Že je vzhled jedněch z nejvytíženějších tramvajových zastávek v Ostravě ohavný došlo už i majiteli. Dopravnímu podniku Ostrava.
Dopravní podnik Ostrava vypsal veřejnou zakázku na vypracování studií estetizace zastávek Karolina. Tento (a mnoho bohužel mnoho jiných příkladů) poukazují na lesk a bídu veřejného prostoru Ostravy.
Na jednu stran je tento počin velmi vítaný. Současný design zastávek je typický jako pro zbytek Ostravy. Přístřešky a zábradlí je opatřeno modrým nátěrem. Do toho je vsazeno žluté označení zastávky. Korunu všemu nasazují soukromé betonové lavičky, které jsou primárně určeny pro výlep reklamních ploch.
Je tedy fajn, že tento dopravní uzel projde proměnou. Na druhou stranu je to teprve 6 let (30. září 2012), co byly zastávky dány do provozu a budou zde opět investovány peníze. Přičemž mnoho jiných zastávek pamatuje ještě „světlé zítřky socialismu“.
Část dokumentu zadání zakázky:
Současný stav zastávek:
zdroj: dpo.cz
aldik :
Jakože fakt? Zbytečné vyhazování peněz za něco, co se teprve před pár lety postavilo, opravit to opravdu nepotřebuje a třeba Náměstí Republiky vedle stále rekonstrukci nemá a přitom jí potřebuje víc. Jen proto, že se to pár lidem nelíbí, ale svému účelu to slouží.
27.12.2018 10:33KK rodák :
Je to úsměvné, čím se mají čas zabývat, když kromě faktického předchozího příspěvku stojí na druhé straně „výstavní Textilia, a naproti Hotel Palace“. CHA CHA !
27.12.2018 11:26moon :
aldik: Bohužel, co vím, tak v případě Náměstí republiky je více různých vlastníků, kteří se nedokážou dohodnout.
27.12.2018 11:38aldik :
moon: Aha, takže klasika :( A už je aspon opustil ten hloupý nápad, že tam chtějí zrušit podchod a zavést přechody?!
27.12.2018 12:06Raptor :
K.K.rodák – jako že by DP Ostrava vypsalo výběrovku na Ostravici, nebo Palace ?
tommtomm :
aldik: Co je na myšlence přechodů na místo podchodů špatného? Za mě je to naopak plus, podle mého názoru není tramvajový provoz natolik intenzivní a lidé natolik pitomý aby tam nemohl být přechod. Naopak, pokud potřebuji na náměstí republiky přestoupit, proklínám systém podchodu a pokud vidím že mi jede tramvaj přiznávám že přebíhám přes tramvajový pás. I co do pocitu bezpečnosti je náměstí republiky na spodní příčce a pokud mám čas jedu raději na karolinu. Zajímalo by mě jestli dopravní podnik vede evidenci nehod na zastávkách a jestli je na Karolině větší množství střetů tramvaj chodec než jinde. Pokud ne nebo jen minimálně pak nevidím důvod k tomu aby na náměstí byl podchod.
Samotná Karolina je problém… na tak stísněném prostoru plní důležitou dopravní funkci, množství cestující i chodců je velmi intenzivní a na to kde je, svou funkci plní poměrně dobře. Je asi nemožná nastavit dokonale semafory tak aby se nechodilo na červenou z důvodu odjíždějící tramvaje, aby nevznikaly kolony aut a tramvají atd. Problém Karoliny je zcela jiný, již při výstavbě OC a při plánování urbanistického plánu po demolici staré karoliny mělo dojít k odloučení automobilové a tramvajové dopravy. Město zcela zaspalo a logický dopravní uzel který zde mohl vzniknout v návaznosti na dálnici na FM, železniční trať atd by byl skvělý. UÁN kdysi tuto roli částečně plnil, sice nekomfortně a mohl být mnohem efektivnější a pro cestujícího příjemnější ale plnil. Místo toho došlo k jeho zrušení a při budování nového OC které mohlo částečně zafinancovat vznik nového uzlu se tohoto potenciálů vůbec nevyužilo. Ale toto padá na hlavu městského architekta a územního plánu. Drobné opravy tramvajové zastávky karoliny ničemu nepomůže a jak bylo řečeno výše, je mnohem více humusovitějších zastávek.
