Aktuální informace k plánované přeložce silnice I/56 mezi Ostravou a Opavou.
Časové milníky
Na stavbu je od roku 2008 zpracovaná technická studie, která aktualizuje výslednou variantu předchozí vyhledávající studie předmětného propojení zpracovanou společností Viapont Brno v roce 1993. Vzhledem k tomu, že původně navržená kategorie přeložky silnice I/56 již byla překonána, zadal KÚ MSK v roce 2017 zpracování územní studie na celý úsek nové silnice I/56 mezi Ostravou a Opavou, která by prověřila potřebné parametry plánované přeložky; uvedená územní studie však byla především zpracována pro účely upřesnění koridoru v územně plánovacích dokumentacích.
Na základě uvedené územní studie zadalo ŘSD zpracování modelu dopravy, který stanovil optimální kategorii kapacitní silnice a účelnost křižovatek. Na základě výsledné varianty (šířkového uspořádání a počtu křižovatek) bylo zadáno (v 09/2020) zpracování podrobné technicko-ekonomické studie (TES). Výsledkem této studie bude ucelený návrh trasy přeložky silnice I/56 v úseku Opava – Ostrava, návrh jednotlivých smysluplných etap a s tím související vhodné umístění křižovatek v ekonomicky rentabilních parametrech. TES byla odevzdaná, byl zhotoven i oponentní posudek SFDI a také bezpečnostní audit. Ke schválení TES v CK MD došlo 7. 12. 2021. Nyní může pokračovat další příprava stavby. Zadání dokumentace EIA proběhne nejpozději v 1Q/2022. Stavba přeložky silnice I/56 bude rozdělena do několika etap (zřejmě 3 až 4).
Popis stavby
Přeložka silnice I/56 je navržena v délce 27,7 km. Je navržena v kategorii „S“ tedy silniční, v úseku Opava – Hlučín v kategorii S 9,5/90 a v úseku Hlučín – Ostrava v kategorii S 15,25/110. Trasa přeložky začíná v okružní křižovatce, která je součástí již dokončeného severního obchvatu města Opavy (východní části) – v provozu od 10/2019. Trasa se z okružní křižovatky odpojuje levostranným obloukem, za nímž následuje pravostranný oblouk. Na oblouk navazuje stejnosměrný oblouk, kterým trasa obchází severně městskou část Malé Hoštice.
V dalším průběhu trasa protisměrnými oblouky obchází severně obec Velké Hoštice a pokračuje východním směrem levostranným obloukem k městu Kravaře, které obchází severovýchodním obchvatem pravostranným obloukem. Následuje úsek trasy vedený v koridoru mezi letištěm Zábřeh a železniční tratí č. 317 Opava-východ – Hlučín. Dále se trasa odklání severně od stávající žel. trati ČD č. 317 a pravostranným obloukem kříží podjezdem silnici III/46819, dále
prochází levostranným úzkým koridorem mezi rybníkem Bezedno a žel. tratí, kříží podjezdem výhledovou účelovou komunikaci do Bohuslavic, pokračuje pravostranným obloukem severně od obce Kozmice, kde kříží podjezdem silnici do Darkoviček.
V dalším průběhu levostranným obloukem obchází lokální biocentra Vařešinky. Severním obchvatem se trasa pravostranným obloukem stáčí kolem města Hlučín, kříží podjezdem silnici II/469 na Hať, podchází stávající silnici I/56 Hlučín – Ludgeřovice a úzkým koridorem mezi dobývacím prostorem Markvartovice a biocentrem Cihelna pokračuje pravostranným obloukem na katastru obce Ludgeřovice, kde nadjezdem kříží větev B MÚK Ludgeřovice a podjezdem
přeložku silnice III/46611. Trasa pokračuje jihovýchodním směrem krátkým přímým úsekem a dále se stáčí východně okrajem Ludgeřovického lesa, který spolu s rybníkem překonává estakádou.
Další průběh je ovlivněn územní rezervou mezi stávající zástavbou městské části Petřkovice, kterou trasa protíná pravostranným obloukem a po překonání okraje nivy řeky Odry a silnice III/01137 nadjezdem pokračuje levostranným obloukem a přímým úsekem překlenuje řeku Odru a výhledový plavební kanál Dunaj – Odra – Labe. Úprava končí v místě mimoúrovňové křižovatky s dálnicí D1 dvěma protisměrnými oblouky, jejichž umístění je převzato z projektu stavby dálnice D1, v minulosti zpracovaného pod názvem „Dálnice D47, stavba 4708.2 Ostrava, Rudná – Hrušov, 2. stavba, objekt 8125 Prodloužená Místecká“. Silnice I/56 je vedena přes okružní pás MÚK Místecká i D1 nadjezdem.
