Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava připravuje projekt Centra energetických a environmentálních technologií.
Centrum energetických a environmentálních technologií (CEET), které připravuje VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ-TECHNICKÁ UNIVERZITA, je projektem multioborového vědeckého zázemí pro vývoj metod a technologií pro zajištění surovinové nezávislosti, energetické soběstačnosti a bezpečnosti nejen ČR, s mezinárodním přesahem pro energetiku 21. století. Výzkum v rámci CEET povede k rozvoji progresivních technologií využívající alternativní paliva v symbióze s obnovitelnými zdroji, které mohou tvořit adekvátní náhradu části výroby energie z tradičních zdrojů energie v souladu s principy cirkulární ekonomiky.
Centrum energetických a environmentálních technologií má ambici stát se evropským výzkumným centrem energetických kompetencí. Odborníci z různých oborů zde pracují na vývoji metod a technologií zajišťujících energetickou soběstačnost a surovinovou nezávislost regionu. Zabývají se i tím, jak efektivně využít odpadové hospodářství nebo lokální obnovitelné zdroje. CEET navazuje na NÁRODNÍ CENTRUM PRO ENERGETIKU, jehož výzkumné základny již dnes využívá. Stávající výzkumné technologie a laboratoře však potřebuje modernizovat.
Hlavním cílem projektu je podpora surovinové nezávislosti, energetické soběstačnosti a bezpečnosti České republiky s využitím nových metod a prostředků. Díky projektu může dojít k efektivní transformaci současného stavu energetiky na bezuhlíkové technologie s vazbou na efektivní cirkulární ekonomiku a rozvoj vodíkové energetiky.
zdroj: fajnova.cz
Honza :
Konečně zajímavá stavba. Škoda, že tohle budou schovávat v areálu, zatímco na černé louce postaví ty dvě devadesátkové šílenosti.
Mx :
Pěkné pěkné, opravdu. Avšak děsí mne formulace “připravuje se projekt”. Otázka financování takto drahého návrhu?? Zavání to malůvkou do šuplíku. Tady lze jedině držet všech 10 palců, aby to vůbec vzniklo a modlit se, aby se to vůbec podobalo malůvce. Nicméně jako koncept a ukázka, jak by se mělo stavět, super, za mne to vypadá skvěle
Alexx :
Počet studentů VŠB-TU:
2009: 24 013
2018: 11 685
CEET, ať bude postavený z mramoru nebo z vepřovic, bude stejným plácnutím do vody jako IT4Innovations nebo MSIC.
Hrady na písku. Trvalé ztráty, nulové inovační výsledky.
nazev :
Alexx: Boli by ste radsej keby sa nerobilo nic?
aldik :
Poznámka: Neopouštěla VŠB nějakou budovu v centru (ekonomická fakulta), jak to s ní vypadá, má už nového majitele/ využití? Nevím jestli to je úplně stavba do centra, ale na druhou stranu i tam je prostor pro zajímavé stavby ;)
29.05.2020 14:46Fanda :
Allex:No, když jsme u toho že se snížil počet studentů VŠB-TU tak máte pravdu.Je to ale dáno tím, že dochází k útlumu hutnictví a hornictví.Takze není potřeba tolika studentů v těchto oborech.Na tomto projektu několik let a vloni bylo vše potvrzeno.Spolupracuje na tomto projektu MS kraj, VŠB-TU a MSIC.Jen ten datum mě nesedí.Realizace 2021 a dokončení 2026.Kdyz jsem se dotazoval na kraji,tak mě neodpověděli.Asi tajemství nebo neschopní úředníci.Kdyz se dodrží vizualizace,tak to bude jedna s nejpěknějších budov v tomto areálu.
