Původně Husův sbor, nyní Charitní dům sv. Benedikta Labre – nízkoprahové noční zimní centrum v Ostravě-Vítkovicích.
Stavební úpravy na tomto objektu probíhaly od roku 2021. finální stav jsme však doposud nestihli publikovat. Stavebními úpravami došlo k velkému zásahu do kuboexpresionistického štítu, části zastřešení vstupu, členění oken či osekání Husova citátu.
Obdobná centra, která často suplují roli státu a fungují s málo penězi, bohužel často nemají dostatečné prostředky na zachování architektonické hodnoty objektů. Vznik Charitního domu byl realizován s přispěním města Ostravy. Je pak velká škoda, že město svým příspěvkem nebylo schopno zachovat hodnotný architektonický ráz objektu, který spoluutváří historii a ráz čtvrti Vítkovice. Přičemž město nemá problém investovat například do zbytečně předražených konzolovaných patrových garáží u Krajského úřadu.
Stav před stavebními pracemi
Garmix :
JAk bude vice garazi, tak jim odpustim i takovou vec. A ve fianle je dobre, ze to aspon nejak opravili. Koukam, ze tady pana to vedeni Ostravy strasne stve a jedine co dela, ze picuje ale jeste s nicim neprisel. Hlavne ze na to ma skolu
Martin [msstavby.cz] :
Garmix: Pokud město může a chce investovat více jak 2mld. kč do parkovacích domů pro soukromý majetek, může přidat nižší řády stovek tisíc korun do úpravy průčelí architektonicky cenné stavby, ne?
Proklamace, raději parkovací domy, než krásné město mi přijde s prominutím zvrácená.
Více k této stavbě například v bulletinu Krásné Ostravy, od strany 4 https://www.krasnaostrava.cz/wp-content/uploads/2021/08/KROS32-online-verze.pdf
A chovejme se slušně.
Garmix :
Martin [msstavby.cz]: I kdyz byl zmenen ten puvodni stit, jsem rad, ze se to vubec opravilo a asi by se mi nelibilo, kdyby na tuto cirkevni ‚pamatku‘ prispivala Ostrava vic penez je treba. Me oproti vam se zase libi navrh noveho parkovaciho domu. Kazdy ma svuj nazor.
Ja se jen tesim az tady konecne uvidime neco co jste pro Ostravu, potazmo region udelal vy, kdyz k tomu mate vystudovano a velice dobre tomu rozumite a nebo az budete kandidovat v politice a ukazete vsem jak se to ma delat
06.01.2024 11:04Martin [msstavby.cz] :
Garmix: Takže vlastně schvaluješ to, že architektonicky cenné stavby se mohou mrvit. Dle použití uvozovek u slova památka si troufnu tvrdit, že o architektuře jednotlivých období toho moc netušíš a historické stránce nerozumíš. Vlastně líbivost parkovacího domu u Krajského úřadu mě v tom utvrdila. #lopatov
Dělám toho hodně, nemám potřebu se tím prezentovat. Ale třeba už jen to, že tvořím prostor, kde se chováš ty jak buran.
06.01.2024 11:18Garmix :
Martin [msstavby.cz]:
No neprezentujes, protoze by to taky mohl nekdo kritzovat, ze? To je je zcela bezne u lidi jako ty co si na kritice zaklada, ale za svou praci se neumi ocividne postavit.
Neschvaluju przneni architektonicky cenych staveb, pokud maji nejaky ucel a nebo se pro ne nejaky ucel najde. A co se tyce cirkevnich staveb, tak k tem mam celkove svuj nazor. Za me pokud by sel Husuv sbor k zemi tak by me to netrapilo v umisteni v jakem je.
ale libi se mi, ze mas Ostravu za lopatov v tom se shodnem. vic nez rekonstrukce staveb me trapi lide kteri se neumi chvoat k verejnemu prostoru
06.01.2024 11:40Paulo :
Komu by snad nedocházely souvislosti, zde odnož katolické církve vyhrála nad protestanstkou církví a s přispěním města usekla/přetvořila „provokativního“ husova citátu k obrazu svému. Zajímavostí je, že město v souvislosti s Masarykem a 1. republikou naopak před 100. lety podporovalo Husuv sbor a protestanstkou církev, na úkor církve Katolické, Rakouské, cizí … Všechna čest Charitě ovšem !
