Často v rubrice OVASTORY narážíme i na problém veřejného prostoru, jenž je v Ostravě v úpadku. Nově k této problematice budeme publikovat i články Ilony Vybíralové, zahradní a krajinné architektky. Tedy osoby tématu blízké a aktivně se této problematice věnující.
Autor: Ilona Vybíralová
Rychlost průchodu městem je v zimních měsících několikrát vyšší než v přívětivých dnech v roce. Zima tudíž není pro pěší zóny (s výjimkou vánočních trhů) příliš přívětivá. Co ovšem zasněžené chodníky krásně ukazují, je převažující směr chůze a plošné využití pěších tahů. Na fotografiích níže může vidět, že v případě pěších zón v Ostravě je podstatná část kolem betonových a litinových obrub nevyužita. Můžeme vidět i jasné ohraničení a pocitové zmenšení pobytového prostoru Jiráskova náměstí.
Ono je celkově zajímavé, jak se v centru města přistupuje k pěší zóně. Dobře patrné je to na nedávno obnoveném úseku pěší zóny na ulici 28. Října.
Nově rekonstruovaná část ulice 28. Října svým provedením respektuje již dříve obnovený úsek vedoucí k Sýkorovu mostu, ovšem charakter ulice nic nového nepřinesl. Jedná se v podstatě o další hybridní prostor, mezi pěší zónou a ulicí sloužící k průjezdu vozidel.
Ulice je řešena formou centrální linie tzv. vozovky, která je od pásů pro chodce oddělena 49 litinovými obrubníky. To, že automobilový provoz má na pěší zóně své nezastupitelé místo, můžeme spatřovat i v salvě dopravního značení zdobící každý roh.
Dopravní značky v pěší zóně nejsou standardem ani bezmeznou potřebou. Města mající pěší zónu daleko větší než Ostrava se bez nich pohodlně obejdou (pro příklad Brno, Liberec, s výjimkami i Praha). Důvod je jednoduchý, chodec je tu prioritní a auta zde mají velmi omezený prostor, limitovaný dobou určenou pro zásobování (v praxi to samozřejmě ani na místech bez dopravního značení není růžové).
Plánování pěší zóny z pohledu chodce přináší daleko více než jen využití celého profilu ulice, bez zbytečných bariér a limitů. Jednou z velmi kvalitně a komplexně řešených pěších zón u nás je bezesporu pěší zóna v Chebu. Její hlavní devízou je program a vytváření drobných pobytových míst, využívající přirozený potenciál rozšíření ulice.
Ulice není navržena jen jako homogenní linka, ale jako soubor mikroprostorů doprovázející ulici pro pěší. Chodec pak pěší zónou pouze neprochází, ale zastavuje se zde, setkává i odpočívá. Čas strávený na pěší zóně se prodlužuje. A o tom by pěší zóny dneška měly být, ne o průchodu, ale o dominanci chodce a jeho potřeb.
zdroj: agoraova.blogspot.cz
Jordanix :
Jedna chuťovka z Hrabůvky.
http://mapy.cz/zakladni?x=18.2705437&y=49.7854864&z=14&l=2&pano=1&pid=34271561&yaw=1.686&fov=1.107
Tady jsem dopravních značek napočítal 10 v okruhu 30 metrů. Opravdu jich tolik potřebujeme?
29.01.2016 08:41https://www.google.cz/maps/@49.8350987,18.2854903,3a,75y,316.08h,89.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sB3cfZQY2Lbr8JHU6jZ3ejA!2e0!7i13312!8i6656
Přemek :
Jordanix: No nad tou Hrabůvkou už taky s kámošem bádáme nějaký půlrok, co a proč to tam vytvořili, první dny jsem myslel, že chystají opravu zábradlí mostu a proto to zúžili pro ochranu dělníku, ale je to tam už dlouho a nic se tam neděje, nehody tam nebývaly, takže no comment :-)
29.01.2016 09:58lucas :
nebylo to kvuli toho jak se spravovaly mosty na mistecké
29.01.2016 11:02Adam :
O čem ten text je? Naprosto irelevantní licitace nad ničím. Jak se vám podařilo najít další osobu pohrdající realitou? Gratulace, už vás je 11.
Olsak :
Někde jsem četl, že most v Hrabůvce se má rekonstruovat v nějaké dohledné době, takže si myslím, že je nejspíše v havarijním stavu a je to svedeno do prostře vozovky.
29.01.2016 14:22Martin [msstavby.cz] :
Adam: Očividně se blížíme realitě více než ty. Číslo 11 je z které dimenze? :)
29.01.2016 15:23Hynek [msstavby.cz] :
Adam: tady je dobre se asi teda zeptat, v cem spociva ta realita a co konkretne z toho clanku je mimo ni (idealne z jakeho duvodu). pojdme to rozebrat, at vime, o cem se bavime, takove obecne meta-vykriky vetsinou k pochopeni nevedou.
29.01.2016 17:43Adam :
Realita jistě spočívá v tom, posuzovat neexistující problém podle toho, jak jsou ve sněhu vyšlapané cestičky.
Martin [msstavby.cz] :
Adam: Vyšlapané cestičky ve sněhu například ukazují pohyb lidí a lehce objasní, kudy pohyb proudí a co mu například brání. Například?
30.01.2016 08:57Adam :
martin [msstavby.cz]: Ani náhodou. Vyšlapané cestičky ukazují, že lidé chodí tudy, kde neleží sníh. Ale i kdyby jste to chtěl nakrásně ignorovat, nebo byste tato data získal nějakou spolehlivou metodou, k čemu by vám byla? To, kudy lidé chodí, nemá naprosto žádnou spojitost s ničím, s čím se to ve článku spojuje. vyvozovat z toho nějaké závěry o pěších zónách je úplně uhozené.
