Aktuální průběh dění v kauze Lesoparku Myslivna v Ostravě-Porubě.
Ve středu 14. září se konalo zasedání zastupitelstva Magistrátu města Ostravy (poslední před krajskými volbami). Protože od prezentace alternativ ve Slunečnici 28. května nebyl Magistrátem publikován žádný příspěvek týkající se VTP, vystoupili jsme s dotazy v diskuzi občanů.
Stručně jsme připomněli celou kauzu, která se táhne už více než rok (viz. výročí petice) a citovali z tiskové zprávyMagistrátu z 4. května, kde mj. stojí:
„Na jednání bylo dále dohodnuto, že se pracovní skupina znovu sejde nejpozději za tři měsíce, aby posoudila výsledky a stav pořizovaných studií. Pokud se ukáže, že další příprava projektu VTP v alternativních lokalitách je reálná, navrhne primátor Tomáš Macura Zastupitelstvu města Ostravy změnu umístění projektu výstavby VTP.“
Položili jsme tři otázky, na něž jsme od pana primátora Tomáše Macury dostali následující odpovědi:
1. Nyní běží již pátý měsíc. Proč se doposud nesešla pracovní skupina, alespoň nad dílčími výsledky?
Pan primátor slíbil, že se uskuteční setkání pracovní skupiny, ovšem bez upřesnění termínu.
Naše reakce: termín schůzky s ním budeme dále řešit.2. Jaký je aktuální stav studií proveditelnosti a kdy budou zveřejněny?
Studie proveditelnosti jsou interní studie pro potřeby Magistrátu a slíbený tří měsíční termín jejich dokončení byl jen orientační, nikoliv závazný.
Naše reakce: na schůzce budeme požadovat, aby studie byly zveřejněny občanům i odborné veřejnosti v nejkratším možném termínu.3. Kdy a za jakých podmínek bude Myslivna vyškrtnuta ze seznamu lokalit pro VTP?
Objevily se dílčí problémy a v nejnadějnější lokalitě, tj. ve Svinovském rozhraní, je riziko občanské petice. S ohledem na tyto skutečnosti Magistrát nově zvažuje čtvrtou lokalitu v blízkosti Karoliny, která se vrátila městu a je dobře připravena.
Naše reakce: na schůzce budeme chtít probrat riziko občasné petice v lokalitě Svinov a budeme se chtít seznámit s novou lokalitou na Karolině.
Kromě toho pan primátor připomněl závazek, že po dobu zjišťování jsou alternativ zastaveny veškeré práce na Myslivně. Slíbil také, že Magistrát publikuje zprávu k současnému stavu. Konkrétnější termín, kdy bude konečně jasno, jsme se ale opět nedozvěděli s odůvodněním, že město do Myslivny už investovalo 100 milionů a pan primátor tudíž nemůže předstoupit před zastupitele bez jasné alternativy.
Nemáme bohužel záznam odpovědi pana primátora, proto se nechceme pouštět do polemiky s jeho slovy. Stejně tak nechceme spekulovat co nebo kdo zatím vším stojí. Jedno je však zřejmé –do krajských voleb rozhodnuto nebude. Situace je tak v září paradoxně mlhavější, nežli v květnu, když jsme ze Slunečnice odcházeli s jasnou představou, že se udělají studie proveditelnosti a v půlce prázdnin „bude vymalováno“. Ukazuje se tedy, že záchrana Myslivny bude ještě nejspíš běh na dlouhou trať.
zdroj: lesoparkporuba.cz
aggu :
Trochu si zavěštím. 100 milionů je dost peněz. Předpokládám, že čistě na výkupy pozemků. A víc než dost na to, aby Kajnarovi aspol. mělo být od počátku jasné, jestli se tam stavět bude nebo nebude. Pokud nyní město uhne, a nebude, dosti by mě zajímaly argumenty. Protože pak by mj. vznikla pěkná finanční sekera. Která by se, extrapoluju, v mysli úředníka dala nejrychleji zacelit odprodejem pozemků. Dost možná by na tom město mohlo i vydělat. Nevím za kolik kupovalo, ale do 1000/m2 by to být mohlo a za 1000-1500 to v pohodě prodá. Komu asi. Developerovi, který to v klidu prodá za 2000. Výsledek? Prostor se rozparceluje, oplotí, a vystříká rodinnými kvazidomy.
21.09.2016 08:17Berou odpůrci VTPO tohle jako přijatelnou alternativu? Protože jinou tam nevidím. Vzhledem k penězům, o které jde až v první řadě, je imho nereálné, aby tam navěky zůstala louka a wc pro psy.
