Další bourání v DOV

V Dolní oblasti Vítkovice probíhají demolice dalších technických staveb. Bohužel celá oblast oblast každým rokem působí více očesaněji a méně unikátně.

Fotografie zaslal čtenář. Děkujeme!

Související články


Komentáře

  1. HÚ-190-12 :

    A co to tak konečně srovnat celé, kompletně celou tzv. DOV se zemi a byl by provždy klid.

    Thumb up 9 Thumb down 46
  2. JSjr. :

    Tyto „čístící“ bourací práce v DOV chápu. Udržovat stavby, které nemají žádný účel, je finančně nákladné. Lepší to shodit, než to někomu spadne na hlavu.
    Na ruině, pod kterou byl stejně zákaz vstupu z důvodu bezpečnosti přece není nic unikátního.

    Thumb up 35 Thumb down 12
  3. David :

    JSjr.:
    naprostý souhlas! divím se, že to ještě nespadlo… na první pohled rozpadající se plechy, které rozhodně nenavádí atraktivnost, naopak. Že lokalita působí více očesaněji – nikde není řečeno že na tom místě nevznikne v budoucnu nová stavba, mix stará x nová bude unikátní ještě řadu let….

    Thumb up 24 Thumb down 10
  4. Tom :

    Smysl má určitě zachovat části,které mají nějakou hodnotu,například architektonickou nebo technickou a jsou tedy dokladem o vývoji Vítkovic. Asi nemůžou zachovat každou pristavbu, tomu rozumím, asi bych to nechal na historiky.

    Thumb up 11 Thumb down 1
  5. Martin [msstavby.cz] :

    Salámovou metodou demolic, která zde probíhá několik posledních let, tento objekt působí jako nějaká zbytečná stavba. Nicméně se jedná o pozůstatky dříve demolované části. Žádná stavba v tomto technologickém procesu nebyla zbytečná. Opravdu nejde zachránit vše, ale míra demolic udělala z „ocelového města“ s unikátním uceleným provozem velmi špatnou kulisu pro turisty. Génius loci místa mizí a v porovnání s předchozími lety je současný vzhled ne už tak unikátní, zajímavý.

    Stačí si připomenout některé dřívější články. Mimojiné zde probíhala demolice i původně památkově chráněných objektů.
    https://www.msstavby.cz/bourani-v-dov-20-09-2017/

    Směr, kam se DOV ubírá je tak ještě více kontrastní s jinými zachovanými doly, např. Zollvereinem v Německu, kde je i úžasný veřejný prostor.
    https://germany-kathrin-e.travellerspoint.com/32/

    2020

    2019

    2015

    Thumb up 13 Thumb down 9
  6. balde :

    no už dávno přece víme že DOV není a nebude skanzen, ale bude to normální část města, takže je logické, že se tohle děje. Kdo s toho chtěl mís skanzen mohl to koupit a udržovat za své.

    Thumb up 18 Thumb down 6
  7. Martin [msstavby.cz] :

    balde: Nikde ale přece netvrdím, že má z toho být skanzen. Můžeme si zachovat Národní kulturní památku, která je na Ostravě vlastně jedinou zajímavou věcí a vybudovat novou čtvrť kolem objektů a v nich (jak se stalo v případu VP, plynojemu, elektrocentrály apod.). Nebo si Národní kulturní památku budeme bourat, necháme některé objekty bez návaznosti technologických procesů a sem tam do toho něco postavíme. Co na tebe působí lépe?

    A díval jsi se na ten Zollverein? Zachovali toho co nejvíce. Například také kryté visuté lávky (která se i v případě DOV dávala na propagační materiály než ji také zbourali https://www.technotrasa.cz/musite-zazit/cesta-zeleza/homepage/highlights/colours-of-ostrava).