30.01.2016 09:11Martin [msstavby.cz] :
Adam: Hned na první fotografii není sníh odklizen a jasně poukazuje na to, kudy lidí chodí. K čemu se to dá vyvodit je nadále popsáno v článku.
30.01.2016 09:33Hynek [msstavby.cz] :
Adam: ta pesi zona snad nema byt dalnice, kudy jen lidi prosvisti ze zastavky na zastavku (i tohle je cast jeji funkce a nikdo to nezpochybnuje, ale neni to vsechno), ale ma tam byt i neco, co cloveka primeje se treba zastavit, posedet, pokecat atd, nemusi lezt zrovna do kavarny na hodinu..
to z toho textu fakt nejde pochopit!?
a ten „neexistujci problem“ se projevuje v brekotu, ktery tady mame X let, ze v historickem centru je jaksi mrtvo.
30.01.2016 09:53Lukáš :
Na všech těch pěších zónách a náměstích mi vadí, že tam není žádná nebo minimální zeleň. Prostě jenom beton a kachlíky tráva nikde maximálně nějaký stromeček který ale spíš připomíná bonsai než normální strom.
30.01.2016 10:37Rýša :
martin [msstavby.cz]: Lukáš: Já si zase na pěší zóně trávník nedovedu představit. Udržovaný trávník by dle mne měl být v městském parku. Udržovaný pravidelným sekáním, hnojením, zavlažováním….aby se dalo ještě o trávníku mluvit. Jinak celkově s tou trávou v Ostravě je to po celý rok velice bídné. Když je sucho, tak je vypálená, když deštivo, tak přerostlá, že pře ní není vidět. A o zaplevelení raději nemluvit.
30.01.2016 15:12Pěší zóna v Chebu se mi líbí moc.
Adam :
martin [msstavby.cz]: Vy jste vážně na hlavu. Pokud leží sníh, lidé NECHODÍ stejnou trasou, jako pokud sníh není. Půjdou tak, aby se vyhnuli sněhu, a proto máte vyšlapané úzké cestičky. Dávat to do spojitosti s tím, kudy lidé chtějí chodit, a k čemu ten prostor používají, je na hlavu.
Hynek [msstavby.cz]: Dogma. Irelevantní.
Hynek [msstavby.cz] :
Adam: ne, to zjevne nema cenu. ja jsem te vyzval, abychom to konkretne rozebrali a ty odpovidas vetama o jednom slove.
takze to zkratim a uzij si palecky ;)
30.01.2016 17:31Martin [msstavby.cz] :
Adam: Myslím, že i tobě musí dojít. Pokud napadne sníh ( +- všude ve stejné vrstvě ) a není odklizen je pádným důkazem o pohybu lidí. Je tedy patrné, kudy lidé nejpřirozeněji chodí a co jim v pohybu brání.
03.02.2016 12:33Adam :
martin [msstavby.cz]: Ne, k tomu prostě v reálu nedojde – musela by napadnout homogenní vrstva sněhu v nulovém čase, nebo v době kdy nikdo neprojde, a i potom spoléháte na to, že první jedinci vyšlapávající první stopy, půjdou nějakou typickou trasou, což je statisticky neospraveditelný předpoklad.
03.02.2016 13:25Mimo to (jelikož pro vás umělce je anekdota důležitější důkaz než logika a fakta), ve svém okolí vídím každoročně desítky frekventovaných míst, kde po napadení sněhu jidé chodí jinudy, protože se to tak prostě vyvrbilo. Konkrétně v této pěší zóně lidé úplně běžně chodí napříč a středem, kudykoliv se jim zachce. Ale samozřejmě si to často rozmyslí, pokud tam leží vrstva sněhu.
Martin [msstavby.cz] :
Adam: “ musela by napadnout homogenní vrstva sněhu v nulovém čase“ A to jako v reálu jo? :D
03.02.2016 13:44Adam :
martin [msstavby.cz]: To je pointa mého příspěvku. Aby to, co jste napsal, dávalo smysl, musíte takovou absurditu předpokládat. Jsem rád, že jste si sám potrvdil svůj omyl.
03.02.2016 16:23acdlcia [msstavby.cz] :
Adam: https://www.youtube.com/watch?v=1XZGHOxnCto
03.02.2016 18:04acdlcia [msstavby.cz] :
Nechtěl bych být venku když zrovna v jedné sekundě napadne celoplošně deset centimetrů sněhu.
03.02.2016 18:06skelet :
aby ta Adamova myšlenka platila, tak by taky muselo napadnout větší množství sněhu. Kvůli letošnímu poprašku se kličkovat extra nemuselo.
03.02.2016 18:18Adam :
skelet: acdlcia [msstavby.cz]: Vyvracíte to, co napsal váš kolega umělec martin. On tyhle absurdity předpokládal. Takže nechápu, proč mluvíte o mojí myšlence. Asi máte zásadní problém s pochopením textu.
03.02.2016 20:26skelet :
reaguji na “ Ani náhodou. Vyšlapané cestičky ukazují, že lidé chodí tudy, kde neleží sníh. “ Ten text nechápe někdo jiný, a ještě je agresivní :)
03.02.2016 20:30Danek :
Informace o Lasu a centru Ostravy.http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/prezije-laso-vylidnovani-centra-ostravy-20160203.html
04.02.2016 09:50Jinak dnes jsem dostal stejně jako celá řada s nás e-mail od pana primátora ohledně zapojení občanu do plánů strategického rozvoje města na roky 2017-2023.Cílem je aby občané diskutovali o tomto planu.Což chválím.
Hynek [msstavby.cz] :
Adam: https://www.facebook.com/iprpraha/posts/1139703536063816
03.03.2016 01:38