Podle jednoho reklamního sloganu nic není nemožné a stejně na tuto problematiku nahlíží i Anthony Caine, architekt a momentálně šéf společnosti Asental, která vlastní pozemky těžební firmy OKD.
Jak s nimi naložit? Newyorský architekt Anthony Caine chce perspektivně připravit část z celkem 45 tisíc hektarů pozemků pro podnikatelské účely a část přetvořit na prostor pro rekreaci. Podle něj je okolí Karviné místo s rekreačním potenciálem, který má moc přitáhnout do regionu i zahraniční investory.
„Pokud sem mají poslat svoje manažery a jejich rodiny, potřebují kromě pracovní síly a dobrých podmínek pro byznys vidět i místo, kde se bude dobře žít,“ řekl Anthony Caine v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Prozradil také, že s městy a krajem by rád vytvořil urbanistický záměr, k čemu by měly pozemky na Karvinsku sloužit. „Třeba přijít s řetězcem aktivit, které by šly za víkend projet na kole, a udělat z okolí Karviné něco, jako je Třeboňsko pro cyklisty,“ popisuje Caine.
K tomu by mohlo sloužit pro rekreaci dosud málo využívané Darkovské moře vodní nádrž vzniklá vytlačením spodní vody v místě bývalé osady Darkov.
„Máme rozjetý projekt Darkovského moře, které by mělo být centrem této rekreační oblasti. Navíc bychom chtěli v trojúhelníku mezi Karvinou, Havířovem a Orlovou vybudovat i další rekreační zóny a možnosti vyžití, včetně golfového hřiště,“ vypočítal šéf Asentalu.
Kromě rozšíření možnosti trávení volného času pro místní by to podle něj pomohlo navnadit váhající zahraniční manažery a následně vytvořit nová pracovní místa. „Je potřeba vylepšit obraz Karvinska v očích investorů, které se snažíme získat do vznikajících průmyslových zón,“ říká Caine.
Kromě Karvinska má Asental velké plány i přímo v Ostravě. V příštích dvou letech zrekonstruuje v centru města několik budov po OKD, včetně bývalého sídla těžařské společnosti, a vybuduje nové kancelářské prostory. „V centru Ostravy chystáme rekonstrukci opuštěného Hotelu Jindřich, což je stavba, která nás dlouho trápila,“ prozradil Anthony Caine.
zdroj: denik.cz
thrpst :
Až přestaneme znečišťovat vzduch, tak možná. Do té doby je to jen utopie.
30.09.2015 08:56thvari :
Nevím, jak vypadá Karvinsko obecně, ale pokud mohu soudit z toho co vidím z vlaku na trase Bohumím-Č. Těšín-Třinec, tak to žádná paráda není. Podobně jsem se byl před nedávnem projet na kole od Landeku nahoru kolem Starého Bohumína k soutoku Odry a Olzy – a taky nic moc krajinka. Takže podobný projekt, který by průmyslem zničené krajině navrátil vlídnější tvář, mohu jenom uvítat.
30.09.2015 12:17aggu :
thrpst: Vzduch je pro Karvinou ten nejmenší problém.
30.09.2015 12:50Každý rok přichází skoro o 5% obyvatel. Jestli to tak půjde dál, tak za 10-15 let je z ní zase městečko Fryštát, jak bylo před 200 lety.
Konec konců, Karviná už zná svůj Judgement day – bude v roce 2023, kdy končí OKD povolení pro těžbu. Nové (zatím) není.
Takže tyhle plány jsou hodně rozumné. Nic jiného v té zdevastované krajině nepostavíš. Než novou krajinu.
Akorát by si měli pořešit Olzu. Protože jsou ve stoleté vodě.