    Vlákno fóra: https://www.deutsches-architekturforum.de/thread/4572-weltkulturerbe-zollverein-sanierung-bau/?pageNo=13

    Thumb up 6 Thumb down 6
  8. David :

    Martin [msstavby.cz]:
    myslím, že toto porovnání je úplně někde jinde… Zollverein byl postaven r. 1927, zatímco DOV někdo kolem r.1830?? rozdíl 100let…. pokud oni začali s myšlenkou rekonstrukce areálu, pak měli mnohem příznivější podmínky – nezačali s rozpadajícím kolosem jako u nás v Ostravě takže ani ta finanční stránka nelze srovnávat.
    V DOV se pak jednotlivé pece a okolní stavby bourali a stavěli nové „modernější“ takže ten proces obnovy tam znatelný je a otázka je co všechno má hodnotu, ale určitě by se nebouralo něco co patří do UNESCA nebo je památkově chráněno, jestli ta budova sloužila jako nějaký vedlejší sklad nebo něco podobného pak se nedivím že to jde k zemi. Já jako běžný návštěvník té lokality žádný úbytek nevidím.
    PS: Určitě existuje nějaký dokument podle kterého se v DOVu řídí, co je možné bourat, co se ještě zbourá – ať pak nejsme překvapeni

    Thumb up 5 Thumb down 5
  9. thvari :

    balde: od plánů na normální část města se dle mého skromného úsudku úplně upustilo a považuju to za ještě větší chybu než to bourání, které mě sice mrzí, ale jako Ostravák jsem s nelítostným ničení naší historie tak nějak vnitřně smířen.

    čekal jsem, že se tam začne stavět bydlení, že tam dovedeme tu tramvaj, že se tam budou stěhovat lidi a služby a nakonec dojde i k propojení s Karolinou. nic z toho se neděje, místo toho se tempo změn výrazně zpomalilo a Vítkovice zůstaly turistickým cílem a objektem pro nárázové sportovní a kulturní akce.

    Thumb up 16 Thumb down 2
  10. Martin [msstavby.cz] :

    David: V roce 1927 byla postavena centrální část ve stylu Bauhaus. Areál, dával jsem screeny, se skládá z více objektů a byl založen v podobném období jako DOV, v roce 1847. Stejně jako v DOV zde vznikaly stavby v průběhu mnoha let. DOV opravdu není z roku 1830… Například plynojem pochází z roku 1924.
    Činnost zde byla ukončena v roce 1986. V DOV proběhl poslední odpich v roce 1998. Aspoň se držme faktů.

    DOV je také na seznamu Evropského kulturního dědictví.
    Objekty památkově chráněny byly, ochrana byla sejmuta v roce 2017. Dával jsem odkaz https://www.msstavby.cz/bourani-v-dov-20-09-2017/

    Thumb up 6 Thumb down 4
  11. David :

    Martin [msstavby.cz]:
    Tak pokud chceš mluvit o faktech… První Vysoká pec (na surové železo) v celém Rakousku-Uhersku byla postavena roku 1836 právě v DOV :) ano v té době označení DOV neexistovalo ani název Bolt Tower, ale fakt je, že „oblast“ DOVu funguje od cca r.1830, to by měl vědět každý z Ostravy. Srovnání s areálem v Německu, který vznikl až 100let poté navíc navržen známými architekty a pravděpodobně velmi dobře udržován během období Západního Německa? Za těch skoro 200 let existence je logické že v DOVu vznikl miš-maš staveb bez jakékoliv „architektury“ či logiky které dopadli tak, že dnes je to z ekonomického hlediska opravit nemožné – kdyby se našel investor kdo do nich vrazí peníze na opravdu tak by už dávno zářili, ale bohužel… Pravděpodobnější je, že v tvé referenci nebyly peníze až takový problém, navíc se jednalo o novější areál, až tak neponičené objekty – finančně méně náročné, uměli najít správné funkce a proto je zachovali všechny, vdyť tam mají i bazén! Tady se stěží hledá a vymýšlí co by se tam hodilo…

    Thumb up 3 Thumb down 5
  12. Martin [msstavby.cz] :

    David: Tak ještě jednou. Areál Zollverein byl založen v roce 1847 a sestává z různých části. Viz první screen. Centrální část postavena v roce 1927 (rozlohou ne dominantní). Chápeš už, že areál nevznikl 100 let po DOV? S prvotním bouráním a čištěním areálu v DOV nemám absolutně žádný problém.