27.12.2018 15:26volnoběh :
tommtomm: Souhlas. Se zastávkou na Karolině to město skutečně zaspalo. Obecně zastávám názor, že doprava (jak silniční, tak kolejová) na takových exponovaných místech má být vedena pokud možno pod zem, a že povrch má patřit pěším. Totéž platí i o parkování. Na Karolině to už nejde, to je holt propásnutá příležitost. Ale na Náměstí republiky by něco na ten způsob snad šlo – stávající uspořádání by se obrátilo naruby, myslím k prospěchu všech. Je třeba ovšem brát v potaz tu železniční trať, která by taky ideálně měla být vedena pod zem, protože neskutečně destruktivním způsobem zasahuje do urbanistické struktury celé západní části centra.
27.12.2018 15:46Rdm :
tommtomm: na myšlence přechodů je špatné všechno. Vy mluvíte pouze o tramvajové dopravě, která je docela intezivní, především ve špičku, ale je tam také automobilová doprava a prostě jakékoliv křížení pěší a automobilové dopravy, je zvýšením rizika střetu a toho, že se z daného místa stane „špunt“. Třeba zrušení podchodu u zastávky Hotel. dům Hlubina, údajně zatrhla policie právě z důvodu rizika střetu aut s chodci.
Karolina je fasko, to ví každý a není to o zaspání města, ale myslím, že spíše o „něčích“ zájmech, urbanistická studie existovala, ale „někdo“ chtěl prostě postavit obrovské nákupní centrum v centru města…
volnoběh: jop, mít dopravu pod zemí, je super, jenže to stojí x-násobně víc peněz, než mít tu dopravu nad zemí…
27.12.2018 16:01tommtomm :
volnoběh: Se vším souhlasím, jen u železniční trati je možný pohyb jenom nahoru. jen cca po kilometru ve směru na FM vede trať přes řeku. takže i kdyby u tratě vyhovovaly sklonové poměry, tak se musíme dostat pod současný terén cca o 6 ale asi víc metrů, a v té chvíli už jsme na úrovni spodní vody. takže to je nejspíš nerealizovatelná myšlenka, spíš si umím představit trať posunout jen o metr níže, kolem trati udělat val, trať zastřešit a na horní části vybudovat park či ho jinak využít, ale opět je to mamutí investice na kterou by možná ostrava i finanční prostředky získala, ale myslím si že politická garnitura a zase architekt a uzemní plán s takovým řešením nechce mít co dočinění. přece je jednodušší vybudovat pár dětských hřišť a cyklostezek odnikud nikam
27.12.2018 16:22Hrdý ostravák :
To ani ti Piráti nejsou schopni Vltavského vykopat z funkce? Proboha,kdybych byl radní ,to by byl můj první úkol : vykopnout Vltavského co nejdál z Ostravy. Vždyť ani bolševici nezničili tolik toho ,co on.
volnoběh :
tommtomm: Aha, děkuji za vysvětlení, takže vést železnici pod zem zřejmě není reálné. Ale je to přesně jak píšete – nabízí se určitá řešení, aby ta trať tolik nezasahovala do městského prostředí. Ovšem to asi nemůžeme očekávat od městských úředníků, pro které vrcholem urbanistického rozvoje jsou cyklostezky a záhony trvalek.
27.12.2018 16:44volnoběh :
Hrdý ostravák: No, kvalitní městský architekt stojí hodně peněz…
27.12.2018 16:46Jenki :
No je to hezké, ale ze zadávací dokumentace je zřejmé:
1. jediné hodnotící kritérium je cena
2. celá akce se týká pouze nástupišť a jejich zastřešení, doplňkově je možné navrhnout i zastřešení přechodů pro chodce. Vymístění silniční dopravy z ulice a kultivace prostoru jako celku není na pořadu dne.
Takže jako obvykle – nic moc, ale na Ostravu dobrý. Snad.
27.12.2018 16:50Jp :
volnoběh: To by zrovna v Ostrave, ale nemel byt problem…
28.12.2018 10:17tommtomm :
Rdm: Ano mluvím čistě o tramvajové dopravě a přestupy mezi ní, případně další mhd, proto jsem mluvil jenom o ní, přechod rušné silnice je jinak samozřejmě horší než podchod, s tím s Vámi souhlasím. Mi jde spíš o jinou věc, o co nejsnazší přestup právě mezi jednotlivými spoji, ať už tramvajovými nebo celkově mhd které by měly být co nejpřívětivější pro přestupující a co nejvíce urychlit jeho přesun. Příklad podchod na svinově vs nadchod na hlaváku. Jasně vítězí podchod, protože je výškově přívětivější a člověk si ušetří nejméně jeden výškový metr (zdá se to hloupost ale i to někdy stačí). Takže nejsem proti mimoúrovňovému křížení, na mnoha místech je jediným řešením, jen jsem pro jeho inteligentní provedení. Takže u náměstí republiky jsem se domníval že by přestup mezi tramvajemi šel provést i přechodem (ne zbytku silnice) nebo jiným řešením, současný stav mi nepřijde dobrý. Z důvodu že tento názor je jen můj (amatérský, neodborný) jsem se ptal zda existuje nějaká statistika srovnávající tuto problematiku právě karolina vs nám. republiky kde je množství tramvají totožné.
