Komenské sady, vyhledávány park v centru Ostravy, „zdobí“ novostavba veřejných toalet. Neodborných zásahů do architektury a urbanismu parku od ukončení rekonstrukce v roce 2012 je však více.
Investiční záměr revitalizace parku a dokumentace pro stavební povolení byla realizována následujícími týmy
Investiční záměr Revitalizace Komenského sadů, 2009
Autorský tým:
Ing. arch. Radim Václavík, autorizovaný architekt, zodpovědný projektant
Kurt Gebauer, akademický sochař, Atelier veškerého sochařství VŠUP v Praze
Ing. Lubomír Rychtár, autorizovaný architekt, autor původní studie
Ing. Karel Zlatuška, CSc., autorizovaný inženýr, zodpovědný projektant vodní plochy
Revitalizace Komenského sadů (dokumentace pro stavební povolení), 2011
Autorský tým:
Ing. arch. Radim Václavík, autorizovaný architekt, zodpovědný projektant
Kurt Gebauer, akademický sochař, Atelier veškerého sochařství VŠUP v Praze
Spolupráce: Ing. Miloslav Vrána, autorizovaný inženýr
Veřejné toalety
Umístění toalet do prostoru parku vychází ze záměru města Ostravy umístit do veřejného prostoru veřejné toalety. Z obecného hlediska je to záměr správný. Problémem je však jak samotná podoba toalet, tak jejich umístění v rámci prostoru parku. Toalety jsou umístěny v centrální pěší ose části, v blízkosti objektu magistrátu města Ostravy. Objekt je umístěn přímo na hlavní ploše, kdy tak narušuje celkovou koncepci prostoru a předmostí lávky. Pohledově se jedná o stavbu nepřehlédnutelnou a bohužel rušivou.
Samotná stavba je řešena typizovanou buňkou, která je ohrazena kovovým roštem. Údajně by měl být roště vyměněn za jiný. Proč se napřed kompletuje rošt jiný, aby pak město tvrdilo, že zde vlastně budu jiný rošt, je záhadou. Nic dalšího se k architektuře stavby nedá napsat. Konstrukce pláště je vhodná k porostu zelení. Prostor toalet je však vydlážděn a není zde prostor pro růst popínavých rostlin. Dá se uvažovat nad mobilní zelení v květináčích, to je však v prostoru největšího městské parku nesmysl.
Umístění nové stavby do konceptu parku, která byla podrobně zpracovávána v rámci investiční a následně projektové přípravy stavby rekonstrukce parku, nebyla ani s autory konzultována. Je zcela běžné (mělo by být) na základě autorského práva přizvat k novým úpravám stavby autory původního řešení. To se však nestalo a stavba byla umístěna do prostoru nekoncepčně.
Stavba veřejných toalet neměla být umístěna na tak pohledově exponovaném místě. V parku, i blízkosti současné lokality, je plno vhodnějších míst pro umístění takové stavby.
Každé období nám v parku zanechalo stopu „kovové architektury“. Z období první republiky zde máme objekt magistrátu města s kovovou vyhlídkovou věží. Charakteristickým symbolem města. Současné období zde zanechává nevkusné veřejné toalety, které jsou jakýmsi zhmotněním současné přístupu k plánování staveb a urbanismu.
Fotografie veřejných toalet
Záměr veřejných toalet je městem plánován mnoho let. Výsledná podoba však připomíná zkřížení zázemí řidičů DPO pod lávkou na Karolině…
…a krátkodobě umístěnou barevnou tržnici na Černé louce, která nikdy nefungovala.
Busta Jana Amose Komenského
Park nese název po osobě, která se řadí mezi největší české myslitele, filozofy, spisovatele. Odkaz na tuto slavnou osobu je v parku připomenut také bustou. Původně zarostlá socha byla v rámci rekonstrukce odkryta a lemována nízkou zelení tak, aby busta jasně vstupovala do prostoru. Jak můžeme vidět na následující skice a fotografii pořízenou po rekonstrukci.
Bohužel i toto místo bylo postihnuto umístěním „bezúdržbových“ záhonů, kdy výsadba začíná opět sochu potlačovat a zastiňovat.
Když již zmiňuje záhony. Původní výsadba byla nahrazena skladbou „bezúdržbových“ záhonů obsahující štěrkovou mulč. Jak se každý návštěvník parku může přesvědčit sám, záhony jsou prorostlé plevelem, který dosahuje úctyhodných velikostí.