    A ano, opravdu v době vzniku na vysoké peci nebyla skleněná nástavba a neříkalo se ji Bolt tower :o)

    Thumb up 5 Thumb down 3
  13. Luke :

    Moje pocity jsou ambivalentní. Souhlasím s Martinem, v něčem souhlasím i s ostatními. Dolní oblast mizí před očima, na druhou stranu nová využití dalších prostor jsou potřeba. Je nabíledni, že některé části rozsáhlého areálu musely k zemi. Anebo že půjdou, aby se s památkou dalo pracovat (a neudělal se skanzen – to je evidentně v Ostravě sprosté slovo). Ale poslední léta mám pocit, že ještě pár takových „DAV akcí“ a z celého unikátního areálu zbyde jen vzpomínka. Když se Dolní Vítkovice otevřely a přijížděli za mnou kamarádi odjinud, byli z celého areálu nadšení. A nepotřebovaly k tomu žádné nesmysly, typu náhodně umístěné letadlo u vstupu anebo kavárnu v tramvaji u plynojemu. Právě to, co nyní mizí, je uchvacovalo. Ocelové město, monstrum, neuvěřitelný genius loci – o tomto jsme se bavili. A dnes? Teď mi je kolikrát úzko, když areálem procházím. Staré provozy uvolnily místo leda parkovištím. Všude visí reklamy. O sloup je u vysoké pece opřené nevkusné srdce Hitrádia Orion. Pod vysokou pecí stojí tramvaj, kde se nalívá kafe. U zastávky stojí parodie na londýnskou telefonní budku. Kolem kina vyloženě bordel. A o stavu jantarové stezky do centra ani nemluvě. Město i pan Světlík chtěli areál otevřít lidem, nezakonzervovat ho jako skanzen a plynule jej navázat na město. A co z toho máme? Toto. A navíc zrušenou územní rezervu na tramvaj. Byty se nestaví. Co se staví, jsou leda expozice, které ale rozhodně městotvorné nejsou. O propojení s centrem se jen mluví. Oslovují se studenti, architekti, veřejnost, ale skutek stejně utek‘. Skoro mám pocit, že areál se drží ve zbídačeném stavu hlavně proto, aby bylo kam umístit stages pro všechny letní festivaly. Co by pak ty Coloursy dělaly… Víte, co mi to celé připomíná? Když se před očima rozpadal Slezskoostravský hrad v době reálného socialismu a komunistická garnitura vědomě a záměrně nehodlala památku zachránit, diskutovaly se i projekty o výstavbě jakéhosi parku „s KULISOU“ hradního areálu. Na sklonku minulého režimu pak přišla idea vybudování nevkusné hospody a hotelu přímo v hradbách a hradním tělese. No a dál už to známe. Pak jsme brečeli nad rozlitým mlíkem, zříceniny hradu byly nenávratně zničeny a to, co tam nato vybudoval Burda a spol., to je škoda mluvit. Tak abychom za 20 let nelámali úplně stejně rukama, co jsme to zase dopustili. A propos, památkáři se dnes hlasitě ozvali proti stavbě mrakodrapu. No a to mi připomíná, že mám doma knihu, kterou vydal NPÚ před několika lety. Je o ostravských průmyslových památkách, které aspirovaly (minulý čas je na místě) na zápis do Unesca. V knize je publikován plánek NKP (!) Dolních Vítkovic, kde jsou zaznačeny všechny památkově chráněné budovy. Je polítováníhodné, kolik z nich už nestojí… A i tyto, na obrázcích zobrazené části areálu byly chráněné nejpřísnějším režimem. Kde jste, památkaři, nyní? Proč vám leží v žaludku v plánech narýsovaný mrakodrap a nikoli mizející NKP?

    Thumb up 16 Thumb down 2
  14. David :

    Martin [msstavby.cz]:
    Mě zmátl tvůj poznatek, že DOV není z roku 1830 tak jsem se jen ozval aby jsi věděl, že z roku 1830 opravdu je, nic víc.

