Pravděpodobně jste zaznamenali rozruch kolem nového parkování na Nádražní ulici před budovou Komerční banky. Protože situace svádí k tomu, že si ji každý vykládá po svém, opět jsme poprosili Aktiv BESIP – pracovní skupinu odboru dopravy MMO o fundované vyjádření.
Vyjádření Aktivu BESIP:
V souvislosti s rekonstrukcí ul. Nádražní došlo k úpravě způsobu stání před budovou Komerční banky, kdy původně vodorovným dopravním značením (dále jen VDZ) vyznačené kolmé stání (viz foto), resp. dvě podélné parkovací stání, byly upraveny na stání šikmé. Tomu odpovídají také stavební úpravy, kdy aktuálně zaparkovaná vozidla stojí v „zálivu“.
Oproti předchozímu stavu, je aktuálně parkování vyznačeno VDZ č. V 10c “Stání šikmé“ a k původní kombinaci SDZ č. IP 13 c „Parkoviště s parkovacím automatem“ a dodatkovou tabulkou č. E 13 „Text nebo symbol“ s dobou provozu placeného parkoviště přibyla další dodatková tabulka č. E 13 s textem „ZAJÍŽDĚNÍ COUVÁNÍM“.
V otázce povinnosti řidiče zaparkovat vozidlo zádí k chodníku lze vyjít z vyjádření Kanceláře veřejného ochránce práv ze 4. října 2016 k obdobné problematice parkování v Brně (viz ochrance.cz), kdy veřejná ochránkyně shodně s Krajským úřadem Jihomoravského kraje konstatuje „Symbol auta na dopravní značce „Parkoviště (stání na chodníku kolmé nebo šikmé)“ (SDZ č. IP 11b až g – pozn. aut.) nebo na dodatkové tabulce vyznačuje podle krajského úřadu způsob stání na parkovišti, tj. kolmo nebo šikmo. Určuje tedy směr osy vozidla vůči vozovce, nikoli orientaci auta přední či zadní částí do vozovky. Pokud by měla být určena orientace vozidla, muselo by to být stanoveno dodatkovou tabulkou ke značce.“ Přičemž Vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla na pozemních komunikacích, v aktuálním znění uvádí, že dodatková tabulka č. E 13 „Text nebo symbol“ – Vhodným nápisem nebosymbolem uvedeným na dodatkové tabulceje zpřesněn nebo omezen význam dopravní značky, pod kterou je dodatková tabulka umístěna. …“.
Pro polohu stojících vozidel zádí k chodníku svědčí i fakt, že se u většiny vozidel bude jednat o jediný manévr, jak zaparkovat vozidlo, aniž by došlo k porušení pravidel (přejetí, přesažení) týkajících se VDZ č. V 1b „Dvojitá čára podélná“. Opět dle výše uvedené vyhlášky – VDZ č. V 1b „značka se používá k oddělení protisměrných jízdních pruhů na vozovce s více než dvěma jízdními pruhy. Značku lze v odůvodněných případech použít také na vozovce se dvěma jízdními pruhy. Řidič je povinen jet vpravo od této značky. Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění.“ Při zaparkování přídí k chodníku a následným vycouváním na ul. Nádražní se řidič dostává se svým vozidlem vlevo od dvojité plné čáry.
K výtkám řidičů o nemožnosti zaparkovat v parkovacím zálivu při příjezdu od ul. Českobratrská lze říci, že záměrem rekonstrukce ul. Nádražní bylo mj. zklidnění této komunikace. „Zjednosměrnění“ příjezdu na parkoviště, tak může být bráno jako jeden ze způsobů, jak snížit počty vozidel v ulici. Dalším důvodem pro zakázání odbočení na parkoviště při jízdě od ul. Českobratrská byla snaha o minimalizaci počtu přejíždění tramvajové tratě nekolejovými vozidly mimo křižovatky.
Samotný směr „šikmosti“ (po směru jízdy vs. proti směru jízdy v jízdním pruhu) byl v tomto případě navržen s ohledem na bezpečnější vyjetí z parkoviště jízdou vpřed. Vyjetí vpřed vyjíždějícímu řidiči zaručuje lepší přehled o aktuálním provozu v přilehlém jízdním pruhu a na tramvajových kolejích a znamená vysunutí menší části vyjíždějícího vozu do jízdního pruhu. Nehledě na to, že při parkování couváním má řidič řídící nápravu „vzadu“ a může tak efektivněji manévrovat např. mezi dvě již zaparkovaná vozidla.
Z vyjádření Odboru dopravně správních činností MMO:
Při parkování přední části k budově si musí řidič vždy najet přes dvojitou plnou čáru do protisměrné části komunikace, kde může dojít k ohrožení protijedoucích vozidel, načeš právě tímto „manévrováním“, dochází k omezení bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích v obou směrech. Již při tomto přejetí dvojité plné čáry dochází k porušení dopravní značky. Jiným slovy, řidiči, jejichž vozidla najíždí do prostoru šikmého parkování předem, tj po ul. Nádražní od ul. Českobratrské, v některých případech i od směru OC Karolina při přejetí dvojité podélné čáry souvislé, spáchají přestupek.