Park byl navrhovaný s cílem maximálně snížit náklady na údržbu, která se občas i přes to nestíhá (lavičky zarostlé kopřivami) což je škoda a generuje to otázku obecnou jak zeleň a parky navrhovat v souladu s možnostmi města ohledně údržby. Také parkové ořezy suchých větví nejsou vždy ve správném čase, což pak ústí i do zbytečného kácení, protože pokácet je jednodušší než pravidelně ořezávat.
Prostor u magistrátu města byl vytvořen tak, že pěší plochy umožňují pojezd vozidel a nad květinové záhony bylo možné umisťovat mobilní pódia pro pořádání kulturních akcí. Nyní, s výsadbou vysokých travin, nelze bez poškození zeleně tuto možnost realizovat.
Proč máme vedle sebe, pod okny magistrátu, dva různé druhy stojanů pro kola?
Zahrádka restaurace
Od rekonstrukce se pomalými kroky na park nabalují nešvary českého veřejného prostoru. Příkladem je i venkovní posezení gastro podniku Dáma Pyková. Masivní antivandal provedení z rostlého dřeva, sice brání jednoduchému odcizení, ale estetice parku nepřidává. I když je v okolí podniku dost místa, kde umístit další plochy k posezení, byla zahrádka nevhodně vysunuta do pěší komunikace. Vstup do pohledové osy je až násilný.
Porovnejme kulturu a úroveň restauračního nábytku s obdobím ze 30.let 20.století…
Participace
V rámci participativního rozpočtu obvodu Moravská Ostrava a Přívoz mohou obyvatelé přihlašovat své projekty, které povětšinou představují drobné zásahy do veřejného prostoru. Veřejnost pak o nich hlasuje a projekty s největším počtem hlasů obvod realizuje. Participace se však v místních podmínkách lehce zvrhla. Namísto spolurozhodování veřejnosti na rozvoji veřejného prostoru, je rozhodování plně v rukou veřejnosti a prakticky kdekoliv může vzniknout cokoliv.
Právě z participativního rozpočtu vzešel i nápad umístit venkovní sprchy v Komenského sadech. Opět je ale zvoleno zcela nevhodné umístění. Sprchy jsou budovány přímo u vstupu do parku z ulice Vítězná. Po průchodu dominantní, přesto elegantní bránou, vás pak čeká pohled, který spíše připomíná vstup na koupaliště, než do městského parku. Otázkou také je, proč není sprcha umístěna uceleně o workoutového hřiště. Nikým opravdu není vyžadováno mít sprchy hned u vstupu.
Z participativního rozpočtu vzešel i návrh houpacích sítí, které jsou v prostoru parku také umístěny zcela náhodně. Městský obvod raději pro další ročníky participativního rozpočtu Komenského sady vyřadil.
Veřejné toalety lze ve veřejném prostoru budovat i vkusně. S ohledem na architekturu a urbanismus daného místa. Ostrava chce mít unifikovanou podobu toalet. Toho však ale s ohledem na rozdílné lokality umístění půjde docílit velmi těžko.
Veřejné toalety na ulici Kostelní v Odrách
Veřejné toalety v Praze-Uhřiněvsi
zdroj: Reportáž České televize (2009)
Revitalizace Komenského sadu ostrava.cz
PetrP :
Proboha, tak to je dno. Spis to vypada jak zastaralá voliera v ZOO.
PetrP :
Proč máš mou přezdívku???!!!
07.12.2022 09:07Rdm :
Macura na Twitteru tvrdí, že vzhled není finální a bude ještě upraven
07.12.2022 10:24Michal Sabo :
Amatérismus nebo přizdisráčství zodpovědných lidí.
JSjr. :
Vzhled je nyní hrozný, oplocení myslím naprosto zbytečné.
Předpokládám, že vzali typizovanou buňku kvůli ceně, pokud se však slušně obloží, může to dopadnout dobře.
Co se umístění týče, s tím problém nemám. Tyhle WC bývají uprostřed ulic běžně, např. teď nedávno co jsem viděl v Londýně. Z jedné strany přiložená k mostu je v pořádku, zároveň by neměla moc utopená a schovaná aby nepřitahovala pochybné existence a byla na očích.
Tady teď jde vážně jen o ten vzhled.
07.12.2022 11:16PetrP :
Ty na ni máš nějaké výhradní právo?
07.12.2022 14:10PetrP :
Jo, jelikož ji mám pomalu od počátku tohoto webu a nechci, aby nás někdo zaměnil.
