Článek, jenž úplně nesouvisí se obsahem webu, byť kvalitní veřejná MHD je součástí urbanismu každého města. Jen z jediného z bodů forenzního auditu DPO od EY vyplývá podezření na újmu ve výši 79 milionů korun…
Následující text vychází z tiskové konference, jež proběhla 9.2.2017 k novým tramvajím, a které se zúčastnila všechna velká regionální média. Avšak s lehkostí a bez povšimnutí přešly nestandardní kroky v Dopravním podniku Ostrava.
Veřejná doprava je bezpochyby dynamickou součástí města a infrastruktura i vozidla se významně podepisují na jeho vzhledu i vnímání ze strany veřejnosti (ať již občanů, nebo návštěvníků). Ostrava v uplynulých letech v rámci obnovy vozového parku tramvají využívala tzv. modernizace tramvají, které jsou podle řady odborníků diskutabilním způsobem dlouhodobé obnovy městské kolejové sítě. Všechny zakázky na tyto modernizace v minulosti vyhrávala pražská společnost Pragoimex. Čtenáři, kteří sledují dění v Ostravě dlouhodobě, vědí, že právě tato společnost je v souvislosti se zakázkami pro ostravský DP vyšetřována v rámci tzv. kauzy Dědic. Policie se však soustředí na zakázky z let 2008–11. Nákup dalších tramvají od téhož výrobce součástí vyšetřování není. Přitom v roce 2013 byly přiděleny téže společnosti další zakázky (za více než 621 mil. Kč), a to v těchto případech přímo bez výběrového řízení v rámci tzv. jednacího řízení bez uveřejnění. Dopravce se tedy již ani nesnažil vypsat tendr a přesvědčit se o tom, zda není možné dosáhnout na lepší nabídku, případně zakoupit rovnou moderní vozidla, namísto tzv. modernizací.
Zakázkami uzavřenými v éře, kdy v čele ostravského DP stál Ing. Roman Kadlučka, Ph.D., jenž byl již v době svého nástupu do funkce kritizován, že je na společnost Pragoimex napojen, se měl zabývat audit městských společností, které si nechalo město zadat. Za audit, který zpracovala společnost Ernst & Young (EY) zaplatilo město necelých 10 mil. Kč. A výsledek? Doposud byl pro veřejnost vlastně neznámý. V on-line rozhovoru na webu iDNES.cz ze dne 24.10.2014 přitom uvedl současný náměstek pro dopravu města Ostravy JUDr. Lukáš Semerák na dotaz jednoho ze čtenářů: „Do koaliční smlouvy budeme chtít zakomponovat provedení forenzních auditů v městských společnostech. Jejich výsledek bude zveřejněn…“
Zveřejnění ovšem poněkud vázne, ačkoli audity byly již odevzdány v prvním čtvrtletí roku 2016. V únoru 2017 se konala tisková konference ostravského DP, na níž byl JUDr. Semerák rovněž přítomný. Z této konference byl pořízen zvukový záznam a následně jeho kompletní přepis, přičemž v závěrečné části, kdy mohli podkládat dotazy novináři, je zřejmé, že se jeden z přítomných žurnalistů na audit ptá:
„Kdy bude veřejnost seznámena s výsledky?“
„Já myslím, že nebude, já myslím, že k tomu není důvod. V podstatě Dopravní podnik utrpěl obrovskou morální a společenskou takovou ztrátu prestiže díky skandalizaci spojené samozřejmě s lobbistickými skupinami, které tady měly působit, myslím si, že management si prošel takovým těžkým obdobím, že tady chodila policie. Audit proběhl, v zásadě akcionářům, což je městu ukázal, řekněme, některé oblasti, kde by bylo dobré se zamyslet nad změnou vedení, nad změnou třeba kontrolních stavů, co se děje a já osobně nejsem pro to a nebudeme dělat nic pro to, abychom Dopravní podnik dál skandalizovali. Tady se opravdu změnilo vedení, změnil se způsob uvažování, koneckonců změnily se a budou se měnit i dodavatelské vazby a celé to prostředí já tvrdím, od té doby co jsem ve funkci, naznalo výraznou změnu kultury a nehodlám dále Dopravnímu podniku ubližovat, nebo nějakým jiným způsobem skandalizovat. Tvrdím, že dneska není důvod a audit neprokázal nic z toho, aby akcionář-město mělo nějak zásadně prostě to tu vyměnit, nebo já nevím, dávat nějaké podněty policii apod. A jinak podotýkám, že ze zákona ta část, co je financována, není veřejná.“
Jak tedy vypadá audit, který neprokázal nic z toho, aby akcionář-město dával například nějaké podněty policii?