V článku mě pobavily dvě věci. Přiznává, že studie proveditelnosti se ve skutečnosti chápe jako formální, a má jen potvrdit „ne“ téhle lokalitě. Myslel jsem, že když dělám takovou studii jsou možnosti otevřené ;)
A pak, mimoděk, zmínka o „záchraně Myslivny. Lhát se nemá ;) Kdysi tu diskutoval jeden expert, který hrozil zničením lesa a postavil na tom petici. A jak se ukázalo les by zůstal. Což je každému jasné od počátku, protože VTPO by nestálo v lese, ale mimo les. A ohledně Myslivny je to totéž. Myslivny by se nikdo ani nedotkl.
Svinov je pitomost. Karolina rovněž, město potřebuje do centra dostat byty a kde jinde je má stavět. Pokud louka vypadne, tak OK, ale město by se mělo pokusit získat prostor mezi Dvojhalím a Hlubinou. Čímž by se za jedny peníze vyřešilo: další brownfield, větší atraktivita Karoliny a urychlení její zástavby, větší atraktivita Hlubiny a urychlení její zástavby, páky na kvalitní urbanistické vyřešení prostupnosti území přes obě železniční trati.
Danek :
Již jsem to tu několikrát psal:Vím o lokalitě, která je třeba zastavět(je to obroský vyčištěný plác pozemku cca.1-2km,od centra města.Velká výhoda dopravní infrastruktůra a MHD odevšad v dosahu:Pro potřeby VTP dle mě ideální:Co na to říkáte:https://www.google.cz/maps/@49.8361532,18.2690351,3a,75y,320.63h,73.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1se3s0AfkOkK7N7FjtEVoBZA!2e0!7i13312!8i6656
21.09.2016 09:53skelet :
odpor místnísch i radnice byl proti VTP v této oblasti odpočátku, a odpor rostl a rostl, až se to radnici vrátilo jako bumerang. Takže za vším hledejte nekvalitní práci páně Kajnara, Palyzy a Vltavského. Karolína se v seznamu alternativ objevila až nyni jako blesk z čistého nebe.
21.09.2016 10:31Jinak na většině alternativ už má město pozemky a je tam i dobrý přístup. V některých oblastech se může stavět takřka okamžitě – viz lehká průmyslová zóna Bytostav. kterou navíc bude v dohledné době opouštět Kofola.
A za další.. lidi by se s tím i smíři-li, pokud by se v městě prováděla kvalitní veřejná výstavba a developeři se tlačili ke kvalitním projektům. Ale jak zveřejnil hlavní architekt svůj záměr, tak tam může vyrůst cokoliv od hypersuper budov po plechovou kadibudku. Což je .. špatně
Tomas :
aggu: Uz jsem to tady psal nekolikrat, je to presne o tom, ze to „pole“ pole opravdu navzdy nezustane… ale to si spousta lidi asi dokaze/nechce uvedomit… Takze bud budeme mit v Porube komplexni VTP, ktery navazuje na predchozi etapy, je v blizkosti univerzity coz umoznuje bezproblemove spoluprace a koordinace vyzkumnych tymu/ spolecnosti, a ktery by byl z velke casti staven dle pozadavku mesta a nebo zde budeme mit nekontrolovanou zastavbu developera, coz mohou by ony katalogove rodinne domy, v tom lepsim pripade…
V kazdem pripade mesto potrebuje udrzet mlade lidi a kazdym takovy nesouhlasem/protestem/petici proti smysluplnemu projektu, se jen brzdi na miste… A ano, jsem jeden z tech, ktery by v takovem VTP chtel pracovat
Nimrod :
Tomas: Souhlasím s vámi, ale tuším, že takový názor tady nebude populární…
21.09.2016 11:30skelet :
možná z toho důvodu chtěla porubská radnice, aby se na tomto zbylém území nemohlo nic stavět a vytvořit z toho zónu pro aktivní odpočinek. Což narazilo na magistrátu (protože se už potají chystal VTP).
21.09.2016 11:34skelet :
víceméně se zde v diskuzi objeví hlavně recyklace předchozích argumentů, tzv. tapetizace diskuzního prostoru :)
21.09.2016 11:46Víc by mě zajímalo jak by si zdejší diskutéři/autoři představovali požadavky na budovu ve VTP „Lesopark“. Např. zelené fasády (nemyslím barvu). střešní a podzemní parking apod.
LK :
Tomas: a proč je důležitá blízkost mezi VŠB a VTP? Kolikrát týdně si myslíte, že někdo půjde z VTP na VŠB? Ono celkově je takových osob minimum a jsou to jen ti, kteří na VŠB navíc učí, a ti mají cvika/přednášky 1x týdně. Jinak není důvod, proč na VŠB chodit. A to se dá přežít i delší přesun. A ta daná spousta lidí co popisujete si jenom nepřeje, aby došlo k zastavění myslivny a zůstala jako zóna pro aktivní odpočinek. Alternativních lokalit pro výstavbu VTP je hodně.
