Koncertní hala

Ostrava zná podobu nové koncertní haly, které vzešla z architektonické soutěže. Autorem návrhu je studio Steven Holl Architects + Architecture Acts z New Yorku, které dokázalo nejlépe propojit stávající kulturní dům s novou halou.

Město Ostrava vloni v srpnu zahájilo jednu z nejvýznamnějších architektonických soutěží v celé své historii. Kombinovaná dvoukolová mezinárodní architektonicko-urbanistická soutěž na koncertní halu má svého vítěze po necelém roce od vyhlášení. Je jím studio Steven Holl Architects + Architecture Acts  z New Yorku, které vybrala renomovaná soutěžní porota. Výsledky projednala rada města a schválila navržené pořadí.


„Pro Ostravu je skvělou zprávou, že autorem návrhu je právě studio Steven Holl Architects plus Architecture Acts, které má na svém kontě řadu realizací špičkové světové úrovně. Právě americkému studiu se nejlépe podařilo propojit stávající kulturní dům s novou koncertní halou. Vítězný koncept přináší nejen originální architekturu, ale také velmi zajímavé, byť náročné technické řešení, které je šetrné k životnímu prostředí, má dlouhodobou udržitelnost a nabízí nízké provozní náklady,“ řekl ostravský primátor Tomáš Macura.


„Ostrava vybudováním nového koncertního sálu posílí svou pozici kulturního centra a zařadí se po bok významným metropolím, které už svou koncertní halu mají. Ty se špičkovou architekturou a akustikou jsou vždy impulzem nejen pro rozvoj kultury a vzdělanosti v daném místě, ale také magnetem pro rozvoj turistického ruchu. Poslední opravdu plnohodnotnou koncertní halou postavenou u nás bylo pražské Rudolfinum z konce 19. století. Věřím, že i naše hala bude lákat svou architekturou, zvukem a programem nejméně stejně dlouhou dobu,“ je přesvědčen primátor Tomáš Macura. Koncertní sál bude mít 1200 až 1400 míst.


Soutěžní porota návrhy posuzovala v pondělí 1. a úterý 2. července. Tvořili ji renomovaní architekti, přizvaní odborníci a zástupci města. Předseda poroty, mezinárodně uznávaný architekt Krzysztof Ingarden, výběr vítěze komentoval takto: „Proč jsme vybrali právě tento návrh? Byl prostě nejlepší. Je to úžasné architektonické dílo, které velmi dobře zvažuje vztah staré budovy s novou, vztah mezi městem Ostravou a parkem za stávajícím objektem. Věřím, že vítězný projekt bude i emblematickým dílem pro Ostravu, které ji tak oživí.“


Město Ostrava vyzvalo k přímé účasti v soutěži tři architektonické kanceláře se zkušenostmi s projektováním koncertních síní – Steven Holl Architects + Architecture Acts; Konior Studio a Henning Larsen Architects. V říjnu 2018 k nim přibyli tři další, a to Architecture Studio z Paříže, Nieto Sobejano Arquitectos z Berlína a Van Dongen – Koschuch Architects and Planners z Amsterdamu, kteří byli vybráni na základě doporučení soutěžní poroty z 31 zájemců o účast v soutěži na základě svých referencí a portfolií. Výsledný maximální počet účastníků v dvoukolové soutěži tak byl omezen na šest. Do druhého kola architektonické soutěže postoupily čtyři návrhy, skončila studia  Nieto Sobejano Arquitectos z Berlína a Van Dongen – Koschuch Architects and Planners z Amsterdamu.


Porotu tvořili architekti Krzysztof Ingarden (Ingarden&Ewy/ Krakow), Rafi Segal (RSAU/ Princeton/ MIT Architecture/ Cambridge), Valerie Mulvin (mccullough mulvin architects/ Dublin), Jakub Szczęsny (SZCZ/ Warszawa), náhradníci Adam Rujbr (Adam Rujbr Architects/ Brno) a Tadeáš Goryzcka(Kabinet architektury/ Ostrava). Dále pak přizvaní odborníci – ředitel NPÚ Ostrava Michal Zezula, historik umění NPÚ Ostrava Martin Strakoš, rozpočtář Jindřich Jansa, vedoucí odboru Útvar hlavního architekta MMO Cyril Vltavský, ředitel JFO Jan Žemla, akustik Martin Vondrášek a Jan Košulič, mistr zvuku a provozní specialista. Za vedení města v porotě zasedli primátor Tomáš Macura, náměstek primátora Zbyněk Pražák a náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.


„Výstavu všech čtyř návrhů z druhého kola připravujeme na září. Ještě na podzim bychom rádi uzavřeli smlouvu s autorem vítězného návrhu. Do konce roku 2021 by měly být dokončeny všechny stupně projektové dokumentace. Následovat bude zahájení stavby v roce 2022 a k slavnostnímu otevření nové koncertní haly a modernizovaného domu kultury dojde v roce 2024. Celkově je návrh již teď ve stupni architektonické soutěže velmi dobře propracován,“ doplnila náměstkyně primátora pro investice Zuzana Bajgarová, která byla členkou poroty.


K financování přípravy a realizace této investičně náročné stavby má město speciální účelový fond. Prozatím do něj vložilo z městského rozpočtu částku 250 milionů korun a další peníze budou přibývat.  Náklady na výstavbu koncertní haly jsou odhadovány na 1,5 miliardy korun bez DPH. Na základě „Memoranda o spolupráci“, podepsaného v roce 2018, se k podpoře tohoto projektu zavázal i český stát, zastoupený Ministerstvem kultury České republiky částkou 600 milionů a také Moravskoslezský kraj 300 miliony korun.
Ostrava o výstavbu důstojné koncertní haly s perfektní akustikou, dostatečným místem pro posluchače a zázemím pro Janáčkovu filharmonii Ostrava usilovala desítky let. Kulturní dům, který byl vybudován v letech 1956 až 1961 v duchu moderního klasicizmu, tuto funkci plnohodnotně neplní.
Město Ostrava v posledních třech letech vyhlásilo architektonickou soutěž nebo záměr na její vypsání v osmi případech. Největší soutěží v novodobé historii města je právě ta na výstavbu koncertní haly.

zdroj: ostrava.cz

Související články


Komentáře

  1. Honza :

    Hmmmm…. asi nelíbí

    Thumb up 18 Thumb down 25
  2. Rado :

    Proc ne

    Thumb up 11 Thumb down 4
  3. Honza :

    Nějak mi není sympatický postup: 1)Chceme koncertní halu, 2)Vezmeme koncertní halu Sorela a rozřízneme jí betonem a sklem, 3)Máme koncertní halu
    (Jednoduše řečeno, byl bych radši kdyby to stálo samostatně)

    Thumb up 18 Thumb down 18
  4. vojta :

    Když jsem viděl ostatní návrhy, tak děkuji bohu a všem svatým, že vybrali to, co vybrali. Návrhy budou zveřejněny brzy.

    Thumb up 21 Thumb down 4
  5. MareK :

    zajímavý návrh, ale… tolik skla v Ově (prašnost), kdy se na údržbu/čistotu z vysoka …? Bohužel, dosavadní zkušenosti ohledně péče o vnější vzhled dávají důvody k obavám, jak tyhle prvky budou vypadat za pár let.

    Thumb up 12 Thumb down 16
  6. Skeptik :

    Dopravní obslužnost, parkování, bezbariérový přístup?

    Thumb up 4 Thumb down 8
  7. z.m :

    Jsem nadšen! Skvělý to je a ještě bude. Takové překračování vlastních stínů v Ostravě potřebujeme :-)

    Thumb up 28 Thumb down 4
  8. Nimrod :

    Skeptik: Vše samozřejmě bude zajištěno. Takže skeptik zůstene skeptikem a my ostatní se můžeme těšit na prvotřídní a nadčasové dílo. Třeba váš dotaz na bezbariérový přístup mě fakt rozesmál :-)))) To je takových 20 let, a u takových veřejných staveb obzvlášť, už více než standard…

    Thumb up 31 Thumb down 5
  9. Josef :

    Až to uvidím naživo, tak tomu uvěřím :-)

    Thumb up 35 Thumb down 1
  10. Michal :

    Hmmmm… asi líbí. Velmi.

    Thumb up 20 Thumb down 5
  11. aggu :

    Tímhle barákem začne Ostrava 3.0.

    Thumb up 15 Thumb down 7
  12. koudy :

    Stejně mě sere to parkování Skeptiku. Kde se bere ten pocit, že určitá část lidí ma větší právo na veřejný prostor než jiná? Proč by lidi s autem měli dostat větší kus společné země než jiní?

    Thumb up 21 Thumb down 11
  13. Pepper :

    koudy: Ten pocit se bere z toho, že většinou provozovatel chce, ať tam někdo přijde. A vidím už vidím dámy ve společenském oděvu v MHD. :-D

    Thumb up 19 Thumb down 4
  14. Tano :

    koudy: Jakýpak větší prostor. Auto můžeš postavit jen na určené místa, ale jako chodec se můžeš postavit všude :-)

    Thumb up 6 Thumb down 5
  15. Skeptik :

    Nimrod: Není třeba urážet, stačí popsat koncepci řešení 1/,2/,3/ atd. Z textu ani vizualizace to není zřejmé. Mimochodem, já se na koncertní síň těším, to mi však nebrání v kritickém myšlení.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  16. Jp :

    Skeptik: Jako že v diskuzi na „arch. fan webu“ msstavby ti má někdo popisovat koncepci koncertní haly včetně složitých vztahů s okolím ? A to z několik dní starých vizualizací ? :D Co se týká parkování, to se tady řešilo několikrát, vč. parkovacího domu na rohu u KÚ (s plánovanou architektonickou soutěží) + pod ČK. Návrh Steven Holl Architects asi počítá s bezbariérovým přístupem… nebo to snad dneska jde postavit jinak ?

    Thumb up 6 Thumb down 0
  17. Skeptik :

    Jp: Fakt nemusí. Hlavně když mu několik dní staré vizualizace postačí k tomu, aby už věděl, že je to skvělé… Putovat z parkovacího domu v gala přes 28. října? A kde je vlastně ten hlavní vstup …?

    Thumb up 5 Thumb down 4
  18. Slosor :

    Strašně rád bych napsal, že se líbí, ale bohužel ne a nelíbí. Co hlavně nechápu, je umístění haly. V Ostravě je plno proluk a my stavbu za 1,5 miliardy podivně namontujeme do již existující budovy. Navíc většinu stavby utopíme někde dozadu do lesa. Brněnský návhr je bohužel 100:1 oproti tomuto.

    https://brno.city.cz/zpravodajstvi/video–podivejte-se-na-navrh-noveho-koncertniho-salu-pro-brno/16836

    Thumb up 9 Thumb down 19
  19. zerdě :

    na Karolinu byla taky soutez a jak to dopadlo 🤣 jeste nic nestoji a nakonec to muze vypadat uplne jinak 🤗

    Thumb up 11 Thumb down 7
  20. koudy :

    Tano: Zkuste se postavit do parkovacího místa u KB v centru. Není to tak dávno co tam jeden řidič chodce srazil. Postavit se do silnice 1. třídy taky nemůžu. Sotva jde přejít 28. řijna jinde než po přechodu aby to nebyl přečin. Víc než třetina (konzervativní odhad) veřejného prostoru ve městě je věnovaná infrastruktuře pro auta a to i přesto že průměrné evropské auto veze 1,1 člověka a 92% času stojí, i přesto že většina tras provedených autem je rychlejší jinými módy dopravy.

    Více o tom zde: https://www.vox.com/a/new-economy-future/cars-cities-technologies
    Nebo zde: http://www.urban-hub.com/smart_mobility/some-parking-solutions-in-urban-centers/

    Pepper: To je Iluze. Místa, které omezují parkování jsou obvykle navštěvovanější více oproti předešlému stavu. Na šaty je tady taxík a nebo pěší chůze. Raději tedy garsonku pro dva místo dvou parkovacích míst.

