Aktuálně k DOV

Jaké jsou aktuální kroky a záměry v Dolní oblasti Vítkovice?

Ostrava řeší lepší dopravní napojení, kraj zase plánuje přeshraniční technickou naučnou stezku. Vysoké pece vyhasly, hutníci odešli. Příští rok uplyne dvacet let od ukončení provozu Dolní oblasti Vítkovice (DOV). Místo však neosiřelo. Naopak, z průmyslového areálu se stal největší turistický tahák kraje. „Zásadní bylo rozhodnutí, že nebudeme budovat mrtvý technický a architektonický skanzen,“ vzpomíná majitel DOV Jan Světlík, který za další rozhodující moment považuje setkání s architektem Josefem Pleskotem.

Za stamiliony až miliardy korun, s vydatnou podporou dotací, se podařilo přeměnit bývalý plynojem na multifunkční sál Gong, vysokou pec na BoltTower, energetickou ústřednu na Malý svět techniky a mnoho dalšího. V blízké budoucnosti ze starého skladu vznikne pobočka Národního zemědělského muzea a v areálu Dolu Hlubina bude sídlit společnost Kofola.

Ale co dále? „Nyní nám jde o to, abychom zpřístupnili veřejnosti také vysoké pece 4 a 6 a abychom to udělali způsobem, který se nebude vymykat z kulturně-vzdělávací funkce a získá širokou podporu veřejnosti, aniž by vadil památkářům,“ nastínil architekt Pleskot.

Sami už jen výjimečně, hledají proto partnery

Výkonný ředitel Dolních Vítkovic Petr Koudela přiblížil, že v areálu v žádném případě nevznikne například kasino. „Pro využití vysokých pecí hledáme partnery, kteří by se chtěli podílet na rozvoji a záchraně industriálního areálu.“

Nabídky nevyužívaných objektů úřadům i firmám potvrdil také Světlík, který chce pokračovat ve zlepšování dostupnosti areálu. „Prodloužená Ruská a Vítkovická jsou nachystané a postavené tak, aby tam v budoucnosti mohla jezdit tramvaj. Dnešní protnutí Místeckou ulicí by mohl vyřešit kruhový objezd. Chtěli bychom i zkulturnění celého území podél řeky Ostravice,“ vyjmenoval.

Ostrava podle primátora Tomáše Macury v bývalé kompresorovně brzy otevře řemeslný inkubátor s názvem Fajna dílna.

Město také nechalo zpracovat novou urbanistickou studii s řešením dopravního napojení Dolních Vítkovic na centrum Ostravy. „Původní záměr nové silnice pro motorová vozidla však nebyl dobře řešen a musí být přepracován,“ konstatoval Macura.

Nejblíže k uskutečnění tak podle primátora má plán nové cyklostezky napojující oblast na páteřní cyklotrasu kolem řeky Ostravice. „Uvažujeme také o vybudování parkoviště pro motoristy přijíždějící ze směru od Frýdku-Místku s rychlým a ekologickým přesunem pomocí MHD do centra,“ dodal Macura a zmínil i vzdálenější plán: městskou lanovku se stanicí v DOV.

V oblasti možná budou motoristické veterány

Krajský úřad v areálu DOV vědeckou knihovnu nejspíše už nepostaví. Přesto má s místem vlastní plány. „S Dolními Vítkovicemi a dvěma polskými partnery budeme v následujících dvou letech realizovat vytvoření společné přeshraniční stezky spojující nejzajímavější technické aktivity Horního Slezska,“ řekl hejtman Ivo Vondrák.

Zmínil také, že kraj zvažuje přemístění expozice motoristických veteránů z Černé louky do DOV.

Další rozvoj oblasti by se podle hejtmana měl ubírat v udržitelných mezích a opírat se o tradici a specifický genius loci místa. „V opačném případě by se z tohoto netradičního areálu s velkým potenciálem mohla stát uzavřená část pro turisty, takový velký lunapark,“ dodal hejtman.

Světlík uvedl, že si nejvíce cení toho, že se už z velké části povedlo vrátit DOV městu a městský život do DOV. „Naopak za neúspěch považuji, že se science centra nedostala do tuzemské vzdělávací soustavy. To je obrovská škoda.“

Jan Světlík se také nevzdal myšlenky vysoké školy a jejího kampusu, které by byly v Dolní oblasti. „To však nemusí být nutně záležitost některé z ostravských univerzit,“ naznačil.

zdroj: idnes.cz

Související články


Komentáře

  1. Cyril :

    P+R by mělo smysl, kdyby Místecká (alespoň ne v současné podobě) nepokračovala přes centrum města. A pokud vím, P+R se většinou staví na okraji města, což DOV rozhodně není (ačkoliv tak může působit).

    Thumb up 2 Thumb down 1
  2. O.O :

    Cyril : A co by se s tou Misteckou melo stat? Ukoncit ji u Vitkovic?
    P+R by podle mne melo smysl, kdyby se vyuzilo v soucasne dobe nevyuzitych prostor. Do centra kousek pesky, nebo 1-2 zastavky MHD.
    P+R nekde na Dubine + pul hodiny MHD do centra nikdo dobrovolne vyuzivat nebude, to je naprosty nesmysl.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  3. Martin [msstavby.cz] :

    O.O: Ale tak jsou nyní odměněni ti, co používají dálkové autobusové spoje. Vystupte na Dubině a za další prachy můžete do centra. Ale v budoucnu, když pojede autem, zaparkujete hned u centra a ještě dostane jízdenku zdarma. Logika houpacího koně nebo Semeráka.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  4. Cyril :

    Martin [msstavby.cz]: Díky.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  5. jenki :

    A co by se s tou Misteckou melo stat? Ukoncit ji u Vitkovic?