28.12.2018 12:30rasta :
KK rodák: Lide český, už se nauč zjistit si podrobnosti, co komu patří než napíšeš nesmyslný hejt na net. Akorát děláš troubu sám ze sebe..
28.12.2018 12:59Rdm :
tommtomm: Aha, já myslel, že se vyjadřujete k tomu nápadu, udělat tam kruhový objezd. Ale, i tak zjednodušením by bylo, kdyby se zastávky z centra nedělily na směr Vítkovice a směr Mariánské Hory. nedokážu si představit jak moc se tam přestupuje tram-tram, myslím, že kdyby to byly nějaké „velké“ čísla, tak by DPO minimálně zvážilo zavedení linky, která by z Vítkovícké otáčela doleva, koleje tam na to jsou. Napadlo mě, že by tam mohly končit trolejbusy, aby člověk nemusel přecházet až na smyčku, ale nemají tam prostor na otočení, takže by musely zajíždět až někam ke Karolině. Na druhou stranu ta vzdálenost přestupu je „kompenzována“ tím, že jdete podchodem a jste chráněn před deštěm. Ono najít nějaké řešení, které by vyhovovalo úplně všem asi možné není.
28.12.2018 13:03Rado :
Myslím si, že to není jen o zastávce Karolina. To je jedna z velkých bolestí Ostravy, nová zastávka a vypadá jak ze 70. let. Za mě to chce arch. soutěž na všechny zastávky, protože mezi námi je to děs a hrůza. Chce to jenom vycestovat do světa a ten rozdíl je propastný. Ostrava prostě zaspává ve všem a točí se v kruhu.
28.12.2018 20:22KK rodák :
rasta : je mi tě líto, ale máš barieru myšlení ! Když si můj příspěvek pořádně přečteš, tak zjistíš, že vůbec nekritizuji rozhodnutí DP zlepšit zastávku u Karolíny, ale kritizuji ve vztahu a souhlasím s prvním příspěvkem na důležitější priority využití financí DP.
29.12.2018 12:47Druhá část se týká pouze souvislostí na okolí, protože po rekonstrukci obou citovaných objektů se bude opět předělávat celá
křižovatka!
Adam :
tommtomm: Pokud už na náměstí Republiky podchody jsou, byl by naprostý nesmysl je úplně zrušit. Není to o bezpečnosti, s tou není problém u žádného řešení, pokud lidé dodržují pravidla a používají mozek. Je to o rychlosti a plynulosti pohybu všech zúčastněných, a z toho vyplývající spokojeností. Dlouhý tunel k ÚANu je zbytečný, zrušit. Podchod spojující čtyři rohy křižovatky v minimální podobě užitečný je, nechat, zmodernizovat. Tramvajové zastávky přesunout nad podchod a místo těch dementních padesátimetrových ramp udělat schody, eskalátory, výtahy, místa je tam habaděj.
A ano, kdyby podchod/nadchod byl na Karolíně, taky by tam byl užitečný. Ale jelikož tam není a nebude, v jakémkoliv úrovňovém řešení budou nadále chodci frustrovaní z tlačenic na malých ostrůvcích u přechodů, a řidiči frustrovaní z nešetrně přebíhajících frustrovaných chodců.
29.12.2018 13:37Marián Kyral :
tommtomm:
…kolem trati udělat val, trať zastřešit a na horní části vybudovat park či ho jinak využít…
Něco takového se plánuje ve FM, kde koleje taky tvoří významnou překážku v centru města. Navíc se má trať zdvoukolejnit a bude to ještě horší. Jsem zvědav, jak to nakonec dopadne.
29.12.2018 17:15Mark :
Marián Kyral: Nějaký zdroj k tomuhle? Něco podobného mě (zastřešit trať pod zámkem a díky tomu líp propojit park Jižní svahy a řeku) napadlo, ale nikde jsem o podobném řešení zmínku nečetl.
31.12.2018 11:08Danek :
Tak do konce roku byl termin na zamer prodeje na slzu na koroline..vystavba vysk.domu..tak jsem zvedavy kdo se prihlasil a jak to bude vypadat.
01.01.2019 21:23