    Více o tom třeba zde: https://www.strongtowns.org/journal/2018/7/2/3-major-problems-with-parking-minimums

    Hodnota plochy na které stojí může v centru města velmi snadno přesáhnout 100 000 Kč. To všechno jsou městské peníze, které plýtváme na takového člověka, který je pro město nejméně výhodný. Nejméně v něm utrácí. Často v tom městě ani nebydlí. Například cyklista utratá až o 40% víc HDP v lokálních obchodech. Bydlí blíž svému zaměstnání (obvykle tedy přímo ve městě) a infrastruktura pro něj je daleko levnější.

    Více o tom třeba zde: https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2018/11/16/cyclists-spend-40-more-in-londons-shops-than-motorists/#20141779641e

    Pokud se mě tedy ptáte proč si myslím že by auto nemělo chtít aby do koncertní haly jezdili lidi autem, tak odpovídám, že se mu to prostě nevyplatí. Ikdyby to znamenalo že přijede lidí méně (což se nestane), budou to lidi, kteří městu přinášejí pozitivní ekonomický výsledek. Řidič ne.

    Více o tom zde: https://www.thediscourse.ca/scarborough/full-cost-commute

    To celé je ale prakticky jedno. To jestli se městu něco ekonomicky vyplatí, nebo ne, není tak důležité jako to, že lidi kteří běžně necestují autem jsou prostě štastnější. A proto je třeba lidi přestat podporovat v tom, aby autem jezdili.

    Víc o tom v knize Jana Gehla – Města pro lidi

    Já chci město pro lidi, ne pro auta. Chci levné bydlení ve městě a ne snadné parkování. Cena domu s dvěmi podzemními parkovacími patry je často i 2x větší než cena domu bez nich. Přitom taková budova do města dostane stejný počet lidí.

    Thumb up 13 Thumb down 5
  21. koudy :

    Tak jsem to napsal trochu rychleji než jsem chtěl a s hromadou chyb. Omlouvám se za rozhořčenost. Přijde mi to totiž strašně nepochopitelné. Moc rád ale pozvu kohokoliv na kafe a proberem to ze všech stran. Napište mi na twitteru -> @reko_luba

    Thumb up 4 Thumb down 1
  22. aggu :

    Slosor: Podivně? Bylo to v zadání. Nebo snad město mělo vybudovat i úplně nové zázemí a DK ponechat osudu? Filharmonici potřebují i šatnu a kanceláře, nejenom židli na koncert.
    Brněnský návrh je „oproti tomuto“ mnohem méně odvážný, což zhruba odpovídá mentalitě obou národů ;) Srovnej si další síně od Koniora (NOSPR v Katowicích), a konec konců i jejich soutěžní návrh v Ostravě.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  23. aggu :

    zerdě: Nemůže to vypadat jinak.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  24. aggu :

    Skeptik: Plánuje se podchod pod ul. 28. října mezi parkovacím domem a DK/koncertní síní.

    Thumb up 8 Thumb down 1
  25. Slosor :

    aggu: Každý máme jiný vkus. Katowice, brněnský i ostravský návrh od Koniora se mi líbí mnohem více.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  26. MM :

    Jsem určitě pro, jen je potřeba radním důrazně připomenout, že se musí o budovu a hlavně okolí náležitě starat. Vystupte tam z tramvaje a pořádně se rozhlédněte. Místo bez ladu a skladu, šílené materiály, všudy přítomné reflexní prvky na sloupcích (toto jsem neviděl nikde na světě), odpadky. O víkendu jsem prošel centrem, hlavně okolí Karoliny a je to hrůza a děs. Díky festivalu lidí jako much a tím pádem odpadky na zastávkách a okolí. Je víkend, nikdo neuklízí. Na lavičkách bezdomovci, kteří tam pijí víno a pivo. Normální člověk si nemá kam sednout. Na zemi PET lahve, papíry. Jako toto je vizitka města. Mít takovou krásnou budovu je úžasné, ale musí s tím přijít také změna myšlení. Jinak to bude vypadat jako Potěmkinova vesnice a to by byla velká škoda.

    Thumb up 26 Thumb down 1
  27. cervik :

    Slosor: Nemůžu si pomoct, ale budova koncertní haly v Brně je odporná. Kdyby se měla stavět v Ostravě, tak hned by ji každý hejtil, ale co je v Brně, to má přeci styl :-)
    Jinak za mne je koncertní hala v Ostravě pěkná.
    Maximálně bych místo šedé střechy a fasády zvolil například železo, které samo zrezaví(sry za laicky popis). Rez by se hodila k stávající barvě střechy a fasády DK viz. https://www.msstavby.cz/vyvojove-centrum-roper-engineering-6-26-03-2015/

    Thumb up 10 Thumb down 0
  28. Meechee :

    Přesně takové diskuse okolo nového koncertního sálu, jaké se objevují zde i na jiných serverech, jsem upřímně čekal. Furt tady každý nadává, jak je v Ostravě všechno ve stylu osmdesátek, jak tady nikdo nemá odvahu, jak se tady všichni řídí heslem „Na Ostravu dobrý“ a jak to jinde dělají cool … no a když konečně někdo přijde s něčím, co je na Ostravu skoro až sci-fi, s něčím, co opravdu nikde jinde není, něco, co vzešlo z architektonické soutěže (po které i zde na tomto serveru všichni neustále volají), tak je to najednou z velké části terčem kritiky, opět se to nelíbí, je to špatné, kde je parkování (mimochodem – opět velmi zde kritizovaný argument vedení města při přípravě některých staveb) a jinde je to zase cool a tady se to nehodí … občas si říkám, proč se vůbec snažit a něco pro ty lidi dělat, když vás stejně vždycky za všechno zkritizují … sorry – nemusíte se mnou souhlasit ani nesouhlasit – tohle byl jen takový povzdech … P. S. Já hluboce doufám, že se tato stavba realizuje a pokud naproti přes cestu vyroste i Černá kostka, budu snad mít i pocit, že žiju ve městě s alespoň nějakým významem …

    Thumb up 34 Thumb down 3
  29. Rdm :

    Skeptik: Skeptik: současný DK má kapacitu až 1200 lidí a nevšiml jsem si, že by byl problém s dopravní obslužností, parkování je naproti přes cestu, v budoucnu snad parkovací dům, další by měl vzniknout u nemocnice, což není docházkově tak daleko a bezbariérově se snad dnes staví úplně vše.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  30. rakem :

    Rovnou napíšu, že jsem rád za to, že je zde snaha něco takového vybudovat. Návrh se mi nelíbí, myslím, že tam byly i lepší návrhy (např. od francouzů), ale respektuji výsledky soutěže a hold se to někomu líbí a někomu ne….
    Ale co se týče parkování doopravdy za mě vidím jeden velký „průser“….
    Krajský úřad nemá parkovací kapacity, ČSSZ má jenom kapacity omezené – pouze pro zaměstnance, na místě stávající zpevněné plochy (která není parkovištěm) vyroste kostka, která bude potřebovat nová parkovací místa a k tomuto přibude nová poptávka po tolika místech?
    Ať počítám jak počítám, tak tuto potřebu nemá šanci podle nároků ČSN nový parkovací dům pojmout….a to, že v okolí jsou nově modré zóny je už na diskuzi o hodně delší.
    Parkovací dům sloužící nemocnici přeci nemůžete brát tak, že bude sloužit pro koncertní halu. U nově povolovaných staveb musíte zajistit parkovací kapacitu ne na úkor jiných staveb.

    Thumb up 3 Thumb down 12
  31. petr :

    mně to teda připomíná prvotní obrázky těch nadšenců, kteří se zrovna učí dělat s photoshopem

    Thumb up 3 Thumb down 13
  32. Kolemjdoucí :

    Tady jsou další návrhy ze soutěže:
    http://fajnova.cz/vyhralo-uzasne-architektonicke-dilo-vitezem-souteze-na-koncertni-halu-v-ostrave-je-studio-z-new-yorku/
    Podle mě vítězný všechny jednoznačně převyšuje.

    Thumb up 15 Thumb down 0
  33. vojta :

    Jej, tak beru zpět. Návrh dánského studia je naprosto povedený… Tohle bolí :(

    Thumb up 3 Thumb down 4
  34. Winter :

    Dobre, ja to napisu, i kdyz mi je jasne, ze me sezerete. Ze vsech navrhu (snad vyjma Danu) je jasne videt, jak vsichni maji arch. soutez v nejake Ostrave u zadale. Vizosky prumer, navrhy na urovni uvodni skici. Pokud nekdo pecliveji sleduje formalni posuny u pozdniho Holla, musi mu byt jasne, ze tenhle „svuj“ navrh videl maximálne v pauze mezi poradama, jestli vubec. Je to spis takova prehlidka stazistu.

    Thumb up 4 Thumb down 5
  35. skelet :

    rakem: nevšiml jsem si, že by se kulturní akce dobou překrývali s úřední dobou v jednotlivých úřadech, či plánovaná knihovna. Člověk, který jede autem na kulturní akci musí počítat s tím, že :
    a) draze zacvaká parkovací místo
    b) zalevno zaparkuje jinde, ale pěkně se projde

    jinak prostě taxi nebo MHD. Byť jak to u některých čtu, tak by nejraději vjeli autem až do hlediště.. taková autokoncertní hala.

    Thumb up 18 Thumb down 2
  36. Martin [msstavby.cz] :

    https://www.archdaily.com/795913/white-elephants-over-budget-unsuccessful-and-embarrassing-architecture-projects-from-around-the-world

    Thumb up 1 Thumb down 1
  37. Martin [msstavby.cz] :

    Chybí tomu důstojnost a respekt původní stavbě.
    Jde to i elegantněji https://davidchipperfield.com/project/james_simon_galerie. Viz. návrh dánského studia.

    Thumb up 4 Thumb down 14
  38. Michal :

    Nechybí. Naopak ji respektuje v maximální míře.

    Thumb up 13 Thumb down 3
  39. rakem :

    skelet: byl jste někdy v okolí KD když se konaly promoce, mezinárodní hudební soutěž apod.?
    Nevím proč všichni předpokládají, že se stavba bude využívat pouze večer. To by byla přece sakra drahá sranda.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  40. skelet :

    rakem: byl, a?
    stavba se bude používat především večer, nárazové akce na tom nic nezmění. Prostě nemáš nárok na to někde zaparkovat. Máš jen možnost někde zaparkovat. Pokud chceš mít nárok, tak si to zkrátka zaplať, pokud chceš mít možnost zaparkovat dej si časovou rezervu. A pokud chceš mít jistotu, že se dostaneš k místu kulturní akce, nechce se ti rozčilovat s hledáním parkovacího místa nebo nechceš mít obavy z toho, že ti někdo umaže oblek v MHD, tak si zaplať taxi nebo UBER.

    Thumb up 11 Thumb down 1
  41. rakem :

    Takže jestli Vás dobře chápu, Vy by jste pro stavby tohoto typu parkoviště nedělal?
    Teď tam nikde žádné parkoviště není, je to pouze zpevněná plocha, která bude snad v budoucnu zastavěná kostkou.
    Od 1.7. jsou v okolí modré zóny, takže parkování v ulicích taky moc nejde.
    Kamenujte mě jak chcete, ale ty místa se tam stejně budou muset zřídit kvůli tomu aby se vyhovělo normám.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  42. skelet :

    rakem: plánuje se tam parkovací dům..

    Thumb up 5 Thumb down 3
  43. koudy :

    rakem: ty místa tam bohužel pravděpodobně vzniknou. Jen podotýkám že norma je norma a ne zákon. A že v odůvodněných případech (jako je výborná dopravní obslužnost nebo prostorové podmínky) lze stavbu parkovacích ploch vybechat.

    Ano chci vám tím tedy říct, že pokud by tato stavba vzinkla bez parkovacích míst, nezlobil bych se. Ba dokonce bych jí a architekta (byť třeba Hollova stážistu) který to prosadí měl mnohem raději.

