Opava uvažuje nad humanizací ulice Těšínské. Po dokončení východní části obchvatu města není již potřeba současná podoba čtyřproudé silnice.
Město Opava vypsalo veřejnou zakázku „Mikrosimulace ulice Těšínská v Opavě“. Model má ověřit možnost změny profilu ulice z čtyřproudové (2+2) na dvouproudovou (1+1) s odbočovacími pruhy a cyklopruhy.
Dopravní model – mikroskopická simulace řešeného úseku ulice Těšínská a ulice Zámecký okruh od
světelně řízené křižovatky Ratibořská x Praskova po železniční přejezd včetně (tj. vč. křižovatek Ratibořská
x Praskova, Komenského x Těšínská a žel. přejezdu). Součástí mikrosimulace budou nejen všechny
křižovatky (vč. signálních plánů, návrhu jejich úprav, koordinace SSZ), ale také mezikřižovatkové úseky vč.
sjezdů a směrového průzkumu/sčítání tak, aby simulace tvořila jeden kontinuální dopravní celek (nikoliv po
sobě následující izolované úseky). Mikrosimulační model bude také zohledňovat skladbu dopravního
proudu (nejen všechny druhy motorových vozidel, ale i cyklisty a vliv chodců) a přítomnost veřejné dopravy
(zastávky, příp. jízdní řády). Distribuce vozidel a chodců bude probíhat stochasticky s maximálně
realistickým zohledněním napojení na navazující pozemní komunikace.
Součástí výstupu bude mimo jiné také 2D a 3D záznam celého průběhu simulace (min. špičkové hodiny),
ze kterého bude patrný pohyb všech jednotlivých vozidel a chodců. V průběhu simulace budou měřeny také
max. délky front čekajících vozidel (ať už v řadících a odbočovacích pruzích, či jiných problémových
místech), zbytkové fronty vozidel, jejich střední doba zdržení, příp. další důležitá statistická data.
Výstup ve 2 variantách:
1. navržená varianta – dvoupruh s cyklopruhy (dle již zpracované dokumentace na úsek pouze ul. Těšínská)
– stávající dopravní zatížení (intenzity) + zatížení generované dopravy nově navrhovaných areálů
napojených na ul. Těšínská (přímo i nepřímo), s výhledovým obdobím 25-ti let.2. stávající stav – čtyřpruh – stávající dopravní zatížení (intenzity) + zatížení generované dopravy nově
navrhovaných areálů napojených na ul. Těšínská (přímo i nepřímo), s výhledovým obdobím 25-ti let.
Obě varianty budou zahrnovat podvariantu, která bude zahrnovat uzavření spojky S1 – silnice I/11 mezi OK
u Globusu a OK u Malých Hoštic, tzn. s částečným převedením dopravy na řešený úsek ul. Těšínská.
V závěru zpracovaného díla budou obě varianty detailně porovnány a zpracovatelem bude doporučena
výsledná varianta navrhovaných řešení dopravní situace na ul. Těšínská a ul. Zámecký okruh.
Současný stav ulice:
Naznačení, kde má být zúžení provedeno:
Výřez části projektové dokumentace ukazuje budoucí možnou podobu ulice. Dokumentaci celé ulice je možné vidět v příloze veřejné zakázky ZDE:
zdroj: zakazky.opava-city.cz
Pavel :
Cyklopruh na vozovce s velkým provozem MHD je nesmysl. Trasy busů a cyklistů se u každé zastávky kříží a dělá to neplechu, viz třeba Ratibořská ulice taky v Opavě. Lepší je stezka pro cyklisty oddělená od vozovky. Jinak nevím, jak velký pokles dopravy na Těšínské úředníci změřili po dokončení východní části obchvatu, ale vyjíždět z bočních ulic na Těšínskou nebo přecházet po přechodu u Lidlu je stále hra o nervy. Přivítal bych připojovací pruhy při odbočování z vedlejší na hlavní ulici doleva, ale takových je v Česku minimum a naši projektanti se do nich nehrnou (jeden výjimečný je na konci Komárova u odbočování z Kylešovic ke Globusu).
27.05.2021 11:43tommtomm :
Jsem zvědavý na pokles dopravy. Samotná ulice od Teska až ke Globusu už nevede téměř obytnou částí, ale spíše průmyslovou zónou, rychlost zde překvapivě většina aut dodržuje a dvoupruhové uspořádání je celkem zažité a funkční i s odbočením doleva, po obou stranách ulice jsou řady stromů a celkem široké chodníky i pro vedení cyklostezky. Možná je to hloupý názor ale za mě množství čmáranic vodorovného značení na zemi je kontraproduktivní jak z pohledu uživatelského ( tady nejsou konfliktní body a současný dvoupruh je dostatečně variantní) ale i estetického a údržbářského. Opak nastává od Teska směrem do centra, kde by si silnice kultivaci rozhodně zasloužila i když nevím jestli v této podobě.