    A co takhle zahloubit / zatunelovat v úseku Hlubina – Cihelní, spolu s tím zahrabat i souběžnou železniční trať, následně vyhodit do vzduchu Frýdlantské mosty a Českobratrskou a celé území zcivilizovat?

    Pro inspiraci si v Googlu najděte třeba „Alaskan way viaduct replacement“. Ano, městský rozpočet v Seattle je na tom asi líp než v Ostravě, ale princip je stejný – dálnice napříč centrem je zločin a zlu je třeba čelit.

    Thumb up 5 Thumb down 1
  6. Cyril :

    Příklad číslo dvě – už hotový „Big Dig“ v Bostonu. http://www.engineersjournal.ie/wp-content/uploads/2014/11/beforeafterdowntown.jpg

    Thumb up 1 Thumb down 1
  7. aggu :

    jenki: Přesně tak. V podstatě jde o to, vrátit téhle části městský charakter. Zničený komunistickými plány, které pořád, někdo, a nepochopitelně, bere v potaz. Tím se centrum zbaví bariéry na západě. Pak se můžeme přesunout na opačnou stranu a pomoct zubožené Slezské Ostravě, kterou potkal stejný osud. A pak na sever a na jih, přičemž jih centra dnes už je, a bude, trochu jinde, že ano.
    V tomhle se centrum musí změnit. A k tomu potřebuje progresivní lidi na ÚHA a open-minded politiky ;)

    Thumb up 1 Thumb down 1
  8. aggu :

    jenki: Přičemž už v místě křižovatky Ruská a Místecká by bylo vhodné tu dálnici snížit tak, aby povrch zůstal lidem a mohli ve směru od Rotschildovy vily a z ul. Ruské civilizovaně přejít do DOV. Ten nápad už tu kdysi byl a měl i vizualizaci.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  9. Michal :

    Jděte si dát ledovou sprchu!
    Big Dig přišel na 15 miliard dolarů. Alaskan way viaduct replacement přes 4 miliardy a ještě není hotový.
    Zahloubení čehokoliv v Ostravě je vlhký sen naivních hlupáků.

    Thumb up 3 Thumb down 3
  10. aggu :

    Michal: Nechápeš význam slova příklad? Máš pocit, že tu někdo horuje pro tunel za 350 miliard? Michale, tebe je pro internet škoda.

    Thumb up 1 Thumb down 4
  11. jenki :

    Michal: tak jsme se dozvěděli proč to nejde a teď to zkusíme naopak :
    – nejdřív si představme Místeckou „jen“ zahloubenou. Vše z povrchu, žádné razící štíty, běžná stavební technologie.
    – potom se podíváme do nějaké ČSN EN co je ještě podjezd (který stačí přinejhorším osvětlit) a co už je tunel (který se musí odvětrávat, požárně zabezpečovat atd.)
    – z toho vznikne nějaký vzorec typu „může být zakryto max. X m v kuse, max. Y m / km apod. a ještě to nebude tunel“
    – toto aplikujeme na stávající uliční síť
    – z toho vyleze nějaká reálná cena v CZ podmínkách
    – pak můžeme řešit : najednou? v kuse? kde začít?
    – a hlavně : namalujeme to do územního plánu a ten stávající z roku 1964 slavnostně podpálíme.

    Pokud si myslíte že to nejde zajeďte si na výlet na čumendu. Klíčová slova : Essen, Mülheim, Ruhrschnellweg. Na to že to vymýšleli počátkem 60. let to nedopadlo vůbec zle, každopádně rozhodně lépe, než Místecká a Bohumínská.

    Thumb up 6 Thumb down 1
  12. jenki :

    Michal: tak jsme se dozvěděli proč to nejde a teď to zkusíme naopak :
    – nejdřív si představme Místeckou „jen“ zahloubenou. Vše z povrchu, žádné razící štíty, běžná stavební technologie.
    – potom se podíváme do nějaké ČSN EN co je ještě podjezd (který stačí přinejhorším osvětlit) a co už je tunel (který se musí odvětrávat, požárně zabezpečovat atd.)
    – z toho vznikne nějaký vzorec typu „může být zakryto max. X m v kuse, max. Y m / km apod. a ještě to nebude tunel“
    – toto aplikujeme na stávající uliční síť a tam namalujeme ty podjezdy
    – z toho vyleze nějaká reálná cena v CZ podmínkách
    – pak můžeme řešit : najednou? v kuse? kde začít?
    – a hlavně : namalujeme to do územního plánu a ten stávající z roku 1964 slavnostně podpálíme.

    Pokud si myslíte že to nejde zajeďte si na výlet na čumendu. Klíčová slova : Essen, Mülheim, Ruhrschnellweg. Na to že to vymýšleli počátkem 60. let to nedopadlo vůbec zle, každopádně rozhodně lépe, než Místecká a Bohumínská.

    Thumb up 1 Thumb down 1
  13. Jp :

    Nasel jsem tuhle prezentaci z cervna ohledne rozvoje leveho brehu Ostravice – https://arr.cz/files/1509/11_Michalek.pdf – nevite nekdo podrobnosti ohledne te cyklostezky pro horska kola po levem brehu ? A pripadne neco ohledne te rekonstrukci pro firmu Leemon od Kamila Mrvy v DOV ?

    Thumb up 0 Thumb down 0
  14. Martin [msstavby.cz] :

    Jp: http://www.m-journal.cz/cs/v-industrialnim-srdci-ostravy-vznikne-nove-sidlo-agentury-a-kreativni-akademie–povede-je-novak-z-leemon-concept__s288x12938.html

    Thumb up 2 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.