    -Parkovací místo není právo.
    -Svět nefunguje lépe když se dá všude snadno (a nejlépe ještě zadarmo) zaparkovat.
    -Místa které upřednostní kvalitní veřejný prostor před parkovacími plochami vždy profitují z větší navětšvnosti.

    Howgh.

    Thumb up 15 Thumb down 2
  44. Rdm :

    rakem: u skeletu se staví parkovací dům, mezi skeletem a čssz má být postaven další, u černé kostky, pokud se nemýlím má být třetí, o zónách v této oblasti nic nevím a nevidím problém v tom, že bude parkovací dum u nemocnice ve večerních hodinách, kdy je nejčastěji představení, využít i při něčí jiného než nemocnici…

    Thumb up 5 Thumb down 1
  45. talage :

    rakem: Co furt máš?

    https://www.cka.cz/cs/souteze/probihajici/parkovaci-dum-u-krajskeho-uradu-ostrava
    https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/architektonicka-soutez-urci-vzhled-parkovaciho-domu

    Thumb up 0 Thumb down 1
  46. koudy :

    600 parkovacích míst je bez toho abychom brali v potaz manipulační prostor (tj. cesty, najezdové rampy etc.) podle normy minimálně 7500 m2.

    Při průměru 50 m2 na byt je jen toto bezmála 150 bytů. 2,3 osoby na domácnost. Tj jenom v samotném prostoru parkovacích stání by mohlo za stejné stavební náklady bydlet 345 lidí. Ano cena patrového stání je za m2 stejná jako cena patrového bydlení (zvažte si svoje auto a pochopíte).

    345 lidí, kteří jsou finančním zdrojem radnice. 345 lidí kteří ve městě utrácí. 345 lidí kteří by mohli městu platit nájem, který je vyšší než cena za parkování v tom nejužším centru. 345 lidí pro které nemusím stavět rampu 3m v šíři a přislušném rádiusu podle normy. 345 lidí pro které ke každému místu nemusím přidat ještě půlku druhého pro manipulaci. 345 lidí kteří neprdí C02.

    Ano chci vám tim říct že máme li mít normo zabývající se parkováním, měla by se zabývat maximy.

    Ano chci vám tím říct že bych si představoval normu která by místo parkovacího míst vyžadovala aby část bytů nebyla prodána za třžní cenu ale za cenu sociálně únosnou.

    Protože přátelé toto je myšlení světové. Ne architektonická soutěž.

    Ano i přesto chci aby město utratilo 1,5 miliardy na svou koncertní halu.

    Thumb up 7 Thumb down 4
  47. Marian Kechlibar :

    koudy:
    1) Hodnota 2,3 osob na domácnost platí pro ČR jako průměr, ve městech nad 100 000 obyvatel je to o něco méně, 2,1.
    2) Stavební náklady na 1 metr čtvereční parkovacího domu a 1 metr čtvereční obytné budovy nebudou stejné, v obytném domě je daleko více inženýrských sítí a dalšího vybavení (např. sanita).
    3) Vzhledem k tomu, kolik je v Ostravě volných bytů k pronájmu a že nájemní výstavba v soukromé sféře v podstatě neexistuje, není úplně patré, kde by se vzala ta poptávka po tom, stěhovat se do nových nájemních bytů ve vlastnictví města. Kdyby to byly sociální byty, tak ano, ale tam by zase ta lukrativita nebyla taková.

    Thumb up 10 Thumb down 6
  48. koudy :

    Namátkou:

    234 stání 125 mega – písek – 534 188/stání tj. 42 735/m2
    https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/parkovaci-dum-v-pisku.A161005_2277288_budejovice-zpravy_mrl

    378 míst 70 mega – prosek – 185 185/stání tj. 14 814/m2
    https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/487619/na-proseku-bude-ctyrpodlazni-parkovaci-dum-radnici-vyjde-na-70-milionu.html

    90 míst 64 mega – Brno kopečná – 711 111/stání tj. 56 888/m2
    https://www.archiweb.cz/n/domaci/brnenske-parkovaci-domy-ma-postavit-mestska-firma (tady jich je vic tak mrkni)

    Za tyhle ceny (všechny bez ceny pozemku se dá vybudovat byt no problem :)

    Thumb up 3 Thumb down 1
  49. koudy :

    U těch prázdných bytů (a že obsazenost těch městských je poměrně zdravých 75%) je třeba zvážit taky to, jak atraktivní město stavíme a parkovací místa mu atraktivitu nepřidají. Teda ano zvýší se zájem ale s ním i cena a výsledný poměr je stejný.

    Soukromá sféra stavět chce, ale ne draze a parkovací místa drahá jsou. Příkladem budiž lauby. 80 bytů za 200 milionů bez pozemku (ten má mimochodem jen podle cenové mapy hodnotu cca 30 milionů a všichni víme, že tržebka je jinde). I při nejnižší cenně z předchozího příspěvku stojí 200 míst u lauby 37 milionů korun. Teď si pojďmě připomenout že tady stavíme do země. Měkké země. Klidně tak můžeme odhadnout cenu parkování na dobrých 80 milionů. Tedy milion na byt.

    Teď mi odpovězte na toto: chcete bydlet ve městě a máte si vybrat starší 3 plus 1 za 3 miliony nebo nové s parkovacím místem za 6?

    Žádný developer není takový magor.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  50. aggu :

    Marian Kechlibar: V Ostravě je k pronájmu „spousta bytů“ ? ;)
    Jen malá čísla:
    Residomo jich nabízí v celé Ostravě 49. To je v podstatě nula. Pro srovnání v 6x menší Karviné 232.
    SReality nabízí v Ostravě bytů k pronájmu 497 (v Brně 630, v Praze 4587).
    Reality iDnes: Ostrava 208 Brno 357 Praha 3106.
    Remax Ostrava 27 Brno 29 Praha 282
    Bezrealitky Ostrava 73 Brno 178 Praha 1316

    Thumb up 12 Thumb down 1
  51. Skeptik :

    Takže pro některé na vysvětlenou, co mi není z vizualizací zřejmé, abych okamžitě věděl, že je to skvělé řešení, za které vydám 1,5 mld. Dopravní obslužností míněno – v leteckém snímku zasazeno do zeleně,ale příjezd IZS, zásobování či servisu čehokoli, evakuační a požární plocha? Parkování – stavba za tak astronomickou částku je asi určena pro širší než ostravskou obec. Pojedu-li jako Ostravy neznalý třeba ze vzdálenosti 80 km, tak asi nepojedu MHD a nebudu chtít hledat v cizím městě parkování, to můžu rovnou zůstat doma. Bezbariérový přístup – kde je vlastně hlavní vstup od 28. října?, kolik výškových metrů budu muset překonat, abych se dostal na své sedadlo? Podchod -5m, sedadlo +25 m? To, že jsou normy na plošiny atd. mi nemusíte objasňovat. Ale klidně se dobře bavte, vše bude … teď zase můžete sypat mínusy.

    Thumb up 3 Thumb down 9
  52. aggu :

    Skeptik: Když si vybíráte dům ke koupi, taky se rozhodujete podle toho jakou barvu má gajgr na dvorku?
    Zeleň bude zasažena minimálně, je tam nyní amfiteátr. Tedy byl. Teď to jsou ruiny.
    Ano, stavba má nadregionální význam.
    Mimoostravští pojedou autem nebo nepojedou autem. Ti co pojedou autem zaparkují na parkovišti. V okolí vzniknou ČTYŘI nová.
    O bezbariérový přístup bych si starosti u takové stavby opravdu nedělal. Jsme v 21. století.

    Thumb up 10 Thumb down 2
  53. rakem :

    aggu: Můžu se zeptat, kde ty 4 parkovací domy mají být?
    Je vypsána architektonická soutěž na parkovací dům vedle krajského úřadu na místě stávajícího menšího parkoviště, dům má mít kapacitu 600 stání, dopravně napojen na vedlejší komunikaci, kde vznikne dopravní špunt kvůli nedostatečné vzdáleností řadících pruhů. O dalších podmínkách soutěže raději pokračovat dále nebudu :-) to se dozvíte v říjnu…
    Druhý parkovací dům má být naproti nemocnice, vzdálený cca 700m od koncertní haly.
    Ty další dva mají být kde?
    Řešení K+R, TAXI, bezbariérových stání, zásobování….jediný, který se tím v soutěži zabýval byli francouzi…

    Thumb up 3 Thumb down 1
  54. Rdm :

    rakem: o tom u krajského úřadů nevím, ale jeden vzniká u skeletu, další by měl vzniknout ve vnitrobloku skeletu a ČSSZ, další by měl být s novou knihovnou a poslední bude u nemocnice, ta hysterie kolem parkování mi přijde nesmyslná

    Thumb up 6 Thumb down 1
  55. moon :

    Neví někdo, kdy má ten parkovací dům u nemocnice vzniknout? Mluví se o něm už tak 3-4 roky a furt se to odsouvá a odsouvá.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  56. Skeptik :

    aggu: Takže hasit budeme přímo ze dvorku fifejdské stanice?

    Thumb up 1 Thumb down 2
  57. jantar :

    Místo jedinečné stavby řešíte pořád jen auta. Jezdím hromadnou dopravou, chodím pěšky a žiju a to mám rodinu.
    Fandím této stavbě. Ostravo, probuď se! Máš perfektní polohu, máš co nabídnout! Auta zreziví za pár roků, ale jedinečné stavby můžou být generace.

    Thumb up 20 Thumb down 5
  58. Rdm :

    Skeptik: můžete mi říct, kolik nových staveb v Ostravě má své vlastní požární plochy? Místa na průjezd hasičských vozů je tam dost…

    Thumb up 5 Thumb down 2
  59. Tonda :

    Super, super a jeste jednou super!!! Konecne KVALITNI architektura. U vsech vyznamnych staveb by melo postupovat takhle. Proc nemuzeme byt to mesto, ktere si davaj ostatni prikladem? Koncertni hala, knihovna, budovy vysokych skol, nemocnice, bytove domy a dasli dulezite stavby – vse tohle muze byt chlouba Ostravy. Bohuzel vetsinou to vypada, ze vetsinu navrhuje prumerny projektant nebo urednice? :D

    Thumb up 16 Thumb down 1
  60. JSjr. :

    Naprosto úžasný návrh, který Ostrava moc přeju. Budu pečlivě a se zájmem sledovat, jak se bude projektování dále vyvíjet. :)

    Thumb up 11 Thumb down 1
  61. koudy :

    Skeptik: Ten subjektivismus typu „já si nedovedu představit že někdo, kdo bydlí 80km daleko by přijel jinak než autem“ opravdu neumím vyvrátit.

    Snažím se vám dodat data. Fakta. Když budeme stejné peníze věnovat výstavbě domů, tak mi může být úplně jedno že nepřijede, budu mít svých lidí dost.

    Pokud chce přijet, tak buď za a)musí za parkování platit tolik kolik to opravdu stojí nebo za b)přijet jinak.

    Znovu opakuju že město takovou budovu staví proto, aby na ní jinde vydělalo. Aby bylo více atraktivní a přitahovalo zaměstnavatele i zaměstnance. Na lidech kteří přijedou ze vzdálenosti 80km nevydělá. Takový člověk se mu prostě nevyplatí. Nikdy mu nezaplatí ani ty peníze, co stojí to parkovací místo. Natož něco navíc. Znovu, mluvím fakticky, odkazy na takové data máte výše.

    Ano, člověk který by přijel z 80km vzdálenosti jen autem a jinak vůbec pravděpodobně nepřijede. Co se vám snažím říct je, že je to dobře. Takového člověka ve městě nepotřebuju.

    Thumb up 11 Thumb down 2
  62. Pepper :

    koudy: Že se podivujete těm 80 km – jaká si myslíte, že je spadová oblast takovéto koncertni síně?

    Thumb up 1 Thumb down 0
  63. koudy :

    Pepper: Nepodivuju se té vzdálenosti. Bude to jediná moderní koncertní síň v republice. Jistě bude mít mnoho návštěvníků i z mnohem větší dálky. Koneckonců si to naše filharmonie jistě zaslouží.