07.12.2022 17:01Raptor :
Obvykle se jen usmivam nad komentáři některých zde, kdy je všechno a vždy špatně (např.paní Jana či jaký má Nick), nicméně tohle je naprostý humus všech humusů. Připomíná mi to voliéry na ptáčky v Přívoze, ktere byly zhotoveny v minulém století, v jiné lokalitě a za jiného využití…
Brando :
Pro oStravu dobré!
07.12.2022 18:30adamous :
Prijde mne to jako s tou zamkovou dlazbou, co je na miste trznice … asi tedka zase naopak zbylo hodne pletiva. Jinak tohle bych se stydel dat mozna i nekde na okraj mesta na sidliste.
07.12.2022 18:48Mx :
Ty toalety nemůžou být skutečné, to NEMŮŽE BÝT PRAVDA. Ani 1.dubna bych se nepousmál. Tohle nemůžou myslet vážně
Luděk :
Prostě bizár…
07.12.2022 20:34MM :
Koupě toalet, instalace a další provoz nebude levnou záležitostí. Upřímně, kdo využívá v parku toalety mimo provozní dobu zmíněné restaurace? Obecně je v parku večer prázdno, slouží pro průchod na Kamenec, ale že by tam před půlnocí stála fronta na toalety? :-) Proč se město nedomluvilo s provozovatelem na platbě za využívání toalet veřejností? Mimochodem budova restaurace sloužila původně jako veřejné toalety před rokem 1989.
Komenského sady jsou velmi oblíbené a navštěvované místo, které by opravdu chtělo vylepšit. Dětský svět už taky není moderní. Byl jsem ve Frýdlantu nad Ostravicí a tam město vybudovalo nádherné dětské hřiště s kavárnou. Moderní, vkusné a na úrovni včetně bezbariérových toalet. Náš dětský ráj už je na hraně kapacity. Tady by mělo město investovat, když vidí, jak je to místo navštěvováno. Zkrátka vylepšovat ty žádané služby. Jedině na tom vydělá! Pak se budují nevkusné sprchy. Například grilovací místo u dětského světa, taky by to bylo pro rodiny a známe to z Chorvatska a podobně. Pro obyvatele centra by to bylo super!
David :
jooo ale hlavně že je Ostrava moderní město… Macura a ta Bajgarová nechybí ani na jedné tiskovce o prezentaci města, dělají ze sebe jak kdyby budovali metropoli jako nějaký nový div světa :) tohle je krásná vizitka. Městský park 3. největšího města republiky za kterým hned sedí pan primátor.
Ostuda, doufám že právě u těchto rešerší si každý ostravák uvědomuje, že takhle dál se žít v Ostravě nedá, protože i ten největší zastánce snad má nějaký rozum a přizná si, že tohle město se z takového bordelu nevyhrabe ani za 20let. V tomto městě je, byl a ještě bude každý projekt špatně protože tam jsou lidi kteří tomu jednoduše nerozumí, nemají vůbec žádný přehled, žádnou reálnou praxi, v životě nic neviděli jak má co vypadat mimo okres Ostrava. S tím se nedá nic dělat, podle všech těch dosavadních revitalizacích je toto taková pračka na penízky protože výsledek žádný.
balde :
David: Mohu se zeptat, kdo by podle Vás byl schopen to dělat lépe? prosím o jmenování konkrétní strany a konkrétních politiků. Děkuji
07.12.2022 23:24Za mě i přes spoustu nedostatků a promarněných příležitostí máme na magistrátu po dlouhé době někoho, kdo se aspoň nějak začal snažit věci měnit k lepšímu.
Vítek :
V komentářích je hodně kritizovano město Ostrava, v tomto případě qasi nesprávně. Jedná se hlavně o výsledek práce obvodu a členů vedení obvodu za Piráty. Prosadili participativní rozpočet, kde zlomek občanů obvodu rozhoduje o malé části rozpočtu a vydávají to za pokrokové řešení. Tím rezignovali na princip zastupitelské demokracie.
