Výpravní budovu vlakového nádraží v Havířově čeká kompletní rekonstrukce. Ještě před pár lety přitom jejich původní majitel, České dráhy, navrhoval demolici a stavbu nového zázemí.
Na opravě se dohodly Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) s městem. Zástupci obou stran dnes podepsali memorandum o spolupráci. Stavba v bruselském stylu bude sloužit nejen k odbavování cestujících, ale také ke sportovním a volnočasovým aktivitám nebo jako služebna městské policie. Správci železnice chtěj koordinovat plánovanou rekonstrukci s chystanou úpravou přednádražního prostoru.
„Těší nás, že vedení města aktivně přistupuje k problematice využití prostor, které jsou z pohledu dnešních nároků mnohonásobně naddimenzované a obtížně se hledá jejich smysluplné využití,“ řekl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.Právě kvůli zbytečné velikosti chtěly ještě České dráhy nádraží zbourat. Odpůrcům demolice nevyšel ani plán zapsat budovu v takzvaném bruselském stylu na seznam kulturních památek. Přesto nakonec nádraží ze šedesátých let minulého století zůstalo. Teď je majetkem SŽDC.
„Zadali jsme zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci celé nádražní budovy, tedy i její levé administrativní části. Navázali jsme na původní plány Českých drah a počítáme s využitím těchto prostor pro cestující a dopravce. Velký význam má i umístění technologie pro zajištění provozu, což zohledňuje budoucí rekonstrukci staniční části nádraží. Zachována zůstane hlavní halová část v bruselském stylu, pronajmeme ji městu,“ dodal Surý.
Město chce vnitřní prostory nádražní haly využít jako sportovně-společenské centrum, v němž budou umístěny například hřiště, squashové kurty, horolezecká stěna, kavárna, kulturní prostory, klubovny, šatny, sociální zařízení či služebna městské policie. Na možné využití haly si Havířov nechal vypracovat studii.
Havířov si pochvaluje, že SŽDC s ním řeší podobu nádraží ještě v době projektování. „O vhodném využití tohoto prostoru v rámci města chceme otevřít diskuzi jak s příspěvkovými organizacemi, tak s odbornou i neodbornou veřejností,“ vysvětluje náměstek havířovské primátorky pro ekonomiku a správu majetku Josef Bělica.
Projekt rekonstrukce výpravní budovy zpracovává společnost KOHL architekti, odevzdat ho mají do 30. dubna. SŽDC chce začít rekonstrukci ještě letos. „Významné budou dispoziční změny, které reflektují požadavky dopravců a odpovídají potřebám cestujících, současně se již opraví prostory po technologii zajišťující železniční provoz,“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě. Ještě letos současně Havířov začně s modernizací přednádražního prostoru za 150 milionů korun, nově tu vznikne například 180 míst na parkování nebo kryté zastávky.
Nádražní budova v Havířově byla postavena v letech 1964 až 1969 v tzv. bruselském stylu podle návrhu architekta Josefa Hrejsemnou. Na návrhu se podílel také sochař Václav Uruba, který byl autorem plastiky Směrník v brutalistním stylu před vstupem do haly. Západní stěnu vstupní haly pokrývá barevná skleněná mozaika o ploše 65 metrů čtverečních od sklářského výtvarníka a malíře Vladimíra Kopeckého.
Marek :
Skvělé, takže to bude stále ta předimenzovaná nevytopitelná budova plná bezdomovců. V zimě bude pěkně vymrazená čekárna a smrádek. O peronech není zmínka, takže ty mohou zůstat v původním (obludném) stavu?
aldar :
Kurňa, a kaj se ztratil ten banhof…?
31.01.2018 09:03Xavier :
Marek: Zima v nádražní místnosti má v zimě své opodstatnění ;-)
31.01.2018 10:16aggu :
Když to vidím, chybí jim v té hale ještě bazén.