06.01.2024 12:31Mx :
Garmix: Jakékoliv prznění cenné architektury u jakékoliv stavby jakéhokoliv vlastníka je špatně. Jeden prznitel na to najde důvod ekonomický a zničí např. celou fasádu na Erbenově, druhému stačí, že nemá rád církev a ještě umlčuje kritiku, třetí investor si vymyslí nějaký další důvod. Pořád jde ale o prznění architektury. Argument, hlavně že se to opravilo, je takový Ostravský (nízká měřítka), nevážíme si toho mála krásného, které tady máme opečovávat.
06.01.2024 13:29Mx :
Ta přestavba původního krásného štítů na novou podobu musela stát víc, než oprava omítky na tom původním !!!!
06.01.2024 13:31Ilona Rozehnalová :
Martin [msstavby.cz]: Dobrý den, bylo by dobré do úvodu textu uvést to, co je zásadní a co vyplývá i z příspěvku v našem bulletinu, na nějž odkazujete v reakci níže: majitelem objektu, který bohužel není památkově chráněný, je Charita Ostrava, ta ale nespadá pod město, spadá pod církev. Čili viníkem současného tristního stavu je církev. Pokud majitel (v případě tohoto kostela církev) nemá zájem stavbu opravit do původního stavu a nejde o kulturní památku, město nemá nástroje, jak je k tomu donutit. Může je samozřejmě motivovat, což činí prostřednictvím speciálních dotací – majitelé cenných objektů, kteří zájem o opravu mají, mohou využít dotace města právě na opravy svých staveb, dotace jsou udělovány každoročně v programu na obnovu historických objektů, viz zde: https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/ostrava-i-letos-podpori-obnovu-pamatek-a-vyznamnych-staveb-ve-meste. Pokud ale majitelé stavby zájem nemají, ani se o peníze neucházejí, což je evidentně i případ Charity Ostrava, a stavba není kulturní památkou, je vymáhání opravy do původního stavu ze strany města obtížné až nereálné. V minulosti dostal Martin Strakoš z Charity Ostrava ústní příslib, že průčelí bude uvedeno do důstojného stavu, bohužel se tak dosud nestalo. Aktuálně asi neexistuje zákonná páka, jak církev donutit k opravě průčelí do původní či aspoň důstojné podoby – pomohla by možná větší medializace, hlasitější reakce veřejnosti a její tlak, ale to by bylo potřeba, aby se objevilo více lidí, kteří by si to vzali za své.
06.01.2024 18:42Martin [msstavby.cz] :
Ilona Rozehnalová: Dobrý den,
statutární město Ostrava tento projekt „Charitní dům sv. Benedikta Labre – nízkoprahové noční zimní centrum“ částečně financovalo.
Smlouva o poskytnutí dotace 500tis Kč byla uzavřena 29.07.2019, číslo smlouvy 2182/2019/SVZ. Více zde https://www.hlidacstatu.cz/Detail/9742771?qs=ico%3A00845451+ico%3A44940998+labre
500tis Kč je max. výše dotace pro jednotlivý subjekt z výnosu hazardních her, který tuto oblast financuje. Myslím že je pak zcela na místě otázka, jestli toto omezení, případné celkové nastavení podmínek pro dotaci není vhodné přehodnotit s ohledem na fakt, jakou činnost a s jakými částkami musí příjemci dotace operovat. Je tedy zcela adekvátní zmínit i samotné město Ostrava.
Charita získává prostředky i jinou cestou z města, např. dle této smlouvy z letošního března https://www.hlidacstatu.cz/Detail/23658609?qs=ico%3A00845451+ico%3A44940998+labre
Ano, majitelem je církev. Vždy se však jedná lépe s pocitem větší náklonosti druhé strany, která sama má zájem stav aktivně řešit. Věřím, že při podání ruky silného partnera s většími možnostmi než Charita by situace byla jiná a jednací pozice žadatele příjemnější. Zároveň věřím, že rekonstrukce mohla být rozdělena do etap tak, aby mohl být například štít zachován a nemusely se měnit stanovy dotačního programu města.
Garmix: Zcela irelevantní argument. Diskuze ve veřejném prostoru stojí převážně na faktech a ne na portfoliu a činech jednotlivec. Pokud by tomu tak bylo, byla by možnost jakékoliv diskuze zde pod články zbytečná, jelikož by vstupní podmínku nesplnil téměř nikdo z diskutujících. Já jsem ve veřejném prostoru vyjádřil svůj. Ty máš tu možnost (díky zde možné diskuzi) rovněž. Bohužel jsi ho hned v úvodním příspěvku použil k nesmyslnému a přízemnímu projevu.