Podařilo se nám znění auditu získat a ten například v otázce nákupu tramvají bez standardního výběrového řízení poukazuje na to, že v případě nákupu v rámci jednacího řízení bez uveřejnění (JŘbU) probíhalo jednání tak, že DPO jednal o ceně tím stylem, že vlastně akceptoval předloženou nabídku dodavatele. Audit poukazuje na to, že takto získal DPO tramvaje s typovým označením VarioLF za vůbec nejvyšší částku ze všech českých DP. Cena byla necelých 18,7 mil. Kč, přitom Olomouc nakoupila téměř identická vozidla za necelých 15,5 mil. Kč/ks. Audit v této souvislosti uvádí: „Hodnota rozdílu v ostatní konfiguraci vozů dosahuje max. 0,5 mil. Kč (ve prospěch ostravského VarioLF) a neodpovídá tak rozdílu v ceně, který přesáhl 2,7 mil. Kč.“ Navíc smlouva z Olomouce počítala s dodáním jen 4 tramvají, zatímco Ostrava si na základě druhé smlouvy z roku 2013 pořídila 12 tramvají, takže by bylo logičtější, aby cena byla nižší s vyšším počtem kusů, nikoli naopak.
Konkrétní jména aktérů, kteří měli údajně připravit analýzu trhu (která však nebyla auditorům předložena), jsou v rámci získaného auditu zabílena. Stejně, jako jméno vedoucího odboru veřejných zakázek ostravského DP, který měl pro auditory uvést, že výběrové řízení dopravce nevypisoval z důvodu nižší administrativní zátěže a z důvodu, že by se zřejmě přihlásil do výběrového řízení stejně jen jeden uchazeč, jako tomu bylo v letech 2009 a 2010 (tedy v období, které zkoumala policie v rámci kauzy Dědic…) a zakázka by musela být v souladu s tehdy platnou legislativou zrušena. Jenomže například v Olomouci v roce 2012 výběrové řízení vypsáno bylo a uchazečů v něm bylo více, byť nejnižší nabídka polské firmy Modertrans byla vyloučena.
Jaký je tedy závěr „utajovaného“ auditu? Při zadávacích řízení na nové tramvaje nedocházelo k cenové soutěži mezi dodavateli. Podle názoru auditorů mohlo při rozšíření počtu uchazečů dojít k výraznému snížení ceny, která by při nákupu celkovému počtu 15 tramvají (kromě 12 vozidel typu VarioLF šlo ještě o dvě tramvaje typu VarioLF2) ušetřit až 79 mil. Kč.
Návrh opatření auditu tedy zněl:
„Zvážit žalobu o náhradu škody vůči členům představenstva a členům dozorčí rady, jejichž rozhodnutí vedla k nehospodárné obnově vozového parku tramvají.
Zvážit pracovně-právní kroky vůči (jméno osoby zabíleno), který připravil nedostatečné podklady pro jednání představenstva a dozorčí rady o způsobu obnovy vozového parku tramvají.“
Audit se zabývá nejen nákupem tramvají, ale i dalšími neduhy – od obecných typu neexistujícího přiřazení smluv k veřejným zakázkám v účetním systému DPO až po další příklady nevyhlášení veřejných soutěží a tedy nemožnosti získání výhodnějších nabídek. Nutno dodat, že audit se zabýval jen vzorkem 44 veřejných zakázek z celkového počtu 410 v prověřovaném období 2011-2013.
Obecně ale, dle některých, vskutku nic, o čem by měla veřejnost nebo policie vědět…
Audit je součástí „balíku“ desíti forenzních auditů, které si město objednalo u firmy EY (Ernst & Young). Zkoumané městské společnosti:
Dopravní podnik Ostrava a.s.
VÍTKOVICE ARÉNA, a.s.
OVA!!!CLOUD.net a.s.
Dům kultury Akord Ostrava – Zábřeh, s.r.o.
