V Ostravě vznikla iniciativa za záchranu nádraží Vítkovice.
Na stránce Ne – vracejte se na nádraží Ostrava-Vítkovice se můžete dozvědět o aktuálním dění v nádraží Ostrava-Vítkovice a ke svolávání dobrovolných akcí, které by měly přispět k zachování budovy.
Samotná stránka má tento popis:
Ne – vracejte: slovo se záporkou Ne. Takto rozdělené může mít mnoho (dvoj)smyslů. Nevracejte se sprejeři, vracejte se lidé. Nevracejte se časy, kdy budova chátrala, vracejte se časy, kdy budova byla architektonickou perlou. A tak bychom mohli pokračovat. Ale spíše se vraťme do minulosti.
Položení základního kamene nádražní budovy Ostrava-Vítkovice se uskutečnilo počátkem října 1964. Podnik Vítkovické stavby v témže roce začal se stavbou. Budova byla slavnostně otevřena 26. května 1967.
Centrem nádraží je výpravní hala o úctyhodných rozměrech 33 x 39 m. Výška stropu činí 11 m. V přízemí haly se nacházely původně pokladny s jízdenkami, pokladny s jízdními řády, obchody, toalety, úschovna zavazadel, telefon a další. Po dnes již zazděném schodišti se dalo vystoupat do galerie, na níž se nacházela na jedné straně čekárna, na druhé pak bufet a restaurace. Dnes se v přízemí nachází trafika a potraviny, funguje jedna pokladna. Schodiště do galerie je již několik let zazděno.
Budova a její výzdoba je výrazně ovlivněna bruselským stylem. 30. listopadu 2010 bylo nádraží prohlášeno za kulturní památku. Proti tomu se ohradily České dráhy a již 4. dubna 2011 byla stavba ze seznamu kulturních památek vyňata. Poté se proti tomuto rozhodnutí postavil NPÚ a od té doby je řízení pozastaveno. Budova mezitím chátrá, její stěny, obložení i podlahy jsou pokresleny a posprejovány, do budovy na několika místech zatéká. Hlavní vchod do budovy je uzavřen, příchod k pokladnám je bočními dveřmi. Není to škoda? Přitom je nádraží vhodně umístěno téměř uprostřed města s návazností na autobusovou a tramvajovou dopravu. V okolí se nachází nejedna kolonie, sídliště či vilová čtvrť.
Zapojte se do nějaké akce, která by přispěla ke zkrášlení této budovy! I když není v našich silách ji opravit, udělejme ji alespoň hezčí. Neřiďte se heslem – kdo nic nedělá, nic nezkazí. Udělejte NĚCO! Jako třeba já, jeden student VŠ..
Nezůstává se však jen u slov. Iniciativou již bylo například provedeno čištění samotné budovy.
zdroj: FB Ne – vracejte se na nádraží Ostrava-Vítkovice

koudy :
Tohle je super! Chtělo by to najít pro něj nějaké nové využití!
16.10.2015 15:42Crazym :
Tak takhle tam snad nebylo uklizeno ani za doby kdy jsem ještě používal vlaky :D
16.10.2015 16:26Danek :
Jednou prohlásil jeden moudrý muž toto:Největší bída Ostravy jsou lidé,největší poklad Ostravy jsou lidé. Je to jen a jen o nás.
16.10.2015 17:56thvari :
No mne jedno využití napadá, a překvapivě to je dále jako nádraží. :-D Ale teď vážně. Město právě opravilo stadion pro 15 tisíc lidí, kde teď pravidelně hraje Baník a už za pár týdnů se tu ukáže i reprezentace. Každá moderní fotbalová aréna v Evropě mívá kvalitní napojení buď na metro nebo vlak, aby se tam ti lidi mohli při těch akcí dopravit, pokud dojíždějí dál (v tomto případě dál než z Ostravy). To samé u všech těch dejviskapů a hokejů. Otázka je, kolik vlaků tam jsou ČD ochotné vypravovat, nebo zda by tam v případě jednotlivých západů pendloval nějaký extra spoj…
aggu :
thvari: Dyť to je nádraží, jezdí tam skoro 40 spojů mezi Svinovem a Havířovem, co půl hodiny…
16.10.2015 19:21Okolí nádraží je přímo ukázkový brownfield, s vyřešenou infrastrukturou. Lepší místo pro kancelářské bujení v Ostravě není. Zatím to nikoho na magistrátu nenapadlo. Zato všechny napadlo Vítkovice odepsat.
aggu :
A k tomu stadionu, na Vítkovicích je velká jenom cena. Jinak je to mini stadion. Nepotřebuje spojení jako Mnichov.
16.10.2015 19:22Cyril :
thvari: aggu: Nepotřebuje, ale má! To je fakt a málokoho to napadlo… Dokonce u Nádraží je i tramvajová smyčka – a na zast. Palkovského jsou odstavné koleje pro ČEZ arénu. Je to dokonce elegantnější řešení než busy z Hlavního nádraží na Bazaly. A navíc pojistka – vypravení speciálních vlaků z Katowic do Vítkovic by znamenalo větší bezpečí pro „nefanoušky“ v běžných spojích :)
16.10.2015 20:23FlakY :
Nevím, proč by do toho měla ČD sypat prachy, když to má převzít SŽDC. Nádraží podobného charakteru byla stavěna pro dělnickou třídu a pro větší masu lidí. To, že tam projíždí 40 vlaků neznamená nic, pokud tam lidi nepřestupují. Na hlavních koridorech se taky ruší nádraží a přitom tam projíždí daleko více vlaků než v minulosti. Za krále Klacka lidi měli jiné nároky a jinak vypadala infrastruktura, ale dnes je jiná doba a někteří z vás to nechápou. Vy tady řešíte jedno nádraží, přitom v republice jich jsou tisíce se stejným problémem. Ve většině míst dnes postačuje zastávka s přístřeškem. Zní to strašně, ale je jiná doba!