06.01.2024 21:52Garmix :
Martin [msstavby.cz]:
07.01.2024 17:09Vyborne ale stale se vyhybas odpovedi, proc zde nesdilis i sve projekty. Tvuj duvod, ze nemas potrebu svou praci prezentovat mi prijde spis jako vymluva. Cizi praci prezentujes a komentujes,a le urcite nejsem jediny, koho by zajimala i tva prace. Kdyz se tvuj web jmenuje stavby v MS kraji, tak tve by tam mely patrit take, ne? Ale chapu, ze kritika se snasi spatne.
davidb :
Garmix:
07.01.2024 19:34Vytvořte si svůj web a tam si Martinovy projekty klidně sdílejte a kritizujte.
bapi :
V poslednich 2 letech se online diskuze, a tenhle web bohuzel uz moc neni vyjimkou, rozdelily do dvou skupin: bud nejsou zadne nebo naprosto pekelne. Strasnej vyvoj. :/
07.01.2024 22:41Garmix :
davidb:
ja nechci kritizova tale chvalit, ale nemam co, kdyz MArtin sve projekty nezverejnuje
08.01.2024 09:25Hans :
Garmix: Představte si, že si založíte web o historii Ostravy (příp. si za to dosaďte vaši obec). Psal byste tam spíše o událostech, o kterých bylo rozhodnuto na radnici nebo že přišel velký investor, nebo o tom, že jste tehdy odjel na dovolenou, že jste si nechal udělat novou střechu apod..? Asi si lze představit oba přístupy, ale pokud chcete zachovat určitou formální stránku a nezahlcovat čtenáře vlastními (ne)úspěchy, pak je snad naprosto v pořádku komentovat situaci v kraji na případech z veřejného prostoru bez nutnosti prezentovat svůj příběh.
08.01.2024 11:16Garmix :
Hans: Michate jablka a hrusky. Martin pracuje v oboru a zde informuje, prezentuje a kritizuje praci svych kolegu, ale svou se stydi ukazat (nema potrebu ji prezentovat dle jeho slov). tak si to preberte sam
08.01.2024 12:36Tomte :
Garmix: Jablka a hrušky mícháte vy. Přečtěte si komentář Hanse ještě jednou.
08.01.2024 20:51Cyklista :
Berme to tedy tak, že Garmix je psychicky nevyrovnaný člověk, který se bojí podepsat, ale z nějakého důvodu nutí ostatní dělat to, co by nikdy sám neudělal a rád trolí. Není důvod se tím dále zabývat.
09.01.2024 08:19Garmix :
Cyklista: proc bych se bal podepsat? Ale jinak mate pravdu, jako IT consultant bych nikdy nemluvil o praci jinych a nekritizoval bych ji bez toho abych prezentoval i praci svou. Tebe rodice meli asi radi, kdyz ti dali jmeno Cyklista
10.01.2024 08:37Jan Smetana – Garmix :
Cyklista: ale jestli ti to udela radost me jmeno je Jan Smetana, tesi me Cyklisto.
10.01.2024 08:38Ilona Rozehnalová :
Martin [msstavby.cz]: Dobrý den, děkuji za sdílené informace. Chtěla bych se zeptat, zda jste se dotázali Charity na to, kdo tuto úpravu navrhoval, proč nebyli citlivější k Husovu nápisu? Když jsme se jich dotazovali, měli pocit, že je to v pořádku. Apelovat na vlastníka, aby udělal rekonstrukci smysluplně, když to sám nechce, sice je možné, ale když v této souvislosti píšete v úvodním textu kriticky o městě, neměli byste na stejném místě kritizovat v první řadě zadavatele – Charitu? Proč nepřišla se smysluplným návrhem a proč se nesnažila aktivně získat nějaké další dotace? Nemusí přece čerpat jen z města. Snažila se z města získat více peněz na jiný, smysluplný projekt a nebo považuje tento za dostačující? Proč Charita nepozvala nějakého dobrého architekta, aby jim pomohl? I mezi architekty jsou věřící autoři, patřící do dané církve, kteří by určitě udělali slušný návrh. V našem článku, který jste sdílel, jste se také dočetl o tehdejším přístupu Charity a úrovni ochoty komunikovat s historikem architektury Martinem Strakošem o dané věci – přesto z Charity v úvodním textu děláte málem „oběť“. Myslím si, že by bylo spravedlivější, kdybyste se zaměřill především na to, proč a jak postupovala Charita, poté až na kritiku města. Kritika směrem k zadavateli mi v tomto případě chybí.