29.05.2020 14:51d.l :
Zase nám tady dorazil brněnský mindráček…Pokles je na všech školách, kvůli snižujícímu se počtu studentů a taky všeobecně menšímu zájmu o technické obory, kterým se VŠB věnuje. A když nám tady brnáčci chodí zvrazet… věnoval bych se te vaší medialně prozvracené MU, kde pokles studujicich probíhá taky a co je k zamyšlení, že skoro polovina studentu je z SK, kteří tam studují ,protože studium mají zdarma. Tak českých studentu je tam +- 17000, to jsou opravdu „skvělá“ číslá u VŠ která se většinové venuje humanitním oborům, o které je vždy větší zájem a to i přes mediální masáž, kterou je tahle VŠ pověstná…
nazev :
d.l:
MUNI ma 40000 studentov
VUT ma 22000
Vsetkych slovenskych studentov dokopy je v Brne je 5600. Aj keby boli vsetci na MUNI nebolo by to ani blizko polovici.
Plus je pravda, ze pokles poctu studentov je vsade, na VSB je vsak vacsi nez je primer CR
29.05.2020 16:05d.l :
A kde by těch 40.tis. vzala…to mohla mít tak před 15lety, kdy měla VŠB taky okolo 30tis.
29.05.2020 16:16Fanda :
Omlouvám se, že jsem špatně napsal jednu větu.Bohuzel,no podle mne bohudík,zrovna jsem měl v ruce pivo a vychutnával jeho chuť,no a prostě jsem to přehlédl.Takze opravuji.Na tomto projektu se pracovalo několik let a vloni bylo vše potvrzeno.Jeste bych chtěl dodat,je dobře že se v našem regionu rozvíjejí nové technologie a obory.Mame v tom tradici.Souhlasim s panem d.I., že MU je průměrná univerzita a díky Slovákům, kteří mají studium zadarmo je jen známá.Proste Brno si vyprosilo vše.Podle mě bude Brno upadat a to i z toho důvodu, že je v blízkosti dvou hlavních měst.
29.05.2020 16:19nazev :
Oprava:
MUNI ma 30500 studentov, z toho 16,5% slovakov. Takze aj bez nich by mala stale 2x viac ludi ako VSB.
To, ze Brno bude upadat je dost nepravdepodobne. Vzhladom na to, ze je uprostred realizacie najvacsieho developerskeho a infrastrukturneho projektu v historii CR. (nove nadrazi + plus nova stvrt Trnita)
Niektore casti su uz dokoncene (pozrite nova Vlnena)
P. S. Aj ked to tak znie nemam v umysle povysovat Brno nad Ostravu, len sa chcem dostat k skutocnym faktom. Vyvodte si z nich co chcete.
29.05.2020 16:34d.l :
Nazvat přesun Nádraží největším Developerským projektem, je dost přestřelené. Je to investice státu o kterém Brno mluví posledních 30let. Jestli se vůbec bude kdy stavět, popřípadě v jaké podobě je hodně otevřené a i pokud se bude stavět, tak jsem si téměř jist, že ne v megalomanské podobě, tak jak si radnice v Brně přeje. A nazvat Trnítá největším projektev, je trochu odvážné a úsměvné…v Brně snad. To že je Brno velká mediální bublina o tom pochybuje asi málo kdo, kdo to město trochu zná. Dovolím si říct, že to město ničím zvlášt nevyčnívá.
29.05.2020 17:24MU uvádí okolo 1/3 SK+ zahraniční a celkový počet ne CZ-studentů se blíží 40%. A srovnávat Technickou VŠ s HGF, Strojnímy obory o které je vždy menší zájem se školou která má humanitni obory je trochu neporovatelné. To že je MU medialně přecenovaná, tak jak i Brno s tím lze s FANDOU jednoznačně souhlasit.
Alexx :
Neměl jsem v úmyslu srovnávat VŠB-TU s MU, ani Ostravu s Brnem nebo jiným městem.
Pokud má smysl něco porovnávat, pak snad realitu s potenciálem, který Ostrava má/měla. Což se nedá dělat bez vhledu do problematiky a souvislostí.
Česká ekonomika má velmi křehkou produktovou a vlastnickou strukturu. Stručně řečeno: ve výrobní sféře jsou realizovány technologie, které vznikají mimo území ČR. Z toho plyne minimální přidaná hodnota výroby, odplývání i toho mála aktiv mimo území ve formě dividend, poplatků, licencí apod. a především mizivá poptávka po inovacích. Inovace jsou pro české výrobce zajímavé jen potud, pokud zefektivňují realizaci cizích technologií. To všechno se v MS regionu děje s násobnou intenzitou, ve srovnání s jinými tuzemskými tradičními průmyslovými centry.