Lze konstatovat, že v případě nerespektování dodatkové tabulky dochází při zajíždění do parkovacích míst čelně k budově jak k porušení svislé dopravní značky, a to na základě doplnění uvedeného na dodatkové tabulce, tak ve většině případů i k porušení vodorovné dopravní značky V 1b „Dvojitá podélná čára souvislá“ a s tím související možný postih.
Další zdroje:
Článek „Před KB na Nádražní parkujte couváním! Řidiči nařízení obcházejí“ na denik.cz
reportáže Brno: „Parkování výfukem k chodníku není přestupek, pokuty se budou vracet“ na idnes.cz, reportáž „Zmatky kolem parkovacích značek“ na ceskatelevize.cz
Vyhláška č. 294/2015
IP 11b „Parkoviště kolmé nebo šikmé stání“ – značka označuje místo, kde je dovoleno zastavení a stání. Symbol, uvedený ve spodní části značky, vyznačuje stanovený způsob stání na parkovišti. Poloha vozidla při kolmém nebo šikmém stání musí odpovídat poloze vyjádřené symbolem uvedeným na značce nebo na dodatkové tabulce.
IP 13c „Parkoviště s parkovacím automatem“ – značka označuje placené parkoviště. Řidič se musí řídit údaji na značce, dodatkové tabulce nebo na parkovacím automatu (hodinách).
E 13 „Text nebo symbol“ – Vhodným nápisem nebo symbolem uvedeným na dodatkové tabulce je zpřesněn nebo omezen význam dopravní značky, pod kterou je dodatková tabulka umístěna. … .
V 1b „Dvojitá podélná čára souvislá“ – značka se používá k oddělení protisměrných jízdních pruhů na vozovce s více než dvěma jízdními pruhy. Značku lze v odůvodněných případech použít také na vozovce se dvěma jízdními pruhy. Řidič je povinen jet vpravo od této značky. Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění.
Za spolupráci na článku děkujeme Aktivu BESIP, pracovní skupině při odboru dopravy Magistrátu města Ostravy.
Crazym :
No na nové značení a organizaci dopravy z hlavy nějakého chytrého zklidňovače dopravy a inženýra lidských duší se dá rychle zvyknout a přizpůsobit ale na co mám si problém zvyknout je už teď po roce provozu vytvořená roleta na asfaltu u zastávek MHD Stodolní. Normálně se dá takovým vychytávkám vyhnout najetím do jiné stopy ale tam to jaksi kvůli těm zklidňovačům nejde a předpokládám, že se to bude jen zhoršovat. Tak jsem zvědav kdy to začne být protivné a bude se opravovat :-)
26.12.2016 20:08rasta :
Známe jméno projektanta?
26.12.2016 20:25rakem :
rasta: Nevím k čemu je dobré znát jméno projektanta. Způsob řešení statické dopravy povoluje dopravní komise (která většinou přímo řekne jak to bude) a tak to projektant nakreslí. Jestli Vám to k něčemu bude, tak myslím, že autorem projektu je projekční kancelář z Vítkovic…..zase se bude pranýřovat projektant :(
26.12.2016 20:58Bo neni čas :
Moc tuhle prkotinu prožíváte…
27.12.2016 00:30Ales :
Crazym:
Ta roleta tam vznikla chvili po otevreni..jsem zvedav, jak to bude vypada za dva roky, kdyz Macura, nebo kdo..tvrdil, ze se tam nebude 10 let muset nic delat…
27.12.2016 08:49Mirek :
Mi příjde logičtější parkovat předem, zajedu tam hned a nikoho nebrzdím. Při vyjíždění pak můžu počkat dokud nebude volno a vyjet. Ale určitě si ti co tam budou parkovat zvyknou.
Nevíte, ale někdo, proč je stejná značka přikazující parkování couváním na parkovišti s kolmým stáním podél domů Volgogradská 35 až 45?
https://mapy.cz/s/1iaaK
Tam když se nacouvá, tak se přes křoví nedostanete do kufru.
27.12.2016 09:09Brown :
Celá rekonstrukce je dojeb….
27.12.2016 12:54Chodníky širší než cesta s ušlechtilým cílem „snížit počty vozidel v ulici“.
Za pár dní budou ti samí mamlasi hovořit o „oživení centra“.
Doba je taková, že kde nedojedu autem, nebo pohodlně nezaparkuji v ROZUMNÉ vzdálenosti, tam pro mě obchod, nebo služba neexistuje.
jarnemec :
Brown: V okruhu cca 100-200 m od tohoto místa je hned několik parkovišť (placených) a několik míst k volnému stání. Na Nádražní se ani před rekonstrukci až na na prostor před KB parkovat nesmělo.
Mimochodem, myslím si, že pokud lidé jako vy do centra jezdit nebudete, jen dobře. To by nebylo oživení, ale zmrtvení ;-) Čím méně lidí neschopných jezdit MHD a chodit pěšky v centru měst, tím lépe. Živé centrum nepotřebuje lidi projíždějící v autech, dlouhou dobu jezdící v ulicích se snahou sehnat parkovací místo…, ale chodce. Zkuste si k tomu něco přečíst, nebo se nad tím zamyslet. Taková doba jak píšete nyní není. To co popisujete je minulost a chybná koncepce.
