II. etapa sanace Hlučínského jezera

Na zdárně dokončenou první etapu sanace by měla navázat druhá, která přinese další rozvoj celé lokality Hlučínského jezera. Zahrnovat bude především revitalizaci dopravní a technické infrastruktury.

Druhá etapa je vyčíslena na zhruba 600 milionů korun, z toho 400 milionů je alokováno u Ministerstva financí, na další finanční prostředky ale zatím čekáme. Pokud nedojde k dofinancování státními penězi, budeme muset v projektu škrtat, s jeho realizací ale chceme začít co nejdříve, ideálně ještě letos. Otázkou je, kolik toho z připraveného návrhu budeme schopni zrealizovat,“ uvedla starostka Hlučína Petra Tesková.

Součástí druhé etapy bude výstavba komunikace propojující ulici Jahodovou se silnicí II/469 (ulicí Celní), včetně nové okružní křižovatky, která vznikne v místě napojení ulice Dlouhoveské na ulici Celní. V plánu je vybudování nové parkovací plochy při hlavním vstupu z ulice Jahodové a podél silnice na Děhylov realizace cyklostezky, navazující na stezku podél řeky Opavy z dokončené první etapy. Počítá se také s úpravou komunikace uvnitř areálu včetně vybudování nových sítí technické infrastruktury. „Připravujeme také úpravu pravobřežní hráze řeky Opavy, což je hráz ve směru k Děhylovu, která zajistí ochranu navazujícího území před stoletou vodou. Velký důraz klademe na začlenění území štěrkovny do okolní krajiny. Tomu napomůže výsadba zeleně, jejíž funkce bude jednak rekreační a pak také ochranná a izolační. Těšit se můžeme na nové keře, aleje stromů, solitérní stromy nebo skupiny stromů, které budou v areálu doplněny živými ploty, opticky členícími prostor. Parkovací plochy bude lemovat zeleň plnící izolační a protihlukovou funkci,“ doplňuje místostarosta Václav Škvain.

První etapa byla dokončena v červnu 2023, spočívala v zajištění protipovodňové ochrany a vyjmutí okolí jezera z tzv. aktivní zóny záplavového území. Práce, které začaly v srpnu 2020 realizovala společnost Gardenline na základě smlouvy s Ministerstvem financí ČR. Zkomplikovala je povodňová situace v říjnu, kdy došlo vlivem zvýšených průtoků na řece Opavě, odpovídajících až II. stupni povodňové aktivity, k zaplavení staveniště. Realizace projektu následně začala výstavbou protipovodňových hrází, opevněním břehů, napouštěcího potrubí a bezpečnostního přelivu výstavbou lávky přes Juliánku na Kozmické straně Hlučínského jezera a lávky přes řeku Opavu do Jilešovic. Na jaře 2021 se stavěla levobřežní hráz s komunikací a v průběhu roku bylo zahájeno propojování jezera s „velkým okem“ v areálu. V roce 2022 probíhala výstavba nového mostu přes řeku Opavu mezi Kozmicemi a Jilešovicemi. Začala demolicí původního mostu a otevřením nového na jaře 2023. Loňský červenec se nesl v duchu dokončovacích prací na celém díle. Náklady na první etapu činily bezmála 790 milionů korun, investorem bylo Ministerstvo financí ČR, garantem projektu Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

pramen: hlucin.cz

Související články


Komentáře

  1. Petr Rumpertesz :

    Prosím cyklostezku vybudovat jako cyklostezku a ne jako sdílenou stezku, na které se pohybují chodci a jejich psi. Dekuji

    Thumb up 4 Thumb down 6
  2. SpinJ :

    Petr Rumpertesz: Já teda nevím, ale několikrát jsem tam teď byl na bruslích a že by tam bylo nějak moc lidí se psy jsem si opravdu nevšiml. A chodci mi nevadí už vůbec :)

    Thumb up 4 Thumb down 3
  3. Crazym :

    Petr Rumpertesz: Samozřejmě pane inženýre, už na tom pracujeme neboť Vaše přání je nám rozkazem. Váš tým Moravskoslezských staveb k službám 🤦‍♂️ 🤪

    Thumb up 11 Thumb down 5
  4. Petr Rumpertesz :

    SpinJ: Když už jste zmínil ty brusle, tak druhá prosba směřuje k projektantovi „cyklostezky“, aby se jel podívat do Bohumína k Vrbickému jezeru jaká frakce štěrku se projektuje do asfaltobetonu na cyklostezkách. Ten hrubozrný asfalt z první etapy Hlučínské štěrkovny je okresní přebor, proti Lize mistrů, kterou představuje asfalt od panelového parkoviště v Bohumíně Vrbici směrem na Starý Bohumín.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  5. Mx :

    Já sice chodím převážně na placené části, ale fascinuje mě, jak po miliardové investici zůstal na celém neplaceném úseku podél cesty na Hlučín kamenitý povrch v místě, kde stovky rekreantů leží a opaluji se. To je jako problém tam navézt za ty miliardy na pláž trochu hlíny a uválcovat pro koupající se? Anebo se tam už 50 let lidé celé léto nekoupou na tomto břehu?

    Thumb up 2 Thumb down 0
  6. Jan Mušálek :

    Petr Rumpertesz: Všiml jsem si teď naváženého materiálu na parkovišti. A prosím o který úsek stezky se jedná? Díky.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.