Vznik podpůrných technologických vývojových kapacit sám o sobě samozřejmě není špatný.
29.05.2020 17:46V daných územních a strukturálních souvislostech ale jde o vyslovený Cargo efekt.
aggu :
Pokles studentů VŠB za snahy o uchování počtu univerzitních pracovníků je jednoznačně pozitivní věc. Sice trochu souvisí s demografickým výkyvem, ale rozhodně bych se, být rektorem, v tučnějším období k předchozímu studentů nevracel. Co se mi nelíbí je pomalé odsouvání výzkumu do těchto „center“ mimo vlastní fakulty. Chápu – dotace, programy, ale…. Pár „zkušenějších“ pedagogů na VŠB si na takových centrech dělá celoživotní byznys. Výkon fakult je nižší. I když to není problém pouze VŠB. No, asi jsem trochu konzervativní ;)
Minimálně jednou za rok to tu napíšu ;) VŠB a OSU by měly spojit síly a sloučit se. Jeden kampus v Porubě (VŠB+FN), druhý kampus na v centru (+Hlubina). Nesmyslně umístěné areály ve Výškovicích apod. opustit.
29.05.2020 18:06Tohle město NUTNĚ potřebuje excelentní polytechnickou univerzitu, otevřenou studentům z ciziny. Excelentní výkonem, nikoli počtem studentů, nových cool budov a hujerů v televizi.
Alexx :
aggu:
Souhlasím s vámi, jen si nejsem jist nutností slučování obou VŠ. Naopak, při troše znalosti poměrů v akademických kruzích obou škol se tenhle záměr jeví v praxi jako usilování o kolaps vysokého učení ve městě.
Ať tak nebo tak, plány na cokoli progresivnějšího, než je prodlužované kóma regionu, musejí začít od popisu reality. K tomu už dlouhá léta nemá nikdo chuť.
Poznámka nakonec: Ostrava má už několik let jednu vlastnost, kterou nemá žádné jiné město v republice: v dojezdové vzdálenosti 1 h žije přibližně 6,5 mil. lidí. Prozatím, pokud je mi známo, si tohoto potenciálu povšimli pouze budovatelé Outletu Moravia.
aggu :
Alexx: Sloučení univerzit nemůže záviset na zaprděnosti, ukřivděnosti a malosti některých lidí. Ano můžu taky jmenovat. Ale nejde o ně.
29.05.2020 18:52Jednou se už tento vlak rozjel a byl (snad jen dočasně) zastaven.
Region je v komatu? Podle čeho? Je to přesně naopak, za posledních 1500 let se nikdy v tomto území nežilo lépe ;) Progres v posledních letech je evidentní. Ne v celém kraji, samozřejmě.
A k té poznámce nakonec – máte naprostou pravdu. Před pár lety (ještě za vlády hejtmana proslaveného propagací konzumace uzenin v hokejovém dresu), si toho všimli i politici – projekt Tritia (Ostrava, Katowice, Opole, Žilina). Zajeli do Těšína, podepsali memorandum, pojedli chlebíčky a přestali se starat. Všechno to jsou ve svých zemích regiony „na okraji“ a Tritia, jako nadnárodní region, by byl pro všechny 4 začátek cesty k „emancipaci“.
Alexx :
aggu:
Ale ti lidé tam jsou, opevnění ve svých akademických sinekurách jako feudálové na dobytém území. A dostatečně energickou osobu nebo prostě místního hráče s takovým vlivem, který by sloučení prosadil proti vnitřnímu i vnějšímu odporu, široko daleko (v prostoru i v čase) nevidět.
Každý, kdo zná poměry na VŠB-TU a OU, potřebuje nějaký akademický výzkum a nebyla mu odebrána svéprávnost, si najme jednotlivé akademické pracovníky podle své potřeby jako externí experty a s nimi řeší, co má řešit. Smluvní vztahy o výzkumu s VŠ jako institucemi znamenají peníze, vsáknuté do písku.
K prosperitě regionu viz můj komentář z 25.5. 17:46
30.05.2020 09:12