21.09.2016 11:50aggu :
skelet: Míra „odporu“ porubské radnice funguje v přímé úměře k potenciálním benefitům magistrátu. Ano, odpor obyvatel rostl. Na cca 5% petentů, pod peticí s lehce vylhanými argumenty. Většině ostravanů to bylo jedno. Ale OK, může být.
21.09.2016 12:18Utratit 100 mil. za pozemky a nevědět jestli je budu nebo nebudu potřebovat JE (minimálně) nekvalitní práce.
Lokalita Karolina III+IV není žádný blesk. Jestli to je nebo není vhodná lokalita z pohledu města bude někdo řešit. Podle mne ne a má mít jiné využití (byty).
Ostatní lokality jsou ve studii.
https://vtp.ostrava.cz/images/Doc/ALTERNATIVA_VTP_V_OSTRAVE.pdf
To je určitě zajímavé čtení. Ale, má tahle studie oponentní posudek? Nečetl jsem ji celou, omlouvám se, ale osobně mě třeba zaujal vědecký (mapy.cz) a místně zkušený přístup k měření času chůze mezi rektorátem a areálem na louce. Trasa dlouhá 1.5 km (mimochodem úplně nesmyslně vedená na nejvzdálenější okraj hypotetické III. etapy VTPO, s předpokládám záměrně mylným cílem) vyšla na půl hodiny chůze… Docházková vzdálenost se řeší i lokalit v Porubě. Jakou to má validitu když tam vede rychlá MHD? Vědec půjde 1.5 km pěšky po chodníku, bude počítat autobusy, které kolem něj projely? Ano, na louku mi tramvaj nikdy nepovede. Byl bych tam za 10-15 minut z rektorátu pěšky nebo za 3-4 min. po projektované cyklostezce. Proč se třeba jako podpora pro rozhodování uvádějí velice obecné urbanistické principy (jistě správné ale obecné) a nikde zcela konkrétní synergie VŠB+FNO+VTPO?
Tím říkám, že oponentura by té studii prospěla. Pokud se tam takových „nepřesností“ objevuje více… A samozřejmě, výsledky studie jsou velice závislé na volbě kritérií, a nastavení váh. Tak snad nebyly voleny s ohledem na „ten předpokládaný výsledek“ ;)
Ale určitě parametrická studie představuje obecně správný přístup. Jen si ji měl zadat už Kajnar před 10 lety.
Argumentovat tím, že zástavba bude nekvalitní, když si neviděl nic než hmoty, je jen pokračování tvého dlouhodobého překrucování faktů. Bude z tebe dobrý politik ;)
bapi :
Danek: Jo, tam s tím místem by se mohlo něco začít dělat. Tragédie. Vůbec celá ta oblast – směšná přístavba Futurum kombinovaná s autobazarem; tréninkové hřiště pro autoškolu na motorky; po levé straně té plochy zase pár zahrádkářů…
21.09.2016 12:55David :
Obecně nemám nic proti tomu, aby došlo k rozumnému zastavení okolí Myslivny. Co mi ale vadí, je neustálé „rozlézání“ Ostravy do okolí. Ostrava je až příliš „decentralizovaná“ což neuvěřitelně komplikuje její rozvoj. Takže podle mého názoru je na místě využívat dosud prázdná místa uvnitř ní samotné a nikoliv na jejím okraji. Proto si dokážu představit umístění VTP na rozhraní Poruby a Svinova a nebo (samozřejmě s kvalitním architektonickým skloubením podnikatelských prostor s bydlením) i na území Karoliny. A jak už tady psal někdo přede mnou. docházkové časy bych zase až tak přehnaně neřešil.
skelet :
aggu: Požadavky na budovy VTP v Lesoparku byly zveřejněny i zde, a jelikož známe stavby, které zde vznikají a které vznikají pod patronací magistrátu a hlavního architekta, tak si dovolím být skeptik. Pokud tam vznikne něco lepšího, než je v současném VTP, tak z toho budu mít noční poluce, tak měsíc.
21.09.2016 13:37Pokud si dobře pamatuju, tak proti výstavbě se vyjádřila i FNO kvůli obavám z nárustu automobilové dopravy (viz.zpráva EIA)
A jinak ano, Palyza po té co se začal vidět na primátorské sesli cukl, ale do té doby byli starostové proti výstavbě v této oblasti. A to včetně brždění výstavby nového bytového domu v blízkosti lesoparku.