31.01.2018 10:46Co takhle něco rozumnějšího – krytá tržnice?
Adam K. :
Prvně radost. Pak šok. Nicméně po vystřízlivění spíše pozitivní pocity. Hlavní je, že tato vzácná budova má šanci znovu ožít (klidně ať je to sportem). Hlavně, ať se to provede kvalitně a citlivě.
31.01.2018 14:16Marek :
Při výčtu všech možností využití budovy mi vychází, že bude nafukovací.
Celkově se jedná jen o kosmetické úpravy, není řešeno to co je palčivé. Nač tak velkou budovu, když se počet přepravujících se vlakem stále snižuje (tento trend je dlouhodobý).
31.01.2018 14:27LK :
Marek: základ je přestat přemýšlet o tom, že nádraží slouží jen k přepravě osob. Dá se použít na milión jiných věcí a jednou z funkcí je právě přeprava osob. Takže se velká budova využije na sport a vyjde to nastejno, jako by se nová budova postavila kdeliv jinde – stejně tam bude většina lidí za sportem dojíždět autem. Takto dojde k záchraně budovy (krásné, ale zašlé) a najde i využití.
31.01.2018 15:30Permonik :
Marek: Kde si příšel na to že počet cetujících se snižuje? Podle statistik je to opak.
31.01.2018 16:46Tomas T. :
Opravte mne jestli se pletu, ale ta velka hala uz nebude nadrazi. Nadrazi bude slouzit budova vedle. Tam bude nova cekarna, nove pokladny a cele technicke zarizeni. Hala bude opravena a predana mestu pro jeho vyuziti. Cili provoz te velke prosklene budovy bude napriklad pro sporty a bezdomovci di ni pristup mit nebudou, ne? Nebo je to jinak???
31.01.2018 16:47FM :
Marek:
https://ekonomika.idnes.cz/zeleznice-cestujici-ceske-drahy-2017-d5y-/eko-doprava.aspx?c=A180130_094817_eko-doprava_cfr
„Českým drahám loni přibylo 3,2 milionu cestujících. Celkem dopravce odvezl 174,7 milionu pasažérů. […] Rostla i průměrná vzdálenost, kterou běžný cestující vlakem ujede. […] Cestující přibývají i soukromým železničním dopravcům…“
31.01.2018 17:09Marek :
Permonik: FM:
31.01.2018 19:28Nevím z jakých statistik vycházíte, nicméně to že se snad zvedá celkový počet odbavených osob, ještě nemá přímou souvislost s počtem lidí využívajících havířovské nádraží. Nevím, kdy naposledy jste nádraží využili, pokud vůbec někdy, ale já posledních pár let měl tu možnost, a je to slabota. O jakési vytíženosti se dá hovořit v pracovní špičce, a zbytek nic, což je na tak velké město velká bída.
Krom toho opravdu nechápu co se vám na tom betonovém monstru líbí, kdyby to byla alespoň sorela.
Marek :
LK:
31.01.2018 19:33Podle tvé úvahy se však už nejedná o nádražní halu, ale o víceúčelovou halu, která na to „štěstí“, že je umístěna u dráhy. V tom případě je financování od SŽDC poněkud zvláštní.
aldar :
Proto jsem se už na začátku ptal „Kurňa, a kaj se ztratil ten banhof…?“ To mě připadá dost podivné: proč nádraží neslouží jako nádraží. Lidi jej potřebují jako v šedesátých letech, kdy bylo postaveno.
31.01.2018 20:28kdojekdo :
Tato budova by nenašla uplatnění ani v přestupním uzlu hodně vytížené železnice. Je tedy nejenom rozměrově k ničemu, vše ostatní navrhované je opět jen politikum kontra bezedná díra s penězi poplatníka a nekonečné tunelování rozpočtu města. Rozumný hospodář by ji zboural a postavil by tam objekt hodnotově i ekologicky na mnohem vyšší úrovni – park s dětským hřištěm u kolejí není in.