Dům kultury města Ostravy, a.s.
Sportovní a rekreační zařízení města Ostravy, s.r.o.
Ostravské komunikace, a.s.
OVANET a.s.
EKOVA ELECTRIC a.s.
Městská nemocnice Ostrava, příspěvková organizace
Pro doplnění…
Jenki :
Dvě drobné připomínky :
23.03.2017 07:081. ten audit pravděpodobně nebyl porézní, ale forenzní. Zřejmě zaúřadovala automatická oprava pravopisu od Mrkvosoftu. Chtělo by to opravu.
2. asi nejsem sám kdo by si ten audit chtěl přečíst v původním znění bez titulků, na druhou stranu chápu, že pověsit jej sem ke stažení může znamenat riziko provalení zdroje. Jako alternativu vidím třeba možnost zveřejnit místo orginálního PDF / DOC souboru sken vytištěného papíru v JPG v dostatečně mizerné kvalitě. Ale pokud to nejde plně to chápu.
Jp :
Super článek, děláte ten web čím dál tím lépe ?
23.03.2017 13:53Martin [msstavby.cz] :
Jenki: Audit máme celý. Nicméně tohle je jeden z mála možných způsobů, jak jej zveřejnit.
23.03.2017 19:05kdojekdo :
To dělají novinářská prasátka, že vytahují z ucelených dokumentů jen to co se jim hodí s úmyslem poškodit nebo zaujmout. Máte k dispozici audit, vylepte ho a čtenář si bez manipulace udělá obrázek sám co je špatně a kdo je kdo.
23.03.2017 19:48Martin [msstavby.cz] :
kdojekdo: Ano? A co je zde manipulace? Koho chceme poškodit?
Zjistit kdo je kdo je celkem složité, když DPO nedal auditorům jména.
23.03.2017 20:04Martin [msstavby.cz] :
kdojekdo: *Tedy. Zabílena jsou v souvislosti se zákonem o přístupu k informacím.
23.03.2017 20:10Hynek [msstavby.cz] :
kdojekdo: jo, „novinarska prasatka“. :) tenhle slovnik je mi povedomy.
vubec netusim, jake ambice si predstavujes, ze tenhle blog o vystavbe ma, ze snad musi vytvaret radoby senzace manipulacemi podobneho kalibru, navic lehce mimo nase primarni zamereni..
24.03.2017 10:35Hynek [msstavby.cz] :
A jeste dva dovetky:
Pokud by bylo ok dokument samotny zverejnit, pak bychom to udelali. Zdroj nas pozadal o takove prime nezverejneni a my nemame problem to respektovat. Takze musite duverovat tomu, ze jsme ho nejmene ja s Martinem cetli a text, ktery zde je, je s nim plne v souladu. Pokud ma nekdo poct, ze bychom mohli neco snad nafukovat za ucelem senzace nebo nejakeho poskozeni, tak viz zaver – je to vlastne jen jeden z 10 problematickych bodu auditu, takze je to sice nejvetsi ale zdaleka ne kompletni vycet problemu DPO ve zkoumanem obdobi. Stejne tak nevime nic o vysledku ostatnich 9 auditu, ktere si mesto objednalo na dalsi sve spolecnosti..
Vec zverejnujeme zde, protoze, ac bylo zverejneni slibeno – viz odkaz v clanku, tak je zjevne, ze ostatni media se k tomu nijak extra nemaji (kdyztak me opravte a budem radi, kdyz pripojite odkazy) a i z vyjadreni na tiskovce vyplyva, ze mesto samotne se rozhodlo jit jakousi cestou loajalniho mlceni z toho duvodu, ze se situace v DPO od te doby snad zmenila (coz je samozrejme problematicke z naseho pohledu a dnesni perspektivy odhadnout, problemy vzdy vyplavou spise se zpozdenim, zejo…).
24.03.2017 11:38mJožka :
Hynek [msstavby.cz]: Výborná práce, pánové! Jen by mě zajímalo, ozval se vám nějaký novinář, že by ho zajímali podrobnosti?
26.03.2017 12:10Michal :
Leží mi tu na stole dokument, kdo odprásknul Kennedyho, ale zdroj mě požádal o nezveřejnění, a já to nemám problém respektovat. Takže mi holt musíte důvěřovat, že jsem to nejméně jednou četl a že nic nenafukuju.