Tomas :
LK: Pracoval jste nekdy v oblasti vedy a vyzkumu? Pravdepodobne ne, jinak byste toto netvrdil. O uceni vubec nejde. Jde o spolupraci. Spolecne projekty. Moznost vyuziti mericich, charakterizacnich ci vyrobnich pristroju. Zalezi samozrejme jake firmy se nakonec ve VTP usadily. Nicmene napr. nanotechnologie jsou natolik multidisciplinarni oblast, ze potencialni moznost vyuziti vybaveni ci zkusenosti, ktere VSB nyni ma, je uz sama o sobe jiste velmi zajimava. A kdyz mam nejaky vzorek, ktery potrebuji nejak charakterizovat, tak je velky rozdil, jestli kvuli tomu pojedu pres pul mesta nebo si tam budu moct dojit za 10 minut.
21.09.2016 13:49Co se tyka odpocinkove oblasti – tak je to porad postavene na mylne domnence „zniceni“ cele oblasti a premeneni ji na „budovy a parkoviste“. Pritom vetsina lidi si chodi odpocinout/zabehat do lesa, ktery projektem nema byt vubec zasazen. Navic predstaveny projekt pocital take s urc. revitalizaci okoli, vybudovani cyklostezky apod. prijezdove cesty by se napr. o vikendech daly vyuzivat na inline brusleni. Takze si nemyslim, ze by nejaky aktivni odpocinek jiz nebylo mozno v lesoparku provozovat. Zastavelo by se pole, ktere je stejne v dezolatnim stavu a vstupuji na nej jen majitele se psy, pripadne nekdo, kdo zabloudi po delsi navsteve myslivny:)
skelet :
„Navic predstaveny projekt pocital take s urc. revitalizaci okoli, vybudovani cyklostezky apod.“
tedy s tím co by tam mělo být děláno automaticky..
„Zastavelo by se pole, ktere je stejne v dezolatnim stavu.. “
21.09.2016 13:54ještě aby byl na poli anglický trávník :)
David :
Tomas: Chápu, že v některých případech je vaše argumentace oprávněná. Pokud by část budov VTP byla ve větší vzdálenosti od VŠB, záleželo by na managementu VTP, který by přiděloval jednotlivé plochy v budovách. Mohl by například firmám, které ke své práci potřebují více laboratorní vybavení, dávat k dispozici nyní existující budovy poblíž areálu školy, zatímco firmám pracujícím v IT oboru prostory vzdálenější od VŠB. Myslím ,že všechno jde vyřešit, stačí jen chtít.
21.09.2016 14:20Jinak mě osobně se moc líbí varianta využití plochy nynější vozovny v Porubě. Chápu ale, že by to byl běh na delší trať.
LK :
Tomas: Ano, pracuji :-D :-D :-D
21.09.2016 14:39Martin [msstavby.cz] :
aggu: Prostor se rozparceluje je také vaření vody. Pokud bude konečně územní plán města rozumný a nebude vypadat jak papír náhodně politý barvičkami, lokalita nemusí být nikdy zastavěna. A kde je jasné řečeno, nebude VTP na myslivně, budou tam rodinné baráky…
Já teda nevím, co může všb nabídnout špičkovým firmám, které by měly vy vtpo. Nejnověji se třeba v nové budově FEI nemohou používat přednáškové sály. Statik to zakázal. To se jedná o novostavbu. Počítačů na FAST je méně jak záchodů a nestíhají rendrovat složité stavby. V technickém měření se některá cvičení vynechávají, protože přístroje prostě nefungují. Asi tak.
21.09.2016 17:55Adam :
Největší problém je, že to mělo už dávno být postavené. Měli jsme 2 roky, kdy jsme byli nadprůměrně atraktivní zemí pro tomuto přesně odpovídající zahraniční firmy. To se nebude opakovat, každé další zdržení užitečnost takového projektu snižuje. Ať už se vám to líbí, nebo ne, pole/louka u myslivny je zdaleka nejatraktivnější místo, na které tak rozsáhlé rozšíření VTP může stát. Efektem těchto půtek je to, že se nestaví nikde. A tím kakáte na hlavu sami sobě.
21.09.2016 18:02Tomas :
Adam: Naprosty souhlas!
martin [msstavby.cz]: Martine, co muze VSB nabidnout? dlouholete zkusenosti docentu a profesoru; dva superpocitace z nichz jeden jeste nedavno patril vykonem do TOP12 v evrope; elektronove mikroskopy, mikroskopy atomarnich sil; spektrometry v mnoha spektralnich oblastech; dalsi pristroje pro charakterizaci materialu… to jsou vsechno pristroje za miliony KC, ktere si ne kazda firma muze dovolit… a to mluvim jen o oblasti, kterou osobne znam, tech „vecnych“ moznosti je jiste daleko vice… a jestli je aktualne problem s prednaskovymi saly? zrovna tak kapacita a moznosti AULY znacne prevysuji podobne saly kdekoliv v Ostrave…
21.09.2016 23:10Martin [msstavby.cz] :
Adam: VTPO není novinkou posledních dvou let. O jeho nesmyslném umístění se uvažuje již delší dobu. Brečet tedy nyní nad tím, že nemají kam firmy jít, i když současný VTPO je stále NENAPLNĚN, je bezpředmětné.