Přeložka silnice I/56 je navržena jako silnice I. třídy s omezeným přístupem. Na trase jsou proto navrženy jen mimoúrovňové křižovatky s komunikacemi nižších tříd. Jsou to MÚK Velké Hoštice v km 2,6, MÚK Kravaře v km 6,5, MÚK Dolní Benešov km 12, MÚK Kozmice v km 15,5, MÚK Hlučín v km 19,5 a MÚK Ludgeřovice v km 22,2.
zdroj: rsd.cz
adam :
Myslím, že by bohatě stačilo zvládnout postavit Přívoz Kozmice
Zbytek je asi jednak zbytečné, a hlavně nereálné.
davidb :
adam:
Zbytečné to rozhodně není.
balde :
adam: asi jste dlouho po té cestě nejel ve špičce, navíc v takových Kravařích vůbec vyjet na hlavní silnici ve spičce z vedlejší ulice je taky někdy o život, takže jednoznačně ať už to stojí. Taky by bylo fajn nějak protáhnout železnici až do Ostravy
Marian Kechlibar :
balde:
Možná by stačilo obnovit z Hlučínské tramvaj? Lepší vazba na centrum Ostravy.
Pavel :
adam: Paradoxně nejméně reálný je právě úsek mezi Ostravou a Hlučínem, kvůli dlouholetým obstrukcím ludgeřovického starosty, zatímco v ostatních úsecích to obce maximálně podporují.
Crazym :
Hmm, toho už se nedožiju a když, tak už to nebudu potřebovat :-) 30 roků slibů… :-(
11.01.2022 10:46JohnnyKrabák :
Pavel: Njn, Ludgeřovice už obchvat jakž takž mají, tak co by to neblokoval ostatním.
Jann :
Ta stavba je potřebná jako sůl. Ale nemůžete se Ludgeřovicím divit. Místo, kde má vést dlouhá estakáda je rájem na zemi – soustava rybníků, Ludgeřovický les, klid a čistá příroda, kde v posledních letech vyrostlo mnoho hodnotných rodinných domů a staví se dál. Doporučuji se tam zajít podívat. Stavba vyvolá až těžko uvěřitelnou potřebu kácet v lesních pozemcích a změní celé území.
11.01.2022 15:01To samé ulice Balbínova v Petřkovicích, po trase pár set metrů blíž Ostravě. Tam by byl potřeba hloubený tunel.
Jen projít EIA bude malý zázrak.
To nic nemění na tom, že kapacitní spojení na Prajzkou je nutnost a trasovat jinudy jednoduše není kde…
balde :
Jann: Souhlas, at už rovnou projektují tunel, pokud to tam je tak komplikované území.
11.01.2022 15:37Jiřík :
Jako je to fajn ale ta doba realizace je opravdu vzdálená :(
11.01.2022 15:54Pavel :
Marian Kechlibar:
11.01.2022 22:50Nebylo by lepší napojit Hlučín na Ostravu po kolejích tady?
Jakub :
Jann:
Lidé ušetřili mega za pozemek, protože v územním plánu byl obchvat, a teď budou brblat?
12.01.2022 09:58MareK :
Jakub: a o tom to celé je. Pokud si člověk, co staví/kupuje nemovitost nezjistí, jaké jsou v daném místě podmínky/omezení, tak by pak neměl mít nárok si stěžovat na budoucí výstavbu. Na tyhle budoucí potížisty by neměl investor/ŘSD/stavební úřad brát ohled (max. protihlukovou stěnu).
12.01.2022 15:52Pavel :
MareK: Leč problém nastane, když starosta oné obce je na několik let náměstkem hejtmana pro dopravu (!!!) a tak nějak se stane, že trasa není fixována v krajském územním plánu.
12.01.2022 19:38Pavel :
Marian Kechlibar:
12.01.2022 22:21odkaz na mapu vypadl
https://mapy.cz/s/majubezoco
Marian Kechlibar :
Pavel:
Zajímavý návrh. Dva možné zádrhele:
a) obyvatelé okraje Hlučína, kterým by nová trať procházela hned za zahradou, když tam nikdy nic nebylo a byli zvyklí na klid. To by byla velká rebelie;
b) ten oblouk za hlučínským nádražím je hodně ostrý a většina dnešních osobních kolejových vozidel by jej asi vůbec nedala, nebo extrémně pomalou jízdou (20 km/h). To by se ale možná dalo nějak řešit.
Jinak se mi ta myšlenka líbí.
14.01.2022 14:40Pavla :
Takže se problém z Kravař a Dolního Benešova přesune do obcí jako Ludgeřovice a Petřkovice, kde už nyní 56tka tyto obce protíná, a to má navíc přeložka vést v místech, kde to neúměrně zatíží i přírodu…proč se více prostředky nevyužije napojení Opavy na už zprovozněnou prodlouženou Rudnou…
18.01.2022 14:15davidb :
Pavla:
18.01.2022 19:11Protože tato silnice neřeší Opavu, ale právě ty Kravaře, D. Benešov, Hlučín a další obce v trase.
Lukáš :
Zajeďte se do těch Ludgeřovic k rybníkům podívat a představte si nad sebou estakádu… Já teda nejsem nějaký ekolog, ale tohle schválit chce fakt žaludek.
25.07.2022 15:57balde :
Lukáš: Kdyby dotčené obce a dotčení okoložijící bojovali o vizuál a technické řešení daného úseku stejně, jako bojují proti výstavbě, třeba by to bylo o 20 let dřív postavené a vypadalo to skvěle, takhle to bude později a bude to klasický dálniční hnus.
25.07.2022 18:12