Co s dálničním průtahem centrem Frýdku-Místku, až bude dokončen obchvat města? Na to se zaměřila studie, kterou si nechalo zpracovat město Frýdek-Místek.
Na přelomu roku jsme dokončili koncepční materiál s pracovním názvem ÚS2, Územní studie 2. Je to urbanistický návrh, který si nechalo zpracovat město Frýdek-Místek, a ve kterém, ve spolupráci s architekty navrhuje budoucí vývoj této části města. Bezprostředně navazuje na Územní studii 1, která se ve stejném rozsahu věnuje území kolem vlakového nádraží.
Pod pojmem územní studie si můžeme představit architekta, který stejným způsobem, jakým navrhuje dům, navrhuje velkou část města. Od města dostane podklady – katastrální mapu, územní plán, mapu sítí technické infrastruktury, fotodokumentaci, vyjádření dotčených orgánů, na jejichž podkladě začne kreslit své představy o tom, jak by v budoucnosti mělo místo vypadat.
Zadání architektu bylo začlenit „brownfield“ – území bývalého ředitelství textilní továrny – do celku, ve kterém spolu sousedí parky, atletický areál, nákupní centrum a sportovní hala, těsně pod historickým centrem obce.
Pohyb je tu komplikovaný, několik míst se dá nazvat jako vnitřní periferie. Většina chodníků je přerušena, neexistuje důstojné pěší spojení s centrem Frýdku, železnice je nebezpečně překračovanou překážkou v území, které sestává z několika uzavřených celků.
Architekt proto přišel s velmi jednoduchou myšlenkou, která říká – je potřeba dokončit pěší rošt (chodníky, které zde denně používáme) a propojit jím všechny parky (které tvoří hlavní přidanou hodnotu tohoto města).
Na územní studii jsme pracovali po celý rok. Přibližně každé dva měsíce jsme uspořádali konzultaci, na které spolu zástupci veřejnosti (politici), zástupci státní správy (úředníci), a zástupci soukromých společností, připomínkovali návrh.
Pro nás je ve studii zajímavých několik návrhů.
Prvním je „zemní val“ – propojení zámeckého náměstí a Faunaparku. Víme, kolik lidí zde projde, a jak potřebná je to cesta. Zároveň to nejjednodušší řešení – bezpečný přechod – není přijatelné pro vlastníka kolejové dráhy. Z několika prověřovaných variant tak architekt doporučuje vytvořit pro vlak a automobily krátký tunel, který bude zasypán zeminou, podobně jako u přechodů pro zvěř u dálnic. Bylo by tak možné sejít po „svahu“ přes železnici až do Faunaparku. Dalšími variantami je lávka a podchod.
Druhým je dopravní řešení Hlavní třídy. Ve třech postupných krocích je navržena úprava komunikace, která ve své konečné podobě je rozdělena na dvě poloviny. První, která se dívá směrem k Zámku, je pěší, a využívá i dnešní sjezdy pro pěší dopravu. Druhá polovina je automobilová. Výhoda? Pohodlný přechod přes estakádu pro děti i seniory, s možností si odpočinout.
Pro mne osobně, je ale nejdůležitější dokončení „pěšího roštu“. Způsob, jakým se dnes chodí mezi centrem Frýdku a nábřežím je nedůstojný. Dvě možnosti – sejít pod hlučnou estakádu a nelegálně překročit železnici (to není návod, ale dnešní stav, o 50 metrů vedle je samozřejmě legální přejezd), anebo sejít po opěrné zdi, po cestičce, která je nebezpečná pro všechny, a nakonec překročit železnici na improvizovaném přechodu. To není mnoho.
Myslím, že další postup je následující, a je stanoven i v etapizaci navržené ve studii.
1) Dokončit architektonický návrh koncepčně stanovených propojení.
2) Zaměřit se na vnitřní periferie drobnými zásahy – kultivací povrchů, slunícími schody, výsadbou.