08.12.2022 07:02Tomas :
David,nevím zda jsi slepy,ale tato dvojice+ještě Kateřina toto město posouvají mílovými kroky dopředu…vem si že za vlády Socanu,byly slova jako veřejný prostor sprostá slova…Martin napíše kritický článek,smíchá tam úplně všechno od WC,přes štěrk v záhonech,aby udělal senzaci .Aby byla čtenost a lidí si mohli zanadávat…Pak se dovíme,že tyto WC byli z participativniho rozpočtu na popud občanů za pár korun..Před nedávnem jsem četl u p.primatora na Twitteru,této není konečná var…ale tady už je pomalu souzen..Za sebe raději neříkám,že pokud se nechají tyto WC zarůst křovinami,nemusí to vůbec vypadat špatně,na fotkách vypadají nenápadně,zašité…Myslím,že nemusíme za každou cenu schovavat WC za hradby ..to jen dovětek….
08.12.2022 08:14Tomas :
Balde:přesně,ještě toto jde za obvodem .
08.12.2022 08:20JSjr. :
Onen zmíněný tweet viz: https://twitter.com/LukasKabon/status/1598581463963705344
08.12.2022 09:03David.Witosz :
Tomas: Zdravím.
WC nejsou z participativního rozpočtu obvodu MOaP, WC jsou akce města Ostrava. A ano, toto není finální stav. Trochu tu v diskusi začíná být guláš.
PS Sprchy jsou na místě kde je dnes vodovod, jinak by se muselo v parku kopat, pokládat sítě. Čistě pro info.
Hezký den Vám všem.
08.12.2022 10:11Mx :
K té údajně nefinální verzi článek:
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/ostrava-zachodky-komenskeho-sady-radnice-verejne-wc202211.html
Vypadá to na nějaké oplechování a finální verze dle vizualizace bude snad ještě horší. Velké krásné projekty jsou nanic, když to budou kazit odporné záchody, hnusné červenobílé zábradlí, špatné trávníky i u novostaveb a rekonstrukcí, monolitické šedá zámkovky (viz opět U Oblouku nebo sice velkoformátová ale sídlištně parkovištní monolitická dlažba u miliardového zázemí sportu mezi fakultou a sportovním centrem atd.) ap. Dokud bude vítězit praktičnost a levnost a prostora nad skutečnou světovou estetikou, bude to tady provinční i přes velké stavby. Někdy stačí málo, je to o postoji ne o penězích.
08.12.2022 11:33Mx :
O to více mne to mrzí, že se na estetiku a kvalitu opravdu již mnoho let začalo hledět a vnímám velký chvályhodný posun. A pak takové perdy jako např. tyto záchody. Je nepodstatné, zda vinou města nebo obvodu, město má mít mechanismy si to pohlídat. Zejména mladí lidé znají svět i posun jinde v republice a nebudou toto odpouštět.
David :
je to vlastně hloupé téma, ale pokuď si obvod nebo město, lépe řečeno lidé za těmito projekty nedokážou pohlídat takové banality jako veřejné záchody jak pak máme věřit, že začnou nebo dotáhnou ty mega projekty které mají povznést město někam do úrovně Brna, Plzně? Prostě jednoduchý příklad kdy tady asi něco nefunguje, to není jen chybička záchodů, tady je očividně vělký problém. Jako zelenou boudu musel někdo vidět předem, někdo ji odsouhlasil, podepsal, pravděpodobně nešlo jen o jednu osobu. Pokud takoví lidé rozhodují o projektech za miliony, no není co dodat. Kdyby toto opravdu někdo viděl kdo má rozum tak to stopne, stornuje, vyžádá si alternativy atd atd… neschopnost.
I blbec už dnes najde na netu rešerše pro veřejné záchody, byl li požadavek kontejner no tak googluju a najdu: Na to nepotřebuju být politik pane Balde.
https://www.siainvest.cz/kategorie-produktu/verejne-toalety/
https://www.contpro.eu/verejne-wc—roznov-pod-radhostem_83
Svizzera :
20 Kč za použití? Nemělo by to spíše motivovat lidi, aby nevykonávali potřeby v křoví, ale na WC? Kdyby to bylo za 6 Kč, jako třeba v centru Brna, tak bez debat, ale kdo dá dobrovolně 20 za něco, co nejenom odporně vypadá zvenku, ale kdoví, jak uvnitř, když je to bez obsluhy? Těšil jsem se na nějaké komplexní řešení veřejných WC na území města, ale příště raději bez očekávání. Když i tak jednoduchý projekt jako veřejná WC se dá „posrat“…
Pat :
V článku se píše , že je v plánu tyto veřejné toalety postavit na Masarykovo náměstí . Jestli se tak stane ( a je jedno jestli už v té finální podobě z vizualizace – i ta vypadá hrozně ) , tak nad Ostravou lámu hůl . Třetí největší město , projekty za miliardy , a nakonec nejsme schopni postavit veřejné WC . Málokdy něco kritizuji , ale tohle je vážně úlet .