    Thumb up 4 Thumb down 3
  15. HÚ-190-12 :

    David: Davide jste úúúúúplně mimo mísu. O bývalé prvovýrobě, bývalém závodu 1 VŽ a dnes tak zvané DOV nevíte vůbec nic. První vysoká pec na koksové palivo byla zprovozněna v r.1836 (ne postavena), ale s VP č.1 nemá vůbec nic společného. Při vývoji tohoto provozu nevznikl žádný „miš-maš“, jak jste to nazval, ale vše mělo svůj smysl, význam a hlavně návaznost na jednotlivé provozy či technologie při výrobě, ať už těžby či dopravě uhlí a jeho zpracování na koks a poté transport až do vysokých pecí a nebo z druhé strany zpracování, úprava a transport rud a přísad pro vysoké pece. Srovnávat Zollverein schacht nebo Völklingen Hütte s dnešní tzv.DOV je už v dnešní době nesmysl. Provoz na závodě 1 skončil před 23 roky (tak jak skončily např. Völklingen Hütte) a v té době se s tím dalo něco pořádného udělat, tak jak to udělali v tom Německu, možná i lépe. Ale nebyla vůle a chuť a neposlední řadě ani záměr. Jinak to nebylo vůbec v tak katastrofálním stavu, jak to dnes vypadá. Ba naopak, některé věci se dokonce ještě dodělávaly, když už to tady skončilo. Ale jak to u nás chodí, vše je na velmi dlouho a navíc nebyl vůbec zájem majitele, který navíc stále válčí s pamatkáři, a hlavně dělá vše proto, jak NE. Bohužel, bude ještě hůř. Jinak plně souhlasím s Lukem a Martinem-msstavby.

    Thumb up 5 Thumb down 2
  16. David :

    HÚ-190-12:
    děkuji – já právě říkal od začátku, že takové srovnání DOV x Zollverein je naprostý nesmysl, to byl pan autor který s tím přišel a později i konstatoval že „DOV“ není z roku 1830 takže jsem rád, že to chápou i jiní, ten komentář úúúúplně mimo mísu směřuj prosím jinde :) Předmětem nebylo zkoumat kdy se oficiálně začal používat název DOV nebo slovíčkaření zprovozněna/postavena to už si může vygooglit každý – fakt, že r.1836 již pec fungovala, a nejen ona i jiné provozy v té oblasti ještě před r. 1830 – proto opakuji snad naposledy, že srovnání s novější Zollverein – udržovanou v bohatém západním Německu je hloupost. THE END

    Thumb up 3 Thumb down 4
  17. Dan :

    David: Martin ale psal, ze Dolní oblast byla zalozena v tom obdobi, ale to ze jeji vzhled nepochazi ciste z roku 1830, ale byl casem menem, tak jak vznikaly nove stavby.

    Za mne je Zollvereian asi taky moc, ale zas je otazkou, proc tak komplexni pristup a cistota verejneho prostoru neni ani zde. Kdyz jak psal vyse Luke je oblast plna stihacek, trmavaji, telefonich budek a reklamnich plachet.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  18. Crazym :

    Luke: Přesně to říkám celou dobu, že to zřejmě časem dopadne tak jak ten disneyland na hradě, bohužel.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  19. aggu :

    Ideální stav je ten, že DOV sroste čtvercovou blokovou zástavbou s centrem. Bloky v DOV budou funkční, stávající budou kulturní infrastruktura (třeba Museum+), v těch dostavěných se bude bydlet. Panorama se zachová. DOV bude mít hlavní třídu, po které bude jezdit do centra tramvaj.
    Festivalový areál (třeba pro Colours) se definitivně přestěhuje na centrální odval na Zárubku, který se upraví a kde se postaví bude městská relax zóna (hřiště, ruské kolo, umělé svahy, cukrová vata, střelnice, houpačky, dole loďky na splavněné Ostravici, soutok s Lučinou jako park).
    Problem solved, nemáte zač.

    Thumb up 16 Thumb down 3

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.