    Jen rozporuji to, že aby sloužila, musí lidem z této spádové oblasti poskytnout parkování.

    Daleko raději jim poskytnu prostor pro přistavení zájezdních autobusů nebo kvalitní pěší trasu z nádraží střed a UANu. Za skvělé bych považoval i vídeňské řešení tramvajové zastávky.

    Thumb up 7 Thumb down 3
  64. parking :

    koudy:
    Podle § 5 vyhl.č.268/2009: Odstavná a parkovací stání se řeší jako součást stavby, nebo jako provozně neoddělitelná část stavby, anebo na pozemku stavby, v souladu s normovými hodnotami, pokud tomu nebrání omezení vyplývající ze stanovených ochranných opatření7).
    Nevím co řešíte….parkoviště se budou (bude) muset udělat ať se to někomu líbí nebo ne – podle toho, kolik výjde potřebný počet z výpočtu, zohlední se počet vozidel v Ostravě, kvalita MHD. Pak to projde přes odbor dopravy, kde se jim to bude zdát málo, tak se přidá….a ten počet se začlení do projektu.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  65. koudy :

    parking: ale vždyť jen potvrzujete to co říkám. Norma připouští v odůvodněných případech normu nedodržet. Vysvětlete mi jak by v takovém případě mohla v Praze fungovat vyhláška udávající parkovací maxima pod hodnotou normy?

    Jinak ta norma je ČSN 73 6110, ČSN 73 6058, potažmo ČSN 73 6056 norma ale opravdu není zákon. V některých místech, například v historické zástavbě taky nejste sto splnit 3m na pruh 0,25m ochraného pásu a pak minimálně 75cm na jeden pěší pás. Norma připouští v odůvodněných případech sama sebe nedodržet.

    Navíc i norma samotná počítá s dopravní dostupností (index kp ve výpočtu). V tomto případě lze jistě nafitovat index kpC. Ten je 0,25.

    Taky je tam ta krásná věta: „nebo se potřeba parkovacích stání ověří
    průzkumem.“ To už si člověk může dělat naprosto co chce.

    V nehhorším případě by město muselo vytvořit novou autobusovou linku. Ale ta by furt byla levněší než to budování parkovacích míst.

    Jde to obejít. Jde to zachránit. To řešíme. Celé jsme to ale začali tím, jestli je dobře ty parkovací místa chtít, nebo ne. Ne tím, jestli je možnost to dělat jinak.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  66. parking :

    koudy:
    Jasně, každý dopravní projektant to ví, nechtěl jsem zde vypisovat vše, co jste vypsal vy :-)
    Věřte mi, že to obejít s úředníky MMO nepůjde, to už jsem zkoušel milionkrát….norma není zákon, ale zrovna v parkování mám pocit,že se jí drží jako klíště. Po mě vyžadují kp=0,60 (i kdybych viděl taky rád 0,25), ka z ÚP =1,25.
    Myslím, že v předchozí diskuzi bylo zajímavější téma a to komplexní řešení parkování v této oblasti – zmínil jste průzkum statické dopravy a ten bych tedy doopravdy rád viděl (určitě by vyšel celkem negativně)…ale to je zase na jinou diskuzi.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  67. koudy :

    parking: my se asi nechápeme. Všichni víme že tam ty parkovací místa budou.

    Snažím se poukázat na to, že je to špatně. Odpovídal jsem skeptikovi na jeho povzdech. Snažil jsem se poukazat na to, že pokud chce aby ostravě bylo dobře, tak ty parkovací místa chtít nemá.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  68. parking :

    koudy:
    Rozumím, v tom případě sdílím názor se skeptikem.
    Myslím, že se musí vzhledem k tomu, že se na jednom „fleku “ nachází tolik institucí, kulturních budov a toto všechno je ohraničeno obytnými bloky parkování řešit – a to kapacitněji než parkovacím domem.
    Diskuze se týká koncertní haly – a tady taky pochybuji, že bude i když to přeženu – 10% návštěvníků ve fraku, obleku, večerních šatech využívat MHD či autobusy. Ono, když někdo bude dávat za lístek (předpokládám) 1000kč a výše, tak není ze třídy, která jezdí touto dopravou. Výjimku tvoří např. zájezdy důchodců – jak tomu chodí třeba u divadla.

    Thumb up 4 Thumb down 3
  69. Skeptik :

    koudy: Asi chápu, co chceš vystihnout. Já nepodporuji automobilismus, současný stav je neúnosný. Jinak se mi však bude cestovat vlakem z Olomouce po hlavní trati, jinak z Osoblahy či Písku u Jablunkova či jiné obce, ze které vyjíždí tak akorát dělnické autobusy na směny. Bylo by fajn bydlet, pracovat, bavit se a být zásobován v místě. Já zde však nepřemýšlím o stavbě významu Kulturní dům Fifejdy za 50 milionů. Takto astronomicky drahá stavba by měla mít spádovost Slezska a přilehlé půlky Moravy. Pokud to má být jen pro místní, tak ať to platí Ostrava výhradně ze svého rozpočtu a stáhne si to pak na vstupném… :-)

    Thumb up 3 Thumb down 2
  70. koudy :

    Skeptik: čili řešením je zařídit linku ne?

    Když budeme stavět parkoviště tak hlad po lepších vlacích a autobusech prostě nebude. Klasické vejce nebo slepice.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  71. koudy :

    Mimochodem ta částka co platí kraj docela hezky odpovídá nákladům na to podzemní parkoviště.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  72. koudy :

    Hromada příspěvků mi čeká na schválení :(. Trochu to trhá kontext tak počkejme.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  73. koudy :

    Skeptik: Tady by se dalo reagovat ještě takto (ale furt mi čeká ta předchozí odpověď na schválení!) Uvažujeme-li tedy takto je třeba použít současnou parkovací kapacitu pro hosty a své vlastní obyvatele přesvědčit o tom, že auto nepotřebují.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  74. koudy :

    300 míst ve dvou podzemních patrech potvrzeno.

    https://www.designboom.com/architecture/steven-holl-architecture-acts-win-competition-ostrava-concert-hall-czech-republic-07-10-2019/

    Thumb up 20 Thumb down 0
  75. Davidb :

    Skvělé.
    A ten pohled zezadu přes vidu je super.

    Thumb up 12 Thumb down 0
  76. Davidb :

    Vodu (pardon)

    Thumb up 1 Thumb down 0
  77. Skeptik :

    koudy: Díky za vyhledání! Konečně je něco vidět v širších souvislostech.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  78. koudy :

    Tady pro změnu podrobněji dánský návrh. Všimněte si, který z nich zasahuje do původní budovy více.

    https://www.archdaily.com/920739/henning-larsen-reimagines-the-ostrava-house-of-culture-in-czech-republic

    Thumb up 6 Thumb down 0
  79. aggu :

    pro antiFB: Rozhovor s Architecture Acts o návrhu

    p1- https://bit.ly/2TeJWf7
    p2- https://bit.ly/2KxHeNW
    p3- https://bit.ly/2MJhwIZ

    Thumb up 3 Thumb down 1
  80. balde :

    Primátor: Škrtáním investic zastavíme rozvoj města
    Tomáš Macura řekl, že o zastavení velkých staveb neuvažuje, ale bude o tom debatovat se zastupiteli i starosty.

    „Stavbu koncertní síně chystáme až na rok 2022, její odklad teď úspory nepřinese. Chceme omezit výdaje na běžný provoz, které tvoří tři čtvrtiny městského rozpočtu. Je v nich kde uspořit. Škrtáním investic bychom zastavili budoucí rozvoj Ostravy, to by byla pitomost. Do kanalizací dáváme přes 400 milionů ročně a budeme ještě víc. Ale chceme pokračovat i v dalších velkých stavbách. Máme na to, abychom je nezastavovali,“ argumentoval.

    Odhadl, že město přijde kvůli pandemii až o 600 milionů, ale část ušetří a část pokryje z loňského přebytku, který činí přes 400 milionů. „Snažíme se, aby dopady na obvody byly co nejmenší, ale starostové si nemohou myslet, že jich se to vůbec nedotkne,“ dodal primátor.

    Zdroj: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/ostrava-tomas-macura-koronavirus-koncertni-sin.A200421_544298_ostrava-zpravy_jog

    Thumb up 26 Thumb down 2
  81. thvari :

    balde: super, ten clovek premysli globalne a chape, jak to funguje. ti tajtrlici na malych radnicich, kteri by zastavili velke stavby, protoze potrebujou syslit ve svem obvodu, si asi vubec neuvedomujou, ze Ostrava jako treti nejvetsi mesto uz ted pritahuje spoustu navstevniku a do budoucna to bude stoupat. a jestli nechceme zaspat v konkurenci dalsich mest v sirsim okoli, tak se musime dale rozvijet. ten jejich obvod v konecnem dusledku poroste i diky obyvatelum, kteri budou tezit z penez navstevniku mesta, at uz primo nebo neprimo, a zaroven se diky stavbam jako vedecka knihovna nebo koncertni sin zvysuje samotna kvalita zivota pro vsechny ve meste.

    Thumb up 27 Thumb down 2
  82. xxx :

    thvari: Já bych městské obvody úplně zrušil, je to zbytečná vrstva byrokracie a funkcí :-)

    Thumb up 13 Thumb down 2
  83. PetrP :

    https://echo24.cz/a/SxkAD/koncertni-hala-v-ostrave-se-dostala-do-zebricku-top-10-chystanych-projektu-sveta

    Thumb up 14 Thumb down 0
  84. adamous :

    PetrP: Nezbyva, nez drzet palce, aby se to postavilo, je to obrovska reklama pro mesto.

    Thumb up 20 Thumb down 0
  85. Adam Cerv :

    Memorandum počítalo s celkovými náklady 1,5 miliardy korun, avšak vlivem modernizace samotného domu kultury se náklady vyšplhají ke dvěma miliardám korun. I s projektem to bude 2,2 miliardy korun. Rozdíl dofinancuje město.
    Kdo ví kam to nakonec vyleze.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  86. Crazym :

    Adam Cerv: Já se radši nevyjadřuji k důležitosti téhle stavby, protože jak všichni víme, jsem kulturní ignorant :-) Každopádně jak jsem včera zahlédl v TV reportáž o tom díle a zmínili cenu 2 miliardy, jen jsem na sucho polkl, popotáhl si tepláky, dal si gule doprava a šel něco robit aby bylo ze mě co vytáhnout a mohl mě hřát pocit, že jsem těm kulturním lidem na zábavu taky aspoň něčím přispěl :-)

    Thumb up 9 Thumb down 4
  87. rasta :

    https://www.facebook.com/502561789768395/posts/3514169691940908/

    Thumb up 6 Thumb down 0
  88. aggu :

    Crazym: hala pořád 1.5 mld, zbytek související stavby okolo

    Thumb up 2 Thumb down 2
  89. adamous :

    Crazym: Ja v cene nevidim problem, pokud to bude stat za to. Nikdy v tomto kraji nevzniklo neco, na co bychom na rozdil od jinych mest v CR mohli byt v globalnim meritku hrdi (krom DOV), tak proc bychom nemohli mit alespon tu koncertni halu, kdyz navic Ostrava a okoli kdysi CSR slusne zivila.

    Thumb up 16 Thumb down 1
  90. Fanda :

    adamous: Dobrý názor.

    Thumb up 6 Thumb down 1
  91. rom :

    Pokud se budeme chtít nějak posunout, musíme zásadně „podojit“ stát, zejména dnes, když prachy padají z vrtulníku. Bohužel to nikdo neumí vyřvat v Praze. Argumenty proč by tady měly téct rozdílové investice jsou. I ty miliardy z evropských fondů by měly chodit, ale neubírat z jiných zdrojů. Bohužel to uměl zatím jen p. Světlík.