NPete :
Na Masarykově náměstí už toaleta (jestli to je) snad stojí 😉 naproti Komorní Arény
08.12.2022 15:22Velký nerezový válec ..
LabBrab :
NPete: Naproti Staré Arény je výduch z kolektoru a nikoliv veřejná toaleta.
08.12.2022 17:23David.Witosz :
Dámy a panové uvědomujete si jednu věc?
Z jedné strany chceme „světové “ věci, z druhé strany se nám zdá, že 20 Kč za veřejné WC je moc.
A to je přesně ta pravda kterou si nechceme u nás připustit.
Nejsme tak bohatí jak na západě, to je čistý fakt. Ale chceme řešení bohatých zemí západu, s našimi příjmy.
Vídeň ma z daní víc jak 220 tisíc Kč na obyvatele, Ostrava něco kolem 40 tisíc. Stejně tak to Holandsko pana Petruse, kde mají města 5* a víc vyšší příjmy, tedy i prostředky, než Ostrava.
Já tady nic neobhajuji, protože ani jedna z těch věcí není z mé gesce.
Jen se tady snažím, jako inženýr, dostat věci do řeči čísel.
Chcete západní řešení? A zjišťovali jste si kolik ty západní řešení stojí? Kolik stojí jejich všední údržba? Asi ne.
Za peníze v Praze dům, to umí každý trouba. Z východoevropských příjmů uplést západoevropský bič … to je umění. Tohle je exaktní realita, můžete s ní nesouhlasit, protestovat, ale to je tak vše co s tím můžete dělat.
Hezký večer Všem čtenářům.
08.12.2022 18:18Mx :
Pane Witoszi, to nemyslíte vážně. Tyto úvahy o číslech můžete uplatnit u koncertní haly, rekonstrukce náměstí anebo velkých investic. Ne u WC. Viděl jste ty fotky odjinud z naší země? A jsme u toho, POSTOJ (k Ostravě), ne peníze. Raději nedělejte žádné, než takové záchody do sadů a na náměstí! Už se opakuji, jinak dobrý posun vnímám v estetice i v centru. Ale toto je úlet.
Tomas :
Ono David W.ma v něčem pravdu a to že,stále je na něco málo peněz.Kladu si otázku:Piráti jsou v petikoalici na vládě,navrhněte tedy,aby města významu obsluhující celý region…Jako Prahu vynechán ta má jiné klíčky jak přijít k penězům,Ale třeba Brno,Ostrava, Plzeň,Hradec atd ..prostě krajské města,měli na obyvatele více peněz ..Kladu si otázku na co v kazde malé obci dejme tomu do 2500-5000obyvatel musí být starosta,radní,tajemnik atd ..vždyť tolik lidí žije v Ostravě,lidí na jedné ulici…Vždyť tyto malé dokáže obsloužit úředník z nějakého města.Stavi se tam nesmyslné nepotřebné věci v místě,jdou tam dotace na nesmysly co nikdo nevyužívá atd .Přesunete tyto peníze k lidem…do velkých měst…které zastřešují chod celého kraje ..
08.12.2022 19:28thvari :
David.Witosz: Tak když už jsem zmiňován, tak alespoň krátce zareaguju. Martin tady výše dal příklad vkusného řešení veřejných toalet z Oder. Odry neleží v Nizozemsku a jejich příjmy budou pravděpodobně na podobné nebo nižší úrovni než ty ostravské. Neomlouval bych nepodařené provedení čísly. Ten požadavek ze strany laické veřejnosti sledující urbanismus myslím je, ať toho klidně děláme řádově méně, ale když už se to dělá, ať je to kvalitně a důsledně provedeno.
Pat :
David.Witosz: i přes čísla , kterými se tady oháníte , oplocená unimobuňka sloužící jako veřejné WC nepatří do centra třetího největšího města v Česku . Jak se píše nade mnou , to už radši žádné WC .
Tomas :
Nicméně souhlas s ostatními.Sleduji práci DW…stejně jako jakéholiv politika v OV…dost často používá výmluvu na peníze ..Nebo tak dlouho co se řešili koše v centru,opat to samé,na častější vyvezení nejsou peníze ..Ním netvrdím,že lidi jsou prasata,místo aby došli k dalšímu koši…je třeba jeden precpany ..takže se zpětně i zastánu….je to někdy boj…
08.12.2022 20:01Nuny :
Tak to, co napsal DW je totálně mimo. Odry jsou snad nějaké zámožné město ? I ty buňky, co tady dával někdo výše jsou úplně jiná liga. Styďte se.
