České dráhy (ČD) už rozhodly o tom, jak bude vypadat nové nádraží v Havířově na Karvinsku. Současný vestibul definitivně zruší. Původní vestibul čeká demolice. Jeho místo zaujme zeleň a stání pro autobusy. České dráhy pro cestující upraví sousední administrativní budovu. „Z nevyužitých prostor vytvoříme novou halu na míru šitou stávající kapacitě. Tzn. prosklená, volná dýchající budova v kombinaci s moderními prvky membránové střechy z plachty,“ uvedl autor návrhu Daniel Labuzík ( KOHL Architekti ). Právě střecha ze speciálně vyztuženého plastu bude novému dopravnímu terminálu dominovat. Kryje prostor s autobusovými zastávkami.
České dráhy počítají, že je nová nádražní hala přijde na 70 milionů korun. Prostor v jejím okolí včetně parkovišť a autobusových zastávek upraví na své náklady město. Zaplatit by mělo asi 90 milionů korun. České dráhy i Havířov ale předpokládají, že celý projekt zaplatí převážně z evropských peněz. Demolice původní nádražní budovy by měla začít příští rok na jaře. Dokončení nového dopravního terminálu je plánováno na polovinu roku 2014.
zdroj a reportáž: ceskatelevize.cz
thrpst :
nové je vždycky lepší :)
03.07.2012 11:10Nimrod :
Vypadá to dobře!
03.07.2012 12:17DaVas :
Mnohem hezčí, než ta starší verze nového nádraží. Ale i tak bude staré budovy škoda…
03.07.2012 14:28mlynář :
Staré je staré… tohle se moc nepřetrhli, a kde bude to autobusové nádraží? To zůstane pod bludovičákem? A podobný paraván jsme měli před naší školou (v Brně) a pak jendou napadlo 5 cm sněhu a spadnul. Tak jsem zvědavý, kolik vydrže tenhle, když k tomu ještě přičtu kvalitu místních stavebních firem, ta to bude o život tam chodit…
03.07.2012 20:31Hynek [msstavby.cz] :
mlynář: no ja vidim autobus pod tou strechou..
04.07.2012 00:30Vazzy :
mrtvy.kenny: Jeden autobus jeste AN nedělá :) Není to špatné, ale v Havířově to bude jak pěst na oko…
05.07.2012 18:25garfy1 :
To „mlynář“ : přesně to samé napadlo i mě … co to bude říkat na půl metru těžkého, mokrého sněhu …
07.07.2012 16:52makahota :
dost tak „mimo mísu“….
07.07.2012 16:52Monii :
První slavné kyvadlo, teď takový stan. Co bude příště?
07.07.2012 18:481xmen :
No na pohled to vypadá pěkně…ale jak tady psali už dříve….jsem zvědavý na vlastnosti té „plachty“…podle nákresu to má tvar „V“ podélně…tak jestli to nebude vyhřívané nebo to nebude mít nějaké sci-fi automatické shrabování sněhu tak to bude pěkně o držku tam v zimě stát…..ale každopádně….uvidíme:))))
07.07.2012 19:45Martin [msstavby.cz] :
Sníh a podobné nestálé součinitele jsou započítány už při návrhu konstrukce. Zrovna sníh patří mezi proměnné součinitele. Takže se stabilitou bych se nebál.
07.07.2012 20:58Pěst na oko to je, ale v kladném smyslu. Stavba je navržena v moderních duchu. Něco podobného je třeba na Abdul Aziz International Airport ( http://goo.gl/knyvT ).
renáta :
Chybí mi tam původně navrhované spojení koridorem ze šumbarku. Myslím, že je to potřeba. Chodit přes ten hnusný tunel je odporné hlavně v zimě a nebo když lije… to je v podstatě i nemožné. je myslím velkou škodou , že se tohle nedotáhlo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
08.07.2012 12:10tom :
Ale mě se to zdá ještě 2x větší
08.07.2012 12:24Tomas T. :
No tak jednak je to mensi nez soucasna hala, ikdyz to tak nevypada. Podle pohledu z google mapy je krasne videt jak velka je ta budova a z toho lze i odvodit jak velky stan to bude. Cili bude to stan tak pro 4 autobusy. Takze kdyz bude prset z boku, tak zmokne polovina cestujich.
09.07.2012 09:08O technickem provedeni moc nepochybuji, myslim si ze to maji vyresene. Otazkou pouze je, jak dlouho ta plachta bude opravdu bila.
To zminovane napojeni na sumbark je ovsem obrovksa chyba. Bylo to uplne v prapuvodnim planu na rekonstrukci, a byla to podstatna myslenka. Takto to je pouha rekonstrukce a nic noveho to neprinese.