Jinak off topic, Celkové plánované uspořádání napojení obchvatu u globusu na novou silnici kolem komárova je jeden velký „paskvil“, který začíná už překročením železniční tratě do Hlučína. Dobudování kapacitní silnice od Ostravy zde zabíjí série tří kruhových objezdů, nemožnost odbočení od globusu směrem na Hoštice a zmíněný přejezd. Sám jsem zvědavý na kolik klesne na Těšínské provoz a na kolik začnou opaváci využívat pohodlnější napojení přes Kateřinky a ulici Ratibořskou, tam se zklidnění rozhodně očekávat nedá.
27.05.2021 16:59Honza :
Byl bych rád kdyby se uprostřed takových předimenzovaných ulic vysazovalo stromořadí. Stejně tak např. Těšínská mezi Ostravou a Havířovem v Šenově. Má dva pruhy, extrémně širokou krajnici a vypadá to tak nějak sovětsky. Naproti tomu Frýdecká, která z ní odbočuje má uprostřed trávník, stromořadí a vypadá to velmi civilizovaně.
27.05.2021 19:14Adam :
Půlku silnice zrušit a stavět tam domy. Cyklopruhy jsou neskutečné plýtvání místem.
Brzda :
Honza: Z Těšínské v Šenově neodbočuje Frýdecká, ale Kaštanová. Na Těšínské bylo už před nějakou dobou provedeno zklidnění dopravy umístěním betonových ostrůvků a související změnou VDZ. Vzhledem k vedení několika autobusových linek a vyšší intenzitě dopravy než na Kaštanové, která je pouhou spojkou hlavních ulic si myslím, že současný stav vyhovuje….
28.05.2021 10:00Co se týká Opavy, tak očekávám ještě vyšší pokles intenzity až po dostavbě zbylé části obchvatu. Na druhou stranu, jak píše tommtomm je to okrajová část s průmyslem a supermarkety. I jako rezervu při problému na obchvatu bych to nechal tak jak to je. Možná nějaká úprava VDZ kvůli plynulosti při odbočování…..
xxx :
Adam: Domy, jo? Odvážné. To by byly domy akorát pro trpaslíky.
28.05.2021 10:19aldik :
Počet aut stále narůstá a oni chtějí zmenšovat jízdní pruhy? To mohlo napadnout jen někoho kdo moc nepřemýšlí. Humanizace jde i jinak než že uberou jízdní pruhy, resp převedou je cyklistům a na odbočovací.
28.05.2021 11:48Svizzera :
aldik: Musím s vámi nesouhlasit. To mohlo napadnout jen někoho, kdo moc přemýšlí. Po vybudování obchvatu města je vždy ihned nutné začít humanizovat vnitřní komunikace ve městě. Protože každý den navíc, co se to neprovede, začne doprava uvnitř města neustále narůstat. Zkrátka motoristé zjistí, že jsou prázdné cesty, tak začnou více sedat do aut – psychologie města. Výsledkem je, že intenzita dopravy se bez zklidňujících úprav nezmenší, a navíc naroste na vnějším okruhu města. A proto se mi líbí reakce jak Opavy, tak F-M, že reagují těmito úpravami bezprostředně během budování obchvatu města.
28.05.2021 20:11Svizzera :
A abych se vyjádřil i kriticky, vůbec se mi nelíbí vedení cyklistů od centra ven. Je tam tolik kolizních míst, že se tomu snad ani nedá věřit. Nájezdy a sjezdy z chodníku, odbočovací pruhy, velké množství přerušení, narušení zastávkou. Druhý směr je na tom už mnohem lépe. V některých případech by bylo lepší zvážit rozšíření chodníku o cyklostezku než řešení samostatnými jízdními pruhy.
28.05.2021 20:24Herbert Pavera :
Jenom bych chtěl upozornit že s tím již nic nenaděláte :)
29.05.2021 08:02Jakub :
To je obrovská demence opavského odbrou dopravy. Namísto aby byl zakapcitněn železniční přejezd na Těšínské ulici, tak ulici zúží na dva pruhy… Ve městě je potřeba zajišťovat plynulost dopravy pro auta, cyklisty i pěší. Mr. Rudolf Klapetek opravdu postrádá zdravý rozum a odborný pohled na věc včetné číselného vyjádření. Tady nepomůže ani baseballka do hlavy.
01.06.2021 12:07Martin [msstavby.cz] :
Jakub: Dle celkového způsobu projevu a hlavně závěru komentáře tuším, že ty nejbystřejší tužka v penálu nebudeš a doprava nerozumíš.
01.06.2021 12:20