V posledních letech se v Ostravě rozšířily květinové záhony nejen podél cest. Prvek z prvního pohledu příjemný, výsadba však v některých místech ohrožuje svou výškou a hustotou bezpečí cyklistů a chodců.
Na tuto problematiku nás upozornil čtenář, cyklista, který se střetl s osobním automobilem na kruhovém objezdu ulic Hladnovská / Českobratrská / Keltičkova / Michálkovická. Dle vyjádření řidiče osobního automobilu, který do cyklisty narazil, nebyl cyklista přes vysoké traviny vysázené na ostrůvku před kruhovým objezdem vidět, viz poslední fotografie.
Místo je kvůli přerostlé zeleni a vysokých okrasných travin velmi nepřehledné i pro chodce na přechodech, kdy z vlastní zkušenosti můžeme napsat, že ve večerních a nočních hodinách nejsou z komunikace vidět chodci čekající na přechodech.
Dle normy ČSN EN 73 6101 / TP 135 je řešení rozhledových poměrů definován takto:
5.2.9.1.7 Za překážku rozhledu se považují předměty v rozhledovém trojúhelníku, jejichž největší výška přesahuje výšku 0,25 ( respektive 0,75 m od terénu) pod úrovní příslušného rozhledového paprsku,
5.2.9.1.8 Při zjišťování (návrhu) rozhledových polí a rozhledových trojúhelníků (definici viz ČSN 73 6100) je nutné vedle trvalých překážek ( např. budovy, ploty, zdi, protihlukové stěny, terén, stromy) uvážit vliv přechodných překážek rozhledu (např. parkující auta, skupiny chodců, vegetace, shrnutý nebo navátý sníh) na bezpečnost silničního provozu s ohledem na rozhledové poměry.5.2.9.1.9. Za překážku rozhledu se nepovažují předměty, které nesplňují ustanovení 5.2.9.1.7 ale mají šířku do 0,15m (např. sloupky dopravních značek, sloupy veřejného osvětlení, stromy), jsou umístěny ve vzájemných vzdálenostech přes 10 m a nevytvářejí řady, které z určitých míst komunikace zacloňují rozhled. Jsou-li v rozhledovém trojúhelníku stromy, musí být jejich větve nejméně 2,0 m nad úrovní příslušných rozhledových paprsků.
Čtenář, který měl srážku s osobním automobilem, je dospělý člověk, ale i tak byl přehlédnut. Děti jsou v takto řešeném prostoru prakticky neviditelné. Ozeleněné záhony podél krajnic silnice jsou fajn, ale neměly svým návrhem ohrožovat bezpečí pěších a cyklistů.
Cyklista :
Na konkrétní křižovatce bych zrovna problém moc neviděl. Jezdím zde téměř denně a nestalo se mi, že bych něco, nebo někoho přehlédl. Samozřejmě, může svítit slunce, můžu si povídat se spolujezdcem, „pospíchat“, to vše ovlivní mou schopnost vnímat, ale trávy na ostrůvku jsou v tom nevinně.
Je mi velmi líto, že pán měl nehodu, ale viník evidentně hledal výmluvu pro svou nepozornost.
Také se mi stalo, že jsem „napoprvé“ přehlédl cyklistu, ať už z důvodu snížené viditelnosti, špatného oděvu cyklisty, nebo mé „selektivní slepoty“, ale protože mám naježděno statisíce kilometrů, vždy vše „kontroluji“ dvakrát a zatím jsem naštěstí nic nezavinil. Bohužel tráva se nemůže obhájit a věřím tomu, že pokud by věděla, že pan řidič nekouká pořádně na cestu, jistě by uhla.
pomsta Jouzovy :
Mne třeba nutí ke zvýšené pozornosti (ostření) zarostlý kruháč na Josefa Kotase v Hrabůvce.
26.10.2021 10:54Teď už prostě nestačí letmý pohled doleva, hledím tam výrazně pozorněji = déle.
Pája :
Ahoj všem,
Také si myslím, že tráva je až moc vysoká a celé místo nepřehledné, vidím to když jdu s dětmi do Penny. Řidič sedí a má rozhled v nižší úrovni než i chodec.
Já bych ještě doplnila, že špatně jsou viditelní taky senioři shrbeni o holích.
Hezký den všem
26.10.2021 13:43Aleš :
Ted uz to tak hrozne neni, ale v lete kdy je vsecko rozkvetle, tak to hodne brani vyhledu. Nechapu.