19.10.2015 10:03koudy :
FlakY: Jenže tady taky existuje něco jako kulturní hodnota. Je to koneckonců součást naší historie. Ač ne příliš hezká pořád je.
19.10.2015 15:52S200 :
koudy: Kulturní hodnotu to nádraží má, ovšem pro svůj původní účel je ta budova výrazně předimenzovaná. Pokud se pro ni nenajde nějaké jiné využití, tak co s ní?
19.10.2015 15:56Martin [msstavby.cz] :
FlakY: Třeba to v Havířově? Tam ted funguje kavárna a konají se kulturní akce.
19.10.2015 16:08koudy :
S200: Podle mě by se tam vešlo více věcí naráz. Kavárna a třeba lezecká stěna (ikdyž těch už je tu hromada. Nebo třeba i takový noční klub bych si tam dokázal představit… bowling, kongresové centrum, muzeum, skate park… možností hromada, ale neboural bych to.
19.10.2015 16:44FlakY :
Nechci být povrchní, ale například USA měla za dob páry překrásná, honosná nádraží. Automobilová loby totálně zničila železnici a veřejnou dopravu. Tím předchozím příspěvkem jsem chtěl naznačit, že počet budov, které musí změnit charakter využití je hodně a přestavění na muzea to nezachrání. Příklad z USA: http://buffalocentralterminal.org/ a https://www.google.cz/maps/@42.330047,-83.077572,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1s-haPMU718PIc%2FVIa9YK_97wI%2FAAAAAAAA6ZQ%2FWkidCqdPsrs!2e4!3e12!6s%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-haPMU718PIc%2FVIa9YK_97wI%2FAAAAAAAA6ZQ%2FWkidCqdPsrs%2Fs203-k-no%2F!7i2048!8i1357?hl=cs
Jsou jen 3 možnosti: zbourat, nechat zchátrat a nebo najít jiné využití.
20.10.2015 13:11FlakY :
V naší historii se spousta hradů přestavěla na zámky a některé jen tak nechaly ležet ladem až se zřítili. Současný stav nádraží je opravdu tristní, takže buď se opraví a nepotřebné části se strhnou a nebo nechat zchátrat…
20.10.2015 13:22Cyril :
Myslím, že by mohlo být reálné (myslím tím fyzickou proveditelnost – o domluvě mezi jednotlivými institucemi se bavit nechci…) udělat z nádraží centrum nějakého toho kancelářského/vědeckého/studentského kampusu… Vedle je Střední škola dopravní, určitě by byl zájem do města přinést nové KVALITNÍ pracovní pozice a podobně. Něco á la The Orchard nebo Tieto/IQ centrum. Vidím to nádraží někde uprostřed. Vevnitř kantýna, nějaká knihovna, studovna, případně centrum dalších služeb (inspirace třeba ve stanici Praha hl.n.) v těsné návaznosti na pracovní/studijní prostory. Postavit novou budovu třeba místo odstaveného kolejiště směrem na Sirotčí ulici, středovým koridorem by se mohl stát nadchod na nástupiště. Kombinované využití pro místní pracující a okolní cestující. Pozitivní efekt by to mělo jednak na samotnou budovu, jednak by se mohlo provětrat i okolí, když by se zvýšila koncentrace vzdělaných lidí v okolí nádraží… Je to jenom nápad.
20.10.2015 22:15S200 :
Cyril: Nádraží se bez budovy úplně obejde, takže nějakou novou budovu není třeba stavět. Lze to srovnat se zastávkou Ostrava-Stodolní, kde nastupuje/vystupuje asi ještě víc cestujících a klasická nádražní budova tam není.
21.10.2015 10:37aldik :
S200: Stodolní vytížená je, ale vedle Střed má budovu a je taky dost vytížený (obojí za to vděčí ale jen své poloze).
Osobně bych si na Vítkovickém nádraží představoval nějaký malý market pro rychlé nákupy (ale ne předražený Pont, to už radši Hrušku), trafiku, pak samozřejmě pokladny ČD a čisté WC. V patře nějaké bistro a kavárnu. Dole by mohlo ještě ideální místo pro nějaké výdejní místo e-shopů typu Uloženka, Zásilkovna.. Pohyb lidí tam pořád je, ovšem nyní se tam nikdo nemá absolutně žádný důvod i chuť zdržovat a to je problém.
22.10.2015 19:32Jan Vítek :
No, nebýt nečinnosti památkářů a naopak vysoké činnosti rádoby „ochránců“ nádraží, tak už by dnes bylo opravené včetně protažení lávky směr vítkovický stadion. Takže je zbytečné brečet, že se nic nedělá, ale ptát se „proč se nemůže nic dělat“.
08.02.2016 20:10