26.03.2017 15:12Permonik :
Michal: Pointa, tvého příspěvku?
26.03.2017 15:19jp :
Michal: Takové zbytečné příspěvky už tady prosím nepiš :-)
26.03.2017 16:59Hynek [msstavby.cz] :
Michal: :) jsi na spatnem blogu.
27.03.2017 09:46Martin [msstavby.cz] :
Z důvodu nedostatků řidičů jsou omezeny tramvajové linky 6,9,10. Respektive prakticky tyto linky nejezdí.
Z provozních důvodů je v současné době omezen provoz na tramvajových linkách č. 6, 9 a 10, které doplňují páteřní linky v ranních a odpoledních hodinách. Omezení je důsledkem vysoké absence řidičů MHD v Ostravě.
Všechny páteřní tramvajové linky Dopravního podniku Ostrava (DPO) jezdí podle jízdního řádu po celý den. Omezení na vybraných doplňkových linkách nesouvisí s celorepublikovou stávkou dopravních odborů. Je to opatření DPO z důvodu aktuální a velice nadprůměrné nemocnosti mezi řidiči.
V současnosti je u DPO zaměstnáno 970 řidičů, aktuálně jich je ovšem 107 ve stavu nemocných nebo jiné absenci. Podnik potřebuje přijmout alespoň ještě dalších 48 řidičů, aby k těmto výpadkům nadále nedocházelo.
DPO zahájil jednání s odbory o navýšení platů řidičů nad rámec platné kolektivní smlouvy. K navýšení platů by mělo dojít již v květnu tohoto roku, tak aby řidiči pocítili navýšení mezd v červnové výplatě.
Již dříve byla také spuštěna informační kampaň o přijímání nových řidičů s náborovým příspěvkem 15 000 korun.
http://dpo.cz/aktuality/2372-2017-04-06-tz-vyjednavani-o-mzdach.html
Je vtipné, že po chřipkové sezóně více jak desetina řidičů onemocněla. Další projev dlouhodobého tunelování DPO.
06.04.2017 14:10skelet :
vtipné to není.. dost řidičů se hodilo marod, když jim DPO odmítlo proplatit náhrady za svátky. Oproti slibu..
06.04.2017 18:02kdojekdo :
Další místní senzace. Zaměstnanci schválně omarodili, aby brali během nemoci mnohem nižší plat. To je realita.
06.04.2017 18:28…… když zvolili tuto formu protestu, asi mají nachystané lepší zaměstnání, nebo jsou líní, nebo dělají černotu někde bez placení daní, ze kterých se platí jejich zdraví spolupracovníci. Patří tedy propustit.
skelet :
kdojekdo: věř nebo nevěř to ej na tobě ;) jinak proč myslíš, že se mají „razantně“ zvýšit platy od května? Protože od DPO utíkají řidiči, je tam dlouhodobý deficit, a prakticky nemá kdo jezdit na zálohy, protože zálohy jezdí. Takže se někdy prostě musí vynechávat kurzy.. A protože jsou řidiči přetažení, tak se zvyšuje nehodovost, protože tu a tam něco přehlídnou.. tu tramvaj, tu sloup při couvání. A protože toho mají řidiči málo, tak se po nich ještě chce, aby vozy uklízeli v těch jejich pidipřestávkách, a na zastávkách kontrolovali jízdenky. No neber to za ty prachy.. řidiči to neberou, odcházejí jinam a noví nějak moc nepřicházejí. DPO je díky své personální politice, takový malý, hezký domeček z karet.
06.04.2017 19:18jo a příští rok končí kolektivní smlouva, to bude zřejmě teprve šrumec :)
Danek :
kdojekdo: Tvůj hloupý komentář mě nadzvedl ze židle.Prostě řidiči ze sebou nehodlají dále orat. Trochu mi tvůj kometář připoměl jeden díl Ano šéfe, kde majitel restaurace(Brno) v BMW 7 neplatil dlužné částky personálu ani kuchařům..a když se ho zeptali kdy je dostanou tak jim majitel řekl, že musí jít do kuchyně vařit, aby si na ně mohli vydělat…tak prosím slušně… zdrž se takové komentáře.
06.04.2017 21:58