26.10.2021 13:45blade :
no když někam nevidím, tak logicky přibrzdím u toho ukruháče :D, to že řidič nepřizpůsobí rychlost situaci na vozovce a okolí je jeho chyba
26.10.2021 14:03Martin [msstavby.cz] :
Cyklista: Fotky od čtenáře mám mám v mailu od 19. září. Neinformoval bych takto o místě, které bych si neprošel a neprojel sám osobně a které bych sám jako nebezpečné nevyhodnotil. Zeleň je hezká, ale na mnohých místech přesahuje šířku 0,15m a výšku 0,75m od povrchu vozovky. Vytváří pohledové bariéry. Přitom by jen v místech rozhledových poměrů stačilo navrhnout výsadbu nižší zeleně.
blade: Četl jsi text v článku? Hlavně části z normy? Ten kruháč byl postaven před pár lety v podmínkách, které nejsou stísněné a pro stavbu více jak dostačující. Nevhodná výsadba však z toho místa udělala nepřehledné a nebezpečné místo. Je snad normální navrhovat stavby a vegetační úpravy, které bezdůvodně zhoršují podmínky pro účastníky provozu a chodce?
26.10.2021 16:55Mark :
Stejná situace je na kruháči na ulici K Trojhalí u Karoliny. Přes ty kytky není vidět na tom kruháči osobní auto, natož cyklista. Další podobně nebezpečné místo, kdy výhled zasťiňuje náletová dřevina je na sjezdu z ulice Místecké (ze směru od centra na FM) na ulici Železárenskou. V tomto konkrétním případě dokonce nejsou vidět ani tramvaje přijíždějící od zastávky Dolní Vítkovice Hlubina. Hlavně, že tam v rámci „bezpečnosti“ před časem naistalovali místo trojúhelníků stopky, že z jedné z nich ale nejde nic vidět už nikoho bohužel nezajímá..
26.10.2021 19:10Alcedo :
Na uvedených fotkách není zásadní deficit, co se týká rozhledů. Rozhled na chodce a chodce na vozovku se posuzuje jinak a od oka bych řekl, že to vyhovuje. Další problematika střetu s chodci vychází z pravidel: chodec nemá vstoupovat do vozovky, pokud se auto blíží k přechodu (měl by si ověřit oční kontakt a vstoupit, až mu to řidič umožní). A obrázek miniokružky s rozhledovými poli se netýká kruháčů se zvýšeným středovým ostrůvkem. U kruháčů se středovým ostrůvkem je žádoucí, aby nebylo vidět skrz – viz střelci jedoucí přímo přes ostrůvek. Nicméně je pravdou, že je třeba podél komunikací hlídat, ať je vidět to, co je třeba.
26.10.2021 19:35Martin [msstavby.cz] :
Alcedo: Přidal jsem vhodnější obrázek.
26.10.2021 20:21Situace byla taková, že čtenář, jedoucí na kole, nebyl vidět za vysokou zelení, která je na dělícím ostrůvku před kruhovým objezdem. On sám jel po kruhovém objezdu. Obdobně vysoká zeleň maskuje v některých místech i lidi čekající na přechodu.
Cyklista :
Martin [msstavby.cz]: Samozřejmě, že by bylo vhodnější, kdyby byla zeleň nižší, ale nelze za ni schovávat nepozornost a bezohlednost řidiče.
Jak jsem psal, přes tento kruhový objezd jezdím neustále, některé dny i 6x a zatím se mi nestalo, že by mi zeleň vadila v rozhledu. Tím samozřejmě nerozporuju normu. Pouze konstatuji, že řidič porušil jinou, důležitější „normu“ a to konkrétně zákon 361/2000 Sb., § 2 písm. q): dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy, a samozřejmě také § 18 odst. 1.
Stejně tak můžu kdykoliv říci, že mi nárožní budova zakryla výhled do křižovatky a proto jsem srazil stařenku na přechodu. Ale ten dům za to nemůže, ani ten, kdo ho postavil.
Ano, zeleň nemusí být tak vysoká, ale rozhodně nemůže za „neschopnost“ řidiče věnovat se provozu.
27.10.2021 09:27Alcedo :
Martin [msstavby.cz]:
27.10.2021 09:38Ještě bych tam viděl radši jiný obrázek z TP135 (aktuálních platných), ale to nic nemění na tom, že čím více je vidět, tím lépe a údržba je potřeba. Nehodu jsem nezkoumal, ale popisované sražení nemuselo být pro vzrostlou vegetaci (viděl cyklista vozidlo?) – řekl bych, že už se jen viník snaží všelijak vyvinit. Cyklista se vklidu schová při správných rychlostech vozidla a cyklisty za A-sloupek vozidla (na průsečných křižovatkách klidně i autobus) a řidič ho prostě nevidí, pokud neudělá správný pohyb hlavou. Pokud řidič neviděl na okružní pás, měl před vjezdem zastavit a prověřit možnost vjetí na okružní pás. Kdo ví, co řidič řešil před vjezdem na okružní pás.
