Aktuální fotografie dokončované nové cyklostezky M v Ostravě, která se nachází mezi ulicemi 1. máje a Sokola Tůmy.
Situace stavby. Červenou barvou je vyznačena právě dokončována část. Obecně se dá říci, že můžeme být rádi za jakýkoliv nový úsek. Některá konkrétní řešení jsou však poměrně diskutabilní a jakýkoliv projekt by si zasloužil komplexnější přístup.
Fotoreportáž začíná na křižovatce ulic Železárenská a Mrštíkova.
Obousměrná cyklostezka je veden podél ulice Železárenská. Zde je profil ulice poměrně velkorysý s alejemi stromů.
Obecný problém projektů je ten, že nejsou řešeny komplexně s většími zásahy, což jde pozorovat po celé délce cyklostezky. Vznikají tak například situace, kdy je uprostřed stezky pouliční osvětlení.
Nebo namísto přeložky lampy pouličního osvětlení uhýbá cyklostezka
V tomto úseku chybí stromy. Doufejme, že budou dosazeny
Křížení s ulicí Jahnova
Velká část států Unie by se jistě divila, co dokážou společné finanční prostředky financovat za stavby, které si necháváme proplácet.
Křížení s ulicí Kopaniny. Kvůli vjezdu do areálu jsou zde i cyklopiktogramy. Na levé straně první fotografie je rovněž ukončen chodník pro chodce, která dál nepokračuje.
Pohled ulicí Železárenskou směrem k Vítkovicícm
Vedení sjezdu přes cyklostezku je zde vyznačeno výrazně. Lidem, kteří již někdy osobně využili cyklostezky například v Dánsku, Švédku Německu… Musí připadat toto značení až přehnané.
Křížení s ulicí Martinská. Vzniklo zde poměrně mnoho zbytkových ploch zeleně, která bude špatně udržovatelná. Tyto prostory měly být například vydlážděny.
I zde je značení přejezdu a použití zpomalovacích prvků vysoké.
Za Martinskou ulicí vznikla opět zbytková zeleň
Křížení s ulicí 1. máje
Zde stezka navazuje na cyklopruhy. Nečekaně zde vznikl jeden super prvek, který není v Ostravě tak častý. Jedná se o možnost odbočení vlastním pruhem, který umožňuje najet si kolem k ulici kolmo.
Adam :
Díky za vzniklou stavbu.
A popis, no … zbytečně rýpavý. Že je lampa uprostřed cyklotrasy je snad nějaký problém?
Cyklista by neměl být bezmozek, a měl by myslet na to, že je ve městě, ne na dálnici.
Máme zelené plochy se odjakživa řeší křoviňákem, tak kde je problém? Kdyby se vydláždil každý problémový kout, tak by jsme zde četli o ‚betonářské loby‘ ‚betonovém městě‘ ‚nevsakovaní‘ atd atd
Dan :
Adam: To myslite opravdu vazne? Vam opravdu nevadi lampa uprostred cyklostezky? Co kdyby takhle dali sloup mezi dva jizdni pruhy pro auta bez deliciho ostruvku. To by vam taky prislo v pohode?
Resi se krovinakem, tvl…..
Jan :
K připomínkám by měl mít šanci vyjádřit se hlavně projektant.
07.06.2023 08:47Martin [msstavby.cz] :
Jan: V projektu původně přeložka osvětlení byla. Ale nedošlo k její realizaci.
Ono to není jenom o projektantovi. Projektant udělá to, co chce po něm chce investor (v tomto případě město Ostrava). To, co odpovídá normám a legislativě. To, co odpovídá požadavkům správců sítí. Veřejný prostor utváří v jednom projektů hned několik subjektů. Většině zúčastněných je pak nějaký kvalitní rozvoj cyklo infrastruktury ukradený. Jen se k nim dostal projekt k připomínkám. Češi jsou cyklisti, ale jen na cyklostezce na poli za městem. Tohle myšlení se musí změnit, jinak se nezmění ani finální vzhled projektů.
Myslel jsem, že to nastane mou generací, která hodně cestuje. Bohužel jen minimálně.
Martin [msstavby.cz] :
Adam: A jak ty malé zelené plochy také pak vypadají, že….
07.06.2023 09:05PetrK :
Souhlas s Martinem. Ve všem. Tahle stavba je sice dobrý krok správným směrem, ale zase je u toho spousta detailů, kdy si člověk klepe na čelo a diví se, že se zodpovědní pořád nejsou schopni poučit. A že tu někdo obhajuje sloup uprostřed pruhu… to tak nějak shrnuje přístup Ostraváků k veřejnému prostoru.