Tomas: Superpočítače a další hračky beru, nicméně to neznamená stavební provázanost. Nahradit přednáškové sály s 50 místy Aulou? To je trochu napováženou… Nyní se to řeší tak, že jsou přednášky ve starých budovách. Kde však nejsou zásuvky pro notebooky atp.
22.09.2016 08:27LK :
Tomas: ale takových firem, které to potřebují není moc a ty můžou obsadit aktuální volné prostory ve VTPO a firmy, které to nepotřebují mohou obsadit prostory ve zbytku města a myslivna může zůstat tak jak je. Jinak jako interní člověk souhlasím s Martinem, že všechno není tak zlaté, jak se VŠB snaží tvrdit. Btw, to víte, že cca před měsícem HPC (IT4I) neběžel, protože z chladícího systému vytekla chladící kapalina a tak trochu potopa? Nebo že za poslední 2 měsíce odešlo z IT4I plno lidí, protože jsou nespokojení? A že v IT4I je to spíše o dělání, že se něco dělá, ale reálně ten výzkum pokulhává? Ale tím neříkám, že vše je špatně, jen že některé věci nejsou úplně OK. Když se vrátíme k tématu toho webu, tak mě štve celkový návrh budovy FEI a její provedení taky hrůza (už asi tušíte, odkud jsem). Když se podíváte na vizualizace, tak uvidíte, jak ve skleněné části se pohybují osoby, ale reálně je to jenom únikový východ. Za tou prosklenou částí je menší atrium, na které se ale nejde dostat, protože dveře jsou zablokované a prohlášené za únikový východ, takže kašna/fontána/jezírko je vypuštěné a dlažba zarůstá trávou. Místnosti pro doktorandy někdo vymyslel jako obrovský open space a výsledek je ten, že tam v klasický den najdete 2-3 lidi, zbytek si udělalo kabinety z laboratoří, čímž ve výsledku vznikly obrovské kabinety pro pár lidí a zaniklo několik laboratoří. Výtahy v A co chvíli blbnou, v B jsou 3 výtahy vedle sebe a když si nějaký přivoláte, tak přijedou všechny 3 za sebou a pokud si ho někdo přivolá taky, tak místo aby jeden z nich jel za někým jiným, tak jede celou původní trasu s dalšíma dvěma … ve výsledku to funguje jako jeden výtah a ztrácí to význam (a výtahy mají najeto mnohem více, než by musely). V jedné učebně ve které učím je už nějakou dobu rozpárána stěna (sádrokarton) a vyndána izolace – vypadá to vtipně (no dobře, tak smutně). Co chvíli tam vidíte dělníky, kteří něco opravují, atd.
22.09.2016 09:20Tomas :
LK: Ano, souhlasim, ze ne vsechny firmy tohle budou potrebovat. Ale pro firmy pracujici napr. ciste v IT oblasti je po meste prostoru dostatek. Pro takove firmy VTP urceny neni. Ten ma naopak prilakat ty, ktere se zabyvaji vyzkumem, vyvojem, ke kteremu urcite vybaveni potrebuji…
22.09.2016 10:42Ano, nejake problemy na IT4 znam, ale to je spise o lidech. A to ze vytekla kapalina? Ze open-space je kravina a ze vytahy jsou spatne naprogramovane? To jsou prece naproste ptakoviny, ktere se daji vyresit, pokud zodpovedni lide budou chtit… Ve srovnani s nedostatkem pracovnich mist pro absolventy technicke univerzity jsou to podle me malichernosti
Tomas :
martin [msstavby.cz]: Martine, to jsou podle me nedulezite detaily. Prednaskovych mistnosti s ruznymi kapacitami je na VSB spousta. Napr. v CPIT, ktere bylo postaveno nedavno. Beru ze budouva FEI ma sve nedostatky, ale co to ma spolecneho s VTP? ted se podle me akorat snazite najit vsechny mozne duvody „proc ne u VSB“ …
22.09.2016 10:50Ja napriklad pracuji v zahranici ve vyzkumnem stredisku, ktere je soucasti komplexniho univerzitniho kampusu. A verte nebo ne, to ze si mohu behem par minut dojit i napr. do univerzitni knihovny, ma sve obrovske vyhody
LK :
Tomas: problém, který se snažím nastínit, je ten, že v VTPO aktuálně je takových firem minimum, většinu míst zabírají IT firmy, které tu blízkost nepotřebují. A pokud nenaplníme aktuální kapacitu firmami, které blízkost VŠB potřebují, tak na co budeme v blízkosti budovat další budovy, když ty se nakonec zase zaplní IT firmami?