    Thumb up 12 Thumb down 0
  92. Fanda :

    rom : Už jste se dlouho neprezentoval na tomto webu.Chybely tu vaše názory.Mate pravdu, když už stát zasekl takovou sekeru a budeme to splácet x let,tak alespoň budeme vědět za co.Kdyz je hejtman a primátor za hnutí Ano,tak by měli více přitlačit.Na pána Světlíka hodně hodně lidí nadává,ale on svými projekty zviditelňuje náš region, což přináší větší zájem turistů.Snad už jsme se poučili, že nestačí jen čekat na to co zbyde,ale jít si tvrdě za svým.Stejne to platíme ze svých peněz.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  93. aggu :

    Fanda: „Dojit“ není nutné a „ostravské“. Stačí když stát bude plnit to co má, co slíbil, co se zavázal na kusech papíru jménem memoranda. Mě to co bylo státem v kapitole „Podpora kulturních investic v Ostravě“ řečeno na příštích 10 let úplně stačí.
    Čekají nás státem podporované Bílý Stín, Černá Kostka, koncertní síň a Museum+. Kromě toho Ostravica a Jatka. Ždímat víc není potřeba. Je třeba všechno dotáhnout do konce a spustit.
    Snad jen Hornické a Ostravské muzeum mě teď napadá, to je v těžké depresi. A Hrad – to je katastrofa.

    Kde naopak je třeba sedřít stát z kůže je řešení ekologických škod. Které tu stát napáchal a které tu dlouhodobě ignoruje.

    Thumb up 8 Thumb down 3
  94. Rdm :

    aggu: není teď náhodou nějaký problém s Černou kostkou, že zase stát nechce až tak moc přispět?

    Thumb up 3 Thumb down 0
  95. Martin [msstavby.cz] :

    Rdm: Ano, stát chce snížit svůj podíl na max. 10%
    https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/ostrava-moravskoslezsky-kraj-cerna-kostka-knihovna-bily-stin-koncertni-hala.A200718_560067_ostrava-zpravy_jog

    Podle memoranda se na hale u Domu kultury za celkem 1,45 miliardy korun má podílet stát 600 miliony korun, město 550 miliony a kraj by dal 300 milionů korun.

    „Připravujeme se stejně, protože stále platí, že koncertní halu chceme začít stavět v roce 2022, aby byla otevřena o dva roky později,“ konstatoval primátor Ostravy Tomáš Macura. I tady není vyloučen případný městský úvěr.

    A z 1,45 mld za koncertní halu jsme už na 2,2mld jen na úrovni studie…

    Thumb up 1 Thumb down 2
  96. Fanda :

    aggu:Ty mě vždy dokážeš rozesmát, pozitivně.Ty projekty které jsi zmínil,je třeba si pohlídat,na které je tzv.memorandum o spolufinancování státem.Z toho dluhu který udělá stát vyletí hodně peněz komínem.My ty prostředky, které stát zbytečně vydá, potřebujeme tady, což nám stát dluží.S ekologií máš pravdu, že se tady řeší náprava ekologických škod nějakých 40 let je směšné.Timhle tempem se to vyřeší za dalších 40 let, možná.V tomhle to chce taky přitvrdit.V našem regionu žije hodně lidí,a mají právo žít jako žijí lidé jinde.Urcitou šanci naskýtá přeměna oblastí po hornické činnosti.Dovedu si představit toto území jako rekreační oblast,kde by byly v rámci průmyslu zastoupeny,jen firmy s novými technologiemi.Realne je to uskutečnitelné,ale s tímhle tempem nereálné.Potom bychom byli turistická oblast.Mame co nabídnout, více než jiné regiony.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  97. aggu :

    Fanda: Mě rozesmál dnešní článek na Forbesu, že Brno se neobejde bez metra. Tvrdí jeden z brněnských radních.
    Zdůvodňuje to mimo jiné tím, že Brno v dohledné době bude mít půl milionu obyvatel. Držím palce, ať Brno vzkvétá, jen jim to bude, vzhledem k tomu, že počet obyvatel roste Brnu cca ve stovkách ročně, trvat za optimistických předpokladů více než 120 let…
    Budiž. Když bez metra nemohou existovat, ať. Nicméně koláč veřejných financí je jen jeden, dle ústavy jsme si všichni občané rovni. Takže, pokud Brno životně důležitě potřebuje metro za 70 miliard a super nádraží za 40 miliard a obchvat v tunelech za 20 miliard, to je dohromady 130 miliard. Jsme s Brnem v podstatě stejně velká aglomerace (jsme sice větší, ale to je jedno), takže pokud Brno 130 miliard od státu, tak Ostrava 130 miliard od státu. A čistě na investice. To je fér.
    A aby to bylo ještě víc fér, tak i ostatní by měli dostat fér dotaci od státu na životně důležité investice. Pokud dobře počítám je to cca 350 000 na hlavu. Takže takový Hlučín musí bezpodmínečně dostat necelých 5 miliard. Hurá, konečně bude mít ze Štěrkovny Ibizu.
    Největší legrace je, že Brno potřebuje na studii k metru 17 milionů a protože nemá ani na tu studii, žádalo na ni od státu proplacení 16.5 milionu.
    No nedostalo je…

    Thumb up 11 Thumb down 2
  98. Mn :

    Myslím, že se návštěvníci tohohle webu dlouhodobě shodují na tom, že Ostrava nemá dostatečnou podporu státu. Tak by mě zajímalo, jaký názor máte na současnou volební kampaň jedné z politických stran (najděte si), která kritizuje dominanci Ostravy v rámci MSK a chce přesměrovat státní investice do okrajových částí MSK.

    Thumb up 3 Thumb down 3
  99. aggu :

    Mn: Mě předvolební kidy moc nezajímají. Zdá se mě, že krajský úřad, zcela naopak, investuje a to dlouhodobě hlavně v okrajových částech MSK. A je to naprosto v pořádku.
    Ohledně dominance, Ostrava je 1/3 kraje. Tento kraj půjde nahoru jedině tehdy, pokud Ostrava. Jiná šance není. Musíte mít silné centrum. Stačí se podívat na kraj ústecký a Ústí nad Labem. To je taky možnost.

    Thumb up 12 Thumb down 2
  100. adamous :

    aggu: Ja uz si kolikrat rikal, ze kdbybychom si o sobe mohli rozhodovat sami, jestli by nam nebylo lip. Jsem si jisty, ze kdyby to tak bylo v dobe, kdy tenhle kraj jel prumyslove na plne obratky, tak si myslim, ze by to tady dnes vypadalo uplne jinak.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  101. rom :

    Mn: myslí se ta pomatená Klusová od Pirátů? Praze přeji toho Hřiba, snad se to tam za chvíli posere, Piráti dříve nebo později dopadnou jako všechny politické strany, u nich je to ale horší, bo je tam hodně levicově až anarchistických názorů. Ostravě je velká aglomerace, osobně to vnímám, že až na Jebat Opavu lidé v kraji Ostravu jak o centrum kraj uznávají.

    Co se týká těch prachů, proč se neozvou naši krajští europoslanci a donutí stát přes EÚ, aby se tady ty mld. objevily. Místo toho udávají na Babiše a hrají si své hry.

    Strašně jsem zklamaný z Vondráka, že nedokáže ty rozdílové investice vyřvat.

    Thumb up 8 Thumb down 10
  102. Adam :

    aggu: Polycentrické aglomerace by měly být zvláštní jednotkou v rozpočtovém určení daní. Právě Ústecko a Ostravsko potřebují finance alokované úplně jinak, než singulární města, a právě na Ústecku a na Ostravsku jsou příležitosti investovat peníze mnohem efektivněji, než v Praze nebo v Brně. Stejně tak lehce vyšší platby měly dostávat hanácká aglomerace a Hradec/Pardubice.
    Definice aglomerací už v zákoně na několika místech existují. Například v oblasti ochrany životního prostředí (emise, hluk). Do roku 2012 existoval rámec aglomerací také v oblasti územního plánování. A nakonec, regionální rozvoj definuje výše zmíněné aglomerace jako „metropolitní oblasti“, které mohou být použity v žádostech o teritorální investice z EU. Např. itiostravsko (dot) cz.
    Jinými slovy, pokud jde o peníze z venku, centrální politická reprezentace uznává potřebu financovat aglomerace jinak, než jako samostatná města. Ale jakmile jde o domácí daně, ticho po pěšině, aby se mohly financovat předražené projekty v zaslíbených městech.

    Thumb up 12 Thumb down 0
  103. Fanda :

    aggu:Zase jsi mě rozesmál.Ne ty osobně,ale ty předložené utopisticke požadavky Brna.Srandovni je to, že Brno (s aglomerací) má cirka 500 tisíc obyvatel,chce Metro+přesun nádraží+další peníze na výstavbu sportovních hal a stadionů, navíc v blízkosti hlavních měst Rakouska a Slovenska, to nemůže projít.Brno postupem let bude upadat, protože to není důležitý dopravní uzel.Jejich snahu obdivuji, protože sami vědí,na rozdíl od nás, že když budou čekat jako náš region,tak jim nikdo nic nedá.My jsme důležitější region a tranzit Evropou,tak toho musíme využít.Mame velké možnosti využít naši strategickou polohu v celé slezské pánvi,ale bohužel se tak neděje.To Brno nám, bohužel,je příkladem.Priklad třeba jen ostravské letiště, Brno ročně odbaví více cestujících než Ostrava, přitom má za humny dvě mezinárodní letiště.Je už třeba něco s tím dělat, protože i tím že nic neděláme, vysíláme negativní zprávy o našem regionu.Nas kraj má hodně předností,tak je musíme využít,a navíc jinde nejsou.Chce to jen se ozvat.

    Thumb up 8 Thumb down 4
  104. aggu :

    Fanda: Já už k Brnu nic. Nudný off topic.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  105. Fanda :

    Adam:V tom s vámi souhlasím.V Česku jsou tři metropolitní aglomerace:Praha, Ostrava,Brno.My jsme druhá metropolitní aglomerace,po Praze,(cirka 950 tisíc obyvatel)tak proč se tady nic neděje.Pravda je taková, že my jen čekáme na to co zbyde.Uz by měl konečně nabrat náš region více odvahy,a prosadit to,na co máme právo.Platime daně jako všichni,ale v té aktivitě jsme velice neefektivní.Kdyz si porovnate jiné tak velké aglomerace v Evropě,tak je to smutné.Staci jen porovnat Katowice nebo méně významné Brno,z hlediska polohy,tak v tomhle ohledu zastáváme.Tohle už věděli naši předkové, že přes moravskou bránu,a náš region jiná cesta nevede při cestě z jihu Evropy na sever.Jen dodám závěrem, že chce to více aktivity,aby se nestal náš region jen levnou montovanou, máme navíc.

    Thumb up 5 Thumb down 2
  106. Rom :

    Padají jen drobný, co mají zavřít hubu. Běžte se třeba podívat na nové Zemědělské muzeum, myslím okolí. Hnus, zejména ta nejviditelnější část ze směru stage Colours😂

    Thumb up 6 Thumb down 0
  107. Fanda :

    aggu,Rom: Mě nic jiného nezbývá než s vámi souhlasit, jiná možnost není.Kdyby existovala jiná varianta tak bych s vámi polemizoval.Tohle je bohužel smutná pravda.Snad už se náš region probere,a budem tam kde se nám náleží.Potom snad budeme probírat architektonické nové stavby,a né jen stav chodníků a nové cyklostezky,i když i to je důležité.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  108. Adam Cerv :

    Fanda: „Brno postupem let bude upadat, protože to není důležitý dopravní uzel“.
    HaHa.
    V čem jsme důežitý dopravní uzel my ? Nebo může mi někdo vysvětlit tu dobrou polohu Ostravy ? Už není rok 1850. Brno vzkvetá k vůli dobrému vysokému školství, kvalitním firmám a podnikatelům.

    Thumb up 16 Thumb down 4
  109. Adam Cerv :

    Adam Cerv: Mimo jiné tedy. OK, souhlasím, že to je nudný offtopic.