MM :
David.Witosz: Každá mince má dvě strany. Je to na delší debatu, ale obvod neumí vybrat víc peněz jako soukromník. Tak to prostě je. Stačí se podívat na NEpronájmy některých obecních obchodních prostor nebo za mě neadekvátně nízké nájemné v novostavbě na Janáčkové. Soukromník by vybral daleko víc a ano, chápu, že musí obvod postupovat podle jiných předpisů, ale dalo se to řešit jinak. Zkrátka na jedné straně se peníze získat neumí a na druhé se vyhazují bez konceptu. Házím teď do jednoho pytle obvod i město.
Příkladů je samozřejmě více a pozor, já nikde neříkám, že to někdo dělá záměrně a má zlé úmysly. Je to obyčejná neznalost, neochota si poradit od soukromého sektoru. Je to jen o přístupu.
09.12.2022 01:06petrK :
MM: a nemusí jít jen o soukromý sektor – máme nějaká partnerská města, proč se neporadíme s nimi, jak řeší agendu, která nás trápí?
09.12.2022 08:25Hans :
David.Witosz: Tak jak to teda je s těmi penězi? Na jednu stranu říkáte, že jsme chudší než na západě, na druhou stranu obhajuje 20 Kč za návštěvu toalet. Jako myslím že ekvivalentem k 1-1,5 eura, které se platí v Rakousku nebo Německu je u nás třeba 10-15 Kč. Beru, že to je malichernost, ale tak je potřeba se rozhodnout. Buď platit 10 Kč někde na okraji sídliště za pochcaný kontejner, nebo v centru města 20 Kč za pěkně upravené toalety. Nemůžu vybírat peníze jako na západě a nabízet za to kvalitu jako na východě. To se bohužel u nás děje často.
rom :
MM: Plně souhlasím s nízkým nájemným v luxusní novostavbě v centru. Ano, byla soutěž, na druhé straně špatně udělaná. Měli udělat minimální cenu. Podívejte se kdo tam bydlí a co tam parkují za auta – toto není sociální politika. Neřeknu nic proti špičkovým vědcům nebo umělcům, co tady nějakou dobu jsou.
Chtěl bych vidět nájemní smlouvy – předpokládám, že je možné nájem vypovědět a přesoutěžit, nebo je to na dobu určitou.
ooo :
David.Witosz: Ale ono to přece vůbec není hlavně o penězích, Je to o přístupu. Když mám málo zdrojů, tak musím lépe přemýšlet a plánovat. Jsou to jistě komplikace, potřebujeme mít zkušené politiky, kteří si jsou schopni vybrat zkušené odborníky. V parcích jako KS se zohledňují i jiná kritéria, než že někde vede vodovod. WC je momentálně jen vyvrcholení neodborného přístupu, který trvá již více posledních let. Nic v článku popsané nebylo o velké investici. Ty drobnosti měly to šťestí, že se stihly realizovat a takhle to dopadlo. Co se bude dít, až se ty jiné populistické velké a finančně náročné malůvky začnou realizovat je otázka. Statisticky v Ostravě ale vyhrává nedotaženost (tady v diskuzi skvěle vyjádřená – pro OSTRAVU dobrý)- je značný rozdíl mezi obrázkem a realitou. Problém kritiků je jen v tom, že oni jaksi vidí pod pokličku a mají odborné informace, které vedení města asi nemá a asi ani nevidí nebo nechce vidět (a mají Ostravu tak rádi, že nemlčí a chtějí změnu). Ostrava má v této chvíli možná nejlepší PR v republice v oblasti architektury. (To je skvělá zpráva) Neostravští vzhlížejí se zájmem, že to tady skvěle jede (jako že ta skvělá architektura, jsme uvádění jako vzor). Jenže když tady žijete, tak to vidíte i jinak. (pár příkladů : Asociální podpora luxusního bydlení; Luxusní návrhy pro čistě utilitární stavby garáží; umisťování parkovacích domů na pěší zónu; vysazování vysoké ozdobné výsadby v okolí cest a kruhových objezdů do štěrku – nepřehlednost, nebezpečnost a drahá údržba; pořádání bombastických prezentací ohledně propojení centra s DOV na kterých se pak dozvíte, že to co je prezentováno je jen taková varianta kterou ani majitel pozemku před prezentací neviděl – ale pro Ostravu dobrý, ale nedozvíte se, jak se DOV propojí s centrem, protože v části úseku napojujících se dvou nových objektů OU není prezentováno nic konkrétního (takže PR akce dvou soukromých investorů na spojnici do centra?); mrakodrapy do každé ostravské rodiny – bo to je přece ten nejlepší způsob utváření města velikosti Ostravy) Je to takové letadlo, které jednou dopadne – … . Vůbec nejde o záchodky, jde o udržitelný systém řízení rozvoje města a jednotlivých obvodů.