3) Připravit oba dva velké kroky do neznáma – přechod železnice, a revitalizaci Hlavní třídy.
zdroj + zbylé výkresy: Architekt F≈M
Jp :
Ondřej Zdvomka se jako hlavní architekt snaží 👍
25.04.2019 06:48vojta :
Jo, super. Sice by mě zajímalo, jestli si vážně někdo myslí, že estakáda bude po výstavbě obchvatu zbytečná, ale budiž. Nejvíce by mě ovšem zajímal názor města na navrhnutý stadion, když současný klub posílá k zániku.
25.04.2019 08:15Mark :
vojta: Fotbalisti hrajou na jiném stadionu, a to ve Stovkách, kousek od silnice na Lískovec. Tenhle stadion využívá atletický klub. Proto mě tahle vizualizace pobavila, protože je na ní stadion bez oválu. :D Ale hádám, že to bude jen „ilustrační“ a nějaký záměr na rekonstrukci spíš není.
25.04.2019 14:53Marián Kyral :
vojta: Taky si říkám. Stačí aby na obchvatu vznikl problém a město se ucpe. Ale zase na druhou stranu, zase až tak často ta situace nenastane a současný stav, kdy průtah město rozděluje, taky není ideální.
Já bych do středového pásu v Místku vysázel stromy a zřídil tam pár přechodů. To by mohlo pro začátek stačit.
A přemostění trati – pokud vyhraje tunel, bude to malý zázrak.
25.04.2019 22:03FM :
Marián Kyral: v územním plánu je ještě jeden most přes Ostravici přibližně mezi golfem a tenisovými kurty. Díky němu by důležitost estakády také o něco klesla
25.04.2019 22:22Marián Kyral :
FM: Jenže proti tomu se zvedla vlna odporu místních, takže radnice od plánu (zatím?) odstoupila. Navíc to má být most jen pro osobní dopravu a složky IZS, takže kamióny by dál jezdily po estakádě.
Osobně se ani nedivím. Teď je tam teď klidová zóna – golf, kurty, domov seniorů, nábřeží a oni přesně doprostřed chtějí nacpat most.
25.04.2019 22:39Martin z Ostravy :
Myšlenka dobrá, líbí se mi ten peškodukt nad železnicí, která tvoří dost nepříjemnou bariéru a po zdvoukolejnění, elektrifikaci to bude ještě markantnější.
Co se týče předělání průtahu, tam bych byl opatrnější, protože většinu provozu na současném průtahu tvoří vnitroměstská doprava a doprava směřující do a z města (obdobně to je v Olomouci, kde průtah je neustále vytížen i přes existenci dálničního obchvatu).
Tuto obchvat skutečně nevyřeší, viz poslední sčítaní z roku 2016, kdy na průtahu je cca 35 tis. vozidel/24h z toho 6000 težkých vozidel a za MÚK Dobrá je už jen 14 tis. vozidel/24h z toho 3 600 těžkých vozidel, na úseku D48 Rychlatice – F-M je to vidět podobně. Pořád na průtahu zůstane minimálně 15 tis. vozidel/24h, což není úplně málo a vyjíždět ve špičce z těch stání nebude nic snadného. Spíš bych z toho udělal městský bulvár a zachoval tam 2+2.
Marián Kyral :
Tak zatím to je jen studie. Ještě se toho může hodně změnit. A doufám, že se změní. Ten tunel by klidně mohl být delší.
26.04.2019 10:19thvari :
Martin z Ostravy: Me vzdycky napada, jaka je obrovska skoda, kdyz ty obrovske estakady mame, proc tam nevmestname i samostatne cyklopruhy, mista je tam na to dost. Predstavte si jen v duchu prutah od Bazalu pres estakadu, kolem Husova sadu, pres dalsi most nad kolejema az na sidliste na Fifejdach. Proc uz tam davno nejsou cyklopruhy? :)
26.04.2019 10:38FlakY` :
Takže původní plány na humanizaci průtahu I/48 v Místku se realizovat nebude? Tj. škoda, když většina vedlejších staveb vznikla, např. přestavba ulice 8. pěšího pluku.