    Thumb up 2 Thumb down 5
  110. Fanda :

    Martin (msstavby.cz).Martine, můžeš mě vysvětlit svůj komentář.Mozna jsem to špatně pochopil.Jen na úrovni studie jsme na 2,2 miliard korun.No a co.Doufam že nemáš podobné názory jako exprimator Kajnar.Tomu se stále zdá že černá kostka je drahá investice.On naopak preferuje průmyslové zóny.Lide tady budou pracovat v montovnach a budou se cítit šťastně, že si vydělají 15 tisíc čistého.Takhle se určitě posuneme dál.Ale zpátky k tématu, už teď by se měl vyvíjet tlak na stát,aby se podílel větší částkou než jen 600 milióny.Kdyz už je tahle stavba v top žebříčku deseti nejočekávanějších staveb na světě,tak to už je co říct.Ta koncertní síň bude propagovat i český stát.Tak by se měl stát k tomu postavit a pomoci tomu aby se uskutečnil.Jinde chtějí Metro a podobné nesmysly za desítky miliard, a my se bojíme říct si o větší podporu na tento projekt.To je ta malost ostravské a krajské politiky.Kdyz budeme takhle přemýšlet,tak budeme jen montovna.

    Thumb up 11 Thumb down 4
  111. Fanda :

    Adam Cerv: Vysvětlení je jednoduché.Uz kdysi dávno tady vedla jantarová stezka, protože jak víme,v okolí ostravské pánve jsou hory, takže ekonomicky a časově je to nejlepší způsob.

    Thumb up 5 Thumb down 6
  112. Adam Cerv :

    Fanda: Můžeš mi nějak přiblížit význam jantarové stezky v dnešní ekonomice ? (Znalostně náročných služeb, metropolitních center..apod) ?

    Thumb up 5 Thumb down 2
  113. Fanda :

    Adam Cerv:Mohu vám to přiblížit.I v dnešní ekonomice má tato řekněme cesta svůj význam.Pri dnešní globální ekonomice má rychlá a levná doprava svůj význam.Proto po železnici a vodě tomu vyhovuje nejvíce.Dulezita bude i výstavba rychlostního železničního koridoru a splavnění Odry.Nejlepe bylo splavnit Odru až do Svinova,aby se zacelila mezera mezi západní části města a zbytkem Ostravy.Temi dvěma projekty, když se dokončí,by mohl být region atraktivní pro nové investory,a tím by se zvýšila poptávka po kvalifikovaných vzdělaných lidech.Prikladem může být Brno,jsou taktéž na oné jantarové stezce a za poslední století toto využili dokonale.Prvni zastávka z Vídně bylo právě Brno.Za posledních snad 300 let se Brno rozvíjelo, šli si prostě za svým a jdou stále.Problemem nás je že nevyužíváme možnosti našeho regionu.

    Thumb up 6 Thumb down 6
  114. Pavel :

    Kdyby měla Ostrava takovou atraktivitu, tak by to vypadalo s železniční spojení se sousedními kraji jinak. Od Olomouce přijíždí první vlak na Svinov v 7:50. Od Otrokovic v 8:50. Kdyby byla poptávka po dojíždění do Ostravy, tak by byla i nabídka.
    Bohužel problém je v lidech :/ Koncentrace kvalifikovaných natahuje další kvalifikované (Praha, Brno).
    Když už jsme na webu o architektuře, tak kolik kvalitních ateliérů sídlí v Praze, kolik v Brně a kolik v Ostravě?

    Thumb up 5 Thumb down 9
  115. Michal :

    Mezi půlnocí a osmou ránou jsem našel minimálně osm vlaků z Olomouce do Ostravy.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  116. Martin [msstavby.cz] :

    Fanda: 1. Přijde mi velmi maloměšťácké smát se jinému městu, že se mu nabude dařit a půjde do kytek, když to ani není pravda. Brno může být pro Ostravu příkladem. Přitahuje technologické firmy, mladé lidi. proč by mělo upadat? Narozdíl od Ostravy leží na významnější trase pro VRT. Bude na spojích Berlín-Vídeň, Vídeň-Varšava, Berlín-Bratislava

    Vést pod Brnem železniční trať, která bude fungovat i jako jakési metro je logické a pro rozvoj dopravy strategické. Obdobný tunel pod městem pro S-bahn funguje v Lipsku. https://en.wikipedia.org/wiki/Leipzig_City_Tunnel

    2. Co se týče koncertní haly. Nemyslím si, že má Ostrava na koncertní halu prostředky. Respektive má. Tím, že omezí ostatní investice a zadluží se. Bohužel, tady se absolutně neinvestuje do infrastruktury a strategických projektů. Přestupní terminály nefungují. Výstavba startovacích bytů (možnost jak oživit centrum) nulová. Staví se byty na běžné úrovni (jeden bytový dům a dvě rekosntrukce). Podpora sociální výstavby také téměř nulová. Namátkou již několik let (a několikrát oznamované zahájení výstavby domova pro seniory na Hulvákách). Veřejný prostor, kde by mohli obyvatelé, kteří ve městě skutečně žijí, trávit volný čas je také katastrofální. Posledním velkým parkem, kde byl nějaký zásah jsou Komenského sady. I ty ale byly osekány o hodně prvků, např. vodní plochu. Realizace Komenského sadů a úprav Ostravice je tři volební období zpět. Co vzniklo dál? Park Hrabovjanka na popud obyvatel a terasa na Slezské straně Sýkorova mostu. Teď se realizuje park u Biskupství, ale ten má malou spádovost.

    V centru, ani v jeho širším okolí není ani kvalitní dětské hřiště. Je zde pouze Dětský svět, opět v Komenského sadech. Ale co další části? Nějaké random hrací prvky jsou Černé louce. Sem tam tam nějaká průlezka. Ale opravdu kvalitní zázemí pro děti stylem dětského hřiště jako u nábřeží v Litomyšli zde není. https://nabrezi-loucne.nadace-promeny.cz/

    Ostrava se chlubí, kolik je výpuček sdílených kol, ale výstavba cyklistické infrastrukturu také téměř nulová.

    Pomůže stavba koncertní haly posunout město na vyšší sociální a ekonomickou úroveň? Ne. Ukažte mi někoho, kdo se přestěhuje do Ostravy, nebo sem přesune společnost jen kvůli toho, že je zde koncertní hala. Zvýší koncertní hala úroveň veřejného prostoru? Ne. Přitáhne mladé lidi? Ne. Zvýší úroveň bydlení? Ne. Podpoří podnikatelské prostředí? Ne.

    Ať si Ostrava staví koncertní halu, ale jen v případě, kdy obrazně nemá podmáčené základy a nosné stěny z vepřovic.

    3. K tomu tlaku od místní samosprávy asi takhle: „Ostravský primátor se na stát nezlobí, připomenul, že memorandum představuje nezávaznou deklaraci spolupráce za podmínek, které budou příhodné jako v době ujednání. „Takže se může cokoliv změnit,“ poznamenal.“

    Thumb up 11 Thumb down 15
  117. JSjr. :

    Martin [msstavby.cz]:
    Přijde mi trochu zvláštní kritika majitele webu o stavbách, že se nepracuje na veřejném prostoru kde by obyvatelé mohli trávit volný čas. Obzvlášť když těch chystaných projektů je opravdu dost i na jeho vlastním webu.
    Nebo si stačí projít také web fajnova.cz/projekty. Město konečně informuje o významných věcech, které chystá, to nikdy nedělalo.

    Namátkově jen v Porubě se dělá architektonická soutěž na zámecký park, bude rekonstruovat duha na Duhové náměstí, projekt „stezky v oblacích“ u Floridy, komunitní dům pro seniory je skoro hotov, co komunitní centrum „Všichni Spolu?“, to jsou přesně projekty které Martine zmiňuješ, že chybí. A jsou malé? Nemyslím si.

    Co se centra týče, můžeme to přisuzovat minulému vedení radnice MOAP, že nic není, a magistrát nemůže přece suplovat obvod, holt ten obvod, co dostává opravdu hodně peněz z hazardu do rozpočtu. Magistrát si převzal a dodělá třeba projekt Biskupská, Kostelní. Magistrát hledá investora na Nové Lauby, kde si chce nechat polovinu vystavěných bytů, které logicky budou mít pod městem nižší nájmy.
    Co se startovacích bytů týče, majetek města v centru není zrovna velký, prostě ty možnosti nejsou a tlačit na soukromníky aby udělali startovací byty? Ti se na to vyprdnou, ti jdou po penězích. Je taky těžké něco stavět, když Vám to shodí sousedi viz nedávná aféra s domovem pro autisty.. Doufejme, že nový stavební zákon to zlepší. Řešení startovacích bytů je novostavba, otázka je, kde.

    Pokud vím projekt domova pro seniory na Hulvákách běží, nikdo jej nezrušil, termín dokončení 2022.
    Co třeba projekt naproti Divadla Jiřího Myrona? Je závislý na parkovacím domě u katedrály a vznikne tam odpočinková zóna.
    A co pěší zóna, která bude po výstavbě objektů Ostravské univerzity? Zruší se celé dopravní napojení a vznikne veřejný prostor. Celá náplavka dostane další impuls.
    Anglický trávník, menší zásah v komenského sadech, ale taky fajn.
    Nový provozovatel restaurace pod Radnicí má celkém pěkné vyžití pro děti.
    Vždyť i ta regulace reklamy je obrovský přínos pro veřejný prostor.

    Podle mě se nikdy v Ostravě nedělalo tolik věcí najednou jako nyní a to mi asi nerozmluvíte. Během dvou let se toho dost spustí, buďme rádi!

    Thumb up 14 Thumb down 2
  118. Martin [msstavby.cz] :

    JSjr.: Nemohu mít názor?
    Biskupská/Kostelní, Janáčkova nejsou startovací byty. Je to běžné bydlení, která se dá pořídit třeba na Karolině. V projektu Nové Lauby město po dokončení plánuje mít dva bloky z pěti. Startovací, nízkonákladové bydlení vypadá opravdu jinak.

    Nový stavební zákon rozhodně nic nezlepší. Zhorší.

    Rekonstrukce Duhy je závislá na tramvajové trati. Začarovaný kruh. Navíc ani tam nejsou kvalitní prvky pro trávení volného času. Stezka v oblacích u Floridy je úlet… Zámecky park je fajn. Ale co samotné vnitrobloky v Porubě?

    Komunitní centrum Všichni spolu není určeno k bydlení. Domov na Dělnické fajn :)

    Domov pro seniory měl podle posledních zpráv otevřen 2020. Zatím se nekoplo do země. https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/kam-s-duchodci-v-hulvakach-postavi-novy-domov-pro-seniory-20190126.html Kapacita pouze 100 lidí. Domov pro seniory je více jak 10 let stará záležitost https://www.msstavby.cz/okoli-komunitniho-centra-ostrava-03-08-2011/ Aktuální projekt byl vyhotoven již v roce 2016 https://www.msstavby.cz/domov-pro-seniory-hulvaky-17-10-2016/

    Projekt v okolí katedrály závislý na parkovacím domě je. Někdo to tak nastavil. Nicméně kvůli nárůstu dopravy z parkovacího domu se celkově podmínky zhorší.

    Komunikace mezi řekou Ostravicí a budovami fakult zatím zůstane zachována.

    Dětské hřiště u radniční restaurace opravdu není nic zajímavého. Par prvků mezí stolky s pivem.

    Regulace reklamy, byť jen na určitých místech, přínos je.

    Opravdu se stačí podívat do zahraničí, kde je kvalitní veřejný prostor častější a i mezi bytovými domy. Ne jen ve velkých parcích.

    Thumb up 7 Thumb down 2
  119. Martin [msstavby.cz] :

    JSjr.: Pro inspiraci https://www.archdaily.com/search/projects/categories/landscape-and-urbanism

    http://www.play-scapes.com/play-design/contemporary-design/playgrounds-pritzker-prize/

    http://www.play-scapes.com/play-design/contemporary-design/lessons-from-superkilen-copenhagen-by-susan-solomon/

    http://www.play-scapes.com/play-design/contemporary-design/lessons-from-superkilen-copenhagen-by-susan-solomon/

    http://www.play-scapes.com/play-design/natural-playgrounds/skadbergbakken-playground-helen-and-hard-sola-norway-2015/

    Sociální bydlení https://www.archdaily.com/search/projects/categories/social-housing?page=6

    Thumb up 3 Thumb down 4
  120. rom :

    to, že se připravují a realizují některé projekty je fakt, ale to není vše. Je to nekoordinované. Je tady plno úředníků a odborníků, co plánují, ale nikdo to není schopen zorganizovat a tlačit.

