. Nejvíc se mi líbí, že se mi můžou líbit, protože bez soutěže by nebylo možné se bavit co se komu líbí a nelíbí.
Dánský návrh má jednou drobnou chybu. Česká města nemůžou každý rok investovat miliardu nebo dvě do podobných staveb, nejsme v Číně. Takže taková investice prostě musí mít wow efekt, musí to být ikona. Dánský návrh je typicky skromný, nedává se na odiv, to podstatné je skryto v parku.
Ano, je to trochu „maloměstské“, ale bohužel to je celé Česko. Třeba se to během příštích sto let změní ;)
Naštěstí vítězný návrh je fantastický sám o sobě.
D-r :
Takové OC
16.07.2019 13:30Permonik :
Mě se libi. I ostatní návrhy jsou pěkné. Ale když se divám, vrtámi hlavou proč jsou ty navrhy vsazené, vplacnute na dům kultury?
16.07.2019 15:40Je to jak vzít operu v Sydney a příplacnout to na Leninovo Mauzoleum.
aggu :
Permonik: Protože to bylo v zadání a je to dobrý nápad.
16.07.2019 16:30koudy :
Odsud není patrné co dělá dánský navrh jinak: Probourává původní barák. V návrhu od S.Holl.A je původní budova nenarušená. A to se mi líbí hodně. Návrh Hollových architektů kulturák prostě „obeplouvá“.
16.07.2019 16:43Aleš :
Tragické je právě to zadání, takže se mi žádný návrh nelíbí. Implementovat nadčasovou architekturu do Fragnerova neoklasicismu je cesta hodně špatným směrem. Vítězný návrh by se mi líbil kdekoliv jinde, ale jako samostatně stojící solitér – třeba místo stadionu na Bazalech nebo místo Textilie – Ostravice. Ale zůstávám absolutně klidný, v Ostravě měli příležitost k realizaci nejlepší domácí a evropští architekti a výsledek BYL VŽDYCKY PŘINEJMENŠÍM FÁDNÍ NEBO SPORNÝ. Ostatně, není třeba zacházet příliš daleko do minulosti, město nemělo na zaplacení projektu pěší lávky přes nádraží Ostrava střed do Fukušimy od Jiřičné, a hle, na zaplacení amerického projektu se peníze najdou??? Takže jsem upřímně zvědav na další „očesanou“ a low-cost zrůdnost…
16.07.2019 18:12koudy :
Aleš: Vždyť to přece bylo za úplně jiného vedení. Ostrava už není zadlužená tak, jak bývala a ke kvalitní architektuře už s novým vedením také získala lepší úctu. Na stavbu této budovy si město dokonce spoří.
Martin [msstavby.cz] :
Daniel: https://www.archdaily.com/915688/jewel-changi-airport-safdie-architects
16.07.2019 22:19koudy :
Tady ještě nizozemci ze zajimavosti. Na tomhle projektu mám rád vizualizace. Jsou totiž z pohledu chodce. Ne ze 3m a výš jako S.Holl.A
http://www.koschuch.com/projects/ostrava-concert-hall/
Malý detail ale věřím, že Hollovi by pomohl ke klidnějšímu vítězství.
16.07.2019 22:57koudy :
Pro zajímavost i poláci:
http://koniorstudio.pl/projekt/sala-koncertowa-ostrava/
16.07.2019 23:26Ričí :
Ten vstup by byl perfektní. Souzní se starou budovou.
18.07.2019 08:15Crazym :
Jak to jen ti Pšonci dělají? :-) https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/koncertni-sine-haly-polsko-ostrava-srovnani-20220217.html
18.02.2022 12:04PetrP :
Crazym: nadpis hodný Blesku, nebo podobnému exkrementu… článek velmi tendenční, srovnává stavby, ale nezohledňuje podstatné věci .. vyjadřuje se k tomu na FB i ředitel kulturáku. Kdyby ten článek vyšel v Praze nebo Brně, pochopím, že chtějí pošpinit, ale že dýku bodne do zad místní plátek, je fakt velmi velmi smutné…
18.02.2022 14:14Dan :
PetrP: Moc nerozumim. Kdyby psal Moravskoslezsky Denik o koncertni hale v Brne nebo Praze, tak ji spinit muze. Ale protoze je ze stejneho regionu, tak ma byt zichi a drzet krok? To uz je slusna propaganda jak za sociku.
18.02.2022 14:20PetrP :
Dan: kdyby psal o Brně nebo Praze, tak bych chápal, že napíše tendenční článek, jehož nadpis je silně bulvární a zavádějící… Protože hodně lidí jen čte nadpisy a články vůbec… Ale že to místo podpory a uvedení faktů na pravou míru takto pošpiní, to nechápu… Úplně klidně mohl článek znít třeba otevření nové haly, konkurence pro Ostravu a pod. Ne, že hala je 6x levnější… Tohle jedině si drtivá lidí přečte a zase budou hejty inteligentů o nepotřebnosti a pod… A to tedy fakt nejsem příznivec vážné hudby.
18.02.2022 18:25Rýša :
PetrP: Já teda příznivec vážné hudby jsem, ale tyto moderní haly se stavějí nejen pro filharmonie. A že autor informoval, že polská hala je 6x levnější je pravda, takže proč by to neměl zveřejnit? Tam hala za ty „peníze“ už stojí a vypadá moc dobře. Ovšem nevím, zde hala v Ostravě bude za 2-3 roky opravdu stát. Aby to nedopadlo jako s některými ostravskými letitými nedokončenými stavbami. Zavřou fungující Dům kultury a pak s pánembohem, třeba jako s Hotelovým domem Jindřich. Co to bylo plánů, vizualizací, článků atd. a zatím tam je letité nefunkční monstrum.
20.02.2022 10:59davidb :
Rýša:
20.02.2022 13:22Jenže je rozdíl mezi soukromým projektem (Jindřich) a městským/krajským (DK).
PetrP :
Rysa: za 1) melete dohromady jablka a hrušky, 2) přečtěte si, co kritizuji, a poté reagujte… autor záměrně otitulkoval článek bulvárně, jako kdyby se jednalo o totožné haly, ale v Polsku je 6x levnější… V Polsku je ta hala mnohonásobně menší, cena nezahrnovala rekonstrukci památkově chráněné budovy a pod… A srovnávat to s Jindřichem chce tedy opravdu velkou dávku fantazie…
20.02.2022 14:01Rýša :
davidb: Ano, rozdíl to je, to ale neznamená, žE dopadnout to může stejně.
20.02.2022 14:10Crazym :
davidb: Ano, ty rozdíly jsou nejvíce vidět u Černé kostky :D
20.02.2022 17:42balde :
Tak to vypadá, že volby nám to nezkomplikují a jede se dál k realizaci.
25.09.2022 20:00