Crazym :
jarnemec: Co mi to jen připomíná ta minulost a chybná koncepce? Aha, už vím, byli tu takoví co se starali o druhé, říkali jsme jim soudruzi a ti si mysleli, že ví kdo kam může chodit či jezdit a kdo ne a co bude pro všechny nejlepší :DD Takže koukám, že ten způsob myšlení stále nevymřel :DD
27.12.2016 16:57Mimochodem doteď jsem měl spojené jméno Jaroslav Němec s něčím úplně jiným ale možná jste jiný jarnemec :-)
jarnemec :
Crazym: Uživám stále jedno a to samé označení sebe sama, již od svých 10 let. ;-)
K tématu: No nevím, trochu sarkasmu snad neuškodí. ;-) Když čtu 15 let furt ty samé poznámky v komentářích, slyším je v rozhovorech atd., jak nelze v centru zaparkovat, a proto je mrtvé, tak nezbývá nic jiného, než trocha humoru. Problém ostravského centra, koneckonců jakéhokoliv historického centra, vnímám jinde než „Brown“ a jemu podobní. To si opravdu myslím a mám dojem, že konzistentně (ač jisté posuny v úvahých během let jsou a významné, v tomhle ovšem, myslím si, ne). Je mi líto, pokud si myslíte, že je to myšlení z dob doufám dávno minulých.
V samotném centru Ostravy jsem bydlel dostatečně dlouho a neměl jsem problém zaparkovat a to i bez rezidentní karty. Je však pravdou, že rád chodím pěšky a užívám MHD (mimochodem, ten nový systém platbou kartou je opravdu skvělý), takže projižky autem po ostravském (nejen) centru nebyly mým koníčkem :-) (auto využívám pro jiné účely, než přesuny po městě…).
27.12.2016 23:11Crazym :
jarnemec: Právě proto mi to nesedělo, nick jarnemec mám spojen s inteligentním a tolerantním tvorem s přehledem a najednou tohle :-)
28.12.2016 10:50Jen netuším v jakém samotném centru jste bydlel dostatečně dlouho, že jste neměl problém zaparkovat a to dokonce bez R karty, protože já v tom samém centru žiji stále a problém mám i třikrát denně a to kartu mám vždy :-) A to že jste pryč znamená o dalších x schopných lidí méně a to je divné, protože v tom centru se tak dobře žije a navíc je to škoda, zůstává tu horší průměr :-)
Brown :
jarnemec: Trefa zcela mimo, soudruhu. Já do města jezdím MHD a pohybuji se po něm výhradně pěšky. A to několikrát týdně! Předvedl jste kázání založené na jediné (a mylné) domněnce. Bravo!!
Myslíte za druhé, přesně víte, co kdo potřebuje, co je nejlepší, jak to má být…
28.12.2016 10:55Jak napsal Crazym, závan dob minulých…já dodávám křížený s Broukem Pytlíkem.
jarnemec :
Crazym: Bydlel jsem na Tyršovce, v této ulici je několik volných stání hned za KB a pak na druhém konci ulice. Většinou jsem parkoval na Miličové, kde je cca půlka ulice bez karty. (Jak jsem však napsal, autem jezdím jen na cesty mimo město, což rozhodně nebylo každý den, to bych si kartu pořídil – Nyní bydlím v jiném historickém centru v modré zóně a mám kartu rezidenta a nemám problém zaparkovat, kdykoliv).
Brown: Ano, jsem velkým zastáncem modrých zón a (rozumné) regulace aut ve městěch. Jestli jsem proto soudruh? Nejsem, ale klidně si to můžete myslet :-) Nevím co potřebujete vy, ale naznačil jsem co je třeba pro oživení ulice. Auta to nejsou ;-) Myslím, že více k této OT není třeba psát. Snad jen, ty parkovací místa před KB bych zrušil, stejně tam neumí půlka místních nacouvat ;-) :-D (ps: 2 smajlíky na konci snad budou stačit k pochopení jisté nadsázky, ale…)
28.12.2016 16:41JB :
Ahoj, nemáte někdo informaci, ohledně placeného parkování na ulici Bozděchova? Mezi DK Ostrava a divadlem Bezruč? Nikde jsem k tomu informaci nenašel. Placené parkování na 1/2 ulice od 7 do 20. Začalo to fungovat tento týden.
11.01.2017 14:17aggu :
Už trochu začínám rozumět, proč v centru města pod kuratelou Ostravaka není možné takřka nic postavit, protože „by domy zabraly místa autům“. Ono to možná není z jejich strany nějaký řízený bojkot, oni si možná několik let „jen neví rady“… Už jsem klidný.
02.02.2017 10:21http://ostrava.idnes.cz/parkovani-v-centru-ostrava-parkovani-v-centru-ostravy-parkovani-zdarma-1ol-/ostrava-zpravy.aspx?c=A170202_2303248_ostrava-zpravy_sme