JSjr. :
Co říkáte na veřejné WC na náměstí Družby v Porubě? https://fajnovaporuba.cz/p/revitalizace-namesti-druzby-park
Stačí obložit, počkejme si na finální stav..
12.12.2022 11:09ooo :
JSjr.: Stavby jako veřejné WC jsou ideální takové, které nevyžadují diskuzi. Je dost cennějších témat. Decentně usazené v kontextu. Takové obyčejné stavby jsou pro město často důležitější, než exhibice nápadů. Obvyklá představa čtenáře architektonického časopisu je, že všechno musí být nějaká pecka. Nemusí. A kvalita se měří tímto průměrem všech normálních užitkových staveb (to znamená kvalitně navržené, postavené, … příjemné pro své okolí). Ojedinělé výkřiky periferii nespasí, jen prohloubí příkop.
12.12.2022 19:28Martin [msstavby.cz] :
JSjr.: Mohl bych poprosit o odkaz na konkrétní místo. Třeba přes Google mapy, ty jsou dost aktuální.
Jinak to v Porubě o dost lepší!
Tomas: Článek nemíchá několik věcí dohromady. Jde o kompletní přehled změn, které se v parku uskutečnily od doby poslední velké rekonstrukce. Ale pokud to bereš jako senzaci…
14.12.2022 07:40JSjr. :
Martin [msstavby.cz]: Asi myslíš ty londýnské.. Tu Porubu by sis našel.
14.12.2022 11:49https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&tbs=lf:1,lf_ui:2&tbm=lcl&sxsrf=ALiCzsZuTgxQf2cPqTA8Aoq8jJwOZ0q1qg:1671014360209&q=london+toilet&rflfq=1&num=10&ved=2ahUKEwjP6-rK9fj7AhUn_rsIHdqsDxkQtgN6BAgNEAY#rlfi=hd:;si:158650278180905280;mv:[[51.55363250632145,-0.051217315429685766],[51.49424860449269,-0.24279141210937327]]
nebo
https://www.google.com/maps/uv?pb=!1s0x487604dd9d755a23%3A0xa0b3d5ffe7dc4488!3m1!7e115!4shttps%3A%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DXFX1IPjFbhs2E38G76tPhg%26cb_client%3Dsearch.gws-prod.gps%26yaw%3D136.37315%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100%26w%3D130%26h%3D87!5slondon%20toilet%20-%20Hledat%20Googlem!15sCgIgAQ&imagekey=!1e2!2sXFX1IPjFbhs2E38G76tPhg&hl=cs&sa=X&ved=2ahUKEwj5qqXG9vj7AhXjUOUKHT50CKYQ7ZgBKAR6BAgSEAY
nebo
Lincoln’s Inn Fields Public Conveniences – https://www.google.com/maps/uv?pb=!1s0x48761b4af211b4ef%3A0xeb2ad5498a97ce1f!3m1!7e115!4shttps%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipM6VnJGtues9uSYdJezTTn6W03rxyy1D-vTEQPh%3Dw86-h87-n-k-no!5slondon%20toilet%20-%20Hledat%20Googlem!15sCgIgAQ&imagekey=!1e10!2sAF1QipP_G5nSZQj6vxWvf5Ys5_H-kiNPx19pgcL2eJT3&hl=cs&sa=X&ved=2ahUKEwjGzM2d9_j7AhXj87sIHd12CaYQ7ZgBKAV6BAgTEAc
nebo dát do Google obrázků „London Public Toilets“?
Martin [msstavby.cz] :
JSjr.: To jsou ale všechno příklady z ulic, z poměrně stísněných veřejných prostranství. Komenského sady mají přes 23ha. Umístění je prostě z urbanistického hlediska špatné.