26.04.2019 12:311. zrušit žel. přejezd Na Příkopě
2. zúžit šířkový profil silnice Hlavní třída v Místku, doplnit o úrovňové křižovatky (obnovit zaslepené ulice), přechody pro chodce.
3. humanizovat Příborská, Beskydská, Janáčkova
4. postavit 3 most přes Ostravici a navazující přemostění železnice (okolo úřadu práce). Pořád se odsouvá realizace, hrůza…
5. Nádražní ulici přímo napojit na estakádu a současně zrušit železniční přejezdy
6. Ideálně obnovit Těšínskou ulici a vrátit původní tvář prostoru Rubikovy křižovatky.
PzO :
Bez ohledu na vše výše napsané si myslím, že tohle už dávno mělo být vyřešené, vždyť o tom že bude obchvat se nikdo nedozvěděl znenadání, to se řeší už několik desítek let.
26.04.2019 19:17Marián Kyral :
PzO: Ona nějaká obecná představa je, ale pořád se jen slibovalo, že výstavba začne každou chvíli a i když se teď konečně začalo, je to jen půlka a dokud to nebude v provozu, tak stejně neuvěřím.
Navíc, za ty desítky let se hodně věcí změnilo – samotné město i obecné představy o veřejném prostoru. Takže jen vítám, pokud proběhne revize plánů a výsledek pak bude více odpovídat moderním představám o veřejném prostoru.
O tom, jak se tu plánuje svědčí mimo jiné i nové autobusové nádraží postavené někde v depu, daleko od vlakového nádraží a nynější úvahy o jeho dalším přestěhování, tentokrát hned vedle nádraží.
28.04.2019 14:04FlakY` :
Obchvat FM měl být postaven dříve než obchvat Dobré, ale historii tu vykládat nebudu.
Dokumenty, plány a urbanizace města byly dávno připravené, mám je uložené v PC. Současné autobusové nádraží byl kompromis… dříve se počítalo s vybudováním obchodního centra naproti žel. nádraží, dnes na volné proluce. Všechny domečky se měly v okolí zbourat a postavit společné centrum (náměstí) FM…
Místek se měl odslepit a částečně se měly napravit chyby z minulosti po vystavění průtahu I/48 přes historické centrum.
Nezapomínejte, že FM měl kdysi potenciál být 100.000 městem.
01.05.2019 17:14Marián Kyral :
FlakY`: Že tam mělo být centrum vím, proto se tam postavil hotel a spořitelna. Následně i nový úřad práce. Ovšem nakonec to nedopadlo. Těžko říct zda bohudík, nebo bohužel. Ovšem současný stav je rozhodně nevyhovující a moc rád bych věděl, jaké jsou s tím územím plány, když Frýdu nacpali místo haly. Poloha mezi autobusovým a vlakovým nádražím a Diemou sice není moc šťastná, ale přesto by tam mohl vzniknout městský blok.
04.05.2019 12:05vojta :
FlakY`: Mohl byste mi ty plány přeposlat? Moc by mě to zajímalo :)
05.05.2019 18:15Malina :
Řešní komunikací s frýdeckým centrem se mi líbí, tunel je dobrý nápad a také bych byl příznivcem delšího. Škoda, že v širším hledisku zavazí u řeky monstrum zvané frnda.
07.05.2019 13:09Nevím jake byli podklady pro studii, ale dost zásadní bude dopravní koncepce s náhradní dopravou při kolizích, nebo při revitalizacích mostů na obchvatu. A že těch mostů tam je. Příkladem může být klimkovický tunel, kde při uzavření tunelu musí být zajištěna objízdná trasa. A ta je přes Klimkovice. Místní by mohli vyprávět, jak to tam najednou vypadá. Myslím si, že je až naivní si myslet, že se sníži doprava na estakádě tak rapidně, aby zde mohl vznikat „bulvár“.
davidb :
Co s průtahem města po vybudování dálnice okolo již začíná řešit i Litomyšl.
06.11.2023 14:25https://zdopravy.cz/cyklostezka-stromy-parkoviste-litomysl-resi-co-s-prutahem-mestem-po-dobudovani-d35-183195/