No a jen takovy detail…. kdyz uz zastreseni, tak mi neni jasne proc pod strechu nedaji vsechny zastavky, ale 2 jsou nekde bokem.
Nimrod :
Myslím, že síla vizualizací se zde (nejen u tohoto článku) velmi přeceňuje. A jelikož to dělají KOHL architekti tak bych se nebál ani toho technického řešení. A toho podchodu na Šumbark je skutečně škoda – pokud tam skutečně nebude.
10.07.2012 07:17Tomas T. :
Nimrod: No …. to je prave to co jsem nikde nenasel. ale kdyz se podivate na vizualizace dozadu, tak tam ty stany jsou taky. Takze mozna to tam bude. Ale chtelo by to detailni plan.
10.07.2012 08:33Martin [msstavby.cz] :
Tomas T.: Stačí se podívat na předešlý článek http://www.msstavby.cz/wp-content/uploads/2012/05/Screenshot-2012-05-06_13-55-43.jpg
10.07.2012 08:51kluzo :
No, tak podle mne to je hrůza. Původní budova měla nějaký styl. Tohle vypadá jako stanový přístřešek. A výraz „nové je vždy lepší“ je opravdu, ale opravdu všeříkající (hlavně tedy o to, kdo ten výrok říká).
13.08.2012 09:35ZDENEK SIMCOK :
Posstavite stanovy cirkus HUMUS HNUS a kdo bude tu plachtu cistit od toho smugu !!!
02.01.2013 18:45PetrP :
ZDENEK SIMCOK: ach jo…
02.01.2013 21:44Miroslav Mamula :
Když už se ta stará budova má bourat, tak je to irelevantní, nicméně je to chyba. Ta budova totiž, laicky řečeno měla ducha, zkrátka jí to slušelo.
29.07.2013 10:06To se o těch nových bílých plachtách nedá říct ani omylem. Bude to působit jako nějaká modernější benzínka.
No zkrátka, soudruzi na radnici a v ČD opět šlápli do hov…
Honza T. :
Plachta-Stan-Provizorium. Co s tím asi udělá sněhová kalamita nebo nárazový vítr . Výborný lapač prachu. Pokus architekta očistit znečištěný vzduch v havířově od poletavého prachu s dopravy a průmyslu ? Jenže tuto funkci nejlépe plní vzrostlé stromy, které jsou ve městě pro dobro „bezpečnost obyvatel“ systematicky káceny. Papír snese všechno ….
16.02.2014 15:56Honza T. :
Krásné fotky odborný názor s 3D vizualizací
15.03.2014 11:23http://www.novinky.cz/kultura/salon/292181-adam-guzdek-chce-zachranit-havirovske-nadrazi-bourani-je-vzdycky-nejjednodussi-reseni-ale.html
http://www.360cities.net/cs/image/train-station-havirov-czech-republic#109.25,-17.89,110.0
venca :
Dobrý den. Už aby se to Havířovské nádraží zbouralo a postavilo nové. Dnes, 8.6.2014 ve 14:26 hodin jsem se podruhé narodil. Odprovodil jsem návštěvu, vlak odjel a při cestě ven těsně za mnou z nadstřešení perónu spadl kus betonu (nevím, kde se tam vzal). Jít o krok později, skončil by mi na hlavě. Jsem zvědavý, zda dostanu od ČD odpověď a kdy a jak se bude tato situace řešit.
08.06.2014 22:20Mara :
e před volbami, tak všichni politici utrácejí prachy a zdůvodňují si, co oni všechno pro ty své občany voliče neudělají. Honem prostavět miliony a nějaký cestou odklonit…. Ale vraťme se k nové budově. Opět styl, kdy ČD budou mít svoji správní budovu a teplé kancelářičky v oukeji, a ty, občane budeš stát v zimně, mrazu, větu, dešti a pálavě pod plachtičkou (pod plachtičkou osoba….). A když nám vejdeš, občane, do budovy, tak máš nárok jen projít…jo, občane, a ne že nám tu půjdeš na toaletu nebo se budeš chtít tady zdržovat.
Původní budova je a byla domyšlená architektonicky do konce. Jen spoustu lidí pozapomnělo, protože ČD se přece nehodlá o občanskou veřejnou budovu starat….a to už po několik desítek let.
21.08.2014 12:39R :
Dobrý den
22.08.2014 18:05Jsem velmi nespokojen co řikaji architekti vůbec nepřemyšli a to že ČD Haviřovské nádražní je třeba zbourat a sem PRO
Hodně věci chybí a to jsou: :-(
1. kde je vytah či eskalátor pro vozičkaře, kočary, a starší lidi co tahaji kufry myslite že by mladý lidi pomohou to asik těžko.