    Už jsem to říkal, systematicky projděte ulice centra a vyčistěte veřejný prostor – údržba, demolice, drobné investice. Místo toho se plánují velké projekty, kdy vznikají potěmkinové vesnice. Miliardy se investují a hned vedle je bordel.

    Nikdo se nestará o zeleň, které předá developer městu. Běžte se podívat na Karolinu – tam bydlí 350 nových bonitních obyvatel, co jim za to město nabízí? Za pár let světlé zítřky kousek vedle? Na to se zahraniční manažeři mohou vysrat, oni mají prvotní dojmy – vidí zničenou dlažbu, parkující auta všude možně, neudržovanou zeleň a veřejný prostor, nečinnost policie. Toto jsou jejich dojmy, které pouští dál.

    A můžeme o tom diskutovat konkrétně, stačí jen chtít otevřít oči.

    Thumb up 9 Thumb down 2
  121. thvari :

    to už se ale trošku hádáme, jestli je sklenice poloplná nebo poloprázdná, přidám pár svých postřehů
    – ostrava není jediné české město se zdevastovaným veřejným prostorem a obrovskými dluhy z minulosti. projděte se po praze. jakmile člověk odhlédne od honosných fasád, uvidí často špinavý, neuklizený a jinak nevábný a nepřívětivý prostor ulic
    – makro i mikro projekty jsou potřeba zároveň. koncertní hala je stavba s nadnárodním přesahem a ty jsou potřeba bez ohledu na to, že veřejná místa někde na sídlištích mají obrovské rezervy.
    – pokračuje trend toho, že některá místa jsou opravena dobře a tak i zůstavají (piazzeta na Nádražní, 28. října v centru), zatímco u jiných míst jsou opravy nelogické, jako na Nádražní v centru nebo nově na Nádražní v Přívoze – proč je to asfaltováno jako dálnice, když na obou místech tato ulice prochází těmi nejhistoričtějšími a nejpěknějšími částmi našeho města?
    – obecně vykročila ostrava zhruba správným směrem. kdyby nebylo co vylepšovat a kritizovat, tak by nás to ani tak nebavilo :)

    Thumb up 14 Thumb down 2
  122. Mn :

    Stačí se podívat, kde byla Ostrava před 10 lety a kde je dnes. Tehdy byla část centra odporná bažina (dnes Karolina) a Slezská byla rejdištěm bezdomovců, kde se po cestě válely rozbité gauče (dnes plná kvalitního bydlení). Centrum bylo vylidněné už roky před Karolinou. Od té doby se odvedla spousta práce a hlavně už otázka veřejného prostoru není tabu jako kdysi. Měli jsme startovací čáru úplně jinde než ostatní města…

    Thumb up 19 Thumb down 1
  123. rom :

    byl jste se někdy teď podívat na Karolině – není tam bažina. V bezprostředním okolí nových domů se nachází bodel a zničená zeleň jako na někde na poslední periferii – takto se stará parta z obvodu města

    Thumb up 1 Thumb down 0
  124. Mn :

    rom: Ano, o tom vím a je to smutné. Ale jak psal thvari, zajeďte si někdy třeba do Prahy. Já tam budu studovat brzy pátým rokem a můžu potvrdit, že údržba tam taky není žádná sláva. O nějaké květinové záhony jak u nás se raději vůbec nepokoušejí (nebo o nich nevím). Rekonstrukce ulic spočívají ve vysázení žulových kostek a přetření rezavého červeno-bílého zábradlí. Hezké jsou plochy v okolí moderních kancelářských komplexů, kterých je tam na každém rohu spousta, ale to proto, že se o jejich údržbu nestará město.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  125. rom :

    Mn:

    mě je více méně jedno, jak to vypadá někde jinde, třeba v Praze. ) Toto je problém samotného centra, úplně nové výstavby, politici se bijou do hrudi jak se starají, natírají lavičky, zakládají nové parky, připravují velkolepé stavby – a tady plivou novým rezidentům do tváře

    až se postaví nové byty v centru, co bude město pronajímat za regulovaný nájem, tak se budou starat – třeba se objeví v centru na doplatek na bydlení ti potřební rezidenti centra (

    Thumb up 1 Thumb down 5
  126. D-r :

    rom: S tím parkováním vedle Karolíny je úplně hrůza. Po výjezdu z garáže máte pocit že jste někde ve Střední Asii, rozhodně ne v centru krajského města Centrální Evropy. Každý parkuje kde chce. O Náměstí Biskupa Bruna vůbec ne mluvím. Bláto na náměstí těžko kde najdete. Rozbité chodníky, kostky rozházené. Všude odpad, špína, nedopalky. Jé tam ještě hoooodně práce.

    Thumb up 7 Thumb down 1
  127. rom :

    D-r:

    konečně má někdo podobný názor, hlavně, že se před pár lety oslavoval Biskup Bruno – ten se v hrobě obrace, jaké má náměstí, to i v jeho době už se používala nějaká dlažba. )

    kde jsou ti kompetentní funkcionáři, kteří sledují pravidelně tento web, proč se k odpovědnosti nepřihlásí? Myslím za ten stav centru 3. největšího města v republice a nejmodernější čtvrti. Nejsou to pěkné vizualizace, poklepávání po zádech, soutěže, soutěže a soutěže. )

    Thumb up 9 Thumb down 0
  128. Fanda :

    Martin (msstavby.cz)Tak dobře,ty jsi oslovil konkrétně mě, že jsem maloměšťák a že se směju druhému městu,v našem případě Brnu.Neni pravdou že se Brnu směju,nebo kterémukoliv městu.Mne zajímá náš region.Ten můj komentář byl odeslán, když se neobjeví na webu a nelze ho znovu odeslat, protože už byl odeslán,tak logicky bude asi ten, že ty máš problém na svém webu.Tak nepoučuj a zkontroluj si to ty.Ten komentář odešlu znovu,ale asi nebude v původní verzi.

    Thumb up 6 Thumb down 3
  129. Martin [msstavby.cz] :

    Fanda: Všem ostatním komentáře fungují. Nikdo nás nekontaktoval, že by jim nešly psát. Problém bude někde mezi tebou a zařízením, ze kterého odesíláš komentář.

    Thumb up 3 Thumb down 6
  130. Fanda :

    Martin (msstavby.cz) Já nemám problém sám ze sebou a se zařízením,ze kterého odesílám komentáře.Jen jsem reagoval na tvůj komentář, že jsem maloměšťák a směju se druhých měst.Dale jsem polemizoval o tvých názorech například na VRT, což je z tvé strany nesmysl.Ale pomůžu ti, Berlín-Brno,cesta 11hodin, Berlín-Ostrava 7.5 hodin,a když chceš jet Berlín -Viden,tak je rychlejší jet přes Norimberk, protože je to rychlejší.Takze ani přes Česko nejedes.Navic z Berlína do Brna máš minimálně jeden přestup, většinou více.S těmi palečky dolů (těch deset a více)to je jak.Takze já mohu posílat palečky z dvaceti zařízení,jak jsi sám zmínil,a ovlivnim paleckovani.To jsi vymyslel Ty?Deset minutových palecku,potom to zesvetla a tím se to zvýrazní.Genialni.Zajimave na tom je to, že ty jsi měl mnohokrát těch minusovych palecku více než deset a nikdy to nezesvetlalo.Jak je to možné?. Teď budeš argumentovat tím že je to tvůj web,a že si můžeš dělat co chceš.Ale abych jen nekritizoval,tak je dobře že existuje takový web, protože člověk nemá tolik času aby vše sledoval.Tak ať se ti daří vylepšit tenhle web a podivej se na ty vlaky.

    Thumb up 3 Thumb down 5
  131. acdlcia [msstavby.cz] :

    Fandův komentář visící od 10:50 ve spamu:
    „Martin (nástavby.cz) Protože píšu z mobilu,tak to proberu po částech.K bodu 1.To nebyl žádný výsměch kteremukoliv městu,jen konstatování.Naopak jsem zmínil že Brno nám může být příkladem v tom, že chtějí nehorázné peníze od státu na své projekty za desítky miliard.My přitom máme větší právo žádat po státu ty desítky miliard.A to za zničenou krajinu, podlomené zdraví lidí, špatné ovzduší atd.Dopravni infrastruktura?Od státu by v první řadě měli putovat peníze k nám,aby se dobudovala celá dopravní infrastruktura (obchvaty měst, údržba komunikací ve vlastnictví státu atd.)Nepochopil jsem co je dopravně strategické vést železniční trať (jakési Metro) za padesát miliard?To nádraží se dá přesunout o 1-2 kilometry a nebude to stát takový balík.Navic tím se zoptimalizuje doprava, kolem toho nádraží je to přeplácane vším možným.My chceme pár miliard na tunel Bohumínská a Místecká,a nemáme nárok?Ta doprava je už tam předimenzovaná.Kdyz už jsme, třeba u spojení Berlín-Brno,tak cesta trvá 11 hodin, minimálně z jedním přestupem (v Praze vždy). Spojení Berlín-Ostrava 7.30 hodin.Kdo chce jet z Berlína do Vídně,tak jede přes Norimberk a Česku se vyhne, protože je to rychlejší.Ze jste byl jednou v Lipsku,tak to není důvod srovnávat to z Ostravou.Snad jako námět vylepšit to zde doma.“

    Thumb up 6 Thumb down 3
  132. Fanda :

    acdlcia (msstavby.cz) Děkuji za to.Neshledavam na tom nic urážlivého nebo vulgárního.Znovu ještě děkuji a zítra se chci pobavit o bodu 2.

    Thumb up 2 Thumb down 4
  133. Martin [msstavby.cz] :

    Fanda: Hmmm, já to ve spamu nevidím. Asi další aktualizace. Za to se omlouvám. Nicméně pokud se chceš bavit o VRT, tak neudávej dobu jízdy současných rychlíků, které VRT nejsou. Podívej se na plánované koridory VRT, které v Česku ještě nejsou postaveny…

    Technickou stránku a nastavení diskuze má ve správě Hynek.

    Thumb up 4 Thumb down 11
  134. JSjr. :

    Martin [msstavby.cz]: Chápu, že bys chtěl všechno a hned, to chceme všichni.. :)
    Já v zahraničí jsem pravidelně a je to opravdu mnohem lepší, pracují však na tom systematicky a hlavně mnohem déle než my. U nás se začalo nedávno teprve zajímat o to, co to vlastně veřejný prostor znamená.
    Duha se dělá s i bez Tramvaje, jsou dvě verze projektu. Bez tramvaje bude těžké hledat finance, to si bohužel odpůrci neuvědomují.

    Mno a co se vnitrobloků v Porubě týče, tak už se změnil projekt Zelená Porubě, aby se zaměřoval výhradně na vnitrobloky. Blokační garáže v nich to taky moc neusnadňují, musí se vykoupit než se vůbec bude něco dělat. Postupně se někam dostáváme. :)
    Komunitní centrum byl příklad veřejného prostoru, je to tam pro všechny pro trávení volného času.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  135. Fanda :

    Martin (msstavby.cz) Ještě k tomu VRT.Trasu Ostrava-Prerov už geodeti vyměřují, má se začít stavět 2025,a hotovo 2030.Trat Přerov-Brno se bude modernizovat.Trasa přes Ostravu se napoji na polskou železnici a povede do Varšavy,kde má být největší letiště v Evropě.Kdezto VRT Praha-Brno je zatím jen studie,tak možná v roce 2040 bude trať hotová.