S pohledem na tuto konkrétní okružní křižovatku vcelku souhlasím s uživatelem Cyklista v prvním příspěvkem. Nicméně údržba zeleně kolem komunikací je důležitá nejen z pohledu estetiky….
Staré Dacan :
Jen jestli ten řidič n. řidička neměli náhodou volant ve výši očí. Což si prosím povšimněte, jest častý nešvar. Nebo možná před ním jel šťastný majitel vozu TDi (šetřeje tak náklady za PHM a opravu 3x stočeného „pašíka“ po známosti z Německa, na pravidelné cestě mezi bungalovem na hypo v Michalkovicich a závodem Brembo v Hrabové) po „úpravě“ (zrušení DPF filtru a „čiptuningu“ u kamaráda, generující černou rakovinotvornou mlhu za vozidlem a oba účastníci nehody byl jak přidušeni, tak zamlženi. Ale jistě, můžeme říct že vegetace.
28.10.2021 22:07Aleš :
blade:
01.11.2021 12:30OMG, jde taky o plynulost dopravy. Zastavet kruhac vysokymi rostlinami je proste blbost, ohrozuje to provoz atd. Takova ta veta o prizpusobeni atd. tady moc nedava smysl. Samozrejme, ze clovek jede tak, aby videl, ale proc nekdo musi zhorsovat bezpecnost tim, ze tam vysadi cesnek?
Martin [msstavby.cz] :
Cyklista: To netvrdím, že čistě za nehodu může přerostlá zeleň. Nicméně to je jeden z faktorů, který k plynulejšímu průjezdu nepřispívá.
02.11.2021 17:14S nárožím budovy, co překáží ve výhledu bych to moc nesrovnával. tohle je novostavba kruhového objezdu s dostatečným místem pro výstavbu. Ne středověké uličky.
Cyklista :
Martin [msstavby.cz]: Copak novostavby nevznikají na křižovatkách ulic? =) =) =)
Ano, psal jsem, že vegetace může být nižší, i když v konkrétním případě jsou zmiňované vysoké traviny dál od objezdu, stíní tedy chodce na přechodu a ne cyklisty na kruhovém objezdu.
Jen mne velmi rozladilo, že neschopnost jedince je omlouvána něčím jiným.
Já osobně si myslím, že mnohem horší a nebezpečnější jsou betonové zábrany, které v případě nehody odletí kamkoliv do okolí https://1url.cz/EKDVH , nebo nově vybudované nízké ostrůvky se zámkovkou na Těšínské, které za snížené viditelnosti nejsou vůbec vidět (na rozdíl od jiných na Těšínské, kde je vegetace a většina z nich má mulč https://1url.cz/gKDVB) a nebo dopravní značky oznažující ostrůvek umístěné tak vysoko, že je ve tmě nemůže auto levými světlomety osvítit a jsou tedy pro řidiče naprosto neviditelné… https://1url.cz/TKDVa
Nicméně chápu že jde o web o architektuře, ne o dopravě.
03.11.2021 08:35davidb :
Cyklista:
03.11.2021 11:00K těm osrůvkům.
V Polsku když jsme jeli, tak všechny ty značky před nimi blikaly.
Byly napojeny na sloup se solárním nabíjením, takže byly fakt všude.
davidb :
Oprava: ostrůvkům.
https://www.google.com/maps/@51.7816099,22.5949648,3a,61.1y,37.07h,84.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1stAukV14qD3vMZo5QYPOIWg!2e0!7i13312!8i6656
03.11.2021 11:04Tady je vidět jak značka- bliká obrys značky a obrys šipky.
Vpravo je sloup se solárním panelem.
Na silnici jde vidět cca 5 cm čára, kde se vedla kabeláž.
Martin [msstavby.cz] :
Cyklista: Tak nějak už více jak 100 let, ne-li déle, se urbanismus navrhuje tak, aby byl přehledný a vytvářel příjemný a bezpečný prostor. Stavby vznikají na křižovatkách ulic, ale prostor u nich je přehledný. Tady se bavíme o novostavbě kruhového objezdu s dostatečným prostorem, který ale zarostl.
Celkem by mě zajímalo, jak se vypořádáváš s ostatními značkami, běžně umístěnými značkami, které jsou umístěny výše než ty na ostrůvcích?
04.11.2021 07:31Mnoho ji už má obrubu osazenou odrazkami, samotné značky jsou reflexní.
Crazym :
Normálně si toho nevšímám ale dnes jak jsem tam jel a tak na základě diskuze tady jsem to sledoval a tady ten ostrůvek https://mapy.cz/s/dosagagabe minimálně měl zůstat osázen něčím nízkým neboť auto bych asi nepřehlédl ale cyklistu možná, na lehokole určitě :-) Navíc já mám MPV, někdo v nízkém autě už může mít problém.
04.11.2021 13:00