2. pro neslyčící a nedoslychavé není tam cedule kolik hodin má zpožděný vlak viz http://www.zelpage.cz/story/railjet-jede-na-czech-raildays/tabula.jpg a jak sem viděl ve Svinově a Č.T, tam maji a sem spokojen totaž maji Vitkovice ale divné že v Havířově není Ale nejkrasnější maji ČD Svinov na 100% se mi libi a hodně lidi tam jsou.
nehodla litat dolu do haly a zpět protože na reproduktoru rozhlasu vůbec není rozumět kolik hodin má zpožděny vlak
3. nejhorší to má slepci, jednou jsem viděl a to bylo v listopadu 2013 to nikdy nezapomenu a to mě moc vyděsilo že jel vlak z vagonama a ten slepec málem byl blizko té koleji a byl tam uplně sám.a dokonce není rovné chodnik na nastupišti a muže ujet kočar či vozičkař
Takže jestli něco stane, nebude vinou Primatora ani České Dráhy ale ARCHITEKT ! Může se stat i mně a všem lidem.Nejhorší je vstup haly a to tam padaji omítka totéž nebude vinou Primatora ani ČD ale ARCHITEKTI ! Takže ARCHITEKTI neuvědomuji na rizika !
—
Další věc mam strach chodit proto vzdy kouknu zda tam nahoře nepada omítka totéž na chodniku jsou tam samé
hrbole když uvidím přijiždět autobus č.16 a musím běhat abych stihnul na bus a občas ztvrdnu kotnik Takže kdo je vinikem ARCHITEKTI ! takže vše za to muže oni zdržuje a protestuje.
Všude ČD maji hezky opravene jako je Ostrava Svinov a Hlavní nadraží Ostravě a častečně Český Těšin, a další jen naše je to HNUS též OVe Vitkovice…
Sem skoro rodak 37.let z Havířova a chceme aby Haviřov bylo krasné město a klid takže Archtitekti dejte pořádek v hlavě abyste pořadně uvědomili a koukali co tam vlastně chybí v hale a NE vzhledově budovu či pamatky !!! Musíte také myslet na lidi jak tam chodí a postižených kdybych byl já architekt tak napřed se podívam jesli jsou cedule,eskalátory vyptavat se na lidi jestli sou spokojeni a pak se podívam na celou budovu venkovně a hlavně uspora aby tam nemuseli byt 4 uklizečky stačí jedna …..atd…
Děkuji za pochopení
Sanju :
R: I Vám dobrý den. Nerad bych se Vás dotkl, protože Vaše připomínky jsou postavené na zdravotních potížích, se kterými není snadné se vyrovnat. Ovšem zdá se, jako byste zapomínal, že nádraží bylo stavěno v letech 1964 až 1969. Nelze se příliš divit tomu, že před 50 lety se nekladl takový důraz na to, aby byla nádražní budova přívětivá i vůči lidem s různými druhy postižení. Těžko to mít architektovi za zlé, když dodržoval soudobou praxi.
22.08.2014 23:39Protože je nádražní budova v majetku Českých drah, mělo by Vás naopak rozčilovat, že tento státní podnik neinvestuje do oprav a modernizace prostoru, ale údržbu zanedbává. Proto, aby nádražní hala dobře sloužila i lidem se zrakovým a sluchovým postižením (případně s omezením pohyblivosti) ještě není nutné celé nádraží bourat a stavět znovu. Kdo bude mít skutečný užitek z toho, že se proinvestuje 200 milionů korun? Za tyto peníze se navíc nové nádraží nepostaví, pouze se zbourá současná hala a k odbavení cestujících se upraví vedlejší administrativní budova.
Havířovské nádraží je ve výrazně lepší kondici, než nádraží v Ostravě-Vítkovicích. Zaráží mě, kolik lidí si přeje jeho zbourání, když by se spíš měli ptát, proč nechaly České dráhy budovu takto chátrat. Není to nejvhodnější příměr, ale nechal byste zbourat katedrálu svatého Víta? I její architekt nemyslel na postižené, budova je stará a její provoz nákladný.
A poslední věc – toto není stránka, která by sdružovala architekty zodpovědné za stav té či oné budovy. Čtenáři těchto stránek se prostě jen rádi dozvídají, co nového se v Moravskoslezském kraji staví. Vaše výtky nepadnou na úrodnou půdu.
I já děkuji za pochopení.