V Dolní oblasti Vitkovice bude opraven další objekt – koksárenská baterie.
Předmětem dokumentace je odstranění havarijního technického stavu koksové baterie č. 5 a jejích nedílných součástí. Cílem je zpřístupnění další části území „NKP Důl Hlubina a Vysoké pece a koksovna Vítkovických železáren“. Součástí zpřístupnění je i obnova exterieru a interieru památky a zvýšení ochrany památky a jejího zabezpečení.
Zpřístupnění dosud nepřístupné části národní kulturní památky v Dolních Vítkovicích pro veřejnost je navrženo formou prohlídkové trasy. Jedná se o zpřístupnění technologické části zabývající se výrobou koksu. Tato technologická část je složena z objektů SO01 – Hasící věž, SO02 – Ocelová konstrukce údržby zavážecího stroje, SO03 – Výtlačný vůz, SO04 – Hasící vůz a SO05 – Plochy prohlídkové trasy. Objekt SO06 – Úpravna uhlí nebude zpřístupněn, pouze očištěn od částečně pobořené jednopodlažní stavby a upravené místo po odstraněné stavbě bude lokálně zpřístupněno.
Obnova exterieru a interieru památky
SO-01 Hasící věž
Jedná se zejména o výměnu rozpadlého a pro prohlídkovou trasu nebezpečného dřevěného bednění Hasící věže (nové dřevěné bednění je navrženo dle původní konstrukce), o očistění původních nádrží včetně provedení nového nátěru, opravu původního zábradlí, odstranění uvolněných částí, vyčistění objektu od náletové zeleně, suti a nánosů
SO-02 Ocelová konstrukce údržby zavážecího stroje
U ocelové konstrukce údržby zavážecího stroje se jedná zejména o očištění konstrukce údržby zavážecího stroje od náletové zeleně, suti a nánosů včetně mechu, rzi, o odstranění nefunkčních zařízení, elektroskříní, kabelů, o ošetření pat sloupů antikorozními nátěry, o opravy schodišť a zábradlí, o odstranění pokleslé podlahové konstrukce v obslužné interierové části koksárenských baterií a její náhradě novou konstrukcí..
SO-03 Výtlačný vůz
U výtlačného vozu se jedná zejména o očištění výtlačného stroje od nefunkční elektroinstalace, odřezání poškozených a uvolněných plechů, doplnění plechu plošiny, doplnění zábradlí, opravu srovnávací tyče a celkové vyčistění od nánosů rzi a prachových vrstev
SO-04 Hasící vůz
U hasicího vozu se jedná zejména o jeho očistění od nánosů rzi a usazenin
SO-05 Plochy prohlídkové trasy
U prohlídkové trasy se jedná zejména o odstranění náletové zeleně, suti a nánosů včetně odstranění náletové zeleně z konstrukcí koksárenských baterií, odstranění zkorodovaného a pro prohlídkovou trasu nebezpečného potrubí nad vlastními bateriemi o průměru cca 0,6 m s lávkou (dle požadavku národního památkového ústavu je nahrazeno potrubím novým, stejného průměru a to z důvodu zachování původního vzhledu siluety koksárenských baterií), dále se jedná o instalaci zábradlí, osvětlení a bezpečnostního kamerového systému.
Jann :
Skvělé! Proběhlo před časem médii, že se na to chystají a mají připraveno několik milionu korun. Za to nic světoborného asi neopraví, ale věřím, že to alespoň přestane chátrat a umožní to prohlídku v rámci uhelného okruhu. Držím palce!
06.08.2018 14:21Martin [msstavby.cz] :
Cena zakázky je do 10 mil. kč
06.08.2018 14:30Dominik Raška :
Na jednu stranu mne to těší a na druhou, jak se uvádí výše, se vzhledem k té plánované investici pod 10 milionů obávám, zda vše to, co uvádějí zvládnou s těmi finančními možnostmi. Snad teda ano. Ovšem jestli si dobře pamatuji, původní cena byla 12 milionů korun, psalo se v článku – rozhovor s Petrem Koudelou… Neví se, kdy se má začít a jak dlouho práce potrvají? Děkuji.
09.08.2018 00:27Martin [msstavby.cz] :
Dominik Raška: Viz odkaz na zdroj na konci článku.
09.08.2018 02:36HÚ 190-12 :
V DOV bude zpřístupněna koksovna – no, tak jsem zvědav, co se bude ještě návštěvníkům zde ukazovat. To torzo, co zůstalo po bývalé koksovně VŽ.
20.08.2018 12:28… „ambicí vedení je, prezentovat vše pokud možno v původním stavu“.
Tak z toho teď už opravdu moc nezůstalo.
… „co nejvíc zachovat ten původní ráz z té koksovny a ukázat návštěvníkům tu technologii jako takovou, jak kdysi fungovala“.
Veškerá technologická a obslužná zařízení byla již zcela zlikvidována. Vlastně tu ještě zůstaly k prohlídce torza – uhelná věž, koksová baterie č.5, výtlačný stroj č.1, hasící voz č.1, západní hasící věž, koksová služba vč. několika dopravních mostů, uhelná služba vč. povrchového zásobníku uhlí, výklopník a mlýnice uhlí (byly součásti uhelné služby), prostory pod dráhou výtlačného stroje a hasícího vozu a nakonec ještě komíny od 4KB a 5KB (ten oplechovaný), do kterých by se snad dalo taky podívat. Možná ještě uhelné prádlo, ale to už bylo od r.1965 součásti dolu Hlubina. Toť asi vše, co dnes ještě stojí a patřilo bývalé vítkovické koksovně.
Možná kdyby se s touto myšlenkou přišlo tak před deseti či více roky, tak by toho návštěvníci uviděli podstatně mnohem a mnohem víc.
Možná kdyby ale celá koncepce celé té tzv. DOV jako NKP (uhelný důl – koksovna – vysoké pece, tak jak to bylo původně pojato), byla hned od počátku realizována jako např. v německém Völklingenu, tak by to bylo dnes asi úplně o něčem jiném a lidé by se měli opravdu na co koukat. Ale bohužel. Někdo rozhodl úplně jinak. Myslím si, že jen a jen ke škodě věci.
Autorům mohu už jen popřát hodně úspěchu k realizaci díla.