Ohledně knihovny: občas tam taky chodím (1x za půl roku). Výhodou dnešní doby je to, že pokud hledám nějaký výzkum, tak na internetu ho vždy najdu v PDF formátu. A to rychleji, než z FEI dojdu do knihovny a mám ho na jak dlouho potřebuji uložený na disku.
22.09.2016 11:09Adam :
martin [msstavby.cz]: Ano, a vy milejete straw man argumentaci. Argumentujte proti tomu, co jsem napsal, ne proti tomu, proti čemu vám to vyhovuje.
22.09.2016 19:05Martin [msstavby.cz] :
Adam:Pouze jsem reagoval na tvůj argument, že v současné době nemají ve VTPO investoři kam přijít. Což je lež, jelikož současné prostory nejsou naplněny a místo pro další výstavbu v parku stále je. Nebo mám začít vytohovat víru ;)
Tomas: Já jen poukazuji na tvrzení, že VŠB může toho spoustu parku nabídnout, když ani nemůže splnit výuku studentům, co má v osnovách předmětů. Že se FEI rozpadá je jen pro zajímavost. Na článek to nebylo. Dalším vtípkem je samotná budova stavební fakulty. I když se tam vyučuje, jak by se mělo navrhovat vnitřní prostředí staveb, v samotné budově to splněno není. Horní patra přístavby jsou přehřáté. V posluchárnách je naopak zima i přes léto. Paradoxně se tam člověk nejlépe cítí v původní části, co sloužila jako základka.
V pasivním RD, co je v areálu jsem zatím nebyl za 3 roky ani jednou. Ani v prváku,třeba jen pro zajímavost pro nové studenty. Tím chci jen naznačit, jak ta důležitá všb funguje. Ale tím také nechci znehodnocovat vědecké úspěchy školy.
22.09.2016 20:28Miv :
No tak podle mne VŠB/Ostravě chybí spíše kvalitní lidé/výzkumníci než nové budovy. Pořád se vypisují věděcké projekty a když se projekt dostane zjistí se, že na něm musí pracovat deset lidí, kdy každý z nich je zasekaný na jiných projektech už na 2,5 úvazku. Pověst Báňské pak způsobuje, že skutečně nadaní se k ní bohužel často ani nepřiblíží. Neznamená že nejsou, ale je jich prostě málo.
23.09.2016 21:50LK :
Miv: maximální možný součet všech úvazků na VŠB, včetně center excelence je omezen na 1,2. U VaV jsou obrovské rozdíly mezi Fakultami a mezi jejich přístupy. Když se podívám na poslední potvrzené výsledky RIV 2014, tak zjistíme, že 26.4% vědeckého výzkumu VŠB je z FEI. FS má 16.8% podíl, FMMI 13.6% a HGF 12.4%. Tyto 4 fakulty dají dohromady 69.2% celkového vědeckého výkonu VŠB, zbývajících 18 útvarů (reálně jich je 13, protože mezi těch 18 jsou zařazeny i nevědecké útvary, jako KTVS, Archív, katedra jazyků, atd) mají zbylých 30%.
Jinak si myslím, že by se mohlo udělat něco jako OVASTORY – VŠB, těch věcí co jsou nedotáhnuté v kampusu je dost.
24.09.2016 12:31Martin [msstavby.cz] :
LK: OVASTORY – VŠB. Jak je to myšleno? :)
26.09.2016 18:23Lucie :
Poruba, jako klidné bydlení s dostatkem zeleně a prostoru, který není zalitý betonem dostává zabrat. V poslední době mám pocit, že kde je kousek místa, je mermomocí snaha tam něco nacpat. Viz plán na Lídl v těsné blízkosti školy J. Valčíka (nakonec skončil o kousek dál), plán na obří halu Crystal pro 1000 lidí, stavby v blízkosti porubského bazénu, ještě dříve plán na propojení Slavíkové s Opavskou, teď ten plán na tramvajovou linku a na závěr VTP „na poli“. Je třeba každý záměr opravdu dobře zvážit, zvláště, když se s opravami, záměry a výstavbami „roztrhl pytel“. Např. počítat i s tím, jak moc bude ovlivněna kvalita života lidí, kteří budou např. 2 roky bydlet u staveniště. Naštěstí někteří lidi se dnes opravdu zajímají, jsou aktivní a ty největší zhovadilosti se někdy podaří odvrátit. Chápu, jsou lidé, kterým málo prostoru nevadí, venku moc nepobývají a nebo si také neuvědomují jak velký vliv třeba na prašnost a kvalitu vzduchu má každá zeleň, i když to není zrovna úhledný parčík. Já se tedy přikláním k těm, kteří jsou proti VTP „na poli“ u Myslivny, jsem zvědavá, jak to dopadne..