A vůbec, buďme rádi, že tam nejsou takové špeky jako tohle: https://screenshot.cz/O54Z0/
I tohle se dá v Ostravě najít, bohužel. Když investor a realizátor na kole nejezdí, nebo cyklisty rád nemá, nebo je mu to úplně u brusele… no tak to pak dopadá takhle.
ELB :
Z pohledu jednoho cyklisty: Osobně dávám přednost v podobných lokalitách jednoznačně cyklopruhu – samozřejmě nejlépe ve stylu berlínských Fahrradstra3e :) Tahle realizace je pro cyklistu, který opravdu jede z místa A do místa B a není malé dítě, které doprovází rodiče – chodce na chodníku, zcela zoufalá: Samá šikana, samé dej přednost v jízdě, nahoru a dolů, samý obrubník, nepřehledné výjezdy, spory s chodci v úzkém profilu částí společné stezky, dlažba … Podle mě to není pro cyklisty přínos, nově musí podle silničních pravidel kličkovat po tomhle dětském dopravním hřišti a nemohou už využít dostatečně širokou silnici … Cyklostezka má podle mě smysl jinde, třeba kolem řeky, v parku, v místech jako jsou ulice 28.října nebo Českobratrská/Varenská, mimo uliční síť jako rychlá spojka ze jedné čtvrti do druhé, atp.
davidb :
Jako je to jedna z nejlepších novostaveb cyklostezky v Ostravě.
07.06.2023 14:06U ulice Martinské je super, že cyklisté jedou ve své úrovni a cyklostezka tvoří vlastně retarder.
Tak stejně to mělo být u toho „sjezdu“, který nechápu kdo a kam sjíždí, když jsou tam dále sloupky!
Mx :
V noci ale fakt bude ten sloup uprostřed stezky o hubu. I ve dne neznalý může přehlédnout, stačí koukat do mobilu třeba na navigaci, což cyklisti bohužel dělají. A nikde to ve městě není, s tím cyklista nepočítá…
07.06.2023 16:38Martin [msstavby.cz] :
ELB: Myslím, že fahrradstrasse z toho nikdo neudělá a tak nějak se pořád počítá s tím, že se Železárenská protáhne v úseku mezi 1- máje a Výstavní a bude z toho další průtah hustě obydlenou částí. Pořád to je v ÚP.
PetrK: s těmi kanály je často problém podél chodníky, ale tohle je síla. Kde se to prosím v Ostravě nachází?
08.06.2023 08:35Malina :
Martin [msstavby.cz]: zmiňovaný kanál je v Hrabové, na konci průmyslové zóny https://mapy.cz/s/petofudede
08.06.2023 10:02D-r :
Sakra, tomu nechápu, vždyť stačí zajet do Nizozemska a udělat to stejné. Nemusí se vymýšlet. Tady je to fakt trest pro cyklisty…
08.06.2023 13:15Dr. Kohn :
Malina: Asi mi něco uniká, ale co je na tom kanále špatně?
08.06.2023 13:34Dan :
Dr. Kohn: Uzkoprofilova kole, napr. silnicni do nich zapadaji.
08.06.2023 13:51Dan :
Dan: *kola :)
08.06.2023 14:13PetrK :
Přesně tak. Ono to dává smysl, že je kanál takhle, většinou cyklisti jezdí po kraji silnice a v tom případě je tohle příčné položení víka v pořádku. Jenomže tady se podél silnice nejede, cyklista na silnici vjíždí z oddělené cyklostezky, a to je pak problém. Tohle je prostě důkaz toho, že ani ten, kdo to realizuje, ani investor na kole nejezdí, jinak by je to muselo trknout.
08.06.2023 18:15A jo, je to průmyslová zóna v Hrabové.
Petr :
Dobry den vsem Vam odbornikum.
21.06.2023 18:21Je fajn ze vidim jen kritiku lidi,kteri pisou nesmyslne komentare z obyvaku 🙉nevite nic o priprave staveb ani o realizaci natoz o veci s tim spojenych.Takove hlupaky mam nejradeji.Na zaver dodavam hledaji se projektanti,zhotovitele i stavebni dozori,kteri by takove technicky neresitelne problemy vyresili.Jsou tam 3metry!!!cyklo 2m a chodnik 1m.Jestli je nejaky cyklista takovy hlupak ze na 3m sirky mu vadi jeden sloup,ktery neni kde jinde umistit tak at nejezdi na kole.😂😂😂
Petr
Petr :
Martin dela co?Prodava rohliky asi…drz se remesla a nerypej do toho cemu nerozumis..asi tak
21.06.2023 18:26