11.01.2024 09:20Dan :
Cyklista: Jako tichy pozorovatel vtipnych lokalnich diskuzi na siti X predstavim pana Smetanu ostatnim. Na profilove fotce tri lajny a a hromadka bileho prasku. V biu se oznacuje jako fanousek Baniku a hrdy Ostravak (aha).
Kategorizoval bych jako chytrolina, co vsem a za kazdou cenu komentuje. Mozna z nudy. Mozna chce trollit.
Sam svuj nazor vyjadrovat (i vulgarni) muze ostatni, jako naprikled zde redakce samozrejme nemuzeme… Pokrytec s nedostatky v gramatice. Asi nejlepe vykresli jeho mentalni rozpolezeni a mentalni kotemelce jeden z jeho poslednich komentaru ve smyslu ze je vlastne jedno, ze stat dotuje golfove hriste v Karvine kdyz dotace berou vsichni… vtipne jak nekteri uviznou ve sve internetove bubline.
Co se tyce ke kritice autoru webu. Za mne je edekvatni.
1. Nejvice se v msk stavi rd. Vetsinou nechutne stavby. To autori neresi. Dalo by se na to delat kvanta clanku, ale respektuji soukromi.
2.vsimam si, ze se zde resi stavby bud verejne nebo s prispenim verejnych penez. Za mne adekvatni.
A hlavne realne neexistuje jiny web, ktery by byl objektivni ke stavbam a nesklouzal k pr omackam radnicnich listu apod.
Ale to zakysanky nejsou schopny rozlisit.
11.01.2024 21:29Martin [msstavby.cz] :
Ilona Rozehnalová: I když rozhodně není vaší věcí, s kým komunikuji a s kým ne, tak ano. Komunikovali jsme s panem Pražákem z Charity několikrát jak mailově, tak telefonicky.
Můj celkový dojem a z toho vyvozený postoj je takový (nejen z komunikace s Charitou, ale i s mým blízkým vztahem k sociálním službám), že obdobné instituce, kterou jsou významně podfinancovány otáčí každou korunu, kterou získají. Přitom jejich přínos, obzvláště v regionech jako ostravsko, je nepostradatelný. Upřímně chápu, že vzhled staveb a jejich architektonická hodnota je až to poslední, co mají na starosti. Tak to prostě je. Navíc můj dojem z této realizace byl takový, že jim to jedno není, ale možnosti a získaní možností je velmi omezené. Bez podpory klíčové partnera téměř nemožné. Co si pamatuji, jednali i s nějakým architektem.
Obdobné stavby zde na webu komunikuji jen informativně. Pokud ale vím, že se na rekonstrukci podílela samotná Ostrava, která má miliardové rozpočty (a s prominutím rozhazuje peníze na všech možných i nemožných místech), nezůstane můj názor neutrální. Jsem toho názoru, že finance, které Ostrava investuje by měly být užity účelně. Zároveň jak jsem psal v předchozím komentáři, Ostrava by měly mít více tyto projekty podchyceny tak, aby nedocházelo k tomu, k čemu došlo. Bohužel snaha úřednictva končí v zaškrtnutí políčka v excelu.
Přijde mi tedy až neetické kritizovat Charitu za to, že s velmi malými a omezenými částkami, kterými disponuje, se snaží aspoň nějak opravit objekt.
12.01.2024 06:41Jan Smetana :
Dan:
Dane, dekuji za popis me osobnosti a doporucoval bych ti co se tyce gramatiky, zamerit se nejdriv na sebe. Jinak jsi me analyzoval spravne, nastavuju zrcadlo vsem lidem co maji potrebu vse neustale kritizovat.
Kazdy samozrejme muze svuj nazor vyjadrit a ja Martinovi ten jeho neberu, akorat by bylo fajn, pokud se v oborru pohybuje, taky predvedl svou precizni praci, ktera pozvedla nas region. Martin se ohani, ze nema potrebu prezentovat svou praci. Pritom mi prislo, ze cielm je prezentovat to co se deje v nasem kraji a ne kritka vystavby v nasem kraji, ale mozna se mylim
12.01.2024 09:08Dan :
Jan Smetana: A kdo ti dava prava nastavovat zrcadlo ostatnim? Mas nejake reference, vzdelani v politologii pripadne spolecenskych vedach?
Tipuji, ze ne. Jen sasek co p****e ;-)
15.01.2024 13:48Jan Smetana :
Dan:
dekuji za nazor, samozrejme mas pravdu
16.01.2024 14:25