Balde :
Lucie: Bydlíte ve městě tak se konečně proberte.
25.10.2016 15:11Adam :
Lucie:
Krytých sportovišť je v Porubě málo. Nic více netřeba říkat.
Slavíkova končí naprosto nesmyslně v parkovišti, a je součástí většího problému ulice Opavské, která v současné době funguje jako výpadovka z města. V budoucnu, po dostavění I/11, bude Opavská od Slovanu ke Globusu snad přestavěna na normální ulici. Včetně křižovatky se Slavíkovou, aby se snížila komická izolace sídliště na jedné straně a kampusu VŠB na druhé straně. Osobně doufám že i tudy povede tramvajová trať, obsluhující tyto lokality a v důsledku spojující sever a jih Poruby.
Celý koncept tramvajové trati na VII. a VIII. obvod vychází z naprosto racionálních úvah. Dnes máte ve špičce plný autobus mezi Duhou a Svinovskými mosty každých 3-7 minut. A tyto autobusy kvůli neúplné silniční síti nabírají mnohdy obří zpozdění (nedávno jsem jel odpoledne autobusem 48 ze Svinovských mostů na Duhu 26 minut, přes půl Poruby jel krokem). Autobusové linky uvnitř Poruby jsou zastaralé a neefektivní, postavením nějakých 5 km tramvajových tratí a přeplánováním autobusových linek by se výrazně zlepšila kvalita a pohodlí MHD. Argumentace hlukem je irelevantní, Tramvaje musí, stejně jako všechno ostatní, splňovat hlukové limity. Pokud vaše osobní limity jsou nižší, vypadněte z města.
Rozšíření VTP na pole mezi lesy byla unikátní příležitost, která by výrazně zvýšila atraktivitu pro případné nájemce, a omezovala naprosto mizivou část populace. Petice naprosto prokazatelně použila lži a demagogii k získání podpisů od neinformovaných/neinformovatelných lidí. Primárním argumentem petentů bylo údajné kácení lesa, zeleně by tam podle projektu ovšem přibylo, a až na příjezudovou cestu by se lesa nikdo nedotknul. Politici měli tuto petici smést ze stolu jako irelevantní.
A vaše argumenty? „Sport mě nezajímá, sedím na gauči a čumím na TV.“ „Teď je tu trávník, a musí to tak zůstat.“ „Oni mi tu pokácí dva stromy.“ „Vždyť mi tu bude cinkat tramvaj.“ „Stojí to peníze.“ „Já a méně než 1% obyvatel tam občas chodíme se psy.“ „Oni chtějí něco stavět blízko mého bydliště.“ Ve výsledku to všechno vlastně znamená, že v kategoricky odmítáte jakékoliv změny. Jestli chcete, aby se i Poruba Sever velmi rychle stala důchodcovskou městskou částí, ze které budou mladí lidé jen utíkat, prosím pokračujte ve vašem krátkozrakém konání. Poruba je sedmdesátitisícová část třísettisícového polycentrického postindutriálního města, je třeba zlepšovat infrastrukturu a tlačit na rozvoj moderních oborů lidské činnosti. Je třeba spravit komunistické nedodělky. Až se tyto kroky začnou pořádně vyplácet, vy už tady třeba nebudete. Anebo se nic neudělá, a vy si tu budete spolu s hordou osmdesátiletých nostalgiků pochvalovat, jak se vám kolem bydliště za posledních 40 let nic nezměnilo. Vaše idea „kvality života“ není sdílená většinou městské populace, konáte naprosto sobecky a asociálně.
Patrik :
Adame, to co jste napsal obdivuji a zcela souhlasím :) A nejvíc se mi líbí souvětí: „Anebo se nic neudělá, a vy si tu budete spolu s hordou osmdesátiletých nostalgiků pochvalovat, jak se vám kolem bydliště za posledních 40 let nic nezměnilo“, protože lidé v Porubě jsou schopni začít psát petice i proti sekání trávy, aby náhodou sekačka nerušila jejich poklidný život, nedej bože aby se něco stavělo.
25.10.2016 18:03LK :
martin [msstavby.cz]: omlouvám se za zpoždění odpovědi, nějak to zapadlo :(. Bylo to myšleno z hlediska plánování a výsledného zpracování staveb v porubském kampusu.