18.12.2022 10:57Martin [msstavby.cz] :
Upřímně, kéž bychom se vzhledově a materiálově blížili aspoň k této úrovni. Stavba je navíc dřevostavba (udržitelnost).
Veřejné toalety v parku ve Výmaru.
Autor: Naumann Wasserkampf Architekten
18.12.2022 11:18Marthin :
Pro příklad docela hezkých veřejných toalet nemusíme chodit daleko. Zajděte si do nového parčíku u zastávky Nová Ves. Zevnitř jsem je sic neviděl, ale z venku vypadají solidně. Po rybnících Pod Bedřiškou další hezká realizace v Nové Vsi.
08.01.2023 00:03Pavel :
… opět typicky ostravské hnusné řešení – asi levné – šak my tu chodime jen do roboty, ni?
09.01.2023 14:30Martin [msstavby.cz] :
Veřejné WC a autobusová zastávka. Jánské Lázně.
Autor:Tereza Novotná, Jaroslav Matoušek
https://www.archiweb.cz/b/verejne-wc-a-autobusova-zastavka-v-janskych-laznich
12.01.2023 07:01David.Witosz :
Zdravím.
Tak jsem tady zavítal a nestačím se divit
1) Já tady nikde neobhajoval vzhled a provedení WC, pokud ano ukažte mi laskavě kde. Nechápu tedy proč je mi zde předhazováno co jsem zde nenapsal
2) Toto WC realizoval magistrát, tedy toto není má práce
3) Já zde narážel POUZE na fakt, že někomu se zdálo 20 Kč za WC hodně (opět přečtěte si můj post znova a lépe)
4) Dále jsem na to navázal náklady na ÚDRŽBU, protože pokud se zdá někomu 20 Kč za WC hodně, pak asi neví kolik stojí pořádná, nezfušovaná údržba všeobecně
5) Nelze u údržby říci, že když ve Vídni platí euro, tak u nás to bude adekvátně 50 centů. Věci, stroje, stojí u nás stojí stejně jako v Rakousku.
…
a to už vůbec jak jsme se sem dostali, ale taky odpovím
6) MOaP má rekordně obsazené nebytové prostory, tolik neměl ani před covidem. Naopak mnoho soukromých prostor dlouhodobě zeje prázdnotou.
Prosím Vas tedy hezky, čtěte co konkrétně píšu.
Nikde jsem neobhajoval vzhled, umístění tohoto WC.
Pokud jste vzhledem a umístěním frustrovaní, nevybíjejte si vztek na mně, ale na lidech co jsou za to zodpovědni. Fakt tady nehodlám sklízet kritiku za něco co jsem neřekl a co jsem nerealizoval.
Děkuji za pozornost a přeji hezký den.
—
PS A protože jsem se zde celou dobu bavil o ÚDRŽBĚ ;) Je to o penězích!!! Příklad: Stroj Glutton je v Beneluxu běžným strojem na úklid ulic. My máme ve stejném počtu pořízené dvoukoláky. Proč? Bo jeden Glutton stojí cca přes půl milionu korun. A tak zatímco ve Vídni či Beneluxu stojí pořízení tohoto stroje daňové příjmy 2-3 obyvatel města, nás v Ostravě vyjde pořízení tohoto stroje daňové příjmy 12-14 obyvatel města. A takto to je desítky let. Že tedy nezáleží na penězích … takovýto rozdíl v prostředcích fakt zdokonalováním systému nedoženete. Je to totiž stejny absurd jako když přijdete do kuchyňského studia s 50 tisíci a řeknete „já bych rád tu sestavu za 500 tisíc“ ale mám jen 50. Pokud to nezvládnete, tak jste prd řemeslník a podnikatel. Úsměvné, že?
12.01.2023 09:41Rom :
p. Witozs
Vy jste nebyl v rade nebo nejste v koalici? Ukažte jak jste vy nebo strana se k tomu postavili. V rade to bylo!!!
A ten úžasný stroj, na Karoline v rezidenční části, zejména te nové žádný úklid. Musím ho delat někdy sam. Bezzuby borec nemá příslušné pokyny👀🙉
12.01.2023 14:32PetrK :
Máme skoro rok od zprovoznění toho nádherného wc – a na vzhledu se nezměnilo vůbec nic. Macura sliboval, že to co vidíme je jen dočasné řešení, ale zatím mám spíš pocit, že z téhle dočasnosti se po ostravsku stal furt.
28.09.2023 07:57