    Thumb up 6 Thumb down 3
  136. potkan :

    Martin [msstavby.cz]:

    bod 1 – nejen Lipsko ale něco takového má hodně měst na západě, i třeba Malmo, které má počet obyvatel +- jako Ostrava

    https://en.wikipedia.org/wiki/City_Tunnel_(Malm%C3%B6)

    A našlo by se i mnoho dalších příkladů – ať už fungujících či ve výstavbě. Ovšem v Ostravě a potažmo jádru celé aglomerace, kde žije podle toho, co tam chceme počítat 700 tisíc až milión lidí, něco takového chybí – něčím takovým nemyslím tunel (i když zastávky Střed a Stodolní by asi šlo zahloubit), ale funkční, použitelný a konkurenceschopný S Bahn

    bod 2 – ačkoliv je bohužel pravdou zejména to, že cituji „Bohužel, tady se absolutně neinvestuje do infrastruktury a strategických projektů. Přestupní terminály nefungují. Výstavba startovacích bytů (možnost jak oživit centrum) nulová.“, myslím si, že Ostrava také potřebuje něco, co bude zajímavou architekturou, magnetem (třeba i pro turisty) a tím by koncertní hala a sousední černá kostka mohly být, navíc je to v podstatě v centru

    Thumb up 10 Thumb down 0
  137. aggu :

    potkan: Koncertní hala (nebo knihovna) je jen a pouze dohánění dluhů z minulosti. Obě stavby (a nejen ony) už tu měly pár desítek let stát. Na nich žádná (lepší) budoucnost Ostravy stát nemůže.
    Proč vymýšlet kolo. Chceme růst? Takže #1 Super podmínky pro business. Příprava nemovitostí, samospráva. Vše musí být nadstandardní ne v ČR, ale ve střední Evropě. #2 Ekologie. Pořád nám někdo bude ukazovat špínu na tričku, tak to chodí. Dokud nevyřešíme největší ekologické zátěže a OKK. Liberty se snad vzchopí samo (pokud EU dostane rozum a nezabije evropský průmysl úplně). #3 Univerzita. Pumpovat zdroje do JEDNÉ silné Ostravské univerzity. Vytvořit podmínky a otevřít ji lidem zvenku. Nejlepší česká univerzita Karlovka se krčí někde ve 3. stovce univerzit na světě. Jsme úplně out. Zbytek českých škol si může čechrat peří jak chce, ale je v bahně (pozdrav do „vědeckého centra“ Brna). Sem tam na nějaké katedře nebo ústavu zasvítí ojedinělá hvězda a pak zhasne. Další prof. Holý není. Teda dalších 50 profesorů Holých…. #4 Rychlá MHD v celé aglomeraci. #5 Letiště #6 Kultura. Jedině tady jsme už blízko. Lidi máme a baráky budeme mít do 5 let.
    Všechno ostatní přijde samo.

    Thumb up 12 Thumb down 4
  138. Fanda :

    Martin (msstavby.cz) Brno přitahuje mladé lidi, že by zase tak přitahovalo mladé lidi se nedá tak říct.Po Praze je tam největší koncentrace vysokých škol,a samozřejmě technologické firmy hledají vysokoskolsky vzdělané lidi.My jsme byli bohužel po válce odsouzení na to, že budeme robotarna,u nás se podpora vzdělávání omezovala jen na podporu hornictví a hutnictví.Za první republiky se náš region rozvíjel,ale potom jak už jsem zmínil jsme byly region na práci.Co se týče koncertní haly,tak každé město si ji platí samo.Staci si jen zadat na internetu koncertní haly v Evropě,tak budeš v obraze.Kazde velké město například v Německu má svou koncertní halu.A není to nic nového, že se město zadluží, když to chce mít.Ze Ostrava na to nemá prostředky je nesmysl,je to dlouhodobý záměr a město s tím počítá.Treba Brno bude stavět také za dva roky koncertní halu jako my,za stejnou částku a za stejnou dotaci státu 600 milionů.Praha taktéž chce stavět koncertní halu za 20 miliard,ale je to hlavní město,tak se to postaví.Staci si přečíst dnešní aktuálně.cz.Proto nemám s tím problém, že se ty stavby v Ostravě uskuteční.Mozna se to o něco zpozdí,ale to je v Česku normální.Infrastruktura je hlavně záležitostí státu, stát by měl dbát na to aby se všechny regiony rozvíjely.Startovaci byty a sociální bydlení v žádném městě nefunguje a ani nikde nezačalo.Ukaz mi kde se tak děje.Domov pro seniory na Hulvákách se začne stavět na podzim, takže bude postaven se zpožděním,ale bude.Otazku veřejného prostoru řeší každé město,a je třeba si uvědomit že Ostrava, to konečně začala řešit.Myslim si že Ostrava a celý region se konečně probral a zúročí potenciál, který má.

    Thumb up 7 Thumb down 1
  139. Fanda :

    JSjr: Tohleto to je smutná pravda, že někteří lidé si neuvědomují to, že tramvajová trať přinese pozitiva, tím že bude zajímavá pro malé investory.Je to sice malý přestupní uzel,ale konkrétně Duha,by mohla sloužit jako centrum služeb pro občany z okolí.Uz slouží,ale počítá se s další výstavbou a rozšířit ty služby by nebylo na škodu.Nejvic jsem nadšen tramvajovou tratí Ostrava-karvina,i když to nebude klasická tramvajová trať, to by bylo velmi pozitivní dopad na ekonomiku našeho regionu.Primestska vlaková doprava je dobrá,ale spojit celý region tramvají by bylo skvělé,jak to bylo kdysi.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  140. Fanda :

    aggu:Zase jsi mě potěšil.Takle se to musí dělat, už jsme ztratili hodně,a nemůžeme si dovolit ztrácet více.Zavrou se doly, zavřou se hutě a potom budeme montovat.Prenechejme to těm (nemyslím bratry Slováky),na východě, ať si to taky užijí.Uz i přispěvatelé tohoto webu mají více pozitivní názory, že se to u nás lepší a zlepšuje.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  141. Martin [msstavby.cz] :

    potkan: Nevím jestli by zrovna zastávky Střed a Stodolní bylo smysluplné zahloubit kvůli blízkosti řeky Ostravice a sklonu tratě. Ale jo, využít a propojení vlaku v rámci Ostravy chybí.

    My už ty magnety máme. Aspoň co se týče v rámci ČR. DOV je unikátní s absolutně nevyužitým potenciálem. Nedávno tam umístili i ty reklamní betonové lavičky, podél Ruské… Všude to tam je jen reklama. K tomu místu se neumíme chovat. Oblast se za 10 let nepodařilo propojit s centrem. Návrh tramvaje je kvůli aktuálnímu plánu na Karolinu mrtvý.

    Fanda: Hele, psal jsi, že Brno bude upadat. Já ti oponoval tím, že nebude jelikož se bude nacházet důležitých koridorů VRT. Napsal jsem z jakých směrů. Načež jsi začal udávat času, odkud kam se člověk dostane z Brna a Ostravy současnými rychlíky. Můžeš mi tedy osvětlit tvou myšlenku, proč Brno začne upadat?

    Každé velké město v Německu koncertní halu nemá. Namátkou jen o něco menší Chemnitz (sociálně ekonomicky srovnatelný s Ostravou) ji nemá. Investuje do infrastruktury. A Německá města jsou v rozvoji měst daleko jinde. Ale to vlastně nesmím říct, když jsem tam byl jen párkrát, viď. Koukal jsem, jak staví novou koncertní halu v Mnichově. To je alespoň důstojná stavba.

    Koncertní hala v Praze za 20 miliard? Ta suma má zdroj jaký? I se stavebními úpravami tramvají, nábřeží, dopravy 7 mld. https://www.archiweb.cz/en/n/home/praha-jiz-pripravuje-vystavbu-noveho-koncertniho-salu

    Thumb up 2 Thumb down 8
  142. adamous :

    Tak uz se patrne zacalo konecne neco dit, pred DK se zacaly razit prvni zkusebni vrty: https://www.facebook.com/koncertnisalostrava/posts/196824478704800

    Thumb up 7 Thumb down 0
  143. Rýša :

    adamous: Tak jak dopadly zkušební vrty? Bude stát hala v roce 2023, jak o tom psal i Archiweb?
    https://www.archiweb.cz/b/koncertni-hala-v-ostrave-vitezny-projekt-v-mezinarodni-soutezi

    Thumb up 0 Thumb down 2
  144. padickos :

    Rýša: V roce 2023 má teprve začít realizace.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  145. Rýša :

    padickos: No, tak vidíte, vše se protahuje. Na webu stále píší, že koncertní hala má být otevřena 2023. Takže potom člověk nevěří ani tomu, ze v tomto roce začne realizace.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  146. Elias :

    A naproti knihovna Cerna Kostka, vedle 24 patrove Tieto s 90 metry, u Karoliny pres 200 metru vysoky mrakodrap, 121 metru vysoky kancelarsky komplex Jindrich Plaza u dolu Jindrich. Krasne zrestaurovana, oblozena neonovymi reklamami, Ostravica-Textilia… vedle ni Nemecky Dum, zastavene proluky a prazdna mista, vystehovani cikani do pryc, spoustu novych pracovnich mist a podniku… No jen bohuzel, zase jen to co melo byt a neni :-/

    Thumb up 7 Thumb down 2
  147. SpinJ :

    Už se na stavbu moc těším, ale vě světle toho, že chce koncertní halu i Praha a Brno se bojím, že budeme poslední, kteří ji postaví …

    Thumb up 1 Thumb down 7
  148. Crazym :

    Tak jsem zrovna zaslechl v TV novou cenu 2,6 miliardy a moje reakce tady z 04.08.2020 08:41 byla hotové déjà vu. Jen s tím, že já kulturní ignorant to už asi nevytrhnu když jsem se mezitím rozhodl nepřispívat co to jen jde :D

    Thumb up 2 Thumb down 2
  149. vojta :

    Kdo byl dneska na osobní prezentaci projektu pana Holla už určitě chápe, jak moc kvalitní stavbu můžeme mít. I kdyby to stálo miliard pět, budu skákat radostí.

    Thumb up 9 Thumb down 2
  150. Martin :

    Ne nadarmo se tato stavba přirovnává k UFO, které přistálo v Ostravě! Každý, kdo se účastnil včerejšího setkání s panem HOLLEM, musel mít pocit, jako by byl svědkem setkání s mimozemskou civilizací (resp. mimoostravským/mimočeským myšlením). Najednou jako by neexistovala malost uvažující max. 4 roky do voleb, ale naopak vizionářství, velkorysost a snaha udržet krok se světem. Něco takového tu v případě novostavby nebylo od realizace Nové radnice. btw: Ti, kteří v místních diskuzích nadávají na památkáře, asi neslyšel, jaký názor má na nový koncertní sál např. Martin Strakoš z NPÚ. Na jeho komentované procházce nás bylo max. 20, tak se není čemu divit. :P Kritici aktuální kalkulované ceny se navíc asi taky nezamysleli nad faktem, že náklady zahrnují i přestavbu současného DKMO. Teprve včerejší prezentace mi umožnila pochopit tyto souvislosti.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  151. balde :

    Steven v Ově:

    https://www.youtube.com/watch?v=oMhx4PSnLAI

    Thumb up 3 Thumb down 0
  152. balde :

    včera ve zprávách bylo ,že Macura jednal z ministrem financí a kultury a 600 mil bylo potvrzeno.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  153. adamous :

    Snad to nebude znamenat stopku :(

    Moravskoslezský kraj má na účtu u Sberbank, která má vazby na Rusko, zhruba 350 milionů korun, které kraj dosud nestihl převést. Jde o peníze z termínovaného vkladu.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  154. Crazym :

    Picnu to sem, nenašel jsem aktuálnější datum, tak sorry pokud někde je.
    Už se asi finišuje s provizoriem.
    https://screenshot.cz/98LEP/
    https://screenshot.cz/KJXVD/
    Jak je to tedy s těmi aktuálními náklady, má někdo info?
    A počítají se do nich i všechny ty akce okolo?

    Thumb up 1 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.