25.10.2016 18:13Jp :
Lucie: Lucie, tohle neustálé bečení „aktivních“ spoluobčanů už je opravdu únavné. Spravne to rekl primator Macura, totiz ze ma pocit, ze proti kazdemu projektu, ktery ma neco zmenit se brzo objevi odporove hnuti s peticemi… pro boha zijete ve meste a k tomu na sidlisti. Co cekate ? Celadnou ? Uz jsem to tady psal nedavno – vetsina z vas, vecnych stezovatelu na cokoliv noveho, nevyvine ani elementarni snahu, aby byla vyseta nova trava, aby byla radne provadena udrzba, aby doslo k regulaci hospod a heren na sidlistich, mnozi nechodi ani k volbam (proc taky ze ?), ale napadat vsechno peticemi za zachovani statu quo vas asi bavi. Bezte s tim uz nekam. Chapal bych to, kdyby poruba byla cistounky raj na zemi, ale tak to neni.
25.10.2016 19:59Gábina :
Dobrý den, prosím, nevíte někdo, kdy bude další avizované setkání pracovní skupiny? Je to již od 28. května zase nějaká doba.
03.11.2016 15:02Tomas :
Adam: Adame, kloboucek. Takhle trefne a vystizne shrnout vsechny aktivity tykajici se VTP, tramvajove trate a vlastne cele Poruby, vyborna prace… Neni k tomu co dodat a souhlasim s kazdym slovem.
04.11.2016 11:14skelet :
Jenže ono tomu tak není.. protestuje se proti projektům, proti kterým se dlouhodobě staví jak místní radnice, tak i místní občané. Pokud někoho překvapí, že stejný návrh předložený po sté, i po sté vyvolá stejnou reakci.. za tohle si prostě může magistrát sám (a tím nemyslím Macuru, zakterého je aspoň minimálně zdání diskuze mezi magistrátem a občany).
04.11.2016 11:56Díky tomu reptání začala probíhat diskuze o podobě projektu a o jeho umístění (zde připomenu, že ti zlí porubáci hnusní vytipovali několik lokalit pro VTP na svém katastru).
A že nikdo magistrátu nevěří? On zatím zavdal nějaký důvod, aby mu někdo věřil? Těžko věřit novým tichým tratích s novými tichými tramvajemi, když i nové tramvaje VARIO mají do tichosti daleko, a když se v rámci nákladných rekonstrukcí položily „staré“ koleje.
David :
skelet: Co si mám představit pod pojmy „mají do tichosti daleko“ a „staré koleje“?
04.11.2016 12:28Tomas :
skelet: Ano, porad dokola se totiz bojuje stejnymi NEPRAVDIVYMI a zkreslenymi udaji typu „znici nam les“, „pod okny budeme mit trakcni vedeni“, „autobusy staci“ apod… a kdyz tyto nekdo vyvrati realnymi studiemi a cisly, tak se zase vytahnou nove „chodime tam poustet draky“ atd atd atd…
04.11.2016 12:38skelet :
David: ony už se u nás někde položily ty nové tiché „koleje“? A jestli jsou Varia tiché.. denně s nimi jezdím a nějak jsem si toho nevšiml. Pardon :)
04.11.2016 13:27Tomas: tak určitě :)
Jenki :
Tiché koleje budou, i tiché tramvaje budou. Stačí jediná věc – aby to po DPO někdo chtěl, přesněji řečeno aby někdo přesvědčil toho, kdo drží v ruce peněženku (tj. MMO) že to má po DPO chtít.
05.11.2016 09:27Do té doby se nestane nic. Ačkoliv v DPO je dostatek lidí, kteří o moderních technických řešeních vědí (a takoví jsou i na MMO), sami o sobě toho moc nezmůžou. Momentální zadání pro DPO ze strany vlastníka by se dalo shrnout do sloganu „odvezte maximum objemu za minimum nákladů“. To se vtipně kombinuje s populistickými úlety typu snížení cen jízdného bez ekonomické rozvahy co to způsobí.
Slogany o komfortu a ekologii a městotvornosti a bla bla bla se používají jen jako omáčka, protože slibem nezarmoutíš a je to zdarma.
Pokud by se chtěl někdo pustit do opravdu vážné debaty na téma „co stojí kvalitní veřejná doprava“ doporučuji stáhnout si výroční zprávy městských dopravců z různých míst Evropy a uvědomit si, že oproti západní Evropě :
– jsou ceny dopravních prostředků a náhradních dílů srovnatelné (možná nižší o max. 20%)
– jsou ceny paliv a energií taktéž srovnatelné (možná opět o 10 – 20% nižší)
– jsou náklady na pracovní sílu nižší o cca 50% (možná 40, možná 60…)
– jsou ceny jízdného nižší o 70 – 80%.
A včil mudruj :)