31.01.2018 21:46MC :
kdojekdo: Rozumný hospodář by zboural také katedrálu v Ostravě, protože vytopit ji téměř není možné a lidmi se to tam hemží maximálně v neděli.
Havířov nemá mnoho architektonicky cenných památek. I přes to se jich snaží aktivně zbavit – viz autobusové nádraží. Město by mělo přemýšlet, jak využít hodnotnou budovu a ne ji hned bourat. Co by nám potom v Havířově zbylo? Centrum ve stylu socialistického realismu? To není zase tak moc.
A taky by mě zajímalo, kde se vzala ta šílená premisa, že nádraží musí být výdělečné. Proboha proč? Opravdu musí každá s prominutím blbost vydělávat peníze, jinak je k ničemu? Nejsou třeba i důležitější hodnoty než peníze?
01.02.2018 09:05Marek :
Když tady tak teoreticky debatujeme, prosím o sdělení kdo z vás nádraží aktivně používá. Mám pocit, že většina neuvažuje racionálně, jen z rádoby památky dělá nějakou modlu. Podle takové logiky by byla škoda strhnout jakoukoliv rozbitou halu, protože je stará 60-70 let. Je pravda, že v Havířově není moc zajímavých budov, ale nádraží budova nebyla zajímavá ani když byla v pořádku. Nádraží bylo vždycky odstřižené od města, a nikdy nefungovalo jako kulturní či jiné centrum.
01.02.2018 09:24Marek :
MC:
To si opravdu myslíš, že SŽDC bude provozovat nádraží z dobroty srdce? Jako správný hospodář má povinnost prosperovat.
01.02.2018 09:26LK :
Marek: ale já jsem nenapsal, že to už nebude nádraží. Jen jsem napsal, že nemusí sloužit JEN jako nádraží. Kombinace fcí je cesta, jak místo přivést k životu a zisku.
01.02.2018 10:43Crazym :
Sakra jak může mít Horníkov památky když vznikl rozhodnutím strany před cca 65 lety na území obcí Dolní Bludovice, Šumbark a Šenov, jako satelit Ostravy :DD A takovou jsem pomalu taky památka :DD Zas to tak nežerte tu Sorelu, Brusel a jiné capiny :DD
Jirka :
Crazym: co mate sakra proti sorele a bruselu???? neni to trochu tendencni mysleni?
01.02.2018 13:27Crazym :
Jirka: Co je špatného na tendenčním myšlení? Všichni máme nějaké tendenční myšlení, prázdnou hlavu máme možná jak vylezeme z matky a i to by se dalo úspěšně zpochybnit, protože i v tu chvíli se nějaké tendence najdou :DD
01.02.2018 14:16Tomas T. :
Crazym: trolling
01.02.2018 15:24Jirka :
Crazym: a co je dobreho na tendencnim mysleni? :-). že by nic? :-)
01.02.2018 16:24Martin [msstavby.cz] :
Jen barbar by boural cennou architekturu.
01.02.2018 19:00Martin [msstavby.cz] :
A mimochodem. Mnoho historických budov v zahraničí má jiné využití, než pro jaké byly stavby navrženy.
01.02.2018 19:28Honza :
Tržnice to, už tam jednou bylo. Zbyl už jen ten zaprášený bufet pod mozaikou.
05.02.2018 22:47Udělat s nádraží Víceučelovou sportovní halu, to by mě teda nenapadlo.
https://www.360cities.net/cs/image/train-station-havirov-czech-republic#107.46,-17.60,109.3
Martin [msstavby.cz] :
Další info https://ostrava.rozhlas.cz/havirovske-vlakove-nadrazi-projde-zasadni-promenou-7638855
12.10.2018 14:24nádraží :
Nikde nevidím výtah nebo pojízdné schody pro matky s kočárkem nebo pro vozíčkáře
28.10.2020 16:30